Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:06

Hallo,
Mijn moeder en ik denken er al een tijdje aan om een veulen te fokken van onze merrie Baila.
Baila is een 10-jarige Krack C x Whinny Jackson merrie van 1.64m. Stap iseen sterk punt, draf is ook prima maar mag wat losser, en vooral haar galop kan een stuk lossiger. Ze is niet erg opwaards gebouwd dus ook dat kan beter. Verder is het een enorm heethoofd ohz, dus dat kan ook verbeterd worden. Het liefst willen we een wat groter paard fokken, dus dat de hengst maat doorgeeft is ook belangrijk. Ten slotte is ze erg kort qua rug in verhouding met haar hals, die weer aan de lange kant is.

We zijn op zoek naar een (jonge) dressuurhengst die het volgende kan toevoegen:
- maat
- meer lossigheid en kracht in draf en galop
- een bouw die wat meer opwaards is
- wat meer lengte in de rug
- rustiger onder het zadel

Een standfoto zal ik nog opzoeken/maken.

Afbeelding

Ik ben benieuwd!

“Ik was die blinde, ja”


biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:08

Ik lees rustig mee. Ik ben benieuwd waar je voor gaat. Mijn merrie is zelf een Nubertus R x Whinny Jackson!

-- † Ro , 11 juli 2014
-- Ebony's Naranka (Nubertus R x Whinny Jackson)

<3

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:20

Ben je dat zelf op de foto?
De amazone moet de benen optrekken om de beenhulp te geven: maw - dit paard is eigenlijk echt te klein/smal voor deze slanke maar wel lange amazone.

Om eerlijk te zijn: uit deze merrie ga je zeer waarschijnlijk geen veulen fokken dat ooit groot genoeg gaat worden voor deze amazone. De merrie is te fijn gebouwd en heeft te weinig maat en body. Ze doet wat pony-achtig aan. De rest van de wensen doen me ook denken "hengst moet wel veel compenseren". Daar heb je imo meer dan 1 generatie voor nodig.
Denk dat jij (de amazone op de foto?) en je moeder op termijn blijer zullen zijn met een gekocht veulen dat gewoon aan jullie wensen voldoet. Kun je ze ook nog op kleur en geslacht uitzoeken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:33

Op deze merrie die veel bloed toont en inderdaad wat pony-achtig aan doet zou ik een hengst kiezen die zelf over lengte, maat en body beschikt.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:40

Het eerste wat in mij opkomt zijn de hengsten Habanna en Feel Good.

Zijn beide hengsten met maat en formaat, en kunnen beiden souplesse en een wat ongecompliceerder karakter geven. Je hebt een merrie die redelijk vrij is van het meest voorkomende bloed (via Krack C alleen Flemmingh), en met deze hengsten blijf je ook tamelijk vrij.

Habanna: http://www.kwpn.nl/kwpn-paarden/habanna/
Feel Good: http://www.dalhoeve.nl/hengst_details.p ... aardid=310

Een hele andere gedachtensprong is de Gelderse hengst Henkie. Die heeft zich meer dan uitstekend laten zien bij het WK voor jonge dressuurpaarden.
http://www.kwpn.nl/2016/07/henkie-tweed ... -hengsten/

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:45

Henkie zou ik niet doen..

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:54

SophievdV schreef:
Henkie zou ik niet doen..

Nou...Henkie fokt wel echt heel erg goed dus ik ben benieuwd naar je motivatie.

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:56

Omdat ik Henkie niet zo langgelijnd vind. Bovendien is hij niet heel groot. Heel beste hengst hoor, maar ook hele goede hengsten passen niet op iedere merrie ;)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Floortje_89
Berichten: 208
Geregistreerd: 25-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:11

Wat vind je van High Five? De Charmeur x Negro... maat/formaat, goed galopperen, en lijkt qua karakter ook goed. Niet te bloederig maar wel werklust. Tenminste, als hij de work ethic van Negro heeft meegekregen. Je moet wel van een beetje wit houden eventueel;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:01

SophievdV schreef:
Omdat ik Henkie niet zo langgelijnd vind. Bovendien is hij niet heel groot. Heel beste hengst hoor, maar ook hele goede hengsten passen niet op iedere merrie ;)

Henkie is gewon 1.66, een hele normale maat. Zijn veulens zijn ook niet klein.

Daarnaast denk ik dat je niet naar een grote hengst moet zoeken maar naar een hengst die vergroot.En dat is iets heel anders.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:03

Henkie is met zijn 1.66m. wel een heel gedrongen ding hoor. Ik zou hem gerust beknopt durven noemen.
En hij moet nog echt gaan uitzwaren. Hij gaat imo absoluut geen rek in het model geven.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:05

Dees schreef:
Henkie is met zijn 1.66m. wel een heel gedrongen ding hoor. Ik zou hem gerust beknopt durven noemen.
En hij moet nog echt gaan uitzwaren. Hij gaat imo absoluut geen rek in het model geven.

Kijk even naar zijn veulentjes ipv naar Henkie.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:13

Heb er irl nog geen veulen van gezien. Ik wil niet afgaan op marktplaats-plaatjes.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:15

Dees schreef:
Heb er irl nog geen veulen van gezien. Ik wil niet afgaan op marktplaats-plaatjes.

Dan kun je dus ook niet oordelen want ze zijn er wel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:17

Ik oordeel ook helemaal niet.
"imo" - opinie, Jan. Dat is geen feit.
Beest zelf wel gezien en om eerlijk te zijn, bij mij maakt 'ie weinig los. Ik vind het nogal een worstje, al heeft ie wel wat in de benen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:37

Met een hengst van 1.66 zal je de stokmaat sowieso weinig/niet vergroten.

Ik heb echt geen flauw benul welke hengst geschikt is, maar kijk eens naar de Duitse dressuurhengsten, die zijn vaak net wat minder bloederig gefokt, ideaal voor je merrie!

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:54

Het vergroten komt vooral uit de moederlijn voort. Een merrie met een lijn waar veel maat in zit zal eerder een grote geven. Ook met een hengst die ook wel klein wil fokken.

Ik kan mij verder vinden in wat dees zegt, maar Hee. .. fokken is emotie he. De een wordt er warm van en de ander nog niet lauw. Bovendien valt over smaak niet te twisten :) Ik denk dat het een heel goed paard is, die Henkie, maar niet voor deze merrie. Dat is wat ik vind. Dat iemand anders een andere mening is toebedeeld is natuurlijk prima.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:20

SophievdV schreef:
Het vergroten komt vooral uit de moederlijn voort. Een merrie met een lijn waar veel maat in zit zal eerder een grote geven. Ook met een hengst die ook wel klein wil fokken.

Ik kan mij verder vinden in wat dees zegt, maar Hee. .. fokken is emotie he. De een wordt er warm van en de ander nog niet lauw. Bovendien valt over smaak niet te twisten :) Ik denk dat het een heel goed paard is, die Henkie, maar niet voor deze merrie. Dat is wat ik vind. Dat iemand anders een andere mening is toebedeeld is natuurlijk prima.

Ik denk dat je met Henkie en Krack C een bewegingswondertje krijgt. En een paard wat goed beweegt zit functioneel ook goed in elkaar.

Je kunt op deze merrie wel een hengst zetten die qua exterieur voldoet maar het is maar een gok of je krijgt wat je wilt. Omdat het gewoon iets heel anders is. En beweging x beweging is over het algemeen wel beweging.

yvonnepuntnl

Berichten: 4475
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:14

Misschien vind je Guardian S een geschikte hengst?
Hij vergroot in ieder geval, heeft een fijn karakter, en lijkt veel aanleg te hebben voor ook het zwaardere werk.

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:16

Jan: er is meer dan alleen beweging. Bovendien behoort een paard functioneel in elkaar te zitten om goed en correct te kunnen bewegen. Een paard gaat zoals hij staat.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:23

164 is zo'n gekke maat niet. Ik heb op een merrie van 162 gereden met mijn lange dunne lijf en dat ging priama. Maar die merrie had tenminste een koffer. Mijn benen staken er niet onder vandaan.

Een Henkie x Krack zal inderdaad gaan dansen. Hij fokt inderdaad heel best(niet zo gek uit dat stammetje) Maar of op deze merrie genoeg lengte gaat geven vraag ik me ook af.

De moeder van Henkie heeft genoeg lengte en de grootmoeder zeker. grootmoeder en overgrootmoeder waren zeer grootramige paarden(en ja die paarden ken ik allemaal zelf) maar of hij het zelf ook gaat geven weet ik niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:27

Op zich, als deze merrie ook grootramige merries in het lijntje heeft zitten, dan kan dat nog wel eens in elkaar 'klikken' en krijg je toch nog een (enigzins) langgelijnd dier. Maar weet de TS wel wat voor merries er achter zitten?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:33

Best grappig, want de lijn waaruit Henkie komt, zijn allemaal paarden waarbij ik denk: Mwah, zouden net een tandje korter mogen in het lijf. Henkie is echt de uitzondering. Zijn nakomelingen bevestigen dat ook.

Daarom zou ik het op deze merrie best aandurven. Je bent niet de wereld aan dekgeld kwijt en je moet toch eerst maar eens zien hoe deze merrie fokt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:50

Geen idee wat het qua bloedlijn doet maar wat vind je van Hennesy, goede galop en maat, ook zijn nakomelingen zijn soepele bewegers.
In Midden-beemster kreeg een Hennesy x Krack c hengstveulen een 1e premie

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Dressuurhengst voor Krack C x Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 20:23

Bedankt voor alle reacties!

Ik moet wel zeggen dat de merrie in kwestie nog niet lang (weer) ohz is met ook veel stops door onstandigheden. Ze heeft dus niet zo veel spier en ik weet dan ook niet hoe ze er uitziet als ze wél bespierd is.

Feel good spreekt ons in ieder geval aan, de rest gaan we nog eens nader bekijken. Henkie vinden we niet zo, krijgen we geen 'wauw' gevoel bij..

“Ik was die blinde, ja”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers