Van met bit naar bitloos, help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 13:57

Hoi allemaal,
wellicht is er al zo een topic, maar 264 pagina's topics doorzoeken mbt bitloos was me iets teveel

Sinds kort heb ik een 4 jarig verzorgpaard. Super braaf beest en leert vrij snel. Uiteraard is er nog een hoop te leren.

Hij liep constant te klooien met zijn hoofd tijdens het rijden, erg vervelend, maar duidt toch ook op ongemak bij hem. Direct had ik eigenlijk al een rouwhalster aangeschaft omdat ik vrijwel geheel tuigloos van mijn vorige verzorgpaardje af kwam. Eigenaresse vertelde me dat ze het een keer had geprobeerd (ik dacht vanaf de grond) en dat ging helemaal mis. Ik wilde hem dus eerst beter leren kennen.

Eigenaresse dacht vervolgens dat het door de pollen kwam, dus een pollen neusnetje gekocht. Hielp verder vrij weinig. Van de week heb ik de stoute schoenen aangedaan en ben ik eerst met gewoon tuig naar een binnenbak verderop gereden. Nadat ik wat rondjes had gereden, aan had gekeken of ie braaf was hem ik besloten het hoofdstel af te gooien en het touwhalster om.

Eerst even iemand er naast omdat ik bang was dat ik geen rem zou hebben, maar niets was minder waar, rem werkte prima.

Toen ben ik losgekoppeld en verder gaan rijden. Met bit is hij nog niet super gevoelig op je benen, hij haalt heel heel veel steun vanuit het bit. Op de momenten dat ik mijn teugels los liet (in eerdere sessies) viel hij bij wijze van uit elkaar.

Maar nu dus zonder bit.. ik was een beetje stuurloos, maar over het algemeen deed hij zijn best om het te snappen. Cirkeltjes waren echter niet mooi rond te krijgen, deze waren eerder hoekig. Daarnaast hing hij echt enorm in mijn handen, zo erg dat ik vandaag spierpijn heb. Ik kreeg hem gewoon niet opgepakt. Als ik hem de ruimte gaf waar hij om vroeg ging hij zo goed als over de grond met zijn neus en dit is absoluut niet iets wat ik wil.

Wel heb ik de eigenaresse ook overstag gekregen, die is met Micklem uitloos gaan rijden vanmorgen. En die zegt "het voelt alsof ik terug bij af ben, hij buigt niet etc" . Wel is het bij haar nu duidelijk dat het bit gewoon niet fijn is voor hem. Ze wil het 2 weken aankijken bitloos en anders laat ze iemand komen om een bit aan te passen.
Maar ik zou het wel fijn vinden om zonder bit te blijven rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Iedereen om me heen rijdt gewoon hatseflats met bit er in en alles er op en er aan. Er is niet iemand in de buurt die me daarbij kan helpen. Paarden waar ik bitloos op heb gereden die "deden het gewoon".
Laatst bijgewerkt door KellyR op 03-10-16 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Re: Van met bit naar uitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:06

Ik zou zeggen, waarom ga je niet kijken wat het ongemak is?
Laat hem bijv eens checken door een osteopaat, of maak eens filmpjes en deel het met ons hier, eens kijken wat wij denken dat er anders kan bijv.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Van met bit naar uitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:09

Bit naar bitloos met sidepull zou niet te veel verschil moeten geven normaal, ik denk ook dat er medisch wat zou kunnen zijn.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 14:12

Joolien, het is niet mijn eigen paard, dus ik heb me er tot op zekere hoogte bij neer te leggen. Ik heb al gevraagd of ze naar hem wil laten kijken. Dat gebeurt binnenkort weer als het goed is. Maar dat doet ze wel met enige regelmaat.

Edit:
http://nl.tinypic.com/r/nyzkw1/9

En het is daarbij echt niet dat we niet opzoek zijn. Vorige week is de zadelmaker nog langs geweest. Pollennetje is geprobeerd omdat ze dacht dat ie allergisch zou kunnen zijn etc.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 03-10-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:28

Een touwhalster is ook niet bepaald vriendelijk als je daarmee zo erg in je handen hangt dat je spierpijn hebt. Hoe erg denk je dan dat het touw in zijn neus snijdt?
Ik denk eerder dat de basis niet goed is als hij niet reageert op beenhulpen.
Moet zeggen als je dit met mijn paard geflikt had, (en niet verongelukt was) was je regelrecht van styal gevlogen. Wat een vreselijk dieronvriendelijk verhaal....

Goedgekeurd onderschrift :)

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 14:30

Billy, ik ben hier niet opzoek naar verwijten maar voor hulp.

Dankjewel.

tagger
Berichten: 145
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:53

en de tandarts?

Susie_Anneke
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:55

Ik vind het voor een 4 jarige best goed uit zien op het filmpje! Waarom proberen jullie geen bitloos hoofdstel ipv halster? Ik heb veel ervaring met het lesgeven aan mensen die met een haaks gekruist hoofdstel rijden.
Probeer als hij op je handen gaat hangen wat meer voorwaarts te rijden, zodat hij op z'n eigen benen gaat lopen ipv jouw handen als 5e been te gebruiken. Is heel herkenbaar bij jonge paarden, hij is duidelijk nog zoekende. Als hij wat meer op z'n eigen benen gaat lopen gaan je voltes ook veel beter en is hij dus voor jou beter "te sturen". Wissel de voltes af met stuk recht uit, het lieftst meter uit de hoefslag. Succes!


Anoniem

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:00

Ik vind m niet zo fantastisch lopen op het filmpje, vlak, kort en niet lekker door zijn lijf. Ik zou eerst eens kijken of je hem wat actiever aan je been kunt krijgen. Hij moet zijn lijf goed gaan gebruiken en dat doet ie nu niet, hij zet zich vast en daardoor wordt hij zo hangerig in je hand. Dus zelf loslaten aan de voorkant, laat hem maar lopen met het hoofd waar hij wilt, en actief gaan draven. Daar zou ik voorlopig mee bezig gaan, verder nog niet te moeilijk maken, niet te ingewikkelde oefeningen of figuren rijden. Dat kan daarna wel weer.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:07

@Tagger, tandarts is laatst geweest, hij had toen wel een haakje, die is weggehaald. Maar kopschudden bleef.

@Susie Eigenaar heeft dus een micklem, maar daar hing bit aan. Daar wilde ik zelf niet aan gaan klooien. En aangezien ik altijd met touwhalster heb heb gereden dacht ik, waarom niet :)
Eigenaar heeft zelf dus wel het hoofdstel omgetoverd vanmorgen. Zij heeft hem om kin gekruist geplaatst volgens mij.... (in ieder geval, dat bandje onder zijn kin dus)
Die haaks gekruist gaat over zijn kaken toch? Of ben ik de war met iets anders?
Dat extra been geven is inderdaad wel een goeie, nu ik er over nadenk heb ik dat van de week eigenlijk niet gedaan omdat hij voorwaarts was(naar mijn idee).
En ter verduidelijking van het laatste, jij laat hem buiten de hoefslag lopen zodat hij zelf moet gaan lopen ipv tegen de wang "aan hangen"?

Bedankt voor je tips!

@Joolien Ook bedankt voor de tip. Dus gewoon los laten en meer vooruit rijden. Enige wat het wel is, als ik hem los laat, dan gaat hij zijn eigen rondjes lopen in plaats van mijn rondjes. Denk hierbij aan enorm afsnijden, hoeken niet doorlopen etc.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:09

Als het paard niet op zit en benen staat en je hem alleen rond weet te werken met het sleuren aan een bit is het logisch dat ze niet naar een bitloos hoofdstel luisteren. Dan zit er gewoon iets grondig mis aan de basis en moet je daar (met of zonder bit) hard aan werken.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:14

Ik kan het filmpje niet bekijken en laat mezelf ook buiten het bit/bitloos verhaal, maar ik denk dat de tip van Joolien hoe dan ook een goede is.
Zeker bij zo'n jonkie is de focus op het hele lichaam/de balans het meest belangrijk. Dus verbinding (contact, geen druk) aan de voorkant en verder alles vanuit je zit/benen. Als hij eigen rondjes loopt als jij loslaat aan de voorkant, dan denk ik dat je meer moet gaan oefenen met eenzijdige beenhulpen en sturen d.m.v. zit.
Of je nu met of zonder bit rijdt, je zal alleen hoofd/hals bepalen. De rest komt vanuit je been en zit.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:20

Azmay schreef:
Als het paard niet op zit en benen staat en je hem alleen rond weet te werken met het sleuren aan een bit is het logisch dat ze niet naar een bitloos hoofdstel luisteren. Dan zit er gewoon iets grondig mis aan de basis en moet je daar (met of zonder bit) hard aan werken.


Bedankt voor je zwart wit denken :)
En wat fijn ook dat je mij met bit hebt zien rijden :D

Maar goed, as I said, hij is 4 jaar en moet nog veel leren, zijn we ook mee bezig. Dus die basis waar jij het over hebt, ja dat klopt zijn we ook mee bezig. We zijn namelijk rustig met hem bezig, er hoeft niet vandaag of morgen een Z rondje gereden te worden, dat is ook de ambitie niet. Dus ja, misschien zijn er 4 jarige waar de basis verder in zit dan bij hem.

Bit sleuren? Nee. Neemt niet weg dat hij wel enorm veel steun (niet letterlijk) uit het bit haalt. Het is zijn houd vast. Hij is licht in zijn mond en heeft weinig hulpen nodig. Benen negeert hij soms inderdaad nog, maar daarmee vallen we weer terug op de basis.

Grondig mis? Nee. Maar ja er is werk aan de winkel. Dat is ook nooit ontkent.


@Chanel ben ik zelf ook mee bezig. Eigenaar verder wel wat minder volgens mij, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen (wbt "loslaten"). Met mijn lichaam sturen gaat nog erg moeizaam, maar ik heb zelf ook het idee dat het zadel mij in de weg zit :') Maar dat is weer het resultaat uit bijna non-stop zonder zadel rijden....

Heb er ook pas een x of 5 op gereden, dus het is sowieso nog heel erg wennen hoe en wat.

Susie_Anneke
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:22

Ja gekruist achter de kaak!
En ja uit de hoefslag anders gaat hij steun zoeken bij omheining van de rijbaan.

Probeer hem lekker op z'n eigen benen te laten lopen door veel meer met je benen te gaan rijden. Paard kan ook sneller gaan lopen om onder jouw benen uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:25

KellyR schreef:
@Tagger, tandarts is laatst geweest, hij had toen wel een haakje, die is weggehaald. Maar kopschudden bleef.

@Susie Eigenaar heeft dus een micklem, maar daar hing bit aan. Daar wilde ik zelf niet aan gaan klooien. En aangezien ik altijd met touwhalster heb heb gereden dacht ik, waarom niet :)
Eigenaar heeft zelf dus wel het hoofdstel omgetoverd vanmorgen. Zij heeft hem om kin gekruist geplaatst volgens mij.... (in ieder geval, dat bandje onder zijn kin dus)
Die haaks gekruist gaat over zijn kaken toch? Of ben ik de war met iets anders?
Dat extra been geven is inderdaad wel een goeie, nu ik er over nadenk heb ik dat van de week eigenlijk niet gedaan omdat hij voorwaarts was(naar mijn idee).
En ter verduidelijking van het laatste, jij laat hem buiten de hoefslag lopen zodat hij zelf moet gaan lopen ipv tegen de wang "aan hangen"?

Bedankt voor je tips!

@Joolien Ook bedankt voor de tip. Dus gewoon los laten en meer vooruit rijden. Enige wat het wel is, als ik hem los laat, dan gaat hij zijn eigen rondjes lopen in plaats van mijn rondjes. Denk hierbij aan enorm afsnijden, hoeken niet doorlopen etc.


Dat kun je ook met een losse teugel goed doen hoor, je moet daarbij vooral je benen gebruiken en hem niet terug willen sturen, maar vooral je teugels tegen de hals aan leggen en hem als het ware terug duwen naar de hoefslag. Goed vooruit kijken ook.
Vaak werkt beter tempo ook om een paard rechter te laten worden en minder te laten slingeren. Ik vergelijk het altijd met een fiets, hoe langzamer je fietst, hoe meer je gaat slingeren. Hoe harder je fietst,des te rechter je gaat. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:28

Dit paard is traag.
Hij sloft zijn rondje rond.
Of je dat nu met bit of zonder bit doet maakt niets uit.
Daardoor is hij zwaar van voren.
Als jij er de dag erna spierpijn van had had het onder het rijden toch ook op moeten vallen dat hij extreem aan het hangen was. Waarom reed je dan gewoon door?

Oplossing.
Het paard actief op je hulpen gaan maken.
Vanuit je zit kan hij al actiever lopen.
En ook aandraven. Eventueel aangevuld met een lichte kuit hulp.
Zo ook met overgangen terug.
Fijn om de binnen hoefslag.

Een touw halster is overigens niet om nee te rijden of een paard mee vast te zetten. Veel te scherp.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:43

KellyR schreef:
Hoi allemaal,

Hij liep constant te klooien met zijn hoofd tijdens het rijden, erg vervelend, maar duidt toch ook op ongemak bij hem. Direct had ik eigenlijk al een rouwhalster aangeschaft omdat ik vrijwel geheel tuigloos van mijn vorige verzorgpaardje af kwam. Eigenaresse vertelde me dat ze het een keer had geprobeerd (ik dacht vanaf de grond) en dat ging helemaal mis. Ik wilde hem dus eerst beter leren kennen.


Toen ben ik losgekoppeld en verder gaan rijden. Met bit is hij nog niet super gevoelig op je benen, hij haalt heel heel veel steun vanuit het bit. Op de momenten dat ik mijn teugels los liet (in eerdere sessies) viel hij bij wijze van uit elkaar.

Maar nu dus zonder bit.. ik was een beetje stuurloos, maar over het algemeen deed hij zijn best om het te snappen. Cirkeltjes waren echter niet mooi rond te krijgen, deze waren eerder hoekig. Daarnaast hing hij echt enorm in mijn handen, zo erg dat ik vandaag spierpijn heb. Ik kreeg hem gewoon niet opgepakt. Als ik hem de ruimte gaf waar hij om vroeg ging hij zo goed als over de grond met zijn neus en dit is absoluut niet iets wat ik wil.

Wel heb ik de eigenaresse ook overstag gekregen, die is met Micklem uitloos gaan rijden vanmorgen. En die zegt "het voelt alsof ik terug bij af ben, hij buigt niet etc" . Wel is het bij haar nu duidelijk dat het bit gewoon niet fijn is voor hem. Ze wil het 2 weken aankijken bitloos en anders laat ze iemand komen om een bit aan te passen.
Maar ik zou het wel fijn vinden om zonder bit te blijven rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Iedereen om me heen rijdt gewoon hatseflats met bit er in en alles er op en er aan. Er is niet iemand in de buurt die me daarbij kan helpen. Paarden waar ik bitloos op heb gereden die "deden het gewoon".


Ik hoop een touwhalster... :Y)

Als ik deze stukken uit jouw OP zo lees, dan krijg ik het gevoel dat de basis nog niet helemaal lekker bevestigd is (dat is ook niet zo raar bij zo'n jong paard). Zowel met als zonder bit niet. Je geeft aan dat je paard uit elkaar valt als je de teugels los laat en dat hij hangt. In de regel betekent dit dat het paard (te) veel op de voorhand loopt. Op den duur zal je dit probleem ook zonder bit krijgen. Je moet eerst voor elkaar zien te krijgen dat je paard zichzelf meer gaat dragen. Met mijn paard liep ik eerder ook tegen dit probleem aan. Toen ben ik opzoek gegaan naar andere lesmethoden, zodoende ben ik bij het werken vanuit de hand uitgekomen. Dus vanaf de grond, naast je paard. Op die manier ben ik ook over gestapt naar bitloos. Je kunt zo beter de teugelhulpen aanleren zonder dat je zelf per ongeluk scheef zit of te veel gaat hangen.


Billy schreef:
Een touwhalster is ook niet bepaald vriendelijk als je daarmee zo erg in je handen hangt dat je spierpijn hebt. Hoe erg denk je dan dat het touw in zijn neus snijdt?
Ik denk eerder dat de basis niet goed is als hij niet reageert op beenhulpen.
Moet zeggen als je dit met mijn paard geflikt had, (en niet verongelukt was) was je regelrecht van styal gevlogen. Wat een vreselijk dieronvriendelijk verhaal....


Joehoe, dit had op z'n minst vriendelijker gebracht kunnen worden.. TS is in ieder geval begonnen met een zoektocht naar wat voor haar en het paard het beste werkt. Iedere verandering begint bij bewustwording!

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:48

Joolien schreef:
KellyR schreef:
@Tagger, tandarts is laatst geweest, hij had toen wel een haakje, die is weggehaald. Maar kopschudden bleef.

@Susie Eigenaar heeft dus een micklem, maar daar hing bit aan. Daar wilde ik zelf niet aan gaan klooien. En aangezien ik altijd met touwhalster heb heb gereden dacht ik, waarom niet :)
Eigenaar heeft zelf dus wel het hoofdstel omgetoverd vanmorgen. Zij heeft hem om kin gekruist geplaatst volgens mij.... (in ieder geval, dat bandje onder zijn kin dus)
Die haaks gekruist gaat over zijn kaken toch? Of ben ik de war met iets anders?
Dat extra been geven is inderdaad wel een goeie, nu ik er over nadenk heb ik dat van de week eigenlijk niet gedaan omdat hij voorwaarts was(naar mijn idee).
En ter verduidelijking van het laatste, jij laat hem buiten de hoefslag lopen zodat hij zelf moet gaan lopen ipv tegen de wang "aan hangen"?

Bedankt voor je tips!

@Joolien Ook bedankt voor de tip. Dus gewoon los laten en meer vooruit rijden. Enige wat het wel is, als ik hem los laat, dan gaat hij zijn eigen rondjes lopen in plaats van mijn rondjes. Denk hierbij aan enorm afsnijden, hoeken niet doorlopen etc.


Dat kun je ook met een losse teugel goed doen hoor, je moet daarbij vooral je benen gebruiken en hem niet terug willen sturen, maar vooral je teugels tegen de hals aan leggen en hem als het ware terug duwen naar de hoefslag. Goed vooruit kijken ook.
Vaak werkt beter tempo ook om een paard rechter te laten worden en minder te laten slingeren. Ik vergelijk het altijd met een fiets, hoe langzamer je fietst, hoe meer je gaat slingeren. Hoe harder je fietst,des te rechter je gaat. :)


Hierbij wil ik graag even toevoegen dat dit niet bij alle paarden de juiste manier is! (Het filmpje van de TS heb ik niet kunnen kijken.) Bij paarden die al voorwaarts zijn uit zichzelf krijg je de achterhand er op deze manier minder goed onder.

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:54

Eens met mijn voorgangers... Ga werken aan balans en de basis, op het sturen op zit, en gebruik alsjeblieft een alternatief ipv het touwhalster!

Verder.. Goed overleggen met de eigenaar. Als jullie van elkaar niet weten wat jullie doen, is de kans ontketenen groot dat je, het paard in de war brengt, en zo het leerproces vertraagd. Oftewel, maak samen een strategie, een 'wat te doen als', en schaaf dat wekelijks bij. Zeker bij zo'n jong dier!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:55

bruintje123 schreef:
Dit paard is traag.
Hij sloft zijn rondje rond.
Of je dat nu met bit of zonder bit doet maakt niets uit.
Daardoor is hij zwaar van voren.
Als jij er de dag erna spierpijn van had had het onder het rijden toch ook op moeten vallen dat hij extreem aan het hangen was. Waarom reed je dan gewoon door?

Oplossing.
Het paard actief op je hulpen gaan maken.
Vanuit je zit kan hij al actiever lopen.
En ook aandraven. Eventueel aangevuld met een lichte kuit hulp.
Zo ook met overgangen terug.
Fijn om de binnen hoefslag.

Een touw halster is overigens niet om nee te rijden of een paard mee vast te zetten. Veel te scherp.


Gek dat je dit zomaar uit de lucht roept, heb je ervaring met touwhalsters?


Ts mijn tip is: Het wijken voor druk er goed opzetten. Beendruk vooral. Ik denk dat je paard te veel op je hand leunt. Dressuurmatig kwa nageeflijkheid eerst dus vooral niets verwachten, maar eerst de basis erop. Je paard zacht maken op links rechts, ho, en actief rijden.

Wel moeilijk als het niet je eigen paard is en er een eigenaresse is die natuurlijk haar eigen aanpak heeft.

Gr.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:24

Als jij dat uit de lucht roepen vindt kan ik die vraag beter aan jou vragen.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:34

bruintje123 schreef:
Als jij dat uit de lucht roepen vindt kan ik die vraag beter aan jou vragen.



Je kunt mijn vraag wel weerleggen maar je onderbouwt je argument totaal niet. Daarom vraag ik je waar je op baseerd dat rijden en vastzetten met een touwhalster een no-go is?

Ik heb alleen goede ervaringen met touwhalsters, zelf ondervonden.

Mijn bitloze optoming is een voornaamlijk een touwhalster. De druk is duidelijk, mits je het goed gebruikt natuurlijk, maar dat is met alles.

Ik zet mijn paarden er mee vast. Jaren terug vertelde een stalgenoot mij ook dat het vastzetten met een touwhalster uit den boze is. Omdat je er lelijke snijwonden van kan krijgen. Ik heb paarden gehad die vol in de achteruit gingen en blij moesten zijn dat ze vaststond met een stevig touwhalster, anders waren ze los gekomen en hadden ze bijvoorbeeld het verkeer terecht kunnen komen.

Wat ik verder een groot pluspunt vind van een touwhalster is dat het geen metaal bevat. Daarom is het ook zo stevig. Geen punten die sneller kapot kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:44

Omdat een touwhalster vrij scherp is (want dun), en doordat uit één stuk touw gemaakt is en dus niet makkelijk ergens breekt als het paard gaat hangen, is vastzetten met een touwhalster inderdaad een no-go. Dat het met jou altijd goed is gegaan, betekent niet dat het verstandig is. In de categorie 'mijn opa rookte en werd toch mooi 100, dus roken is niet slecht'.
En om de reden dat het vrij scherp inwerkt (dunne touwtjes) vind ik rijden met constante druk op een touwhalster ook niet echt lekker, maar dat is persoonlijk. Met losser teugelcontact zie ik er geen probleem in.

xMazzel
Berichten: 930
Geregistreerd: 11-01-10

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:54

Schud het paard ook met zijn hoofd als er een los contact is met de teugels?
Ik denk dan aan een paard wat het moeilijk vind om op zijn eigen benen te lopen en zijn balans dus moeilijk vind. Zelf heb ik altijd geleerd, als je paard schud met zijn hoofd dan is hij gewoon praktisch gezien teveel op je hand en zul je hem meer 'aan' het been moeten rijden.

Bij een jong paard is veel sturen sowieso vaak wat lastiger, maar wat anderen ookal zeggen; ga veel met been rijden en zorg dat het beestje op zijn eigen benen gaat lopen.
Dus 2de hoefslag rijden, figuurtjes en overgangen maar vooral nog niet verwachten dat hij het morgen ineens kan! :Y)

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:00

Nu heb ik vrij weinig ervaring met bitloos rijden, maar als ik het filmpje zie weet ik wel 1 ding: Wat loopt hij ontzettend sloom. En juist dit slome lopen is wat er waarschijnlijk voor zorgt dat hij vol op z'n voorhand valt en dus in jouw hand hangt. Ik zou dus echt eerst aan het tempo gaan werken, want zolang het paard niet aan je been is kun je wel een net rondje rijden, maar wordt het paard er niet beter van. Ik heb ooit een keer te horen gekregen: "Als de motor niet aan staat, gebeurt er ook niks!" Aan het been zijn is i.m.o. de basis.

Never lose sight of the essence


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers