Geen plezier meer in het rijden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:59

Hoi bokkers

Ik zit met mezelf heel erg in de knoop. Ik heb al meer dan een jaar totaal geen plezier meer in het rijden, ik had hierdoor een halve stal geregeld. 2 super toffe kindjes, echt schatjes. Echter heeft mijn pony waarschijnlijk artrose. Hierdoor is hij van de pensionstal naar een weide verhuist. Hij is zeker nog in staat om te werken maar mijn interesses liggen meer bij het mennen waardoor mijn pony dus eigenlijk enkel wat vertroeteld wordt. Ik ben dus al een hele tijd aan het twijfelen om mijn pony te koop te zetten opzoek naar een huisje waar hij goed staat, het werk mag doen dat hij nog mag/kan doen en hij lekker veel aandacht krijgt. Maar hij is al 24 waardoor er waarschijnlijk niet veel interesse gaat zijn.

Alvast sorry voor het onsamenhangend verhaal en ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen. Grtjes

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:23

je moet een keuze maken die niet alleen eerlijk is voor jezelf, maar ook voor je pony. met tegenzin er naar toe resulteert in minder aandacht over het algemeen. Zoek iemand die er een maatje bij zoekt. desnoods als grasmaaier als je pony daar gelukkig van wordt.
of kijk of iemand m wil leasen, of dat er anderen zijn die ook een halve stal willen tezamen met de huidige verzorgers. dan blijft hij bij jou zonder dat jij dagelijks verplicht erheen moet.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:26

Hmm.. ik snap je vraag niet helemaal.

Je bent je interesse in het rijden kwijt en je paard is niet helemaal gezond meer.

Kun je het bekostigen? Dan zou ik je pony lekker van haar oude dag laten genieten en haar vertroelen. Rijden is echt geen must. Zolang ze niet alleen staat is er geen probleem. Voel je vooral niet schuldig.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:28

Voor een artrose pony van 24 zal er weinig belangstelling zijn. Waarom zet je hem niet lekker met pensioen? Dat vind het dier waarschijnlijk alleen maar fijn en zo weet je zeker dat hij niet in verkeerde handen terecht komt. Dat laatste is namelijk altijd een risico als je een dier verkoopt.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:31

Normaal (als paardlief gezond is) zou ik zeggen verkopen en een paard zoeken dat bij je past. In dit geval vind ik verkopen fout. Je paard is 24 jaar, heeft artrose en verdient gewoon een goed pensioen. Bij verkoop weet je niet of het dier goed terecht komt. Dat mensen dergelijke paarden willen verkopen omdat ze ze niet meer kunnen gebruiken voor hun doel kan er bij mij niet in.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 11:32

Pony is inderdaad niet helemaal gezond meer maar geniet echt nog wel van het rijden en werken. Dit doe ik helemaal niet meer, nu staat hij als grasmaaier op de weide terwijl hij nog perfect instaat is om als rijpony te dienen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:32

Waarom niet gaan mennen met de pony, en verder lekker op pensioen? Een oud dier met artrose zou ik niet snel verkopen, wie weet waar het beestje terecht komt.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:33

Ik zou een 24 jarige artrose pony absoluut niet verkopen...
Mocht ze bij de verkeerde belanden dan rijden zij er nog vrolijk verder op door terwijl het diertje pijn heeft door de artrose.
Lekker laten genieten van haar oude dag.
Misschien zou je wat grondwerk / de lagere vrijheidsdressuur kunsten kunnen doen? Lekker wandelen aan de hand met je pony, of stapritjes in het bos? Dat zijn meestal dingen die wel kunnen met een artrose pony.

Ik hoop dat je de juiste keuze maakt. Niet alleen voor jou, maar ook voor je pony. :)

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:34

8nnemiek schreef:
Waarom niet gaan mennen met de pony, en verder lekker op pensioen? Een oud dier met artrose zou ik niet snel verkopen, wie weet waar het beestje terecht komt.

Een paard met artrose voor de kar is meestal niet zo'n goede combinatie... :o

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:37

Misschien kan je hem als een soort adoptie bieden?

Misschien is mijn opmerking super cru voor sommigen, maar als je hem niet kan bekostigen om te houden als grasmaaier, en je wil/kan er ook niets meer met doen, kan je hem ook laten inslapen. Want verkopen, wie weet waar komt hij terecht uiteindelijk.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:37

Verkopen zou ik ook niet doen. Je zou altijd nog een verzorger kunnen zoeken die het paard extra aandacht geeft en hem ook beweging geeft.
Denk niet dat een paard het rijden echt mist als die op de wei staat. Dus nodig zou ik het niet vinden.
Maar dat is ieder voor zich.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:38

Een pony van 24 met artrose is niet meer in staat om goed te werken, ook al denk jij blijkbaar van wel.
Met pensioen, wandelingetjes aan de hand en lekker knuffelen en poetsen. Niks mis mee lijkt me en wel verdiend voor zo'n ouwetje.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:55

Gewoon lekker laten genieten van de weide en verder borstelen en knuffelen. Dat rijden mist het paard echt niet hoor, als het verder gewoon fijne aandacht krijgt :)

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 11:58

Inslapen heb ik ook al overwogen, daar vind ik hem nog te goed voor. Hij is nog steeds heel actief en vrolijk, buiten dat hij een tikkeltje onregelmatig loopt is hij helemaal gezond. De osteopaat (vorige week) vond hem voor zijn leeftijd ook nog heel soepel. De artrose is ook een vermoeden, is niet vast gesteld.
Ter adoptie stellen is inderdaad ook nog een optie die ik niet overwogen had. En anders blijft hij inderdaad gewoon bij ons op pensioen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:20

Laat hem maar heerlijk grasmaaier zijn! En gun er een kind het plezier mee om hem te vertroetelen en te rijden.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:49

Luca03 schreef:
Inslapen heb ik ook al overwogen, daar vind ik hem nog te goed voor. Hij is nog steeds heel actief en vrolijk, buiten dat hij een tikkeltje onregelmatig loopt is hij helemaal gezond. De osteopaat (vorige week) vond hem voor zijn leeftijd ook nog heel soepel. De artrose is ook een vermoeden, is niet vast gesteld.
Ter adoptie stellen is inderdaad ook nog een optie die ik niet overwogen had. En anders blijft hij inderdaad gewoon bij ons op pensioen.


Als je dat kan doen, dan is het inderdaad een optie om hem gewoon thuis te laten staan. Of eventueel wat familie die met hem wil flodderen? Veel succes alvast!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:05

Is het niet een idee om eerst eens een diagnose voor de onregematigheid te verkrijgen? Lijkt me dat je dan pas keuzes kan gaan maken!

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:02

Als ik jou was zou ik het paard niet wegdoen. Het klinkt alsof je er nog lekker mee kunt genieten op laag niveau. Gewoon houden zou ik zeggen, als je er het geld ervoor (over) hebt en het paard niet omkomt van de pijn. Ik denk dat het ontspannen is om een paard te hebben waar de lat laag ligt.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Geen plezier meer in het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 20:22

Ik heb het nog eens besproken met mijn mama, we gaan hem inderdaad houden. Lekker op zijn weide met zijn vriendjes en elke dag wat tuttelen en poetsen, verder ga ik niks meer met hem doen, af en toe een rondje wandelen misschien.