Wat te doen bij verwaarlozing

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:58

Zoals de titel van het topic al aangeeft, welke stappen kun je ondernemen bij verwaarlozing van paarden?

In dit geval kan de eigenaar niet voor de pony's zorgen door gezondheids- en geldproblemen. Dit is al enkele jaren het geval. Slechte omheining, weinig te eten, geen hoef- en vachtverzorging, geen ontworming en dergelijke. Eigenaar komt bijna nooit kijken bij de dieren, hij wil ze het liefst verkopen maar dit lukt niet omdat de pony's niet gechipt zijn. Vandaag was ik even in het weiland en zag ik een pony die ernstig kreupel liep, toen ik ging kijken zag ik dat haar hoeven zo lang en gekruld waren dat ze nog amper kan lopen.

144 is gebeld, waarschijnlijk word ik hier morgen door teruggebeld. Over dezelfde situatie is al contact geweest met de gewone politie. Het gaat een paar weken/maanden goed en dan is het weer mis. Veulens breken uit en lopen 's avonds over de weg, pony's met veel te lange hoeven.. Wanneer er via de politie niets geregeld kan worden ben ik bereid voor deze keer de hoefsmid te betalen, maar helaas is dit maar een tijdelijke oplossing voor het probleem.

Ik doe wat in mijn macht ligt door de pony's af en toe bij te voeren met aangestoken appels en groenten en af en toe wat hooi. Helaas kan ik naast mijn eigen paarden niet nog eens 15 pony's van een ander onderhouden, al had ik het met alle liefde gedaan. Zijn er nog instanties die kunnen helpen of mensen die ik kan benaderen? Wie heeft de gouden tip?


Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:05

Paardzoektbaas in Enschede? Zij kunnen ze vgm wel over zonder chip

Dakota F12+1 / L1+4

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:07

TAO -> PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:10

Als 144 niet voldoende doet kan je nog contact opnemen met de dierenbescherming, zij hebben eigen inspecteurs. Hoe hard het ook klinkt, als je wil dat er echt iets aan gebeurd door instanties moet je nu geen hoefsmid laten komen, als de dieren zorg krijgen kunnen ze niks, ook niet als jij meld dat je het hebt laten doen omdat je het niet aan kon zien.
Ik zou morgen even afwachten of ze je van 144 terug bellen, doen ze dat niet dan zou ik de dierenbescherming bellen.

Anoniem

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:19

Bedankt voor de tip Yentaah, had er nog nooit van gehoord maar ga me er in verdiepen!

Mijn hart zegt bel die dierenarts en los het op voor het diertje, want dit is gewoon vreselijk om te zien. Ik ga morgen ook zeker melden bij 144 dat het een dringende zaak is. Ik heb sowieso foto's gemaakt van het dier en de hoeven waarop de ernst volgens mij wel redelijk te zien is. Ik hoop dat dit voldoende 'bewijs' kan zijn. Het is niet dat ik de eigenaar wil laten straffen, voor hem is het ook een beetje onmacht, maar dit is gewoon te erg om aan te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:00

Na een nacht vol gepieker hoe ik dit op kan lossen, ben ik vanochtend nog even bij de pony wezen kijken. Ze ligt veel op de pijn te verminderen, mijn hart brak van hoe zielig en hulpeloos ze keek. Ik heb besloten vandaag contact te hebben met 144 en wanneer daar (op korte termijn) geen oplossing komt, neem ik haar over om haar te voorzien van de verzorging die ze nodig heeft. Ik ben nu druk navraag aan het doen naar contactgegevens van de eigenaar, het mobiele nummer dat ik van hem heb bestaat niet meer en waar hij precies woont weet ik ook niet.

Om ook voor de andere pony's een wat betere toekomst te creëren zal ik, als ik deze pony overneem, zorgen voor een goede documentatie van wat er allemaal mis was. Ik heb al foto's gemaakt van hoe ze er nu bij staat. Alle tips en ervaringen hiervoor zijn meer dan welkom! :)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:08

ik krijg er kippenvel van. Zowel van het voorstellen van het arme diertje als jouw gebaar. Tips heb ik helaas niet. Ik geloof dat papagroom hier van bokt ooit betrokken is geweest bij een reddingsactie van een kudde. In ieder geval veel success en keep us posted!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Anoniem

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:17

Waarom is de dierenbescherming geen optie? Zij kunnen ook zorgen dat er hulp komt maar op die optie reageer je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:35

dees_daan schreef:
Waarom is de dierenbescherming geen optie? Zij kunnen ook zorgen dat er hulp komt maar op die optie reageer je niet.


Omdat 144 samenwerkt met de dierenbescherming, onderstaande stuk stond op de site van 144, dus als het goed is wordt de dierenbescherming er al bij betrokken.

Citaat:
Vermeende verwaarlozing van dieren
Meldingen over verwaarlozing waarbij geen sprake is van een strafbaar feit, gaan naar de Dierenbescherming. Bijvoorbeeld als een eigenaar persoonlijke problemen heeft en daarom niet goed voor een dier zorgt. Een preventiemedewerker van de Dierenbescherming bekijkt of het dierenwelzijn daadwerkelijk in gevaar is. En hoe dit verbeterd kan worden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:48

In theorie hoort dit zo te gaan, mijn advies om zelf de dierenbescherming te bellen is niet voor niks, in de praktijk heb je meer aan hen dan aan de dierenpolitie, zij hadden je na je verhaal immers meteen door kunnen sturen naar de dierenbescherming maar hebben dit niet gedaan.
Het zijn 2 verschillende organisaties en meldingen worden niet altijd goed doorgespeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:57

Dan ga ik dat vanmiddag ook even doen, bedankt voor de tip! Wist niet dat het zo slecht was, omdat ik hier juist wel goede ervaring heb met de dierenpolitie, we hadden een loslopend paard gevonden, maar wisten niet van wie die was, dierenpolitie was er snel en hadden zo gevonden waar het beestje thuis hoorde. Nu is dit wel een heel ander geval, maar ik ga het dan ook doorzetten naar de dierenbescherming. Hoe sneller ze geholpen kan worden, hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:43

Kan mijn bericht net niet meer wijzigen, maar dit geeft de ernst van de situatie volgens mij wel weer..
Afbeelding

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:57

Gatsie. Ik vraag me af of daar nog wel wat aan te doen is :n

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:58

:wow: arm dier!! Hopelijk krijgt ze snel de juiste hulp.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:30

ach het arme dier! kun je het niet ook naar jouw DA sturen om het te "onderbouwen". Dat je het antwoord ook naar 144 kunt sturen, of ook de foto naar 144?

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:42

Heel goed van je dat je actie onderneemt. Ik hoop dat er snel gehandeld gaat worden. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:45

Ik wacht het antwoord van 144/dierenbescherming nog even af, maar als ik daar vandaag geen uitsluitsel over heb ga ik mijn eigen hoefsmid bellen om te overleggen of zij hier iets mee kan. Ik heb ook duidelijkere foto's van de pony en wil de hoefsmid dan vragen om een 'verslag' te maken van wat ze aantrof, etc. Het lijkt me wel verstandig om dit soort dingen vast te laten leggen zodat de andere pony's ook geholpen kunnen worden. Anders staan we over een paar weken wéér op hetzelfde punt.

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:48

wat verschrikkelijk. Laat idd zo snel mogelijk de juiste instanties komen, die kunnen de dieren helpen/in beslag nemen. Zo te horen is deze eigenaar niet in staat voor ze te zorgen, dan kunnen ze beter worden weggehaald.

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:32

xJitskee schreef:
Ik wacht het antwoord van 144/dierenbescherming nog even af, maar als ik daar vandaag geen uitsluitsel over heb ga ik mijn eigen hoefsmid bellen om te overleggen of zij hier iets mee kan. Ik heb ook duidelijkere foto's van de pony en wil de hoefsmid dan vragen om een 'verslag' te maken van wat ze aantrof, etc. Het lijkt me wel verstandig om dit soort dingen vast te laten leggen zodat de andere pony's ook geholpen kunnen worden. Anders staan we over een paar weken wéér op hetzelfde punt.

En word er dus ook niets gedaan, indien je de naam van de eigenaar hebt moet hij op te sporen zijn( je hebt mijn pb gelezen) desnoods familie van hem.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ingvdh

Berichten: 6358
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:51

Even advocaat van de duivel spelen;
In feite ga je nu het probleem van de eigenaar oplossen en komt hij er weer mee weg bij een volgende controle. De hoeven zien er immers weer goed uit. Zo blijft het voortslepen.

Als je toch kosten wil maken, kan je dan niet beter ervoor zorgen dat die dieren gechipt worden zodat ze verkocht kunnen worden?

Anoniem

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:01

Jeeminee zeg, die hoeven... Arm beestje. Dikke pluim voor jou dat je zo goed in je hart bent dat je het beestje wilt overnemen en op wilt knappen voor zover dat nog mogelijk is. Ik ga mee met mijn voorganger in het commentaar dat de eigenaar er dan wel erg makkelijk vanaf komt, maar als de eigenaar moeilijk te bereiken is en 144 doet op korte termijn niets, dan lijkt het me de meest humane optie.

Wel heel goed documenteren en blijven doordrukken zou ik zeggen, zodat de andere dieren ook uit deze situatie gehaald kunnen worden.

Wellicht kan de gemeente overigens iets voor je betekenen als je vraagt naar het geregistreerde telefoonnummer van de eigenaar van het perceel. Duidelijk vermelden dat het hierbij gaat om dierenmishandeling en dat het noodzakelijk is dat je de eigenaar op korte termijn bereikt. Ze kunnen je wellicht geen telefoonnummer en huisadres geven, maar misschien kunnen ze je in ieder geval op weg helpen of de goede kant op wijzen.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:09

144 kan je 24/7 bellen. Hier kwamen ze binnen een dag langs. Ook zulke hoeven. Paarden zijn nu weg, weet niet of ze weg gehaald zijn of verplaatst/verkocht. Eigenaren hebben eerst een waarschuwing gekregen. Moesten binnen 2 weken bekapt zijn anders boete.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:49

Allereerst bedankt voor de tips en reacties die ik, ook via pb, heb ontvangen.

Toch wil ik even iets verduidelijken, het is niet mijn bedoeling om de pony te laten bekappen op mijn kosten, maar als dit echt te lang gaat duren is dat wel de enige optie die ik op het moment zie. Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om dat beestje er nog een week te laten staan, zo hulpeloos en met zoveel pijn.

Ik heb gisteravond met 144 gebeld, zij zouden mij vandaag terugbellen. Ik was nog niet teruggebeld dus heb net zelf even gebeld. Ik werd erg serieus genomen en de melding werd heel compleet opgemaakt, werd compleet uitgevraagd over hoe groot het stuk was waar de pony's staan, of ze schuilmogelijkheden en water hebben, of er vaker dit soort dingen zijn, etc. etc. De hele situatie uitgelegd, ook met de dingen die in de voorgaande jaren zijn gebeurd. Hierbij afgesproken dat ik de foto's die ik had gemaakt door zal sturen zodat dit aan de melding toegevoegd kan worden. Als het goed is komen ze dan binnen 24 uur langs. Ik heb dus goede hoop op een passende oplossing :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-16 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:53

Jeetje die hoeven!
Wij hebben shetlander met soms akelig lange hoeven maar dat is niks vergeleken bij dit dier!

Ts super dat je je zo in zet!
Hopen dat ze snel langs komen. Arme diertjes.

[o]

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wat te doen bij verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:01

Hoop dat ze nu snel langs komen.
Je hebt nu meerdere keren contact gehad.
Moet inderdaad niet langer duren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frutsel05, xxIsaa en 35 bezoekers