Schuur indelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PonysEver

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-07-16
Woonplaats: Wijdenes

Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:36

Hoi hoi!! :wave:
Mijn tante en nicht hebben 2 paarden op pension staan, maarja nu willen ze ze toch aan huis hebben. En omdat ik heel veel van ontwerpen hou mag ik dus wat ontwerpen. Er staat al een schuur(tje) van 12 bij 10. Maar ik heb geen idee hoe ik het zou indelen. Hebben jullie ideeën en misschien plattegrondjes?? Mijn tante heeft een Lusitano van ongeveer 1.62 meter, en mijn nicht heeft een Haflinger van ongeveer 1.48 meter. Even de informatie op een rijtje:
- 2 boxen. Geen haat en commentaar, dat willen ze graag i.v.m de overdominate Lusitano
- Minimaal 1 poetsplaats/wasplaats waar je ook fatsoenlijk kan zadelen.
- Kleine zadelkamer waar ook de dekens worden opgeslagen met kleine inloopkast
- Zelf toevoegen want ze hebben verder geen eisen meer
Maten mag je ook zelf bepalen, zolang het in die schuur past

Alvast heel erg bedankt

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:03

Geen plattegrondjes, maar poetsplaats is makkelijkste als 3x3 box zonder voorkant (uitgaande van 1 paard tegelijk er in). Maak de voer en waterbakken niet aan/bij de tussenwand (ivm dominantie die je aangeeft, want dat uit zich ook nog wel eens in voernijd. 1e meter tussenwand dichtmaken is daarvoor ook optie. Boxen tegenover elkaar natuurlijk ook, maar ik weet zo niet hoe de deuren/ramen geplaatst zijn. Afmetingen 4x4, ivm nieuwe inzichten, flexibiliteit mocht er een ander paard komen en grotere boxen blijven vaak schoner. Uitloop aan boxen (zelfde breedte en minimaal ook die lengte) als mogelijk is fijn. Box zelf deur naar buiten ook, brand en flexibiliteit gebruik, wie weet wat die lusi thuis gaat doen of hoe een nieuw paard wel samen gaat met. Let ook op dat je gangen breedt genoeg zijn, want met groot of kreupel paard draaien (ook box in/uit) is lastig in smal pad en met drammend paard ook voor jezelf gevaarlijk.

Plattegrondje met waar de deuren, etc. zitten zou erg handig zijn om beter suggesties te kunnen doen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:19

Wel bijzonder, jij mag het ontwerpen wat dat kan je goed, en nu leg je het bij anderen, wat is jouw plan?

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:02

Ik zou zelf minimum boxen van 3 x 3.5 nemen.
Net iets meer comfort voor de paarden. en aangezien de schuur groot genoeg is zou is nog iets groter opteren.
Wat ik belangrijk vind is dat er voldoende licht en lucht is.
Voor mij zelf wil ik dat de paarden met hun hoofd buiten kunnen kijken over hun deur en dat er traliewerk (of deels en niet bv aan de voerbak) tussen de stallen is zodat ze ook daar elkaar kunnen zien, ruiken en aanraken.
Bij mij zijn de stallen bovenaan allemaal met traliewerk wat een opener gevoel creëert.
Wasplaats zou ik bij de ingang van de stal voorzien.

De deuren draaien naar buiten.
Schuindeuren zijn handig maar ik hou niet van deuren met zo een weefrek in. Vind dit te smal en paard onvriendelijk. (zelf ervaring met gehad)

persoonlijk heb ik geen probleem met draaideuren. Enkel heb ik wel een extra balk voor zien waar de paarden over moeten stappen zodat de stalbedekking niet half mee naar buiten wordt gelopen.
Stallen niet direct naast de ingang maar dit hangt af van waar de opening is en hoe deze georiënteerd is. Bv westkant is niet ideaal in NL en B.
Verder ook rekening houden met de opslagplaats en materiaalplaats.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:18

Klinkt als ruimte genoeg. Stallen 4x4 lijkt me voldoende. Verder ook nog zat over voor je zadelkamer...

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:29

Eventjes snel 2 plattegrondjes gemaakt, ik had toch niks te doen :') sorry voor mijn prachtige tekenkunsen en te dikke lijnen enzo :+
Maar het ligt er natuurlijk ook aan waar de ramen en deuren zitten..
Met geel bedoel ik stallen, met blauw poets/wasplaatsen en rood opbergruimte. En 1 zo'n hokje is 1 vierkante meter.
Afbeelding

Afbeelding

Spoiler:
ik heb echt totaal geen verstand van foto's plaatsen, hopelijk zijn ze niet te groot ofzo :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:30

Ze passen, maar waar is de deur?

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:49

Stallen zeker naast elkaar!
Met traliewerk tussen beide, gezelliger voor de paarden.

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Re: Schuur indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:19

Ziet er leuk uit!