paspoort afgeven op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 19:18

Ik heb vorige maand mijn pony's verhuisd naar een pensionstal. Nu heb ik gisteren een contract gekregen. Erg fijn en duidelijk. Nu staat er echter een punt in dat het paspoort moet worden achtergelaten op stal ivm controle. Ik mag aangeven deze niet achter te willen laten maar dat ik dan een eventuele boete moet aanvaarden.
Ik kies ervoor het paspoort zelf thuis te houden en wil eventueel wel een kopie verstrekken gezien ik regelmatig met de trailer weg ga en soms op wedstrijd en dan heb ik hem zelf gewoon nodig.
Zijn er meer mensen die hun paspoort wel afgegeven hebben en heeft iemand ervaring met inspectie op de paspoorten op pensionstallingen?
Laatst bijgewerkt door Napie op 02-10-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:20

Ik geef ze wel af, kunnen ze voor wedstrijd zelf pakken. Is het niet de mogelijk dat je het paspoort in je zadelkast legt en dat de pensionhouder een sleutel krijgt voor als er controle is? Er wordt hier in de buurt steeds vaker gecontroleerd en het zijn flinke boetes!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:22

Mijn paspoort ligt gewoon thuis.
Maar die van mij staat 24/7 buiten, dus ik denk dat controle daar misschien anders is.
Ik weet wel dat het gebruikelijk is dat je paspoort bij je paard is.
Zolang je eigendomsbewijs maar gewoon bij jou thuis ligt :P

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:25

Ik heb de stalhoudster de sleutel van mijn kast gegeven, mocht er controle zijn dan kan zij mijn paspoort pakken en dan hoef ik er niet iedere keer achteraan als ik met mijn paard op pad ga.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.


Stef_Diva

Berichten: 160
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:26

Hier wel eens controle gehad. Ik stond op pensionstal en wij moesten inderdaad ook ons paspoort afgeven. Kopietje is voor controle niet voldoende. Bij ons was het simpel... Wil je weg even berichtje dag van te voren en in de ochtend lag je paspoort in de voerton/zadelruimte ed. Je riskeert echt een fikse boete, ik dacht >1500 euro, maar leg me hier niet op vast.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:28

Die boetes zijn niet mis hoor! Ik heb bedragen gehoord van 500 euro per paard.. daar moet je maar zin in hebben

Electra63

Berichten: 17818
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:31

Ik sta op een grote stal en wij zijn verplicht het paspoort af te geven. Deze worden op kantoor bewaard.
Er is altijd personeel aanwezig, dus als we weg gaan met trailer ligt het paspoort klaar.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:31

Ik heb ze aan stalhoudster gegeven. Was zelfs degene van stal die met dit idee kwam, toen er op internet stond dat ze flink gingen controleren erop.
Ik heb er niets geen moeite mee. Of hij nu hier in een laatje ergens ligt of bij haar thuis in een kluisje.
Bij ons was er ook iemand die er zeer moeilijk over deed, ik snap niet waarom. Het is geen eigendomsbewijs, wat zou zij er nou mee kunnen doen....

Alleen als ik op pad ga met paard moet ik er aan denken om hem op te halen. En dat is soms nog wel eens last minute werk.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:33

Wij gaan soms ook op zulke idiote tijden van stal weg als we ergens heen gaan, dat we zelf de paspoorten ook liever in de kast hebben liggen. Dan lopen we er niet tegen aan dat dat een probleem zou zijn wanneer we weg willen, omdat de staleigenaren nog slapen of toevallig weg zijn. We denken erover om de staleigenaren ook een sleuteltje van de kast te geven voor het geval van controle, zodat dat geen probleem kan vormen. :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:36

Bij ons op stal liggen ze in een kistje en deze staat in een kastje met een cijferslot. Iedere eigenaar heeft de code gekregen en je kunt zelf je paspoort pakken wanneer je deze nodig hebt.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:38

Ik geef her niet af. Stal is ongeveer 10 minuten van mijn huis dus bij controle kom ik wel naar stal.


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 19:39

En wat voor een bewijs van eigendom heb ik dan? Ik heb geen koopcontract of zo iets.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:42

Paspoort is ook geen bewijs van eigendom, paspoort is uitsluitend het identificatiedocument van je paard.
De houder die het dier onder zich heeft (als het dier op een pensionstal staat de pensionhouder dus) is er verantwoordelijk voor dat hij desgevraagd door een bevoegde ambtenaar het paspoort onmiddellijk kan tonen.

Het klopt dus dat de pensionhouder bij het paspoort van je paard moet kunnen op een willekeurig moment dat er controleurs op z'n erf staan.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:44

Bij ons heeft ook iedereen zijn paspoort in bewaring gegeven bij de pensionhouder. No problem. Wil je weg met paard, dan even appen en je krijgt je paspoort in je ´postvakje´. Je moet erom denken, maar het is gewoon verplicht je paspoort bij je paard te hebben. Heb al meerdere oplossingen daarvoor gezien op diverse stallen. Als ik mijn pensionhouder niet zou vertrouwen, zou ik mijn paarden er ook niet willen hebben staan.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:45

Bij ons wordt het paspoort ook gewoon ingenomen. Maar vanaf half 8 tot 22.00 zijn er gewoon mensen die bij het kluisje kunnen komen, dus je kan altijd weg. Daarnaast mag je ze ook in kluisje bewaren. Maar dan moeten ze makkelijk in 1 keer te pakken zijn (insteekhoes aan de binnenkant kast) en dan willen wij ook een sleutel van je kluisje..

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:51

Napie schreef:
En wat voor een bewijs van eigendom heb ik dan? Ik heb geen koopcontract of zo iets.


Dan heb je blijkbaar geen bewijs van eigendom. Koop contract is het enige.

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:52

Napie schreef:
En wat voor een bewijs van eigendom heb ik dan? Ik heb geen koopcontract of zo iets.


Je paspoort is ook geen bewijs van eigendom en hoort bij het paard te zijn.

Mijn paspoorten liggen ook in de kluis op stal, hier zit een code op dus kan ze zo pakken wanneer ik ze nodig heb..

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:55

Bij mij liggen ze ook op stal en als je hem nodig hebt kun je hem pakken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:01

joke165 schreef:
Bij ons heeft ook iedereen zijn paspoort in bewaring gegeven bij de pensionhouder. No problem. Wil je weg met paard, dan even appen en je krijgt je paspoort in je ´postvakje´. Je moet erom denken, maar het is gewoon verplicht je paspoort bij je paard te hebben. Heb al meerdere oplossingen daarvoor gezien op diverse stallen. Als ik mijn pensionhouder niet zou vertrouwen, zou ik mijn paarden er ook niet willen hebben staan.



Juist, dan zet je er je paard niet als je het niet geheel vertrouwd. Ik zou ook niet moeilijk doen als de stalhouder om een paspoort vraagt om er in bewaring af te geven.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:02

Bij ons in de buurt is er nog nooit controle geweest, tenminste nog nooit gehoord van mensen uit mijn omgeving. Wij hoeven onze paspoorten ook niet af te geven aan de stalhouder.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:04

Hier liggen ze ook in mijn kast, als mijn pensionklanten ze nodig hebben pakken ze ze gewoon

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:07

tinker_sally schreef:
Het is geen eigendomsbewijs, wat zou zij er nou mee kunnen doen....

Correct, maar in de praktijk wordt er wel aangenomen dat een verkoper die paspoort in bezit heeft ook gerechtigd is paard te verkopen en dus de eigenaar is. Systeem is afgekeken van ander vee en daar wordt niet of nauwelijks mee gereisd/komen weinig het erf af en al helemaal niet zonder extra papierwerk. Eigenaar is bijna altijd ook de hoofdverzorger/houder en dus ook de gene die de paspoorten/papieren moet kunnen tonen bij controle. Paarden vallen eigenlijk in 2 vakjes, nl huisdier en vee. I&R die voor het andere vee uitstekend voldoet past niet bij zo'n huisdiervee beest als een paard wat nogal eens op pad gaat en waarbij verzorger en eigenaar niet altijd dezelfde persoon zijn. Het systeem in zijn huidige vorm past dus niet bij de realiteit en dat komt omdat het paard een nogal unieke positie inneemt in onze samenleving.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 20:08

troi schreef:
Napie schreef:
En wat voor een bewijs van eigendom heb ik dan? Ik heb geen koopcontract of zo iets.


Dan heb je blijkbaar geen bewijs van eigendom. Koop contract is het enige.

Een koopcontract kan je makkelijk zelf maken. Dus als ik een contract maak op de computer en hem door een 1 of andere laat tekenen dan heb ik dus een bewijs van eigendom?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:19

Maar als je je stalhouder al niet vertrouwt met een stukje papier, waarom dan wel met je paard?

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:25

Paspoort is geen eigensomsbewijs he...
Mijn stalhouder wilde ook het paspoort op stal hebben, omdat ze al eens een controle hebben gehad.
Is het paspoort niet op stal zijn die kosten van de controle voor jou... En die zijn niet mis!

Ze liggen hier in een speciale ( brandveilige) kluis. En als je weggaat met paard kun je uiteraard gewoon het paspoort meenemen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers