Huren en huisdieren in België?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 14:09

Hallo lieve inwoners van België,

Misschien kunnen jullie mij helpen/inzichten geven :)

Ik verhuis binnenkort hopelijk van NL naar België. Ik heb een superlieve hond en echt iedere huisbaas in België wijst me hierdoor af. In NL zou dit meestal geen probleem zijn, behalve als je in een appartement gaat wonen.

Hoe doen de Belgische huurders met huisdieren het dan toch? Ik zie namelijk alleen gigantische villa's waar huisdieren zijn toegelaten..maar helaas zal dat niet lukken. Een rijwoning/vrijstaande woning of stadswoning zou toch moeten lukken met huisdieren, toch?
Of zouden mensen met huisdieren dan vooral tot koop moeten overgaan?

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn, of hoe jullie dit ervaren hebben met huren in België

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms


Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:57

Nu baseer ik me op kamers voor studenten, maar ook daarvoor komen appartementen en huizen voorbij en ik heb gemerkt dat het echt een speld in de hooiberg is waar je naar zoekt. Ze zijn er wel waar het mag, maar weinig. Succes met je zoektocht!

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.


Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 15:50

Inderdaad Yunomi, het is zo onwijs lastig. In Gent heb ik bijna met alle woningen contact opgenomen, maar een heel groot deel staat geen honden toe. De woningen die dat wel doen zijn echt heel erg oud, en ook nog eens grote villa's waarbij je aan gas water en licht natuurlijk ook een vermogen kwijt bent.

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:55

Precies :j Ik woon in Gent in een appartement, oud en niet luxe maar het voldoet aan de basisbehoeften (betaal ook maar een prikkie) en wij mogen hier inderdaad huisdieren hebben.

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:03

Wettelijk gezien mag een huurbaas mensen niet verbieden van huisdieren te nemen, dat zou een inbreuk op privacy zijn. Enkel als het dier overlast zou veroorzaken mogen er maatregelen genomen worden, maar zolang jouw hond geen overlast veroorzaakt is een verbod ongeldig.

Why change the past, when you can own this day?

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:24

In Belgisch Limburg al meerdere huurhuisjes gehad (en gezien bij schoonfamilie). Appartementen, vrijstaand huis, piepklein arbeidershuisje.. Allemaal gewoon beesten in huis, van vogels tot katten en honden.
De huisbaas is hier zelfs al eens binnen geweest en zag toen het afgekrabd behang door de katten. Geen opmerking gehad en we wonen er nogsteeds :D Als je het maar netjes oplevert als je weg gaat..

09/10/2023 <3

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:33

In principe mag een verhuurder geen huisdieren weigeren, maar als hij kan kiezen tussen een huurder met of zonder dieren... Ervaring leert dat het ook vaak in huurcontracten gezet wordt, al betwijfel ik of dat rechtsgeldig is.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 17:25

Bedankt voor de reacties! Ik zie het inderdaad al vaak staan op de verhuursite.. als ik verhuurders bel en vraag naar het 'huisdierenbeleid' zeggen ze vaak geen honden te willen. Lastig, want hierdoor loop ik best veel leuke woningen mis..

Ik begrijp het voor woningen waar de meubels bij inbegrepen zijn, misschien zijn mensen bang dat de hond eraan bijt. Mijn hond is echter gewoon super lief en handig, maarja haha :p

Ik zoek nog druk verder, hopelijk is er een verhuurder net zo gek op mijn hond als ik ben :)

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:30

Omdat hier allemaal mensen van Belgie reageren is het misschien handig om te vertellen in welk gebied je zoekt. Misschien kunnen we je zo verder helpen :-) Ik heb zelf een vriend die in de Kempen (prov. antwerpen) huizen en appartementen verhuurt, als dat je regio is kan ik altijd eens bij hem voor je informeren.....

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:49

Dat staat er toch: Gent.

Zoek eens wat meer in de deelgemeenten/ omtrek, daar heb je meer kans om huisdiervriendelijke huisbazen te vinden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:13

Ik verhuur ook huizen,en je mag gewoon in het huurcontract zetten dat je het huis niet wilt verhuren aan mensen met huisdieren.Als huurder teken je het contract,het niet houden aan het contract is een reden om als verhuurder het contract op te zeggen.

Ik verhuur aan mensen met huisdieren ,dus mijn huizen waren ook zo verhuurd.Natuurlijk kunnen dieren een boel vernielen,maar daar zijn mensen zelf ook goed toe is staat.Dus voor ons geen reden om mensen met dieren te weigeren.

Heeft Gent geen facebookpagina waar je de vraag kan stellen om iets te huren waar een huisdier is toegestaan?

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:13

maximuss schreef:
Dat staat er toch: Gent.

Zoek eens wat meer in de deelgemeenten/ omtrek, daar heb je meer kans om huisdiervriendelijke huisbazen te vinden.


Waar zie jij dat TS in Gent zoekt?

Mijn ervaring is ook dat het als huurder niet evident is wat te vinden waar een hond is toegelaten.

Als hondenliefhebber èn -bezitter vind ik dat ontzettend jammer. En persoonlijk vind ik dat een kind even goed hinder kan veroorzaken maar dat mag ik allicht niet luidop zeggen }:)

Don't take anything for granted

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:16

Happyfeet2 schreef:
Inderdaad Yunomi, het is zo onwijs lastig. In Gent heb ik bijna met alle woningen contact opgenomen, maar een heel groot deel staat geen honden toe. De woningen die dat wel doen zijn echt heel erg oud, en ook nog eens grote villa's waarbij je aan gas water en licht natuurlijk ook een vermogen kwijt bent.


Hier dus...

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:52

Het is inderdaad niet eenvoudig een huurwoning te vinden waar vanaf moment 1 gezegd wordt dat huisdieren toegelaten zijn. Soms staat in het contract dat huisdieren niet toegelaten zijn, maar kan daar wel over gesproken worden met de huiseigenaar.
In sommige gevallen zegt de verhuurder dan toch ja, al dan niet onder specifieke voorwaarden

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:24

mws => LZP

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 11:35

Bedankt voor de tips allemaal :D Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit waar we gaan huren, als het maar dichtbij een fijne stad is ;) Brugge, Gent, Leuven zou eventueel kunnen. Ik heb een eigen bedrijfje en kan vanuit huis werken, al heb ik in Gent een leuke sollicitatie deze week zodat ik ook buitenshuis kan werken af en toe.

Toevallig vanavond woning bezichtigen in Gent, ik ben zo benieuwd en best zenuwachtig haha. Toch een grote stap, maar ik heb er zin in. Mocht er iemand nog woningen/rijwoningen te huur weten te staan in omgeving Gent: hoor ik het erg graag, voor het geval de woning van vanavond niet doorgaat (er komen vrij veel extra kosten bij zag ik..)

Beatje: verhuur je toevallig een leuke woning in Gent, huisdiervriendelijk, op het moment? :P


Slim van de FB pagina's, ik ga zeker een kijkje nemen.

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:24

Nee helaas, omgeving Mechelen. Maar ik heb eigenlijk ook niks vrij de meeste huren langdurig gelukkig voor mij.

Anoniem

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:36

Heb je al eens contact gehad met een immokantoor? De dorpen rondom Gent zijn misschien toegankelijker? Gent is vrij goed bereikbaar vanuit de omliggende dorpen en steden.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:44

Mij ma verhuurt ook al jaren een huis en heeft ook in de overeenkomst (in samenspraak met advocaat) laten opnemen dat huisdieren niet toegelaten zijn (al is het bespreekbaar). Wij hebben nochtans zelf altijd een huisdier (of meerdere). Maar in het verleden helaas alleen nog maar problemen gehad als de huurders een huisdier hadden, dus als ze de keuze heeft, liever huurders zonder huisdier.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:01

Wettelijk gezien mag een verhuurder idd geen huisdier verbieden, dus ook niet in het contract.
De vraag is of je het dan ook moet vertellen. Het wordt idd als reden gebruikt om een woning niet toe te kennen. Als jij zorgt dat jouw hond geen schade berokkent aan de woning, zou ik er persoonlijk over zwijgen en je hond gewoon in huis halen. Als je er unfair door behandeld wordt, wordt je gedwongen om je weg erin te zoeken, denk ik dan. Maar nogmaals: schade door het dier is wel uit den boze.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:11

beatje schreef:
Ik verhuur ook huizen,en je mag gewoon in het huurcontract zetten dat je het huis niet wilt verhuren aan mensen met huisdieren.Als huurder teken je het contract,het niet houden aan het contract is een reden om als verhuurder het contract op te zeggen.

Ik verhuur aan mensen met huisdieren ,dus mijn huizen waren ook zo verhuurd.Natuurlijk kunnen dieren een boel vernielen,maar daar zijn mensen zelf ook goed toe is staat.Dus voor ons geen reden om mensen met dieren te weigeren.

Heeft Gent geen facebookpagina waar je de vraag kan stellen om iets te huren waar een huisdier is toegestaan?

En als de huurder je voor de rechter trekt, trek jij aan het kortste eind want wettelijk mag je dat nl niet. :)

Ik zou niet telefonisch vragen naar het huisdierenbeleid. Dan zegt vrijwel elke verhuurder "nee". Maak een afspraak, bekijk het huis, maak kennis en vraag dan terloops of fikkie mee mag. :) Dan hebben de verhuurders een beeld van jou en een inschatting hoe fikkie opgevoed zal zijn. :) Desnoods vermeld je er meteen bij dat hij niets sloopt enz. :) Dan loopt het gesprek vaak al heel anders dan wanneer je telefonisch naar het huisdierenbeleid vraagt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:49

Dat is helemaal niet waar Ayasha,je huurcontract word geregistreerd dus als het niet klopt dan krijg je het daar te horen.In mijn contracten staat dan ook huisdieren in overleg met huiseigenaar.Ter voorkoming dat er één of andere hoarder in het huis komt wonen.Want hoe dol ik ook op dieren ben,ik krijg de woning wel graag verhuurbaar weer terug.Tot nu toe geen problemen gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:18

Maar er staat niet 'huisdieren niet toegelaten' toch. Dat mag nl. Niet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 09:50

Bedankt voor alle reactie's, erg fijn.

Ayasha: Helaas vermelden veel verhuurwebsites bij de beschrijving van de woning al 'huisdieren niet toegelaten'

Gisteren een woning bekeken, wat gaat dat vreemd in Belgie haha. Meerdere mensen, koppels met kinderen, bezoeken de woning tegelijk. Iedereen komt op een andere tijd binnen dus de huurder die er nu woont (verhuurder niet aanwezig) moet telkens opnieuw beginnen met hetzelfde verhaal. Best vreemd, maar ik hoor dat het vaker zo gebeurt. De woning was mooi, maar ik hoor dat huurders best vaak voor kosten aan de woning opdraaien.

Vaak wordt dus al op de Immo website aangegeven dat 'huisdieren niet zijn toegelaten'. Tja, helaas staat dit zeker bij 1 op de 3 woningen die mijn interesse hebben. Een makelaar vertelde mij zelfs dat woningen met een houte vloer altijd afvallen voor mensen met honden in Belgie. Misschien heb ik gewoon pech met de woningen/omgeving die ik nu uitzoek. Ik heb mijn 'zoektocht' ook bijgesteld naar Gent en omgeving Brugge nu. Mocht de woning die ik gezien heb niet doorgaan, kijk ik wat meer richtig Brugge ;) Daar ligt mijn kansen ook wat beter doordat er wat minder studenten zijn denk ik.

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:54

Hoe gaat dat in Nederland dan? :=

Hier hangt het van je contact af welke kosten je zelf voor op draait. Kosten aan het huis zelf dus herstel van het fundament is over het algemeen voor de verhuurder.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _Jody_, _San87_, Anoukjuuuhh, Ashleytjuhh, Birgit__, CarpeDiem_, elise t., EsmeeKKK, Firebug, GrapeshotBot, Isab123, KDS, Lizenlotte, Mrskiwi, NicoleKelos, Pluisje1998, Renee1991, Rox87, SemrushBot, Suky, Whisky00, xLauLaUx, xSuuzerd, Zwerte en 66 bezoekers