Wat voeren bij opgroeiend veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylwith101

Berichten: 2
Geregistreerd: 17-09-16

Wat voeren bij opgroeiend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 13:48

Hey ruiters,

Ik kom even met een vraag aanzetten.

Wij hebben een tinkerveulen 8 maand en een shetlandmerrie.

Nu vroeg ik me volgende dingen af:
Beide ponies staan 24/7 buiten met grote schuilstal en 2 inloopstalletjes. In de stallen lekkere laag stro..

Nu zorgen we er altijd voor dat er hooi en stro aanwezig is.
Veulen krijgt ook 2x/dag veulenbrok en wat meuseli.
Shet krijgt onderhoudsbrok en muesli.

Nu valt mij op dat het hooi nooit op is als we weer aan de weide toekomen.. ze eten er wel van maar niet alles.

Kan dit zijn omdat ze op een weide met lang gras staan en gewoon gras verkiezen?
Zijn ze kieskeurig?
Of geef ik gewoon teveel hooi?
(2xdaags krijgen ze bijna halve baal hooi)(of is dit nog te weinig xD)

Ik heb altyd schrik dat ik ze te weinig voor maar wil ook niet dat ze natuurlijk bevangen gaan staan enz?

Is dit een gezond eetpatroon of zou er toch iets mis zijn?

Raad is zeker welkom!

(Vorige eigenaar veulen gaf enkel hooi en 2 emmers wortelen???)


Mvg

Een overbezorgde sylwith :(

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:16

Je hoeveelheid hooi is aardig ruim, zeker met gras er bij en nog redelijke temperaturen. Hier reken ik op 1 baaltje/dag (zonder gras) en dat is zo 2-3x zoveel gewicht aan pony dan jouw shet en jonge tinker. Hooi moet wel vreselijk veel lekkerder zijn dan gras om het als eerste allemaal op te eten (laatste keer dat ik dat zag was de baal pas 4 weken geleden geperst, oudere ging met extra paard erbij zelfs en nauwelijks gras veel langzamer). Halveer maar eerst wat je voert en geef het zo dat ze er geen smeerboel van maken (hooinet bv). Deel niet lusten zal je vaker zien, zeker als er een alternatief is. Zolang ze niet mager worden (al is het normaal dat ze over de winter wat wintervetjes verliezen, daar maken ze die nl voor) en geen gekke dingen gaan eten is er niks aan de hand.

Wortelen in grote hoeveelheden werken laxerend. En aardig wat suikers die bij een tinker of ander sober ras nog wel eens voor jeuk kan gaan zorgen. Genoeg vit./min. en niet te dik worden (iets schraal mag tot 2 jaar zeker), te snel groeien houden de spieren en pezen niet bij, en die moeten uiteindelijk de botten bij elkaar houden en bewegen.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat voeren bij opgroeiend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:41

Ik weet natuurlijk niet hoeveel veulenbrok en muesli je voert maar tinkers zijn sobere paarden die snel teveel aan suikers krijgen, en dat zit vaak royaal in brok en muesli. Je kan overwegen dat wat terug te schroeven en een vitamine/mineralenkorrel daarvoor in de plaats te geven. Je ruwvoer klinkt prima overigens.

Sylwith101

Berichten: 2
Geregistreerd: 17-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 17:16

Het hooi zit indd in hooinetten om zo ook wat bezigheid te geven.

Dank jullie voor de tip!

Ga ik zeker doen en het aanzien :)

Dank je!