Welke lange lijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:22

Welke lange lijnen gebruiken jullie?

Ik doe 2x per week werk vanaf de grond met mijn pony, wat zich tot nu eigenlijk beperkte tot longeren.
Meestal 1x los en 1x gewoon op kaptoom of bv dubbel longe.
Nu vind ik laatste niet altijd zo makkelijk en leken gewone dubbele lange lijnen me wat praktischer, omdat die wat lichter zijn dan zware longeerlijn(met katrollen eraan).

Kom maar met tips!!


Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:30

Ik werk heel veel met mijn pony aan de dubbele longe. Eerst deed ik dit gewoon aan twee longeerlijnen, later met twee andere longeerlijnen die bij de kant van het bit rond zijn ipv plat.

Ik vind eigenlijk beide niet ideaal, met de twee gewone longeerlijnen was de release niet altijd helemaal zo snel als ik wou. Maar nu met de longeerlijnen die rond zijn afgewerkt vind ik dat er teveel ruis ontstaat, door de beweging van de pony/de wind of simpelweg omdat ik toch weleens mijn hulpen te groot maak.. Dat laatste is natuurlijk iets waar je zelf aan kan werken.

Als iemand de ideale oplossing heeft dan hoor ik het graag.. Vooralsnog gebruik ik de ronde longeerlijnen.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:33

Ik heb twee hele lichte longeerlijnen van QHP (7 meter zijn ze geloof ik). Ze wegen echt bijna niks, ik vind ze erg fijn :)

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:36

Ik heb bij equiplay besteld, de lijn is 13 meter lang. Voor mijn arabier van 1.57 vond ik 7,50 meter wel te kort.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:11

YellowGray en bamisalami: Maar dan werken jullie dus met lijnen van in totaal 13-14 meter? Vinden jullie dat niet te kort? Ik heb nu dus twee longeerlijnen aan elkaar van 10 meter en hou over het algemeen rond de 2 meter over als ik aan het longeren ben.

butengeweun

Berichten: 3651
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:27

wil je longeren met dubbele lijnen
Afbeelding

of werken aan de lange teugel
Afbeelding

Zit nog al een verschil in met welke lengte je nodig hebt

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:32

Femek2902 schreef:
YellowGray en bamisalami: Maar dan werken jullie dus met lijnen van in totaal 13-14 meter? Vinden jullie dat niet te kort? Ik heb nu dus twee longeerlijnen aan elkaar van 10 meter en hou over het algemeen rond de 2 meter over als ik aan het longeren ben.


Ik denk dat mijn longeercirkel misschien wat kleiner is. Van de lijn aan de buitenkant heb ik meestal zelfs ook nog wel 1-1,5 meter over en die gaat helemaal langs de billen van het paard.

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:02

Echt longeren doe ik met de dubbele longe.
Voor het werken aan de lange teugel (zoals plaatje 2 van butengeweun) doe ik met de lijnen van 13 meter. Als ik er zo achter loop met de dubbele longe raak ik altijd in de knoop :D

Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:19

Meer tips qua shop of merk?

Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:50

Gebruikt iemand die van touwhalsters.nl? die zijn tenminste ook goed betaalbaar..

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:58

Ik heb een dubbele longe van Lammert Haanstra. Aan de uiteindes is het dun touw met een klipje die je aan het bit of longeersingel kan vastmaken. Omdat de uiteindes dun touw zijn van ongeveer een meter is de release heel soepel wat fijn werkt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:06

Ja die heb ik ook maar zoek lange lijnen..

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:11

Ik heb 2 leren lange lijnen van Kaptoomshop.be

Licht en comfortabel in de hand! Zijn 6m lang

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:26

Ik heb dubbele lange lijnen van Voest en lange lijnen van Haanstra (met zo'n stuk koord tussen klip en longeerlijn).

De lijnen van Haanstra gebruik ik als ik op de cirkel ga werken (buitenlijn dan over de rug of achterlangs), de lijnen van Voest als ik in menpositie ga werken. De lijnen van Haanstra zijn langer, waardoor ik mijn paard meer ruimte kan geven en hij makkelijker galoppeert. Als ik die lijn over de rug heb, glijdt ie ook makkelijker door de ring van de longeersingel. De lijnen van Voest blijven dan wat hangen, waardoor de release veel te laat komt. Als de lijn van Voest achterlangs ligt, is de release juist wel goed. Momenteel vindt mijn ruin dat hij op de druk van de buitenlijn langs het achterbeen ook zijn achterhand naar binnen moet plaatsen en dat wil ik niet, dus vandaar dat ik de lijn over de rug heb.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:05


Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:00

Ja op de volte heb ik een dubbel longe met katrollen.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:27

Ik gebruik voor mijn shetlander touwteugels in maat full. Wellicht kan je ze ook langer bestellen. Ik heb ook leidsels van touw.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:02

Touwhalsters.nl is een fijne site. Ik doe heel veel zaken met ze. Ze kunnen alles maken en denken goed mee. Ze hebben lijnen van hetzelfde materiaal als voest maar voor leukere prijzen

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:37

Ik gebruik voor lange teugelwerk de slofteugel van Decathlon van een tientje. Die is 5 mtr lang geloof ik, voor mijn Ijslander lang genoeg.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:18

Voor het longeren (dubbel) van mijn paard heb ik zo'n lange longeerlijn (met daaraan ondergenoemde touwtjes) Bij de ponys heb ik dan veeeeel te veel lijn in handen. Daar doe ik een simpele longeerlijn, heb aan het handvat een karabijnhaak gedaan. Aan beide uiteinden heb ik dan een touwtje van ca 2,5 meter met daaraan dan weer kleine musketon. Zo glijdt het lekker soepel en heb ik geen eindeloze hoeveelheid in handen.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:04

Ik heb gisteren met de lange lijnen van Voest gewerkt en vind het echt heel leuk om te doen.
In menpositie.

Zijn de lijnen van touwhalster.nl enigzins vergelijkbaar qua gevoel?
Scheelt namelijk enorm veel geld...

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:25

Ik ken de lijnen van touwhalsters.nl niet maar heb zelf een soort ronde lijnen. Van welk merk ze zijn weet ik niet maar ze zijn gemaakt van een speciaal soort touw wat veeel minder schuurt in je handen als ze er snel door heen glijden. Ze zijn zwart met crèmekleurige stukje erin en ik heb ze ooit samen met een dually halster gekocht. Gek genoeg kan ik ze nergens meer vinden. Het enige nadeel is dat de gespen zo groot aan het einde zijn dat ze niet door de ringen aan de longeersingel passen. Verder wel heel fijn!

~ Huyana Nuka Joy ~

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:17

Anoniem schreef:
Ik heb gisteren met de lange lijnen van Voest gewerkt en vind het echt heel leuk om te doen.
In menpositie.

Zijn de lijnen van touwhalster.nl enigzins vergelijkbaar qua gevoel?
Scheelt namelijk enorm veel geld...


Ja ze zijn identiek, alleen ander kleurtje.

Tenminste die van
Www.touwhalsters.nl

Anoniem

Re: Welke lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:18

Ja die bedoel ik!
Heb jij twee losse of een lange

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:20

Anoniem schreef:
Ja die bedoel ik!
Heb jij twee losse of een lange



De DLL zijn 2 losse. Ik heb de leadropes ervan en de langere


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers