Longeren /vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Longeren /vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 19:57

Heey allemal,
Ik zat eens te denken (jaja in het weekend). Op welke leeftijd beginnen jullie met longeren ? En op welke leeftijd kan je beginnen met vrijspringen (op z'n aller vroegst). Ik heb namelijk zelf ook een jong tinkertje staan, de ene bij ons op stal begint al met longeren en vrijsprinten op leeftijd 1/1.5 de ander begint pas op 4/5 jarige leeftijd, nu vind ik 1/1.5 extreem jong maar rijd ik zelf meestal m'n paard al in met leeftijd 4/5...

Ook zegt de dierenarts bij ons dat longeren geen kwaad kan op jonge leeftijd en adviseert mensen zelf's om met afgespeend en veulens al te longeren.... duss jaa.. op welke leeftijd beginnen jullie meestal ??

Groetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:14

Rare DA dan die zegt dat je met veulens kan longeren.. Per direct een ander zoeken. :n

Persoonlijk vind ik dat je hiermee kan beginnen als het paard 3,5 / 4 is. Het ligt er ook een beetje aan of ie echt nog heel puppy is of niet, ene paard heeft langer de tijd nodig om wat meer te volgroeien dan de ander.

Mijn merrie van 5 ben ik nu aan het beleren en zelfs daar doe ik nog rustig mee aan qua longeren.

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:34

Lijkt me heel sterk dat een dierenarts zo iets zegt 8)7 maar hey wie ben ik *\%/*

Longeren heeeeel langzaam opbouwen vanaf 2,5/3 jaar.

be like a pineapple,stand tallwear a crown & be sweet on the inside

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Longeren /vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:37

Mijn (dressuur :+ )paard heeft op z'n tweede al een wedstrijd vrijspringen gelopen. Ik had daar 1x voor geoefend aangezien ik toch niet de verwachting had met prijzen naar huis te gaan, maar degene die dat wel hadden begonnen natuurlijk een stuk eerder. Longeren ook zo vanaf die leeftijd.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 20:43

Nies_ schreef:
Mijn (dressuur :+ )paard heeft op z'n tweede al een wedstrijd vrijspringen gelopen. Ik had daar 1x voor geoefend aangezien ik toch niet de verwachting had met prijzen naar huis te gaan, maar degene die dat wel hadden begonnen natuurlijk een stuk eerder. Longeren ook zo vanaf die leeftijd.

Zou vanaf welke leeftijd ?? 1.5 ?? Of die van 4/5

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:44

Dat de DA dat echt zei geloof ik natuurlijk niet.. Dat slaat nergens op en zou een DA
nooit zeggen :')

Ik ben begonnen met maximaal 2x p/w een halfuurtje longeren (opgebouwd vanaf 5 minuutjes) met
mijn 3 jarige. Daarnaast fiets ik 1 a 2x p/w met haar langs de weg (rechte stukken) en doe ik nog 1 a 2x p/w oefenen met lange teugelen in de bak (ik ben rustig aan 't beleren voor de sulky). Ik hou in de gaten dat ze maximaal 4x per week iets doet en niets langer dan 30 minuten. De rest v/d tijd kan ze zichzelf beweging geven.

Vrij springen lijkt me ook erg leuk om te doen maar dat zou ik zelf ook beperken tot maximaal
1x in de 2 weken.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze echt 3 was en niet vanaf januari geteld zeg maar. Ik begon pas in juli aangezien dat haar geboorte maand is.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:04

xApple schreef:
Dat de DA dat echt zei geloof ik natuurlijk niet.. Dat slaat nergens op en zou een DA
nooit zeggen :')


Tuurlijk zegt een da dat.. Later als het paard allemaal schade heeft door te vroeg en te veel longeren, wordt de da geroepen en kan hij geld verdienen. :)*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:05

Hinnik123 schreef:
Nies_ schreef:
Mijn (dressuur :+ )paard heeft op z'n tweede al een wedstrijd vrijspringen gelopen. Ik had daar 1x voor geoefend aangezien ik toch niet de verwachting had met prijzen naar huis te gaan, maar degene die dat wel hadden begonnen natuurlijk een stuk eerder. Longeren ook zo vanaf die leeftijd.

Zou vanaf welke leeftijd ?? 1.5 ?? Of die van 4/5

Dat vind ik zelf wel erg jong, ik zou zeggen een goede 2. Maar ik ken er wel die de jaarlingen al longeren en die paarden worden ook gezond oud. Ik snap alleen het nut niet.


WildDreams

Berichten: 2419
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Longeren /vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:43

Een gemeende vraag vanaf mijn kant, waarom zou een onvolgroeid paard niet gelongeerd mogen worden? Lees leeftijd 1,5.
Ik bestudeer voor mijn PWS de ontwikkeling van motoriek, wel bij kinderen, maar dat is redelijk hetzelfde principe. De eerste paar jaar zijn daarbij redelijk cruciaal en daar wordt het grootste deel ontwikkeld, via spelen en leren.
Nu kan je een paard ook heel positief en spelenderwijze longeren. Zonder touwtjes of ander getrek.Daarnaast stop je toch ook onvolgroeide kinderen op een sport? Waarom een paard niet laten rennen?

Springen en voornamelijk rijden is natuurlijk heel iets anders, waar het paard extreem en vooral onnatuurlijk belast wordt, maar ik zie het probleem niet van af en toe op laag niveau een rondje laten rennen?

Nogmaals dit is puur uit interesse, ben benieuwd naar de onderbouwing hiervan, heb nog geen eigen mening :)


WANDERLUST België - Frankrijk - Duitsland - Engeland - Spanje - Portugal - Slovenië - Italië - Kreta - Kroatië - Turkije - Egypte - Thailand - Zakynthos - Zuid-Afrika - eSwatini

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:47

Longeren is best een belasting op de benen gezien de kleine cirkel waar ze op lopen. Daarnaast heb je er natuurlijk mee te maken dat ze zich op een jonge leeftijd nog niet zo lang kunnen concentreren.

Een jong paar staat over het algemeen in de opfok of grote wei en dan bewegen ze van zichzelf al veel. Een kind daarentegen zit natuurlijk al snel hele dagen stil als je niet actief iets gaat doen, zeker in deze tijd met tv, computers, tablets etc.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:08

Ja wat bedoel je met longeren..

Je kan je paardje echt wel een beetje basis werk doen.. veel stappen.. gewoon het rondje leren lopen.. ik zie het nut er niet van in om dat nu al te doen... maar het kan! Als je maar in je achterhoofd blijft houden dat zijn gewrichten niet volgroeit zijn.. nogmaals ik raad het af. Die 3 jaar dat een paard echt paard kan Zijn zou ik mijn paard niet afnemen

Doorgaans beginnen ze met 3.. zadelmak maken en dan weer het land op. Met 4 pas oppakken

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:07

Zware belasting voor de benen(pezen,gewrichten),en geestelijk de concentratie als een goudvis..

Je moet een jaarling of 1,5 jarige zien als een peuter...die moet lekker leren spelen met vriendjes.

Hoe het zit met vrijspringen?geen idee

be like a pineapple,stand tallwear a crown & be sweet on the inside


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, Fientj, Marjo84, Miiej en 0 bezoekers