Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 23:17

Ik ga even een nieuw topic starten.

Begin september hebben m'n vriend en ik beslist om kippen te nemen. Ren gemaakt en kippenhok gekocht. Hier raad gevraagd ivm de rassen
zie: Fieah @ [BB] kippen rassen combineren?

We zijn gegaan voor 3 zijdehoenen. 2 jonge kipjes van enkele maanden en eentje van ongeveer een jaar. Afgelopen zondag hebben we deze gehaald bij de Kippenhoeve te Arendonk.

Donderdagavond toen we thuis kwamen lag de jonge bruine kip verlamd in het hok. Nog geen 2 uur later was ze dood. Zoektocht op het internet en hulp hier op het forum wezen naar Marek.

Vandaag was de jonge witte kip aan de beurt... Dezemorgen was ze suf, viel om, één pootje naar voor en één pootje naar achter.... Ja, ook Marek.
Intussen is zij ook gestorven.

Contact met de handelaar van de kippenhoeve: hij beweert dat zijn kippen niet ziek zijn. Maar er zijn er 2 van de 3 dood op minder dan een week.

Nu blijft dus alleen de oudere kip over van ongeveer een jaar. Voorlopig ziet zij er nog gezond uit. We willen haar niet te lang alleen laten zitten want dat is ze gewoon niet gewend en ik vind het zielig.
We vermoeden dat als zij ook Marek heeft dat we dit wel zullen weten binnen de week.. Gezien het bij de andere 2 zo snel is gegaan.
Op internet lezen we dat de kans kleiner is bij kippen ouder dan een jaar.

Nu vroegen we ons af hoe we best het hok en de ren schoonmaken, gezien Marek zich verspreidt via huidschilfers.
Ook als we nieuwe kippen halen: als deze ouder zijn dan een jaar en reeds aan de leg zijn, kunnen we dan "veilig" zijn voor Marek?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:48

ik zou maar snel het geld terug vragen.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 23:57

pillow schreef:
ik zou maar snel het geld terug vragen.


Zijn voorstel is dat we nieuwe kippen komen halen voor de helft van de prijs... Dacht het niet!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:27


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:41

Marek is behoorlijk besmettelijk. Maar je kunt geluk hebben.
Hier had ik een kip gevonden in het veld. Mee naar huis genomen en bij de andere geploempt, ze zag er verder prima uit. Na 3 dagen begon ze heel raar met een poot te trekken. Naar de dierenarts, ja ook Marek.
Het advies bij ons was 6 weken wachten met nieuwe kippen, omdat we dan zeker wisten dat de andere kippen het niet hadden.

Qua schoonmaken heb ik geen idee eigenlijk... Wij hebben die 6 weken afgewacht, en toen dat in orde was een nieuwe kip erbij gehaald.

Sterkte.. Niet leuk zoiets.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 15:05

We hebben nu een middel besteld om het hok schoon te maken. Virkon s zou goed zijn om het virus kapot te maken in het hok. Dus nu wachten tot het aankomt.

Betty is ondertussen nog steeds oké maar loopt er maar een beetje verloren bij...

Als alles ontsmet is en Betty niet ziek wordt gaan we nieuwe kippen halen (wel ergens anders...). We gaan sowieso kippen van ouder als een jaar nemen. Die zouden minder kans hebben op sterfte door Marek heb ik begrepen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:57

Ben je al naar een vogelarts geweest?

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 20:49

Cayenne schreef:
Ben je al naar een vogelarts geweest?


Voor beide kipjes kon niks meer gedaan worden

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:52

Cayenne schreef:
Ben je al naar een vogelarts geweest?

Marek is niet te behandelen.
Maar TS je had de kipjes nog maar 1 week, ze waren dus al ziek toen je ze kocht. Onzin dat die verkoper dan zegt dat hij geen ziekte heeft. Ze kunnen het in ieder geval niet bij jou opgelopen hebben, zo snel gaat dat niet. En nieuwe kippen hoeven niet een jaar oud te zijn, na 4 a 5 maand zijn ze niet bevattelijk meer.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:08

Marek, rotziekte. Bij ons is de ziekte binnengekomen met een zwerfkip die met 8 kuikens onze kippen'kudde' kwam versterken. Zeven van haar kuikens zijn eraan bezweken (we lieten ze meestal inslapen zodra duidelijk werd wat het was). Zijzelf heeft niks en haar laatste kuiken (inmiddels 4 jaar) heeft ook geen problemen. Drie van onze andere kippen zijn er daarna ook aan doodgegaan. Wij willen dus geen kuikens meer. Als onze kippen allemaal zijn overleden (meestal ouderdom) gaan we op zoek naar een marekvrij ras. (Er schijnen rassen te zijn die marekresistent zijn). Ontsmetten heeft niet heel veel zin als de kippen vrij in en uit kunnen lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 01:39

Fieah schreef:
Cayenne schreef:
Ben je al naar een vogelarts geweest?


Voor beide kipjes kon niks meer gedaan worden


Dat snap ik, maar met een verklaring van een vogelarts dat het idd Marek was, sta je al sterker bij de verkoper.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:44

Dit zijn gewoon handelaren, die kopen overal dieren op en de kans dat ze dan een ziekte in de stal brengen is heel groot. Vaak zeggen ze gewoon 'nee, ze waren niet ziek'.

Je kan beter bij iemand kuikens of kippen halen die maar één of enkele rassen heeft. Er staan handelaren online die soms 25 rassen 'op voorraad' hebben. Dan moeten de alarmbellen al gaan rinkelen, maar toch kopen mensen nog altijd dieren van zulke mensen.

Helaas is tegen Marek weinig te doen. Ik zou je kipje goed in de gaten houden. Als je nieuwe dieren wilt eerst de ren goed afgraven (bovenste laag weghalen) want via de ontlasting trekt de ziekte de grond in. Ook het hok heel goed ontsmetten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:17

Marek is een k*t ziekte.Er is nog veel onbekend er over.Toevallig heb ik verleden week een kip verloren.Een zijdehoen die ik al 4 jaar had.Ik had er ene die broeds was en deze kip zat er naast dus ik zet beide van hun nest.De één loopt al verontwaardigd kakelend weg de andere valt om en tuimelt door.Ik heb ze recht gezet maar ze viel terug om.
Ik heb de vogelarts gebeld waar ik altijd met de kippen heen ga en kon s'middags terecht.Hij heeft alles nagekeken ontlasting bloed maar niks was wat in te vinden.Hij vond de beste optie om ze in te laten slapen en een autopsie te doen ivm de andere kippen.
Uit de autopsie kwam Marek.Hoe en waarom .....blijft een vraag tot nu toe dachten ze vooral dat Marek bij jonge kippen voorkwam.Dit is nu zijn 2e geval waarin ook een oudere kip Marek heeft.Die andere mensen hadden er wel meerdere kippen aan dood,bij mij is het nu de enigste.De arts adviseerde mij wel om voorlopig geen nieuwe kippen te nemen.

Wel koop je kippen het beste bij partikuliere fokkers en niet bij van die broodfokstallen als arendonck

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 20:33

Ja ik heb m'n lesje nu wel geleerd... Ik had zelf nog nooit kippen gehad (we hebben ze wel gehad toen ik nog bij m'n ouders woonde, maar m'n mama zorgde voor e kippen)
Ik wist helemaal niet dat bij kippen ook "broodfok" kon voorkomen of dat er zo een ziekte als Marek bestond.
We zijn nu aan het wachten op onze Virkon S, als die er is kunnen we alles ontsmetten.

Betty net binnen gezet en zij is nog steeds oké... Fingers crossed

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Help, nieuwe kippen hebben ziekte van Marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:53

Ach Fieah de mijne komen niet bij de broodfok vandaan ener heeft er ook één dan marek van gehad.Ik wacht ook in spanning af of het bij ene blijft.