Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 07:11

Ben op zoek naar mensen die in bedrijven werken waar alles wordt gedaan met machines inclusief opstrooien en hooi voeren.

En dan vooral in stallen waar men gewoon in boxen staan ipv groepsstalling.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:11

Automatisch stro schudden heeft er lange tijd voor gezorgd dat mijnneus niet goed werkte door alle stof die vrij kwam. Heeft nog zeker drie jaar doorgespeeld ondanks dat ik er niet meer werkte. Verder was het ideaal, zo klaar

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:14

Lijkt mij verre van ideaal voor de paarden en mensen. Zie alleen al de reactie hierboven.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 08:42

Oké hopelijk nog meer mensen met ervaringen. En hoe stoffig het is heeft natuurlijk veel te maken hoe de kwaliteit is en het gaat worden toe gepast in een nieuwe schuur met heel veel natuurlijke circulatie van lucht en hoge nokhoogte van de schuur.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:45

Kwaliteit maakte wijnig verschil. Was allebei veel te stoffig.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:48

Zelfs in buitenboxen blijft het zeker nog een uur na het opstrooien stoffig. Stro is gewoon spul dat dat veroorzaakt ongeacht de kwaliteit.

Het beste is als je dit toepast alle paarden uit de stallen en voor minimaal 2 uur, maar liever de hele dag naar buiten zodat ze weer in een frisse stal ( als ze dan toch op stal moeten) terugkomen.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 08:53

Dat is sowieso de bedoeling.

Komt gelukkig dit jaar maar 18 stallen en volgend jaar de andere rij van 18.

Werkgever had het over een soort rol die de stro afrolt en dat dit hier in NE nog niet wordt toegepast.

Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:57

Het is ook net hoe hard de "messen" draaien denk. Dat zal vrij snel gaan waardoor je idd snel een hoop stof krijgt. Zeker als je net een baal hebt waarbij een berg zand is meegenomen.

Wat voor machine ben je naar aan het kijken? Anders moet je gewoon eens gaan kijken bij een grote koeienstal ofzo.
Je kunt ook kijken naar een mestspreider waar je gewoon een grote baal in gooit. (Voor het stro dan)

Hooi automatisch geven zou ik dan weer niet zo'n voorstander van zijn, elk paard wil toch weer wat anders kwa hoeveelheid of een met nat hooi of juist voordroog.

Brok automatisch zou ook nog kunnen, maar wat ik hoorde loopt de "worm" die de brok door de buizen trekt nog weleens vast door de brok.

Ronde balen kunnen dan nog een alternatief zijn, die kun je gewoon afrollen.

Edit: die rollen heb je hier juist bijna alleen maar. Zoek je daar machines voor zou ik dus eens over de grens kijken.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:02

We gaan geloof ik volgende maand kijken in Duitsland op een beurs en wat hij zoekt is al wel in Nieuw Zeeland maar kan het hier nog niet krijgen. En hij is akkerbouwer met een paar koeien dus dat moet goed komen en het moet worden toegepast op de verreiker. Maar ben vooral nieuwsgierig.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:21

Dan zal je wel zoiets krijgen denk ik :

Maar zoals je ziet is dat niet echt stof vrij :P

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:23

Bij ons op stal gebruiken ze een machine voor het opstrooien. Het is inderdaad nogal stoffig maar het scheelt wel veel tijd en werk.

Edit: ik zal even uitleggen hoe het werkt, namelijk niet zoals in het filmpje hierboven. :) Het is een constructie die aan de loader gaat en daar zitten messen aan die gaan draaien, en die zet je dan in een stro baal.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Automatisch opstrooien en hooi voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:37

Dank jullie wel.