Beroerte? Of toch iets anders.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 17:40

Lieve bokkers! Ik wil jullie toch graag even om advies vragen omdat ik hier gewoon wat ervaring mis en me toch niet prettig voel bij niks doen.
Vanmiddag heb ik mijn 2 pony's in het land hooi gebracht. Eén kwam er direct aangerend en begon te eten, de andere kwam eraan gesjokt, dat duurde me te lang want ik had haast, dus ik ben weggegaan. Toen ik wat later weer terug was zag ik dat ze nog steeds niet aan het eten was, dat vond ik vreemd want ze hebben best trek de laatste tijd, er staat niet veel gras meer... Ik ben huiswerk gaan maken en heb het in de gaten gaan houden vanuit huis. Maar niet veel later zag ik haar (plat) liggen dus ik ben toch weer even gaan kijken.
Nou, toen was duidelijk dat het mis was. Ze hinnikte heeeel slapjes toen ik eraan kwam en ze was superduf. Ik moedigde haar aan om op te staan maar dat wou ze niet. Onmiddelijk de dierenarts gebeld en die kwam eraan. Niet veel later was er versterking en hebben we geprobeerd om haar met halster om overeind te duwen met zijn allen, maar ook dat mocht niet baten. Uiteindelijk stond ze wel op, maar ze stond ook weer superwankel. Af en toe leunde ze op ons omdat ze bijna omviel. Toen viel mij ook op dat haar staart echt suuuuper vies was van dunne vieze mest. Ook dat heeft ze normaal nooit, en had ze gisteren sowieso ook nog niet. Er liep ook wat kwijl uit haar mond.
Afijn, de dierenarts kwam en het is ons gelukt om met haar naar voren in de wei te lopen. Hij heeft naar haar harstlag geluisterd en haar gevoeld en het was in elk geval geen koliek, de hartslag was normaal, verder vond ie haar lichamelijk wel normaal aanvoelen. Hij dacht dat ze een beroerte heeft gehad. Ze moest van hem naar stal (uiteraard). Hij heeft haar verder nog een bloedverdunner gegeven, pijnstiller en B12. Daarna is hij weggegaan, we moeten hem vanavond weer bellen.
We hebben haar met de trailer naar stal gebracht. Ik ben onderweg bij haar gebleven, en ze kon zichzelf redelijk in balans houden. Achteruit de klep af was wel moeilijk.
Eenmaal op stal begon ze direct onwijs veel te drinken. Ik heb haar niet veel later verplaatst naar een andere, grotere stal en ook daar dronk ze weer superveel.
Inmiddels is ze weer gaan liggen. Soms gaat ze plat, daarna weer rechtop, nu ligt ze weer plat. Ze kreunt er ook veel bij.
Ik vind dit zelf vrij zorgwekkend. Op stal vinden ze het redelijk normaal en raden ze ons af nu even af te wachten. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ben een beetje in paniek.
Zijn er hier mensenndie hier ervaring mee hebben? Die hier meer over weten? Is dat drinken nou normaal? En dat liggen?

Sorry voor het lange verhaal. In ieder geval aan iedereen alvast onwijs bedankt voor de moeite doen van het lezen en reageren.


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:49

Dit lijkt mij toch wel koliek. Die dunne mest, liggen, veel drinken... kan ik in eerste instantie niks anders van maken als problemen met het spijsverteringskanaal.
Heb nog maar 1 keer een paard gezien waarvan ze dachten een beroerte ( hersenbloeding ) gehad te hebben en die deed heel anders.
Andere DA laten komen ?

Anoniem

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:52

dierenarts terugbellen of een andere laten komen..
een paard wat veel ligt en ligt te kreunen is zeker niet normaal!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:55

Ik vermoed toch ook koliek hoor. een van mijn ponies had 2 wkn geleden ook koliek door te weinig drinken, combi heel warm weer + waterbak omgegooid. Zat een kleine verstopping.

Heeft de DA nu alleen pijnstillers gespoten en geen buscopan ? Hoe waren de darmgeluiden ? heeft hij niet opgevoeld ?

En als jij het niet vertrouwt, wat ik ook niet zou doen, gewoon nog een keer bellen, dit keer wel op laten voelen zodat je koliek uit kunt sluiten. Ik zou zo de nacht niet in willen gaan!

Sterkte !

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:58

VivaLaVida schreef:
dierenarts terugbellen of een andere laten komen..
een paard wat veel ligt en ligt te kreunen is zeker niet normaal!

En heel snel, ze kan namelijk vol zitten en daardoor kan het lijken alsof ze diarree heeft gehad maar dan kan er dus bijna niets meer langs, verstoppingskoliek dus en dan moet je er heel snel bij zijn, laat de da haar opvoelen en kijk zelf even naar het tandvlees of dat nog mooi roze is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 18:02

Hij heeft wel opgevoeld. Ze lag net en er komt wel mest uit (wat ze gwn laat lopen). Of ja mest, hele dunne rotzooi. Heb 2 andere dierenartsen al gebeld die allebei niet beschikbaar zijn, ga nu voor nr. 3.
Thanks voor de reacties allen.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:03

Prima, die dunne mest kan betekenen dat er toch een obstructie zit , houd daar rekening mee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

M_aris

Berichten: 545
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Emmen

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:16

Heb je haar koorts gemeten? Veel drinken kan ook duiden op koorts.

In ieder geval heel veel sterkte!

Volg ons op Instagram :)http://www.instagram.com/mariska_dolcie
Beauty,Binky,Vera,Zwartje /3

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:46

Ik kan alleen maar zeggen, sterkte TS. Erg schrikken. :(:)

Anoniem

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:51

Goed dat je er nog iemand heb bijgehaald(neem ik aan?) Ik zou ook zeggen koliek. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is.
Sterkte ermee iig.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 22:18

Thanks voor de lieve woorden. Onze dierenarts is teruggekomen en vond haar achteruit gegaan. Ze is nu in shock. We zijn met haar inderweg naar de kliniek. Het koliekerige kwam volgens hem als gevolg van de shock. Ze moet nu infuus toegediend krijgen, het vele drinken kwam volgens hem ook doordat ze door de shock meer vochg nodig heeft. En hij vond de kans groot dat ze het niet redde.
Beetje jammer dat hij dat niet direct gezegd heeft, dan waren we direct gegaan.

Ik hoop zo dat ze het redt, mijn lieve meisje... ;(

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:24

Sterkte, ik duim voor haar dat ze het red!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:24

Jeetje wat een gruwelijke inschatting van de dierenarts zeg... -O-

Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat ze het toch gaat redden!

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 06:41

Hoe gaat het nu TS? Zij jullie de nacht goed doorgekomen?

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 06:56

Helaas niet, op de kliniek hebben ze haar opgevoeld, bloed geprikt en echo's gemaakt. Aan de hand daarvan vonden ze haar zo slecht dat een behandeling geen enkele zin meer had. De dikke darm(wand?) was helemaal opgezet, van 0,5 cm naar 2,7. Bloed was al stroperig geworden, tandvlees was grijs bij de randjes en verder wit, haar uitdrogingswaarde was echt gigantisch hoog (normaal max 0,3; bij haar 0,67). Ze wilden een behandeling wel proberen als wij het per sé wilden maar dachten dat ze eigenlijk elk moment zou kunnen instorten. Daarnaast zou ze tot 'dat moment' steeds pijn hebben.
Ik heb nog gevraagd of hij dacht dat ze ook maar 1% kans zou hebben, maar hij zei zonder twijfel van niet.
Achteraf denk ik dat ze al in shock was toen we haar vonden in de wei, o.a. neus en oren waren toen al erg koud. Ik vind het vrij nalatig van onze D.A. dat hij dat toen niet heeft geconstateerd (zacht uitgedrukt....) maar op de kliniek waren ze er zeker van dat de extra uren geen verschil hadden geen gemaakt.

Dus ja, heel erg onwerkelijk, maar ze is er niet meer ;( .

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:02

Heel veel sterkte :( wat naar zeg...

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:06

Wat vreselijk.. Heel veel sterkte! Y;(

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:17

Ach, sterkte Y;(
Wat een vreselijk nieuws.
Wisten ze bij de kliniek ook de oorzaak?
En die dierenarts.. Die zou ik ook niet meer vertrouwen := Het is een troost te weten dat het toch niks had uitgemaakt als ze eerder naar de kliniek was gebracht :(:)
Nogmaals veel sterkte..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:19

Bij de dunne mest, niet willen eten en het duf zijn dacht ik aan zandkoliek. Mijne had dezelfde symptomen en dat bleek zandkoliek te zijn.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:24

Ik had zo gehoopt op een andere afloop Y;(

Eef_Bam

Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:43

Jeetje, sterkte Ts.
Liggen er eikels in de wei? Aangezien je zegt dat er weinig gras stond, als ze eikels eten kunnen ze namelijk heel ziek worden en ook daar aan overlijden. Als der eikels liggen zou ik zo snel mogelijk je andere paarden uit die wei halen!

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:45

Y;( Wat een naar einde, sterkte ermee

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:46

Veel sterkte met dit grote verlies |(

Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:52

Wat erg! Heel veel sterkte!

Ik heb dit topic stilletjes gevolgd, omdat wij van de zomer een soortgelijke situatie hebben gehad. Ons paard lag ineens in de wei, kon niet meer opstaan. Ik weet nog dat we aankwamen dat hij ook zachtjes naar ons hinnikte en dat als we van hem afliepen hij met alle kracht probeerde mee te komen, maar vanaf zijn hals naar beneden kon hij niks meer bewegen. We hebben er alles aan gedaan om hem weer in de benen te krijgen, tot met een shovel en banden om zijn buik aan toe, maar het lukte hem gewoon niet meer. Na een paar uur ploeteren hebben we hem helaas moeten laten gaan.

De oorzaak van dit alles hebben we niet kunnen achterhalen, het was bij hem iig geen koliek, want hij heeft nog wel een hoop mooie ballen neergelegd. Wij denken ook aan een hersenbloeding oid. Ons paard is 23 geworden, had wel wat klachten van beginnende Ppid. Vooral in de winter had hij last van wat klachten, maar nu in de zomer leefde hij weer helemaal op, kwam lekker bij, had de liefde weer gevonden en toen dat....totaal onverwacht voor dat moment.

Jouw verhaal lijkt dus wat op het onze, maar is toch anders, omdat jouw paardje toch weer kon staan. Helaas is de afloop hetzelfde, ik had nog hoop dat jouw vriendinnetje het wel zou halen. Nogmaals heel veel sterkte!

Groeten Ellen

Anoniem

Re: Beroerte? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:04

Jeetje, dat is snel gegaan. Heel veel sterkte met het verlies :(:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 37 bezoekers