Nee, je schiet je paard echt niet dood

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lijkt het je wat om te proberen?

Hell, yes!
58 (71%)
Heavens, no!
11 (13%)
Met welk paard?
12 (14%)

Totaal aantal stemmen: 81


Equosarcum
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Amsterdam

Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 17:00

"Boogschieten te paard? Nee, dat kan ik echt niet. Straks schiet ik mijn paard nog dood!"

Ach, als ik toch eens een euro zou krijgen voor iedere keer dat iemand dat tegen mij zou zeggen. Dan zou ik onderhand in het bezit zijn van mijn eigen boogschieten te paard manege in hartje Amsterdam. Op de één of andere manier maken paardeneigenaren zich ontzettend zorgen als ze ook maar de gedachte hebben om deze sport eens uit te proberen. En ergens snap ik deze zorgen wel. Een handboog is een wapen en de pijlen de munitie. Je laat de teugels van je paard volledig los om het mogelijk te maken om te schieten. Straks mik je verkeerd en schiet je een gat in je paard. Of hij vraagt zich af wat je aan het doen bent, draait zijn hoofd opzij, en voilà: gat in zijn oor. Het kan ook nog zijn dat je eigen paard het misschien allemaal wel overleefd, maar dat je je doel zo mist, dat de pijl in het paard komt van een mede-ruiter/boogschutter. Allemaal doomscenario's die heel realistisch over kunnen komen in gedachten.

Op het moment dat jij erin zou slagen je eigen paard neer te schieten tijdens een run, dan krijg jij mijn hele boogschieten te paard manege in hartje Amsterdam. "Huh, waarom dan?" Nou, het is toch echt verdomd moeilijk om je eigen paard neer te schieten. Op onderstaande foto zie je mij :D en mijn favoriete pony-XXL Pjer. Ik heb een hypothetisch paarden uitsteeklijntje gemaakt om te laten zien waar het paardenhoofd zich ongeveer zou kunnen bevinden tijdens het paardrijden. Daarnaast zie je mijn schietlijn. De schietlijn komt eigenlijk niet eens in de buurt van mijn paardenlijn. Er zit ook best veel ruimte tussen het paard en de boog.

©Hans Kessen, 2016
Yssette & Pjer

Afbeelding

En ja, ik zie ook dat er weinig activiteit in Pjer zit op de foto. Hij heeft duidelijk geen haast en natuurlijk maakt dat het makkelijker om het doel te raken in plaats van je paard. En ja, ik weet ook dat het Pjer weinig interesseert wat er gebeurd. Hij kijkt niet op of om. Paardenhoofden schijnen redelijk vaak te bewegen. Toch is dat geen reden voor zorgen. Stel je zou in het bezit zijn van een slangenknol die zijn nek helemaal om kan draaien, dan nog zouden de boog (en de pijlen) daarmee niet in het bereik zijn. "En paarden die sterren kijken dan?" Tsja, dat moeten de paarden zelf weten. Als zijn hun hoofd graag hoger houden dan gemiddeld, mogen ze dat doen. We zitten immers niet op hun nek om te schieten, maar gewoon op hun rug.

©Hans Kessen, 2016
Yssette & Picasso

Afbeelding

Maar let op! Dit wil niet zeggen dat boogschieten te paard geen gevaarlijke sport kan zijn! Er zijn toch wel een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je deze sport overweegt te doen. Jij moet niet alleen leren schieten, het paard moet het leren tolereren. Het moet op eigen benen lopen en accepteren dat jij nu eenmaal gekke dingen doet op zijn rug. Daarnaast moet jij leren vertrouwen dat je paard ook zonder jou naar de overkant komt en je rust leren bewaren. Bij twijfel niet schieten. Bij gevaar niet schieten. Bij het horen van het stopsignaal: ten alle tijden niet schieten!

Ik zou niet aanraden om dit op een zondagmiddag eens thuis te proberen op je paard. Je moet weten waar je mee bezig bent en een oog voor veiligheid hebben. Op dit moment zitten er (naar mijn weten) twee boogschieten te paard clubs in Nederland: Paard en Boog en The Horsebackarchers of Holland. Zij komen regelmatig bij elkaar om trainingen te geven: ook voor beginners.

Ik beloof je, boogschieten te paard is een sport waar je veel vertrouwen in je omgeving moet hebben (paard en omstanders). Het is niet makkelijk twee dingen te combineren. Je zal mis schieten, je zal je eigen arm raken, je zal pijlen verliezen. Je zal gefrustreerd raken, uren zonder paard trainen en daarnaast nog uren je paard trainen voor het perfecte tempo. Je zal je vrij voelen, het gevoel ervaren van een geraakte pijl of misschien wel een Robin Hood? Je paard gaat echter niet dood. Nee, echt niet.
Laatst bijgewerkt door Equosarcum op 01-10-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:03

Ik mag graag schieten (lang geleden lid geweest van schietvereniging)
Hou van nieuwe dingen uitproberen
Heb een paard dat veel idioterie gewend is.

Voor mij dus zeker geen "heavens no"...

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:04

Ik schiet ook (helaas gestopt sinds januari maar wel plannen het ooit weer op te pakken), ook met ruiterboog, en ik rijd ook paard. Voor mij altijd nog een bucketlist-item om dit te combineren, hopelijk later ook met een eigen paard.
Leuk geschreven :D

pien_2010

Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:05

Eerlijk gezegd begrijp ik niet heel goed wat je met dit topic wilt :o . Kun je dat nog verduidelijken?

Boogschieten te paard gebeurd hier in Frankrijk waar ik woon veel en regelmatig. Dus we hebben een club hier in de buurt. Regelmatig demonstraties gezien. Het is moeilijk, gaaf, leuk. Je eigen paard doodschieten? := Moet daar zo om lachen, daar is absoluut geen sprake van en ik snap eigenlijk niet waarom je dat opschrijft, want dat weet jij nog beter dan ik.

Vandaar ook mijn vraag, wat wil je eigenlijk vragen of uitdragen met dit topic?

Equosarcum
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 17:10

pien_2010 schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet heel goed wat je met dit topic wilt :o . Kun je dat nog verduidelijken?

Boogschieten te paard gebeurd hier in Frankrijk waar ik woon veel en regelmatig. Dus we hebben een club hier in de buurt. Regelmatig demonstraties gezien. Het is moeilijk, gaaf, leuk. Je eigen paard doodschieten? := Moet daar zo om lachen, daar is absoluut geen sprake van en ik snap eigenlijk niet waarom je dat opschrijft, want dat weet jij nog beter dan ik.

Vandaar ook mijn vraag, wat wil je eigenlijk vragen of uitdragen met dit topic?


Hallo! Ik ben wel eens in Frankrijk geweest op wedstrijden en inderdaad, daar is de sport veel populairder dan hier. Vaak als ik begin over 'mijn' sport krijg ik deze reactie en het leek mij gewoon eens leuk om hier eens een keer echt uitgebreid op te reageren: in plaats van "oh, dat zal wel meevallen, hoor!" of iets in die richting.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:10

Mijn eerste gedachte bij je openingszin was: dan moet je toch flink je best doen, wil je je eigen paard raken. :')

Maar leuk dat je je met deze sport bezig houdt. :)


SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:13

Ik vraag me af hoe je dan wel je eigen arm kan raken :o?

Be the change you wish to see in the world.

pien_2010

Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:16

Equosarcum schreef:
Hallo! Ik ben wel eens in Frankrijk geweest op wedstrijden en inderdaad, daar is de sport veel populairder dan hier. Vaak als ik begin over 'mijn' sport krijg ik deze reactie en het leek mij gewoon eens leuk om hier eens een keer echt uitgebreid op te reageren: in plaats van "oh, dat zal wel meevallen, hoor!" of iets in die richting.
OK. Ik ben blijkbaar al te lang weg uit Nl.
Dus eigenlijk wil je gewoon aandacht voor deze tak van sport.

Dat kan ik begrijpen, want het is een hele leuke sport.

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:19

@ts: kun je misschien ook aangeven waar/wanneer je deze sport bijvoorbeeld kunt uitproberen? Mij lijkt het heel gaaf, maar ik kom nog niet helemaal uit de websites die je opgeeft.
Helaas heb ik geen eigen paard. Weet je of het ook mogelijk is een paard te lenen/huren als je deze sport wilt proberen?

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:19

SpeechLess schreef:
Ik vraag me af hoe je dan wel je eigen arm kan raken :o?


Ik gok dat ze bedoelt met de pees, dat kan wel eens gebeuren. Daarom draag je een armbeschermer want dat kan flink pijnlijk zijn. De pees komt dan langs je arm, als je je arm niet goed houdt.
Laatst bijgewerkt door Century op 01-10-16 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:22

Hoi! Wat gaaf om hier een topic over te zien! Boogschieten te paard is een droom van mij! Een eigen paard heb ik al 12 jaar, vandaar dat ik nu een beginnerscurcus boogschieten doe. Ik ga eerst inderdaad bij een vereniging om alles goed te leren.

Equosarcum
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 17:23

mirriezz schreef:
@ts: kun je misschien ook aangeven waar/wanneer je deze sport bijvoorbeeld kunt uitproberen? Mij lijkt het heel gaaf, maar ik kom nog niet helemaal uit de websites die je opgeeft.
Helaas heb ik geen eigen paard. Weet je of het ook mogelijk is een paard te lenen/huren als je deze sport wilt proberen?


Hey! Bij The Horsebackarchers of Holland is het zeker mogelijk om een paard te huren en bij Paard en Boog binnenkort ook. Beide hebben facebookpagina's waar ze hun trainingen op promoten. Ik wilde niet lijken alsof ik reclame maakte dus die heb ik er niet bij gezet. :/

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:29

Century schreef:
SpeechLess schreef:
Ik vraag me af hoe je dan wel je eigen arm kan raken :o?


Ik gok dat ze bedoelt met de pees, dat kan wel eens gebeuren. Daarom draag je een armbeschermer want dat kan flink pijnlijk zijn. De pees komt dan langs je arm, als je je arm niet goed houdt.

Ah oké. En de pees is dan het deel aan de achterkant van de boog? Die je opspant en waarmee je de pijl wegschiet?

Be the change you wish to see in the world.

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:33

Ja, het touwtje zeg maar :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:34

Equosarcum schreef:
.. draait zijn hoofd opzij, en voilà: gat in zijn oor.

Gaaf, zelf gezette piercing :D

Vind het wel een beetje primitief, zelfs in mijn jeugd schoten we al met (klappertjes)pistolen vanaf de paardenrug _O-





Beetje flauwekul terzijde, lijkt me best gaaf een keer te doen. Eens kijken of mijn Dressuurdiva wapenproof is :)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:43

Century schreef:
Ja, het touwtje zeg maar :)

Ah, ja kan me voorstellen dat dat zeer doet als dat zo snel langs je arm schuurt :j

Be the change you wish to see in the world.

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:57

Het is echt een geweldige sport! En hopelijk krijgen we deze sport ook aan t groeien in Nederland!

We always try to do our best for our horses :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:18

Door drukte en armblessure tijdje niet kunnen schieten, maar het blijft toch kriebelen.
Gezegend met een brave pony die als zowat geprogrammeerd blijft lopen terwijl ik met m'n boog zit te hannessen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:34

Wat leuk dat je een topic hebt aangemaakt.
Ik heb via Silly_woman al het een en ander mee gekregen w.b.t. boogschieten te paard.
Het idee is nu ook om een keer een les te gaan volgen.

Het spreekt mij wel aan. Heb je meer foto's van het boogschieten te paard? zo ja zou je die willen plaatsen? vind het gaaf om te zien.
Gajij ook een versnelling hoger dan stap en hoe lang doe jij dit al?

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:09

Hebben jullie open trainingen of speciale dagen waarop ik een keertje mee zou kunnen doen? Mijn pony is gedoe op haar rug gewend van de polocrosse, helaas heb ik geen vervoer voor haar, maar jullie trainen dus ook vanaf de grond. Ik zou daar wel een keertje aan mee willen doen, wie weet kan ik dan nog wel een keertje terugkomen met paard

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

Anoniem

Re: Nee, je schiet je paard echt niet dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:13

Leuk dat je deze tak van sport onder de aandacht brengt. Als menner zie ik het mezelf niet doen, maar als ik onder zadel zou rijden zou ik het best eens willen proberen.

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:29

Dit lijkt me zo gaaf om eens te proberen :-) Ik ga het zeker onthouden voor als ik ooit weer ga rijden .

Wou ook nog even zeggen dat ik vind dat je XXL pony een coole naam heeft ;-) /3

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Celebi, Karintich, Mark0919, pluklief, su72 en 41 bezoekers