manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NaomiMuller
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-09-16

manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 11:54

Ik wil weer gaan beginnen met rijden, ik heb dit jarenlang gedaan op een vreselijke manege dus ik moet weer beginner niveau gaan rijden, maar ik heb heel veel moeite met een goeie manege te vinden, omdat ze aan volgende punten moeten voldoen:

- rond de 50 euro per maand (12,50 per les) ik ben pas 16 en krijg niet bepaald rijkdommen binnen elke maand.
- moeten mensen boven de 90 kilo accepteren (zie veel manege's die maar tot 90 gaan ivm gewicht paarden, maar ik kom er flink bovenuit)
- moet in of rondom Amsterdam liggen (niet langer dan een uur reizen)

zelf zoek ik natuurlijk ook nog verder maar misschien weet iemand er één die geen pagina heeft of waar ik overheen kijk. :) :)

oh en reacties over hoe het oneerlijk is tegenover die paarden hoef ik ook niet meer, ik wil niet zo'n dier forceren me te dragen maar er zijn echt wel dieren die dat makkelijk wel kunnen, en met zulke comments is het enige wat ik krijg een rotgevoel
Laatst bijgewerkt door NaomiMuller op 01-10-16 12:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:08

Manege paarden moeten vaak meerdere keren per dag mensen dragen, die regel is er dus voor het welzijn van de paarden. Zeker als je op beginnersniveau zit, zou je dan niet - met het oog op het welzijn van het dier - liever eerst een beetje afvallen voor je begint?
Afkomstig van iemand die ook ruim boven de 90 kg heeft gezeten. :)

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:10

Als je flink boven de 90 zit dan kan je jezelf ook afvragen of het eerlijk is tegenover het paard dat jij er bovenop gaat zitten...

Ik ben zelf ook flink boven dat getal geweest en toen besloten niet met dat gewicht op te stappen omdat het een aanslag is op het lichaam van het paard. Ookal is het een goed getraind groot paard.

Mocht je zo zwaar wegen door spieren vind ik het een ander verhaal doordat deze je helpen bewegen. En vet zoals ik had werkt je tegen in je beweging.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:12

Ik ben ook zwaarlijvig (moet zo'n 11 kilo af) ik ben gaan rijden bij een manege en zij hebben naar mijn maat en gewicht gekeken en daarbij een paard gezocht. Was dat paard er niet, mocht ik ook niet rijden. Ik zou gewoon een aantal manege's afgaan en vragen of het 'kan'' ookal is dat ongemakkelijk. Welzijn van het paard staat inderdaad voorop. Maar het moet zeker lukken, ik weet niet hoe zwaar je bent en dat hoef je ook helemaal niet te vertellen. Maar ik weet zeker dat als je langs gaat dat de manege's het beste advies kunnen geven! En anders grondwerken? Val je ook van af (believe me!)
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-10-16 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd. Normale opmaak gebruiken alsjeblieft.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:12

Ik vraag me eerlijk gezegd af of je met ruim over de 90 kilo wel op een paard moet willen rijden. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de rug, en ik denk dat een manege met goed dierenwelzijn ook geen ruiters van 90+ kilo op hun paarden laat rijden..

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:27

Kan je anders niet eerst gaan mennen? Ben je toch met paarden bezig en is vast wel te doen in Amsterdam. :)

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:40

Sorry maar je bent 16 en al ruim over de 90?

Mooi doel voor je: afvallen voor het rijden..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:47

Ben zelf ook ruim er over door ziekte en ga niet meer op een paard zitten en heb mijn paard zelfs weggedaan. En als beginner zou ik daar niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:47

Ik denk dat een goede manege ook niet snel een paard zal laten berijden door iemand die 90+ kilo weegt.
Wat je wel zou kunnen doen en wat je rijden ook enorm vooruit zal helpen is ruiterfitness gaan doen. Er zijn tegenwoordig fitnessinstructeurs die specifiek fitnessoefeningen voor ruiters geven. Tegen de tijd dat je dan weer in het zadel mag ben je niet alleen afgevallen, maar heb je je spieren en evenwichtsgevoel en core stability bovendien al zover voorbereid dat je een enorme voorsprong hebt als je weer begint met rijden. Op deze manier sport je dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor je paard, want je maakt het hem nog makkelijker om jou te dragen. :)

Doubtless

Berichten: 8464
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:48

Hoe ver boven de 90kg zit je? Dat is uiteindelijk wel bepalend voor (hopelijk alle) maneges...

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:50

maava schreef:
Kan je anders niet eerst gaan mennen? Ben je toch met paarden bezig en is vast wel te doen in Amsterdam. :)

Vind ik een goede tip! Succes met de zoektocht.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:52

Ja ik ga met mijn voorgangers mee. 12,50 per les is ook niet echt te doen. Misschien 1x in de 2 weken?
Misschien is dan de beste optie voor je om, als je toch per se wil rijden, een particulier te zoeken met een fors en sterk paard. Maar het hangt er ook vanaf hoe ver je boven die 90 kilo zit. Het is niet om je een rotgevoel te geven dat iedereen het zegt, maar omdat je je wel moet realiseren dat je op iemands rug stapt en dat die gewoon niet alles kan hebben.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:58

Hoe groot ben je? Tenzij je bovengemiddeld lang bent, ga je met dat gewicht behoorlijk wat vetmassa meeslepen en voor een (beginnende) ruiter is dat geen goed idee. Ik ga dus mee met de anderen: eerst afvallen dan pas gaan rijden.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:00

Probeer een adres te vinden om te mennen. Mennen is super leuk en je bent lekker bezig met het paard zonder dat je zijn rug onnodig veel belast. Het klinkt misschien rot, maar 90+ kg is voor veel paarden gewoon slecht voor hun rug.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:29

Wat een offtopic reacties. Misschien is TS 1.95, weet jij het. Allemaal geen antwoord op haar vraag dit.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:49

@ ruitje: mijn ervaring is dat de meeste maneges geen problemen hebben met mensen boven de 90 kilo die gewoon goed in proportie zijn (lees idd de medemensen van Ca 1m95). 90 kilo is een richtlijn maar een goede manege gaat vooral kijken naar de verhouding vetmassa- spiermassa.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:56

Ik denk niet dat een meisje van 16 1.95 is ofwel? Ik werk op een manege met een 90 kg grens. Wij hebben van Tinkers tot paarden van 1.88 schofthoogte en geen van alle word blij van 100 kg. De grote paarden hebben juist een zwakkere rug, de barokke een korte rug waar echt maximaal een 17,5/18 inch zadel op ligt. Dus daar pas je dan weer niet in. Bovendien lopen de paarden 2 uur per dag en wil je ze dat niet aandoen om dan ook nog een zware Ruiters' te gaan dragen. Dan is een uur al te lang.
Ik denk niet dat je een goede manege gaat vinden die je kan helpen. Plaats je eigen plezier niet voor het welzijn van een dier alsjeblieft.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:57

Ik vraag me af, heeft het een medice reden dat je boven 90 kilo weegt?

Wil je perse op een manege rijden?
Misschien kun je op internet kijken naar een verzorgpaard. Misschien is er iemand in jou regio die wel een grote koudbloed heeft en je weer wil helpen beetje te lessen. scheelt vaak ook in kosten :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:58

indien je niet heel lang bent..
dan zou je kunnen overwegen om even een paar maanden flink te werken in de vakanties en weekenden op een kwekerij.

dat is fysieke arbeid gedurende 8 uur per dag, dus eigenlijk verdien je geld met bewegen..
na een paar maanden zit je dan (als je verstandig eet dan) wellicht onder de 90 kilo en hebt dan ook voldoende inkomsten om rijlessen te betalen die wat duurder zijn misschien als 12.50

twee vliegen in 1 klap vooral als je daarna gewoon ook lekker daar blijft werken..
voor je gaat studeren heb je gok ik nog zo'n twee jaar..

lekker twee jaar een goede fysieke bijbaan en je gaat met een mooie conditie en gewicht studeren (wellicht op jezelf zelfs), terwijl je ondertussen dan ook hebt kunnen paardrijden.

als je in die paar jaar dan ook voeding (als je dus overgewicht hebt) onder controle krijgen waardoor je niet snel het risico loopt om weer te zwaar te worden..

jong geleerd is oud gedaan en het willen paardrijden op korte termijn is een super motivatie, om zowel op je fysieke vlak, eetgewoonte als financieën volwassen te gaan worden.. je hebt een mooie leeftijd er voor en nog ruim de tijd voor je volwassen 'moet' zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-10-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:59

Ik ben zelf ook ruim boven de 90 geweest (161 kilo) en met 90 kilo heb ik de beslissing genomen om niet meer op een paard te kruipen.
Hoe lang ben je? En is mennen geen optie?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:03

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk niet dat een meisje van 16 1.95 is ofwel?

Jazeker wel.
Mijn nichtje was met 16 al 1,95 meter...
Meisjes zijn met 15/16 vaak al uitgegroeid.
Dus als jij een vrouw van 25 jaar treft die 2 meter is; dan was zij dit ook al met 16 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:05

Natuurlijk is het vervelend als je ergens te zwaar voor bent, en ik snap dat je er een rotgevoel van krijgt :(:) Maar helaas is een paard niet oneindig sterk en is die 90 kilo grens er dus niet voor niks.

Is het geen optie voor je om te beginnen met longeren/grondwerkles/mennen/vrijheidsdressuur? Op die manier kan je toch met paarden bezig zijn :) Bovendien heb je er heel veel aan als je dit goed onder de knie hebt voor je gaat rijden, het is echt een mooie opstap :j

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:08

Over je gewicht is al genoeg gezegd dus dat ga ik niet meer doen. Ik denk alleen dat je nergens in de buurt van AMsterdam lessen vindt voor 12,50 of minder. Of het moet op een " hobbel" stal zijn waar ze het niet zo nauw nemen met de veiligheid en het welzijn van de paarden, het niet belangrijk vinden om je goed te leren paardrijden en je liever wat laten hobbelen ipv echt rijden.

Die zijn er nl wel te vinden in oa. Haarlem. Ik weet niet of ze ook met bepaald gewicht werken op de stal die ik bedoel, maar voor 52,50 per maand kan je dan elke week een uur lessen. Of ik je die stal kan aanraden is een tweede..

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:09

Cayenne schreef:
Ik ben zelf ook ruim boven de 90 geweest (161 kilo) en met 90 kilo heb ik de beslissing genomen om niet meer op een paard te kruipen.
Hoe lang ben je? En is mennen geen optie?


Nog steeds kan ik niet geloven dat jij zo zwaar bent geweest!

Ik ben ook te dik, maar geen 100 kilo. En toch stap ik niet op een paard. Hoefslag had er afgelopen week een mooi artikel over. Paarden kunnen zo'n 10% van hun gewicht dragen, in sommige gevallen 15%. Als jij ruim boven die 90 kilo zit moet het paard dus minimaal 900kg wegen, die ga je niet vinden op een manege.

En heel eerlijk? Hopelijk vind je ook niet een manege waar je wordt toegelaten. Het klinkt hard, maar met zulk gewicht moet je niet meer op een paard stappen, niet alleen voor het paard zijn welzijn, maar ook voor het plaatje. Het ziet er afschuwelijk uit. Er is zoveel meer dan alleen rijden, je kunt echt heel veel met een paard. ;)

Ik heb er ook drie, waarvan twee mini's. Daar kan ik niet op rijden, momenteel ook niet meer mennen, maar wat geniet ik van ze. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:09

ruitje schreef:
Wat een offtopic reacties. Misschien is TS 1.95, weet jij het. Allemaal geen antwoord op haar vraag dit.


Enigszins offtopic maar toch; Ook als je 195 bent en meer dan 90 kilo weegt, dan weeg je nog steeds meer dan 90 kilo. Misschien heb je geen overgewicht, maar het aantal kilo's voor het paard om te dragen blijft hetzelfde. Ik denk niet dat je dan op een paard moet willen stappen.