Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 23:35

Mijn shetlander merrie van 1,5 jaar is voor mijn gevoel niet helemaal op haar best momenteel. Sowieso zijn ze op deze leeftijd niet op hun knapst maar de laatste tijd vond ik dat haar buik wel erg dik werd.

Deze week is er mestonderzoek gedaan, hierbij kwam er naar voren dat er maar een minimaal aantal eitjes in de mest zat en ontwormen was niet nodig, er zat ook geen zand in de mest.

In de wei vind ik haar wat mat. Ze is wel te porren voor een rondje spelen maar echt het hele jeugdige merk ik er niet aan. Dat kan ook komen doordat ze met mijn twee volwassen mini merrie's staat. Imo is ze wel redelijk alert, als ik er ben komt ze altijd gelijk naar me toe en kuiert me ook alles achterna met bijbehorend "joehoee, snoep/aandacht hieeerrrrr graag" gedrag.

Uit voorzorg geef ik haar nu een kuur zandweg. Zou ik haar ook beter een wormenkuur kunnen geven? Of zou ze gewoon een wat verminderde weerstand hebben? (Zo ja wat dan?) is bloedonderzoek raadzaam? Of overdrijf ik en moet ik er op vertrouwen dat er niets is en dat ze gewoon in de lelijke-eendjes fase zit.... ;)

Ik zal morgen even een goede foto van opzij maken voor de beeldvorming.

Alvast bedankt!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:39

Wormen zijn niet altijd aan te tonen met mestonderzoek. Gewoon preventief ontwormen dus.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:43

Mestonderzoek blijkt zo vaak niet te kloppen (helaas). Ik zou zeker een goede kuur geven.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 01:01

Je pony is in de groei, paarden groeien niet gelijkmatig, dan groeien de voorbenen, dan de achterbenen. Doordat je pony dan helemaal scheef is lijkt het soms dat ze een hele dikke buik of kont of nek hebben. Als je goed voor hem zorgt: Lekker in de wei met vrienden, goed eten niet te veel, fris water en een plek om te schuilen en je heb een wordem test gedaan, dan kun je verder even niks doen dan afwachten. Hij mag best wel een s een beetje hangerig zijn, groeien kost heel veel energie en nu moet hij ook nog eens gaan verharen.. pfff

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 04:45

Heel goed ontwormen, zeker op die leeftijd en niet vasthouden aan mestonderzoek maar op je eigen waarneming vertrouwen.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 11:07

Mrie, daar heb je zeker een punt, is ook in mijn gedachten voorbij gekomen dat groeien gewoon erg veel energie kost. :j

Ik las inderdaad ook al meer dat een mestonderzoek niet altijd even betrouwbaar is. Dan wacht ik nog even en ontworm ik ze straks allemaal met een goede kuur.

De wei word altijd mest vrij gehouden en hooi krijgen ze in een slowfeeder net. Daarnaast nog een vitamine korrel (marstall force) met een klein handje pavo care 4 life en 100 gram pavo veulenkorrel-supplement (kleine zilver kleurige zak, kan even niet op de naam komen.)

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:30

Jorie heeft nu op het moment ook dat model en is ook sloom. Ook dit is een jaarling. Hij heeft verder mooie stevige mest, dus geen wormen (dan raakt ie meteen aan de dunne ). Mijn pony's krijgen sinds een paar dagen de metazoa superfit broxx en grove lucerne omdat jorie ook gevoelig was voor het gras. Verder hebben ze altijd genoeg hooi en is ie ook wel alert. Andere jaarling van dezelfde fokker heeft op het moment ook ditzelfde model dus ik maak me niet al teveel zorgen.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:40

MDJ schreef:
Mrie, daar heb je zeker een punt, is ook in mijn gedachten voorbij gekomen dat groeien gewoon erg veel energie kost. :j

Ik las inderdaad ook al meer dat een mestonderzoek niet altijd even betrouwbaar is. Dan wacht ik nog even en ontworm ik ze straks allemaal met een goede kuur.

De wei word altijd mest vrij gehouden en hooi krijgen ze in een slowfeeder net. Daarnaast nog een vitamine korrel (marstall force) met een klein handje pavo care 4 life en 100 gram pavo veulenkorrel-supplement (kleine zilver kleurige zak, kan even niet op de naam komen.)


Waarom geef je marstall force en de pavo podo care, in principe zou de podo care toch voldoende moeten zijn?

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:48

en met welke middelen (werkende stof) heb je tot nu toe ontwormt?
Wellicht toch een keer met pyrantel ontwormen tegen spoelwormen, die vind je niet altijd bij mestonderzoek maar heel veel jaarlingen hebben er last van. Standaard wordt inmiddels vaak met ivermectine ontwormt, maar dat helpt vaak niet tegen spoelwormen.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 18:12

In principe moet de care inderdaad genoeg zijn, de force krijgt ze ook maar een klein beetje van onder het mom extraatje.

Ze is meerdere keren ontwormd met pyrantel en ivermectine. Afwisselend. Ik zal Maandag even informeren bij de DA welke kuur nu handig is.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:35

Ik dacht ook gelijk aan ontwormen met pyrantel maar dat heb je dus al gedaan. Heb je haar vachtje al eens nagekeken op luizen?

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Shet jaarling: dikke buik, geen wormen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 21:18

Ja, daar hebben we begin dit jaar last van gehad dus daar ben ik zeker scherp op. Ook daar heeft ze geen last van (gelukkig!)