Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 20:14

Hoi bokkers! Sinds vorige week heb ik er een nieuw paardje bij, Kenzo
Afbeelding
Wat een knapperd he <3

Maar goed, to the point :j
Alles gaat super, Kenzo was wel al wat gevoelig met het hoofdstel alleen ik kreeg hem altijd in. De DA is woensdag gekomen om hem te keuren en had even 'ruzie' toen hij Kenzo zijn tanden wilde nakijken. Sinds toen doet Kenzo als ik zijn bit wil in doen zijn hoofd omhoog en loopt naar achter. Ik ben pas 14 en Kenzo is 1.65 dus als zijn hoofd omhoog is kan ik er niet meer goed bij. Mijn vader en instructrice krijgen het hoofstel wel om, zij kunnen bij kenzo's hoofd :o

even voor de duidelijkheid, Kenzo zijn tanden zijn nagekeken!
Alstublieft geen reacties over bitloos rijden, ik heb niet genoeg rij ervaring en (nog) niet genoeg vertrouwen in Kenzo om dat te doen


Iemand misschien een handige tip?
Groetjes *\o/*

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]


ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:24

En krukje, of ander opstapje gebruiken?
en je kunt hem leren zijn hoofd lager te doen.
Ook er voor zorgen dat je natuurlijk heel voorzichtig met het bit bent en niet tegen zijn tanden aan komt.
En soms wil het ook wel helpen om even 2 brokjes biks in je hand te houden bij het bit,
hij leert vrij snel dat als beloning er een brokje met het bit mee komt :j
Zo maar wat dingen om te proberen.

En mooi,paard!! :D

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:28

Ik had er hier ook eentje die soms moeilijk zijn bit aannam. Mss is het niet de beste methode maar het heeft bij ons wel geholpen om wat siroop op het bit te smeren. Nu doe ik het soms nog ...

Don't take anything for granted

ikkedus
Berichten: 3247
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:31

Je zou kunnen proberen om een bakstuk los te doen. Dan eerst het kopstuk om doen, rustig bit vd zijkant in doen en bakstuk weer vast. wie weet helpt jou dit ook.

[o]

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:32

Gebruik je een ander bit dan de vorige eigenaar? Vind het vreemd dat hij het eerst braaf deed en nu opeens niet meer, misschien omdat ie last heeft van je (nieuwe) bit? Als het een ander bit is, misschien kun je nog aan de oude eigenaar vragen of je het bitje over mag nemen of iig welk bit er gebruikt werd.

Taken by the most beautiful horse <3

tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 20:40

Bedankt! Ik heb het hoofstel / bit overgenomen dus daar kan het niet aan liggen.. het ligt denk ik ook niet aan het bit maar meer omdat de DA hem ook hardhandig ik zijn mond pakte..

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]

liedje89
Berichten: 7155
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:03

Pebblea schreef:
Gebruik je een ander bit dan de vorige eigenaar? Vind het vreemd dat hij het eerst braaf deed en nu opeens niet meer, misschien omdat ie last heeft van je (nieuwe) bit? Als het een ander bit is, misschien kun je nog aan de oude eigenaar vragen of je het bitje over mag nemen of iig welk bit er gebruikt werd.


Ik ken eerlijk gezegd een boel paarden die bij een relatief vreemde het bit moeilijker aannemen dan bij de baas en hun hoofd omhoog doen? TS heeft het paard immers ook pas net. Onze merrie vind het soms ook wat spannend (het past allemaal gewoon goed maar waar ze vooral een hekel aan heeft is een ijskoud bit in haar mond in de winter :brr: ) maar als iemand het een paar keer goed doet (dus met een opgewarmd bit zonder lompigheid het hoofdstel om) dan gaat ze erop vertrouwen dat het goed gaat bij die persoon en dan doet ze gewoon haar mond open en houd ze haar hoofd netjes stil.

Een klein beetje (appel)stroop op het bit wil het nog wel eens een stuk makkelijker maken om het bit in te doen. Vaak vind een paard het vervelend om het bit aan te nemen/hoofdstel om te krijgen omdat het eens wat lomp is gebeurt, maar door de tegenwerking van het paard is het natuurlijk nog veel lastiger om het wel weer netjes in te doen zonder vervelende ervaring, zeker als het paard erg groot is tov van de persoon die het hoofdstel in wil doen, dan wordt het soms almaar erger. Het bit wat positiever maken is dan veel makkelijker.

Ironically common sense is not common...

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:15

liedje89 schreef:
Pebblea schreef:
Gebruik je een ander bit dan de vorige eigenaar? Vind het vreemd dat hij het eerst braaf deed en nu opeens niet meer, misschien omdat ie last heeft van je (nieuwe) bit? Als het een ander bit is, misschien kun je nog aan de oude eigenaar vragen of je het bitje over mag nemen of iig welk bit er gebruikt werd.


Ik ken eerlijk gezegd een boel paarden die bij een relatief vreemde het bit moeilijker aannemen dan bij de baas en hun hoofd omhoog doen? TS heeft het paard immers ook pas net. Onze merrie vind het soms ook wat spannend (het past allemaal gewoon goed maar waar ze vooral een hekel aan heeft is een ijskoud bit in haar mond in de winter :brr: ) maar als iemand het een paar keer goed doet (dus met een opgewarmd bit zonder lompigheid het hoofdstel om) dan gaat ze erop vertrouwen dat het goed gaat bij die persoon en dan doet ze gewoon haar mond open en houd ze haar hoofd netjes stil.

Een klein beetje (appel)stroop op het bit wil het nog wel eens een stuk makkelijker maken om het bit in te doen. Vaak vind een paard het vervelend om het bit aan te nemen/hoofdstel om te krijgen omdat het eens wat lomp is gebeurt, maar door de tegenwerking van het paard is het natuurlijk nog veel lastiger om het wel weer netjes in te doen zonder vervelende ervaring, zeker als het paard erg groot is tov van de persoon die het hoofdstel in wil doen, dan wordt het soms almaar erger. Het bit wat positiever maken is dan veel makkelijker.


Ja, dat klopt zeker, maar ik bedoelde het meer dat het bit niet goed bij het paard paste in de zin van pijn, dus dat hij daarom zijn bitje niet in wou.

Taken by the most beautiful horse <3


Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nieuwe topper Kenzo probleem met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:18

Je paard leren zijn hoofd omlaag te brengen :)
Geef lichte druk achter de oren(waar het kopstuk komt) totdat hij zijn hoofd laat zakken. Laat hierna de druk meteen los. Herhaal dit tot zijn hoofd de gewenste hoogte heeft en blijf oefenen :)

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Iser en 5 bezoekers