Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:57

Iedereen heeft vast wel het nieuws gelezen over die bangalijst die is gepubliceerd.

Hier een artikel daarover:


https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/29/zo ... 6-a1523978




En een artikel over een paar van de vreemdste dingen die op ontgroeningen worden gedaan:


https://www.studenten.net/artikel/top-1 ... groeningen




Mijn vraag: waarom? Ik kan daar in ieder geval geen zinnig antwoord op verzinnen. Waarom doen mensen dit, en waarom doen mensen dit henzelf aan? Het is toch compleet van de zotte dat dit soort rare praktijken in Nederland nog plaats kunnen vinden?


Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.


Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:59

Mijn mening is dat ik er ook helemaal niks van snap, en zelf nooit maar dan ook nooit aan zoiets mee zou doen om 'ergens bij te horen'... het is echt een heel apart en walgelijk iets :r

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:04

Ik snap het ook niet, en het is toch idioot dat notabene de regering zich ermee moet bemoeien omdat er anders ongelukken gebeuren :?

En dan hebben we het over universiteitsstudenten, je zou toch denken dat die wel over een bepaalde intelligentie beschikken... :\

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:06

Ik snap wel dat mensen bij verenigingen willen. Dat kan je wat mij betreft opdelen in 2 groepen, mensen die het gewoon echt leuk vinden en de ontgroening voor lief nemen, en mensen die niet anders kunnen door bijvoorbeeld groepsdruk of omdat het onmogelijk is om anders een woning te vinden (vooral in bv Utrecht moet je dat echt niet onderschatten).

Ik vind de praktijken in Groningen, eigenlijk overal, echt walgelijk. Een zwijgcontract ondertekenen met een boete van 25.000 en die bangalijst, gadverdamme. Het ergste vind ik misschien nog wel dat deze groepen eigen rechter spelen door een intern onderzoek op te stellen. Als een van je aspirant-leden in het ziekenhuis terecht komt met ernstig hoofdletsel hoor je daar geen intern onderzoek naar te doen, de verantwoordelijken zouden gewoon aangeklaagd moeten worden. Wat mij betreft door de vereniging zelf. Dit zijn toch wel de mensen die later de topposities in onze maatschappij gaan bekleden en dat zij er zo veel lol uit halen om anderen te vernederen, kleineren en ze de smerigste dingen aan te doen vind ik echt walgelijk.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:12

Ik vind die ontgroeningen maar belachelijk. Ik had deze helemaal niet bij de studieverenigingen waar ik bij het gezeten. Daar vonden ze dit soort dingen ook nergens op slaan

Be happy eat a snackkie

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:12

keihard aanpakken dit soort praktijken.........heb er geen andere woorden voor. Een ontgroening kan ook op een normalere mens waardige manier. Universiteiten zouden daarom ook strict moeten handhaven. 1x boekje te buiten, subsidie intrekken en laten terug betalen en vereniging opdoeken!

en het bestuur van zo'n vereniging voor de rechter dagen.......dan pas gaan ze op hun tellen letten..immers een stragblad (bv ernstige mishandeling..is natuurlijk niet zo goed voor je carriere)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:13

Ik vind het echt volkomen kansloos en triest. Ik kan mensen die er aan mee doen ook echt niet serieus nemen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:13

Ik heb in mijn studententijd meegedaan. Het was niet echt leuk, maar ook niet zoooo verschrikkelijk. Ik had wel voor mezelf uitgemaakt dat ik zou durven weigeren als ze dingen van me zouden verlangen die over mijn grenzen heen gingen. Dat was dus niet nodig.

Waarom ik er destijds aan heb meegedaan? Uit nieuwsgierigheid en ook wel omdat ik mezelf wilde bewijzen dat ik geen watje was.

Nu, ruim 20 jaar later, denk ik er anders over: ik weet wel zeker dat ik aan dat gedoe niet meer zou meedoen en ik weet intussen ook wel zeker dat ik (in bepaalde opzichten) ondanks dat ik heb meegedaan tóch een watje ben. :Y)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:14

speedfiets_2 schreef:
Ik vind die ontgroeningen maar belachelijk. Ik had deze helemaal niet bij de studieverenigingen waar ik bij het gezeten. Daar vonden ze dit soort dingen ook nergens op slaan


Een studievereniging is iets anders dan een studentenvereniging :)
Bij een studievereniging heb je doorgaans niet van zulke idiote praktijken en dat is ook veel leuker :j

[o]

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:16

Praktijken zoals bij Vindicat vind ik echt ronduit walgelijk. Ik ben ook lid van een studentenvereniging (van een hogeschool dan, wellicht dat een verschil maakt) en de 'ontgroening' die wij hebben bestaat uit één klein dingetje en daar valt zelfs nog wel onderuit te komen :+ Maar dat prominente, vernederende gedoe vind ik echt belachelijk. Zonde ook voor het beeld wat je zo schept van studentenverenigingen..

[o]

Anoniem

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:50

Maar ook die ontgroeningen... zoveel vernedering en onvriendelijkheid. Ik zou er een heel groot bericht over willen typen maar ik heb er echt geen woorden voor.

Er vinden ook "gewoon" aanrandingen plaats bij jonge meisjes die geen nee durven te zeggen, en dan vervolgens wordt gezegd "dat die hete hertjes niet zo moeten zeuren". Belachelijk.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:51

Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.

De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.

Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:56

ElizeVdS schreef:
Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.

De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.

Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!



Excessen? Op het corps waar mijn beste vriendin bij zit (en weg gaat), mag iedereen seks hebben met een meisje als ze op de sociëteit een rode broek draagt. Ook tegen haar zin, "want ze heeft die rode broek toch aan?"

En dat is één van de "normaalste" dingen die er daar gebeuren. En dat is geen heel heftig corps, ééntje dat minder berucht is. Ik wil niet weten wat de huisregels zijn bij corpsen zoals minerva.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:01

Sorry maar dat is echt de belachelijkste onzin die ik ooit gehoord heb. Ik ken heel veel mores van verenigingen maar de regel dat een rode broek betekent dat je ineens zou mogen verkrachten (zoals jij stelt) ben ik nog nooit tegen gekomen. Lijkt mij toch ook een aardig exces als dat echt zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:05

Helaas is het toch echt zo. Misschien verkrachten niet, maar het is toch wel flink objectificeren van de vrouw.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:11

Ik ben zelf gedoopt en ontgroend bij een vereniging in België (ik ben zelf wel Nederlands). Ook in België zijn er verenigingen die te ver gaan, maar dat is lang niet altijd zo. Ik heb mijn doop en ontgroening (dat zijn twee verschillende dingen) vooral als gezellig ervaren. Het is zwaar, maar juist omdat je het met zijn allen doet krijg je een sterke band met de andere studenten. De opdrachten die wij moesten doen waren vooral heel grappig, en als je iets echt niet wilde doen hoefde dat ook niet. Mijn vereniging is een vereniging waar maar heel weinig vrouwen zitten, maar ik werd en word gewoon met respect behandeld. Ik heb er totaal geen spijt van dat ik mij heb laten dopen en ontgroenen, ik heb er veel mensen door leren kennen en veel plezier gehad. Als iemand vragen heeft over hoe het is in een normale studentenvereniging, vraag het maar!
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-09-16 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:12

Wat ik hier zie kan er voor mij ook niet in. Vorig jaar is iemand met voedsel vergiftiging in het ziekenhuis beland na eten van rauwe kip, paar jaar terug iemand gestorven omdat ze niet meer wou drinken en dan verplicht water moest blijven slikken.
Elk jaar zijn er excessen, het is niet af en toe, oke, misschien niet voor een grote groep mensen, maar als er per jaar 5 jongeren iets ergs meemaken, vind ik dat al enorm veel. En er zullen er veel zijn die niets zeggen.

Ik vind het mensonterend en doe er om die reden ook niet aan mee. Mensen die er aan meedoen weten soms niet beter en denken dat het zo hoort. Bv rauwe ajuin opeten terwijl je op je knieën zit, handen op de rug...

Ik zie het hier gewoon passeren.
Er zijn er die het leuk doen, zoals waar ik op kamers zit, en ben erg blij dat ze dat zo doen. Dan nog wil ik niet mee doen, maar het kan dus ook gewoon normaal zonder mensen te onteren en als dieren te behandelen.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:13

Resistance schreef:
Helaas is het toch echt zo. Misschien verkrachten niet, maar het is toch wel flink objectificeren van de vrouw.


Dat ligt dan aan die vereniging en niet aan studentenverenigingen in het algemeen.

Anoniem

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:15

STW --> NM

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:16

Raar dan, Resistance. Ben het helemaal eens met StableDoor trouwens.

Standaard regels die ik op verenigingen door heel het land tegen kwam:

Niet met je rug naar de bar zitten (barpersoneel staat er immers vrijwillig). Straf: bier in je nek

Niet vozen in de soos (zit niemand op te wachten immers). Straf: bier over je heen.

Dat soort dingen die wat mij betreft alleen maar een fatsoenlijke gedragsnorm aangeven en echt niet zo schokkend zijn als de media doet denken.

Ja, je komt wel eens een figuurtje tegen waarop is aangegeven wie met elkaar bezig geweest is (zonder specificatie wat dan en al helemaal geen bangalijst) maar zulke dingen zie je ook op studieverenigingen.

Ik vind het overigens ook heel jammer dat er rotte appels tussen zitten die er voor zorgen dat alles direct een slechte naam heeft. Het is ook te bizar voor woorden dat het in Groningen op korte termijn meerdere keren achter elkaar mis is (zeker gezien mijn ervaring is dat de URaad er toch echt bovenop zit).

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:18

Emmaa_ schreef:
Dit zijn toch wel de mensen die later de topposities in onze maatschappij gaan bekleden en dat zij er zo veel lol uit halen om anderen te vernederen, kleineren en ze de smerigste dingen aan te doen vind ik echt walgelijk.


Dit dus!
Ze zijn totaal zot, geen goed woord voor over. Het is niet voor het eerst dat je dit soort praktijken op het journaal voorbij ziet komen.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:21

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik nooit heb gekozen voor een studentenvereniging, zou hier echt geen deel van willen uitmaken. :n

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:22

akishino schreef:
Emmaa_ schreef:
Dit zijn toch wel de mensen die later de topposities in onze maatschappij gaan bekleden en dat zij er zo veel lol uit halen om anderen te vernederen, kleineren en ze de smerigste dingen aan te doen vind ik echt walgelijk.


Dit dus!
Ze zijn totaal zot, geen goed woord voor over. Het is niet voor het eerst dat je dit soort praktijken op het journaal voorbij ziet komen.


Het journaal gaat ook niet laten zien dat de ontgroening bij 90% van de verenigingen goed en gezellig is verlopen. Voornamelijk komen er nare gebeurtenissen op het journaal, dat is nu eenmaal zo.
En mijn doopmeesters hebben me echt niet vernederd hoor, het zijn over het algemeen leuke, intelligente, zorgzame mensen.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-09-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:23

Ik vind het vooral kansloos dat je zulke dingen moet doen om vrienden te maken :') Een kleine ontgroening, oke...
Maar goed, ieder zijn ding. Je bent niet verplicht om lid te worden.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:24

Ik ben ontgroent geweest in een studentenvereniging.
Het ging zeer netjes aan toe en als je iets niet wou doen moest je het ook niet doen en dat was inclusief alcohol of een spelletje.
Verder was het of is het best streng geregeld en staat er veel controle op van de overheid en scholen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, ellen05, nine1987, Poosje81, Sizzle, Tieneke en 33 bezoekers