Paard enthousiast maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:18

Hoi,

mijn paard vind echt niks aan grondwerk of vrijheidsdressuur, helaas. Grondwerk lukt wel, ik kan hem leiden en ook los longeren. Alleen ik kan niet echt aan hem zien dat hij het leuk vind. Hij loopt niet lekker door, loopt wat te suffen en komt steeds naar me toe voor een knuffel en wil daarna eigenlijk niet verder lopen.
Dus ik heb ook geprobeerd om aandacht te steken in vrijheidsdressuur. Dit vind hij ook niet leuk. Ik krijg hem niet enthousiast om een trucje te doen, ook wil ik hem niet alles leren (geen jambette/schrapen omdat ik bang ben dat hij dit gaat doen op momenten dat je het niet vraagt, steigeren spreekt voorzich, ik rij hem ook nog en hij is juist zo rustig, ik hoef geen wild paard dat zo ineens omhoog kan springen, en bij het buigen denk ik vooral om zijn ruggetje en hij vind het eng). Dus ja, dat houd ook op.
Trial aan de hand (western onderdeel waarbij je over balkjes moet stappen,rondje draaien in een vierkant, over een brug of zeil enz.) heb ik ook geprobeerd, was allemaal te simpel. Hij snapt alles en kan alles, daardoor is er zowel voor hem als voor mij geen uitdaging. Ik heb zelfs geprobeerd om hem te begeleiden door een parcours aan een neckrope, doet hij ook en vind het ook niet leuk. Super dat hij het kan, maar ik zoek naar werk.

Maarja, ik kan gewoon niet altijd rijden en wil ook graag wat anders met hem doen en werk afwisselen. Hoe kan ik hem een beetje enthousiast maken, wie weet nog wat leuks?


Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:24

Hoe beloon je je paard? Wat haalt je paard eruit? :)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:26

Er zijn idd vaak paarden die zoiets niet leuk vinden, zeker als er geen snoepjes mee te verdienen zijn. Clickertraining kan een paard dan soms enthousiast maken voor zo'n oefeningen, maar anderzijds: als ie het allemaal kan, is het idd niet nodig om het tot vervelens toe te gaan herhalen.

Zelf heb ik iets gevonden dat de mijne leuk vindt: gaan hardlopen naast mijn paard. Dat vindt ze fijn, en aangezien ze bomproof is, is het verkeer ook niet moeilijk.

Maar voel je vooral niet schuldig als je es niets doet met je paard. lekker op de wei of op de paddock met paardenvriendjes vinden ze vaak veel leuker, en krijgen ze ook beweging van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:28

Mijne vind het hooguit een keer per week leuk. Alles moet dan snel, en het liefst met hele gekke objecten, dan pas word het leuk.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:30

Wat vind hij wel leuk dan? Als je paard het niet leuk vindt, laat het hem dan niet te vaak en te lang doen. Longeren is af en toe nodig, maar even tien minuutjes even wat stelling links en rechtsom is ook prima. Anders versloft hij het toch maar.
Je kunt paard meenemen aan de fiets als ie dit gewend is.
Ga met lange lijnen oefenen en als dat goed gaat koop een trekzeeltje en laat hem iets trekken/slepen (kan zijn dat dit paard een taak moet hebben)
Ga voetballen met hem in de bak.
Balkjes springen
Daag hem uit.
Schriktraining.
Doe gekke dingen, knoop een cape om (om jou) en doe gek.
Desnoods met een ander paard erbij in de bak lekker ravotten (wel eens geprobeerd los te longeren zo?)
Ga buitenritten maken of crossen. maar doe niet teveel van de dingen die hij niet leuk vindt. en zorg voor een passende beloning.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:37

Gypsy schreef:
Mijne vind het hooguit een keer per week leuk.

Mijn merrie heeft dat met werken in de bak. Ze is manegepony geweest en als ik haar vaker dan 1 keer per week vraag wat in de bak te doen is ze gewoon niet enthousiast te krijgen.
Met haar doe ik dus één keer per week lange lijnen in de bak, ik ga een keer met haar wandelen in het bos (liefst loopt ze dan elke keer een ander rondje) en vaak ook nog een keer steppen. Loswerken vindt ze af en toe ook wel aardig, maar ze wordt enthousiaster als ik wat balkjes neerleg.

Oy with the poodles, already

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:16

Eerlijk? Uit jouw berichtje voel ik dat jij het allemaal eigenlijk ook niet echt leuk vindt. Als jij niet enthousiast bent kan je eigenlijk ook niet verwachten dat je paard enthousiast is. En misschien zie ik het verkeerd he, dat kan natuurlijk, het is tenslotte slechts 1 berichtje dus ik baseer dit op stukje tekst, maar denk er wel eens over na. Want als jij bij alles denkt, hmmm, niet zo leuk als rijden, dan gaat je paard mee in die energie.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:52

Ik sluit me aan bij Amable, pas wanneer jij zelf enorm enthousiast bent zal je paard er in mee gaan. Tenminste, zo is dat bij die van mij wel. Die wordt inmiddels helemaal vrolijk van grondwerk (vooral slalommen vindt ze geweldig), maar ik denk dat dat ook komt omdat ik zelf altijd ontzettend veel zin heb met haar bezig te gaan. Voel ik zelf die energie niet, dan ga ik het ook niet proberen.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:42

@Mi_Amor; ik beloon mijn paard door een korte kriebelbeurt op z'n schoft, of gwn een knuffel. Ik gebruik expres geen snoepjes omdat ik dan het idee krijg dat hij dan niet meer op mij gefocust is.

@Gypsy, wat bedoel je precies? Wat doe je dan? :)

@RoyceMack, voetbal je dan met een zo'n grote joga bal? Vrijsprinegn kan ik wel proberen, goed idee! Schriktraining is verder ook niks, haha is echt nergens bang voor. :D

@Amable, ik snap dat mijn bericht misschien zo over komt, maar ik ben zelf zeker wel enthousiast. Omdat ik met mijn andere pony geen grondwerk kan doen (het is een hele kleine pony en die kan onder het hek van de rijbak door) wil ik het heel graag met deze doen. Ook heb ik Western gereden met deze pony alleen ben ik gestopt omdat het zadel niet meer paste, dus het leek me leuk om dan trail aan de hand te proberen maar dat kent hij al, want dit hebben we ook allemaal onder het zadel gedaan, dus de moeilijkheid is ervanaf.
Maar goed, ik probeer zelf enthousiast te blijven en dat ben ik, ik probeer hem ook te laten draven door bijvoorbeeld zelf ook een stukjes te rennen/joggen, maar dat maakt hem niet uit. Verder ben ik iemand die veel praat dus daardoor probeer ik hem ook enthousiast te krijgen.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard enthousiast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:43

Niet drie rondjes achter elkaar dezelfde richting aanhouden maar na 1,5 rondje hooguit, van richting veranderen. Over tonnen springen. Over een zeiltje sturen. Wapperende objecten.

Veel van richting en tempo en spel veranderen is de truc hier.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers