Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:19

Vandaag was ik naar men paard gegaan zette hem in de bak/paddock en hij was tam het was al ong bijna 3 dagen geleden dat ik hem had bereden dus.ik ging de stallen doen toen als ik hem wou gaan longeren zag ik hem op de grond liggen wat niet zo vaak gebeurd.ik ging hem halen hij stond met gemak wel op en begon hem te longeren.niks speciaal gemerkt.na het longeren wou ik hem op commando laten liggen het lukte goed na een paar keer goed gelukt ging ik men spullen weg doen ajha btw naar mijn longeren heeft hij 2x gemest toen als ik men spulletjes weg had gedaan zag ik hem proberen te gaan liggen al lopend je kunt het vergelijken met een beginnend paard die net heeft leren liggen.ik was al een beetje ongerust.ik ben gestogestopt.toen als ik hem naar stal wou brengen hapte hij een beetje hooi uit de kruiwagen verder stond hij in de stal maar deze keer merkte ik een verschil als ik hem meestal in de stal zet gaat hij zo snel mogelijk stro eten maar deze keer krabbelde hij een beetje aan het stro.hij is voor de rest rustig op stal gaat niet liggen en staat op rust.morgen komt de hoefsmid wachten als hij iets ziet moet ik al bellen naar de dierenarts of nog even wachten?


Tuin
7 jaar
D pony
En draagt hoefijzers moest dat verschil maken


Alvast bedankt

~Proud owner of Jack~

Some of us just never grew out of playing in the sandbox


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:22

Ik zou ff bellen.. Klinkt mij toch als (beginnend) koliek..

<3 Sneakers <3

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:24

TS, een paard is een vluchtdier. Als deze 'zomaar' gaat liggen en daarbij tekenen van ongemak vertoont is het raadzaam om direct de DA te bellen. Wij kunnen vanachter ons scherm niet goed oordelen, maar dit zou een gevalletje koliek kunnen zijn.

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:26

Oke bedankt

~Proud owner of Jack~

Some of us just never grew out of playing in the sandbox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:28

Ja direct bellen, dit is een voorstadium van koliek. Dat kan ineens verergeren ook.
Ga naar je paard toe en houd hem in de gaten. Zorg ervoor dat hij niet ontzettend gaat rollen, en stap rustig wat met hem aan de hand. Dit kun je doen totdat de dierenarts komt.

Twee weken terug nog een pony geholpen met koliek. Ging in t begin ook soms liggen en liet het hoofd wat hangen, maar toen ze echt pijn kreeg gooide deze zich tegen de stalwand aan, en tijdens het stappen wilde ze zich laten vallen. Dat is dus niet de bedoeling. Gelukkig was het gaskoliek en was de dierenarts er op tijd bij. Daarna is ze goed opgeknapt.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:28

Laat je even weten hoe het afgelopen is?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:28

Kan het niet zijn dat die op zoek was naar een geschikt plekje om te rollen? Vaak hebben ze dan ook een apart loopje en knielen ze bijna neer om vervolgens een ander plekje te proberen, ze krabben dan ook vaak met de voorbenen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:30

meggiemeg schreef:
Kan het niet zijn dat die op zoek was naar een geschikt plekje om te rollen? Vaak hebben ze dan ook een apart loopje en knielen ze bijna neer om vervolgens een ander plekje te proberen, ze krabben dan ook vaak met de voorbenen.


in combi met het niet willen eten lijkt me dat niet logisch.

Oh ja Jackietje, vaak kun je koliek ook herkennen, dat wanneer ze gaan rollen en daarna opstaan, ze normaal gesproken zich uitschudden. Maar wanneer ze koliek hebben, staan ze op en schudden ze zichzelf vaak niet uit.


meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:32

TS zegt dat hij nog wel knabbelde aan het hooi dat is toch iets anders dan totaal geen belangstelling hebben in eten.
Bij koliek zie je vaak buiten het rollen om een dubbele ademhaling, ook willen ze nog wel eens naar de buik happen of trappen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:40

Voorlopig heb ik mijn paard niet zien shoppen naar zijn buik.en als hij opstaat schud hij zich nog wel wat uit.

~Proud owner of Jack~

Some of us just never grew out of playing in the sandbox

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:41

meggiemeg schreef:
Kan het niet zijn dat die op zoek was naar een geschikt plekje om te rollen? Vaak hebben ze dan ook een apart loopje en knielen ze bijna neer om vervolgens een ander plekje te proberen, ze krabben dan ook vaak met de voorbenen.




Mmmmhhmm ja dat kan wel hij liep met een hoofd laag een beetje zitten schrapen

~Proud owner of Jack~

Some of us just never grew out of playing in the sandbox

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:47

Ik snap het niet helemaal, doe je vrijheidsdressuur met je pony dat je hem op commando laat liggen? Geef je hem koekjes als hij ligt? Misschien wilde hij wel gewoon rollen.. had hij gezweet? Goed luisteren naar je paard TS, wat voor indruk geeft hij? Schrapen en willen liggen, apatisch zijn, niet willen eten enzovoorts zijn koliekverschijnselen, maar je paard kan natuurlijk ook gewoon moe zijn en willen rollen. Dit kunnen wij niet goed beoordelen, jij kent je paard het beste. Blijkbaar maak je je toch zorgen, dus als ik jou was zou ik zo maar even gaan controleren.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:48

Bij, mogelijke, koliek zeker de DA bellen!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:56

Bij twijfel zou ik toch de DA bellen, met koliek weet je nooit waar het heen gaat. Ik vind een keer de dierenarts er te veel bij, beter dan te weinig.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:20

meggiemeg schreef:
TS zegt dat hij nog wel knabbelde aan het hooi dat is toch iets anders dan totaal geen belangstelling hebben in eten.
Bij koliek zie je vaak buiten het rollen om een dubbele ademhaling, ook willen ze nog wel eens naar de buik happen of trappen.



Tue, maar ik ken geen paarden die vanuit stap zomaar op beton willen gaan liggen..

<3 Sneakers <3

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:04

Hoe gaat het nu met je paard TS?

strooigoed

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:03

Soms lijken de symptomen op koliek en kan het beginnende spierbevangenheid zijn dan hebben ze die symptomen ook.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:40

nine1987 schreef:
meggiemeg schreef:
TS zegt dat hij nog wel knabbelde aan het hooi dat is toch iets anders dan totaal geen belangstelling hebben in eten.
Bij koliek zie je vaak buiten het rollen om een dubbele ademhaling, ook willen ze nog wel eens naar de buik happen of trappen.



Tue, maar ik ken geen paarden die vanuit stap zomaar op beton willen gaan liggen..


Maar TS haar paard ging toch alleen maar liggen in de piste? Niet op beton toch? Ik vind de omschrijving lastig om te volgen maar hoop dat je paardje geen koliek had. Hoe gaat het nu?

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paard gaat vaak liggen in de piste,hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:24

@nine, ik heb twee pony's die ook gewoon op asfalt gaan rollen als ze willen rollen ipv in de berm (dit is tijdens de rui).

Alex wilde ook 1 keer niet zijn eten opeten, happen naar zijn buik en ook flehmen. Raar gedrag voor een shetlander, ben direct met m gaan wandelen en toen kwam de eetlust ook weer terug. Daarna een half uur rustig laten grazen in de wei (onder toezicht) en toen had ie eindelijk gemest.
Maar aangezien je paardje nu nog wel mestte tijdens het longeren, zou ik me nog geen zorgen maken, als hij opeens echt compleet gedrag laat zien dat heel abnormaal is dan wel.

Alex en Jorie <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Pluksjaanvu en 106 bezoekers