Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:05

Hallo,

Voor mijn opleiding ben ik bezig met een ondernemingsplan. Nu is een onderdeel van het bedrijf dat ik samen met nog twee mensen ga 'oprichten', het aanbieden van pensionstalling op basis van een paddock paradise.
Voor het terrein dat wij gebruiken, heb ik een ontwerp gemaakt van de PP.

Bij het ontwerp heb ik rekening gehouden met al bestaande elementen die wij niet weg kunnen/willen halen. Dit zijn de vijver, de begroeiing rondom het terrein en de sloot+bomen die een stukje paddock afscheiden.

In een notendop bevat de PP:
-twee schuilstallen van 6x4m met ieder twee ingangen van 1.40m breed
-rondom de schuilstallen betontegels, in de stallen rubberen tegels
-twee automatische drinkbakken
-vijf voederpunten met hooinetten
-een zandheuvel
-een vijver ('s winters rondom afgezet, 's zomers vanaf de linkerzijde toegankelijk voor de paarden)
-een verhard pad
-natuurlijke beschutting d.m.v. bomen

Het totale oppervlak van de PP is 1,2 Ha

Mijn vragen aan bokt, zijn nu:
-hoeveel paarden en/of pony's zouden jullie huisvesten op deze PP. Wat is de maximale capaciteit voor dit stuk grond, zoals het nu ingedeeld is? De paarden staan 24/7/365 op deze PP.
-wat vinden jullie van de indeling zoals deze nu is? Tips/tops zijn welkom!

(op de foto staat een plattegrond van het volledige terrein. De langwerpige lege vlakjes zijn een binnen baan van 20x40 met daaraanvast een overdekte longeerpaddock van 20x20 en ernaast een buitenbaan van 20x60. Het andere lege vlakje linksonderin is het stallengebouw. De paarden die op de PP komen, zullen hier niet in gestald worden, hier komt namelijk een kleine DA-praktijk).

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️



Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:05

Afbeelding

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:14

hoe groot is je PP zelf dan precies?

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:15

Wat is de bedoeling qua grazen en waar gaat de mest naar toe?
Hooien & maaien is met kronkelpaadjes eigenlijk niet te doen, de paarden (waarschijnlijk samen/afwisselend met bv schapen) zullen dat dan moeten doen. Kan wel, maar dan zit je bij 4-5 dieren wel vol (uitgaande van 2500m2 gras/paard al kan daar wat van af ivm bijvoeren, maar dat zijn meteen je paden al). Ga je uit van 1 kudde zit je met 6-8 ook wel aan de max. qua hoe groot een kudde wil zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:23

barbaras schreef:
hoe groot is je PP zelf dan precies?

De PP is 1,2ha groot.


tamary schreef:
Wat is de bedoeling qua grazen en waar gaat de mest naar toe?
Hooien & maaien is met kronkelpaadjes eigenlijk niet te doen, de paarden (waarschijnlijk samen/afwisselend met bv schapen) zullen dat dan moeten doen. Kan wel, maar dan zit je bij 4-5 dieren wel vol (uitgaande van 2500m2 gras/paard al kan daar wat van af ivm bijvoeren, maar dat zijn meteen je paden al). Ga je uit van 1 kudde zit je met 6-8 ook wel aan de max. qua hoe groot een kudde wil zijn.


Het is de bedoeling dat de paarden het hele jaar bijgevoerd krijgen, en 's zomers het gras erbij krijgen. Dan gaat er één weitje open welke ze dan kunnen afgrazen en zodra die kort is (niet kaal), gaat de volgende open en de korte weer dicht. Zo heeft elk weitje steeds drie periodes rust (hoe lang die periodes zullen zijn durf ik niet te zeggen...i.v.m. onbekende hoeveelheid paarden die er op zouden grazen). De mest zou dagelijks geruimd worden op de PP en opgeslagen worden in een mestcontainer. Deze wordt door een bedrijf geleegd wanneer nodig.
Het is niet de bedoeling dat er van gemaaid gaat worden, het liefst zouden we er kruidenweitjes van maken met speciaal paardengras (als dit financieel haalbaal zou zijn), de weitjes zijn er dus vooral als extra in de zomer.
Het is wel de bedoeling om één kudde te hebben ja.

EDIT: de weitjes zijn samen ongeveer 0,4 hectare

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:29

als je ze jaar rond er wil laten lopen zou ik er niet meer als 2 a 3 opzetten...

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:31

Denk dat je met 4-5 stuks (afhankelijk van de stokmaat) wel vol zit. Je zal de meststukken in het gras moeten bijmaaien en tenzij je ze er bv 's nachts af gooit vreten ze alles in zeer korte tijd te kort. Landjes die rust hebben komen dan enkel genoeg bij met regen en genoeg mest. Met strook begrazing kan ik ze in 3 weken een stuk laten kort eten (opletten op schade, maar dat is altijd zo), maar laat ze er 24/7 op los en het is in 1 week op, op de "lus nie" stront plekken na dan en die zijn groter met meer paarden, ook bij dagelijks uitmesten, plas kan je nl niet weghalen en daar wordt ook vrij ruim omheen gegeten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:32

ik denk 6 als max

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:38

tamary schreef:
Denk dat je met 4-5 stuks (afhankelijk van de stokmaat) wel vol zit. Je zal de meststukken in het gras moeten bijmaaien en tenzij je ze er bv 's nachts af gooit vreten ze alles in zeer korte tijd te kort. Landjes die rust hebben komen dan enkel genoeg bij met regen en genoeg mest. Met strook begrazing kan ik ze in 3 weken een stuk laten kort eten (opletten op schade, maar dat is altijd zo), maar laat ze er 24/7 op los en het is in 1 week op (op de "lus nie" stront plekken na dan en die groter met meer paarden ook bij dagelijks uitmesten, plas kan je nl niet weghalen en daar wordt ook vrij ruim omheen gegeten).


Dat is wel een goed punt dat je daar noemt. Die 'lus nie' plekken :+
Ik wil het aantal paarden even loskoppelen van het grazen op de weitjes. Stel nu dat we ons richten op paarden die niet (teveel) mogen grazen door bepaalde aandoeningen, hoeveel paarden zouden jullie dan op dit perceel neerzetten? Nog steeds 4 of 5 maximaal, of kunnen er dan meer op?

De schuilstallen zijn zo opgezet dat paarden niet zomaar elkaar klem gaan zetten, want er zijn twee ingangen van beide 1.40m breed. Daarbij liggen de schuilstallen een stukje uit elkaar en zijn er nog meerdere schaduwplekken onder bomen, zodat paarden die minder goed samen kunnen niet samen hoeven te staan als ze willen schuilen. Ook de ruwvoerplekken en waterpunten zijn op deze manier verspreid om zoveel mogelijk rust te creëren voor de 'bewoners'.

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:43

Als je de gedachte van het grazen weg laat (lees, in de zomer in kleine groepjes een uurtje op het gras, puur ter vermaak, niet ter vulling), dan kunnen er best een hoop paarden op en zijn eigenlijk je schuilstallen limiterend, mits je weinig kuddewisselingen hebt.

In een bak = 800m2 of 0.08 ha, kunnen gerust 4-6 paarden 24/7 staan. Er kunnen dus al snel 20-25 paarden op een dergelijk stuk PP. Als ik je verhaal namelijk goed begrijp is de hoeveelheid permanent beschikbare paden namelijk 8000m2.

Maar met 20-25 paarden heb je te weinig schuilstallen. Dus waarschijnlijk kan je om die reden 8-10 paarden kwijt.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:45

Een principe van een PP is dat de paarden niet 24/7 op het gras hoeven lopen, maar wel vrij kunnen bewegen. Door de juiste hoeveelheid paddocks en tracks en beperkt op het gras (soms zelfs niet, daarom is een PP ook een uitkomst voor HB of IR paarden) kun je best veel paarden huisvesten.

Je max zal wrs bepaalt worden door de gemeentelijke verordening. Zij stellen in hun regelgeving een maximum aantal dieren vast afhankelijk van hobby-/bedrijfsmatig, lokatie (bebouwing) en dergelijke.

Wij hebben zelf een hobbymatig PP in opbouw en mogen/ willen op 1,35 ha (en daar gaan nog meters vanaf ivm erf en hooiopslag en appartement) maximaal 10 paarden huisvesten.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:52

In een schuilstal van 6 bij 8 zie ik echt niet meer dan 5 paarden vreedzaam samen staan als het de hele nacht regent.

Ik zou beginnen met 6 paarden en als dat goed gaat per 1 uitbreiden naar max 10 stuks.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:52

Waarom sluit je de vijver af als ik vragen mag? Als er ijs ligt gaan ze er toch niet op/in.
Zeker als je meerdere paarden hebt lopen zullen ze niet allemaal tegelijk durven/mogen drinken.

Als ze dan de hele vijver beschikbaar hebben kunnen de lagere in rang aan de andere kant nog drinken eventueel.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:55

Bedankt voor de reacties weer! Ik reageer even wat algemener want dat is makkelijker :+

Het neerzetten van nog een schuilstal is simpel te realiseren in dit plan. De paden en het zandvlak zijn bijelkaar inderdaad ongeveer 8000m2.

Op het pand is in werkelijkheid een stoeterij gevestigd (al staat het wel te koop ;) ).
Het is toegestaan om er - geloof het of niet - 25 paarden tot de leeftijd van 3 jaar EN 22 volwassen paarden te huisvesten. Daarover hoeven wij ons dus niet zo druk te maken bij het maken van ons plan :+

We moeten nog 'even' gaan berekenen wat onze kosten gaan zijn, dus hoeveel paarden we moeten kunnen stallen om hier op zijn minst quite op te spelen weten we nog niet. Maar dat er een capaciteit van zo'n 10 á 15 paarden/pony's geschat wordt met de huidige indeling stelt wel een beetje gerust :+

Het afsluiten van de vijver was nog een twijfelpuntje. Op zich zouden we die wel het hele jaar open kunnen laten, maar we weten niet hoe diep deze momenteel is :+ Als pensionhouder ben je toch verantwoordelijk voor wat er met die paarden gebeurt op het terrein en wij vonden het idee van een bevroren vijver + een stel paarden een beetje eng. Allicht onterecht :o

Edit nog weer: wij denken dat 2 drinkpunten in principe voldoende moet zijn. In de praktijk zien wij ook dat dit prima werkt. Op onze praktijklocatie van de opleiding staan er zo'n 60 paarden in een loopstal (vind ik persoonlijk wel errug veel :o ) en deze hebben ook 2 waterpunten. Ze staan er niet allemaal de hele dag bij de drinkbakken, en wij zien dat de paarden allemaal wel aan voldoende water komen, ook de laag in rang staande paarden.
Laatst bijgewerkt door Zwartvosje op 30-09-16 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:59

Gezien het formaat schuilstal en de oppervlakte denk ik dat 8 paarden of iets meer kleinere ponys wel de max is.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:07

Zwartvosje schreef:
Het neerzetten van nog een schuilstal is simpel te realiseren in dit plan.

Weet je dat of denk je dat? In de meeste gevallen mag dat namelijk echt niet zomaar :n

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:11

Bij onze 4 paarden is drinken vaak iets dat met z'n allen gaat, vandaar dat ik er aan dacht.
Maar een groep van 60 paarden is weer heel wat anders uiteraard, maar zoveel ga je er ook niet kwijt kunnen op jullie stal ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:17

palousa_boy schreef:
Bij onze 4 paarden is drinken vaak iets dat met z'n allen gaat, vandaar dat ik er aan dacht.
Maar een groep van 60 paarden is weer heel wat anders uiteraard, maar zoveel ga je er ook niet kwijt kunnen op jullie stal ;)



Haha nee 60 paarden is absoluut niet de bedoeling :+
Het pensiongedeelte, ofwel deze PP, is maar een bijtak van ons 'bedrijf'. We gaan ons voornamelijk richten op andere diensten waar eigenlijk alleen dat ene bijgebouw voor nodig is :+

@Wendy: dat weet ik :)

Ik weet inmiddels wel genoeg denk ik. Hartelijk dank voor het meedenken iedereen! +:)+
Als ik weer iets wil weten kom ik bokt weer lastigvallen. }:)

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:21

Ik heb ook 1,2 ha land maar bij mij gaan ze 's winters 's nachts op stal. Er staan bij mij een Shire, KWPNer, Haflinger en Shetlander op. Tot nu toe heb ik gras over. Ik denk dat 6 makkelijk moet lukken. In eerste instantie zou ik max. 10 uitproberen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:16

De aantallen van 10-15 paarden zul je qua ruimte best kwijt kunnen, maar hoe zit dat in de winter? Je track wordt dan zeer, zeer modderig met dit aantal paarden. Uitmesten is dan niet te doen. Wil je ze bij veel regen alleen op het verharde stuk zetten, dan limiteert dat gelijk het aantal paarden dat je erop kunt houden.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Project: Paddock Paradise, hoeveel paarden hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:05

Goed verhoogd (drainerend) zand doet daar wonderen voor. Of een volledig grastegel-bedekte track, maar dan ben je wel serieus veel geld kwijt. Maar inderdaad, je moet rekenen met het stuk waar je 24/7 toegang toe geeft.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers