Slepen met de hoeven in de koets.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 08:58

Ik heb een zeer mooie haflinger. Ik rij er alleen enkelspan mee in de koets.

Hij sleept echter met de toppen van zijn achterste hoeven over de grond .

Wat is de oorzaak hiervan, hoe kan ik dit verhelpen ?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:01

Omdat ik denk dat je op AR meer antwoorden zult krijgen op je vraag, verplaats ik dit topic van rijtechnische vragen (RT-V) naar aangespannen rijden (AR).

RT-V → AR

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:15

Doet hij het ook tijdens het rijden of wandelen?

Eén van mijn paarden heeft precies hetzelfde. Zij doet het zowel onder het rijden als voor de kar. Conclusie, onderontwikkelde achterhand.
Het kan bij jou natuurlijk iets heel anders zijn, (misschien iets met lichamelijke gezonheid?) maar wel iets om naar te kijken

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:19

Wat doet dat paard met zijn voeten in de Koets? hij hoort er voor niet er in. *D

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:22

pillow schreef:
Wat doet dat paard met zijn voeten in de Koets? hij hoort er voor niet er in. *D



Ik gok dat dit een mevrouw uit België betreft, die noemen aangespannen lopen "in de koets", fyi :)

Klinkt idd als een gebrek aan kracht in de rug/achterhand, dit kun je trainen aan de longe met bijvoorbeeld balkjes/kleine sprongetjes of dubbele longe.

Heb je er toevallig een filmpje van?

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:22

Mijn ijslander heeft er ook een handje van onder het rijden. Ze sloft dan want is te lui om goed haar benen op te tillen. Zodra ik actiever ga rijden merk ik ook dat ze achter minder gaar sloffen en beter haar hoeven op tilt.

Dat de hoeven afsleiten is niet altijd erg maar slijt er te veel af kan je misschien hoefijzers nemen bij je paard als je dat nog niet hebt en anders vooral over onverharde paden rijden.
Er kan natuurlijk ook wat lichamelijks aan de hand zijn maar ik zou zo niet weten wat dat zou kunnen zijn. Misschien handig om aan je dierenarts en of hoefsmid Te vragen.

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:59

Ik ben geen mevrouw uit België maar wel een man uit België. Hij doet het als hij voor de kar ligt.

Wij spreken inderdaad van ingespannen in de koets: dus als hij de koets trekt sleept hij met de achterste hoeven over de grond.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:02

Het kan inderdaad kracht te kort zijn of niet actief genoeg, maar het zou eventueel ook iets als spat of problemen in de knieën kunnen zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:04

Is de kar niet te zwaar?

Sommige haflingers slepen van nature wat meer dus daar moet je meer moeite voor doen om ze actief te krijgen.

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 14:26

De kar is zeker niet te zwaar. Ze is superlicht en ideaal voor een haflinger.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:47

haflinger02 schreef:
Ik ben geen mevrouw uit België maar wel een man uit België. Hij doet het als hij voor de kar ligt.


_/-\o_ _/-\o_

Sorry moet toch wel even lachen. Hij doet het als hij voor de kar ligt in de koets............ Voor ons Hollanders echt niet te begrijpen. Als ze bij ons voor de kar liggen dan slepen ze niet meer. Dan is het of niet goed met het paard of het is wel een hele sterke staker.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:59

haflinger02 schreef:
De kar is zeker niet te zwaar. Ze is superlicht en ideaal voor een haflinger.


ok, maar heb je ook filmpjes zodat we het kunnen beoordelen?
Doet hij het in de wei/met rijden ook?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:02

Het paard Vulkaan in mijn profiel heeft haast vierkante hoeven van achter.
Hard aan getraind en lichte tour gelopen maar het is nooit over gegaan.
Is inmiddels 21 en loopt nog steeds hetzelfde.
Het hoeft dus niet altijd iets te betekenen.

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 15:46

In Vlaanderen is een kar iets gans anders. Een kar dient om iets te vervoeren zoals hooi, stro, bieten,......

Een koets is een rijtuig waar mensen inzitten en dat door een paard wordt voortgetrokken. Met een koets gaat men naar koetsentochten, ommegangen, met een koets ment men.

De haflinger heeft steeds 4 hoefijzers op en de hoefijzers slijten inderdaad mee af.

Nergens spreek ik van "hij doet het als hij voor de kar ligt in de koets".

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:35

Bedoelt u dit?
https://www.youtube.com/watch?v=skRouUAe-IA Het is misschien niet heel duidelijk, maar mijn shetlander draait op 0,07 met de achterhoeven. Hij doet dit als hij niet geactiveerd is en dus daarom ook in vrijheid, als ik hem iets boven dit tempo laat stappen dan is het goed. Bij mij op de manege doen de haflingers dit zelfs in draf onder zadel (nou was die haflinger ook niet bijzonder actief en slofte daardoor).

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:25

Afbeelding

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:27

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-10-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Even de dubbele foto's eruit gehaald :-)

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:31

Het is een beetje mislukt om de foto's op het forum te plaatsen maar ze staan er nu meermaals op.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:38

Mijn tradtitionele haflinger doet net hetzelfde, met of zonder ijzers, en enkel achteraan. Ik heb gemerkt dat het minder erg is als ik ze heel vlot laat doordraven, dat ze die achterhand echt in actie zet. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat bij haar het een sterke correlatie heeft met rijden. Als ze niet veel gereden wordt en veel voor de koets gaat, wordt het erger.

Natuurlijk is dit maar persoonlijke ervaring, geen feiten voor jouw paard dus :j

Uiteindelijk ben ik gewoon hoefschoenen gaan aandoen achteraan. Ziet er grappig uit zo, aangezien ze normaal hoefschoenen vooraan aandoen voor de kar, maar het helpt heel erg goed en ze tilt haar hoeven wat beter op. Ik zweer dat ik anders helemaal geen hoef meer over heb.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:42

Ik vind deze hoeven persoonlijk erg steil, maar ik ben dan ook de blootsvoete platvoeten van de haflingers op de manege gewend. Het draaien met de achterhoeven wat mijn shet doet heet trouwens biljarderen en het kan in principe geen kwaad zolang ze de draai maar netjes kunnen afmaken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:52

Het kan zijn dat hij lui is en actiever gereden moet worden. Het paard kan weinig bespreking hebben van achter.het kan medische zijn. Maar als ik die voeten zie zijn ze ook veel telang en dit wat telang is slijt ze er ook af door het slepen.
Mijn pony,'s doen het ook als ze niet actief lopen maar ook als ik de teen niet genoeg in gekort heb,want is die mooi kort heb ik geen vierkante hoeven

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 08:04

Keona : u zou gelijk kunnen hebben want hier op die foto's is hij pas voorzien van nieuwe ijzers en uiteraard eerst gekapt. Op deze foto's heeft hij slecht twee keer voor de kar gelegen en maximum 40 km gereden die twee keer samen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:25

Ijzers helpen hier niet tegen want het achterijzer ligt altijd iets verder naar achter.
Wel denk ik zo te zien dat de hoeven te lang zijn. Hij staat behoorlijk hoog op de hielen.
Heb je ook foto's van de onderkant?
Het kan verschillende oorzaken hebben, te lui in de achterbenen, verkeerde stand benen, verkeerde stand bekken, te lange hoeven.

haflinger02
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-11-11

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:18

Ik heb geen foto's van de onderkant.

Meestal staat hij op ijzers. In de wintermaanden kan het eens zijn dat hij een paar weken geen ijzers op heeft. Wanneer hij in de kar loopt heeft hij steeds ijzers op. We wonen hier in een streek in Vlaanderen met zeer veel beton an asfalt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Slepen met de hoeven in de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:24

Ja ik zou me er zelf niet heel druk over maken. Dit wel met je smit overleggen . Ik zeg altijd tegen de snitzet ze aar lekker kort, en erna doe ik nog de teen bij vijlen aan de achterkant, ik vind het dan nog te lang. Als ik het niet bij vijl word het zo als bij jullie paard. Dus zelf denkt ik dat ze gewoon te lang in de teen staat