Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:57

Korte voorgeschiedenis; ik was 18 toen ik mijn MBO niv 4 detailhandel diploma haalde. Toen ben ik gaan werken in een supermarkt. Dat zelfde jaar uit huis gegaan en heel hard moeten werken voor mijn geld en om mijn woning te kunnen betalen. Dat jaar ook mijn vriend leren kennen.

Twee jaar bij die supermarkt gewerkt. Enorme stappen gemaakt, hogerop gekomen en uiteindelijk mijn vaste contract moeten laten vliegen omdat mijn huidige baas dus mijn vriend was. (Even slikken!)

Sinds december vorig jaar samen gaan wonen... Mijn vriend heeft een koophuis dus de huur van mijn woning stop gezet en daar gaan wonen. Het geprobeerd bij een andere supermarkt, maar jezus dat viel tegen zeg... Ik vond supermarkt helemaal niet leuk! Ik vond mijn collegas bij mijn oude baan geweldig en natuurlijk mijn baas. :D Toen op een punt gezeten waar ik het even niet meer wist en vast zat.
Vanaf het VMBO wilde ik heel graag in de ouderenzorg werken, maar door verschillende omstandigheden is dit nooit doorgezet. Toen ik dus stopte bij de tweede supermarkt, zag ik eindelijk mijn kans schoon. Ik ga het NU doen!
Ik ben 20 jaar, financieel heb ik wat meer ruimte nu omdat ik niet meer in mijn eentje een huis hoef op te hoesten, mijn vriend heeft een goed betaalde baan, ik heb geen kinderen of andere verplichtingen dus.... dit was dé tijd! Ik kan eindelijk gaan doen wat ik zo leuk vind! <3

Gisteren na veel informatie eindelijk de eerste stap gezet. Gesolliciteerd op een vacature van een zorginstelling die tegelijkertijd een BBL opleiding aanbied. Eerst even met meneer gebeld, schijnt dat je niet zo makkelijk er door heen komt. Ik heb zo veel vragen die ik nergens op internet kan vinden, ik hoop dat jullie wat kunnen beantwoorden!

Ik wil dus gaan starten met de BBL opleiding Verzorgende IG niv 3.
Mijn vragen zijn:

* Persoonlijke ervaringen van deze opleiding
* hoe snel had je een plek gevonden waar je kon werken en leren?
* is het voor een bedrijf aantrekkelijk een BBL er aan te nemen?
* Ik heb 0,000% ervaring. Is het uberhaubt mogelijk hier door heen te komen?
* Hoe ziet zon eerste schooljaar er uit? Ga je gelijk aan het werk of moet je eerst een aantal weken op school vertoeven?
* niet geheel onbelangrijk, wat is ongeveer het salaris?
* Waar moet ik zijn als ik wil solliciteren? Alleen via internet? Zijn er bepaalde websites? Ik heb maar 1 vacature gevonden en dat is waar ik al op gesolliciteerd heb!
* Hoe ziet zo'n toelatingstest er uit? Ik heb héél (extreem) slecht in rekenen en getallen, is er een mogelijkheid dat ik alsnog in aanmerking kom, ookal zak ik voor de rekentest?

Een hoop vragen, maar ik kan geen antwoorden vinden....
Bedankt voor het lezen en PS: Ik ben super enthousiast dat er nu eindelijk beweging in mijn droom zit! *\o/* *\o/* *\o/*

Onderschrift


Tanald
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:07

Hoi,
Wat een goeie ontwikkeling!
Ik heb zelf op mijn 39ste een inservice-opleiding tot verpleegkundige gevolgd in een ziekenhuis. Gezien je al een mbo opleiding hebtafgerond zou je hiervoor in aanmerking kunnen komen. Dan heb je en een opleiding en direct een baan. Of dat ook bij ouderenzorg is weet ik niet. Maar wanneer je niveau 4 hebt kun je binnen de ouderenzorg ook weer meer verantwoordelijkheden krijgen.
Wat het rekenen aangaat, daar ben ik ook gen wonder in, maar het is goed te doen. Begin bij de basis van het rekenen en zoek op internet naar verpleegkundig rekenen, dan krijg je bakken met oefenstof.

Voor vacatures, kijk bij de zorgcentra/ziekenhuis op de website, daar staan vaak de opleidingsplaatsen. Helaas is het vaak een klein salaris, meer zakgeld dan salaris. Soms kun je vanuit het UWV een aanvulling krijgen.

Ik had ook 0,0 ervaring, bij mijn ziekenhuis hadden we 4 theorieweken, daarna de praktijk in en dan was het elke 2 week naar school, maar dit verschilt enorm per instelling.

Met enthousiasme en goede redenering waarom je de zorg in wilt kom je er zeker; blow them away.

Je zult er geen spijt van krijgen want is het een fantastisch beroep!

Veel succes,

Gr Tanja

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:12

Ik diplomeer over 4 maanden en zit dus aan het einde van mijn BBL-traject. Bij mij in de regio (Rotterdam/Den Haag) zijn relatief veel instellingen die de BBL-opleiding aanbieden. Bij ons is het 'aanbod' heel divers wat er binnenkomt. Mensen met jaren ervaring, maar nooit het papiertje hebben gehaald en mensen die nog nooit een blote kont hebben gewassen. Dus dat je geen ervaring hebt, is absoluut geen minpunt.
Het salaris is niet om over naar huis te schrijven. Je krijgt een leerlingensalaris en dat is niet veel.
Het is niet niks om hiermee te beginnen. Je bent aan het werk, gaat 1 dag in de week naar school en hebt een gezin. Naast je werk heb je huiswerk en opdrachten die gedaan moeten worden. Je hebt je examens op school en op de werkvloer en daarnaast wil je ook heel graag een sociaal leven hebben. Ik kan je vertellen, dat laatste schiet er nogal eens bij in.
Nu ik bijna klaar ben, heb ik het nóg drukker dan anders, maar voor mij is het het waard.
Dat rekenen heb je wel nodig voor je medisch rekenen, dus misschien is het raadzaam om daar bijles in te zoeken.
Meer he, niet geschoten is altijd mis. Succes!

theeleuter

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 12:48

Bedankt voor deze nuttige informatie vast!
Ik zal eens kijken of ik me goed kan voorbereiden op zo'n rekentest. Dat moet wel te doen zijn....

Onderschrift

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:57

Ik heb de bbl opleiding gedaan! Ik werkte al bij het bedrijf als vakantiekracht en kreeg daardoor de kans. Er waren maar 4 plekken en ruim 400 aanmeldingen dus wel een kleine kans! Ik vond het superleuk en ben nog steeds blij met me keuze :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:58

Ik had wel iets ervaring en vond het wel vrij pittig. Je begon meteen met werken, aan je werk hoe ze je dus opvangen/inwerken.

Het zal wel aantrekkelijk zijn anders deden ze het niet :j

En je moet kunnen rekenen, je moet medisch hoofdrekenen en daar moet je een 10!! Voor halen :)

Ik kreeg het eerste jaar voor 28 uur werken rond de 900 en het laatste jaar gewoon ong een heel salaris a 1200/1300 pm

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:04

Jester_ schreef:
Ik had wel iets ervaring en vond het wel vrij pittig. Je begon meteen met werken, aan je werk hoe ze je dus opvangen/inwerken.

Het zal wel aantrekkelijk zijn anders deden ze het niet :j

En je moet kunnen rekenen, je moet medisch hoofdrekenen en daar moet je een 10!! Voor halen :)

Ik kreeg het eerste jaar voor 28 uur werken rond de 900 en het laatste jaar gewoon ong een heel salaris a 1200/1300 pm



Dus, als je geen 10 haalt voor de rekentest, heb je pech gehad? Dat is toch bijna onmogelijk....
En als er 4 plekken zijn tegenover 400 aanmeldingen, is de kans met mijn 0% ervaring en slecht rekenwonder, wel heel erg klein begrijp ik.... ;(

Onderschrift

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:06

Veel oefenen met verpleegkundig rekenen! Het moet te doen zijn, iedere verpleegkundige of verzorgende moet zo'n toets namelijk gehaald hebben. Er mogen natuurlijk ook geen fouten gemaakt worden bij de medicatie. Maar geloof me, het is te doen! Er zijn handige formules voor.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:25

Ik vraag me af waarom je na niveau 4 niv 3 wilt gaan doen? Waarom niet verpleegkunde niv4 of hboV?

Ik weet niet hoe het in andere zorginstellingen is maar bij ons nemen ze nu alleen niv 4-5 aan, en worden de niv3'ers verzocht zich bij te scholen naar niv4.

Daarnaast is niv3 erg makkelijk als je niv4 al hebt gehaald

[o]

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 14:30

verootjoo schreef:
Ik vraag me af waarom je na niveau 4 niv 3 wilt gaan doen? Waarom niet verpleegkunde niv4 of hboV?

Ik weet niet hoe het in andere zorginstellingen is maar bij ons nemen ze nu alleen niv 4-5 aan, en worden de niv3'ers verzocht zich bij te scholen naar niv4.

Daarnaast is niv3 erg makkelijk als je niv4 al hebt gehaald


Omdat ik geen vooropleiding in een zelfde soort richting heb gedaan maar een MBO 4 Detailhandel. Compleet wat anders dus...

Onderschrift

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:33

Giolli schreef:
verootjoo schreef:
Ik vraag me af waarom je na niveau 4 niv 3 wilt gaan doen? Waarom niet verpleegkunde niv4 of hboV?

Ik weet niet hoe het in andere zorginstellingen is maar bij ons nemen ze nu alleen niv 4-5 aan, en worden de niv3'ers verzocht zich bij te scholen naar niv4.

Daarnaast is niv3 erg makkelijk als je niv4 al hebt gehaald


Omdat ik geen vooropleiding in een zelfde soort richting heb gedaan maar een MBO 4 Detailhandel. Compleet wat anders dus...


Dat hebben mensen met een mavo/havo diploma toch ook niet?
Niv 3 is denk ik echt onder je niveau, en je kan er minder mee.

[o]

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:55

Ik zou ook niveau 4 gaan doen. Dat je met niveau 4 nog nooit een blote kont gezien hebt, de meeste mensen niet. Maar even een andere vraag. Hoe sta je tegenover poep, plas, bloed en kots. Dat ga je natuurlijk tegenkomen. Je moet sterk in je schoenen staan, hard en georganiseerd kunnen werken en bovenal kunnen plannen. Kun je na een zware week je projecten en examens voltooien.
Ik kreeg ongeveer 1100 euro netto. Dit was zonder m'n ORT. Maar ik kon door persoonlijke omstandigheden niet verder met de opleiding

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:05

purny schreef:
Ik zou ook niveau 4 gaan doen. Dat je met niveau 4 nog nooit een blote kont gezien hebt, de meeste mensen niet. Maar even een andere vraag. Hoe sta je tegenover poep, plas, bloed en kots. Dat ga je natuurlijk tegenkomen. Je moet sterk in je schoenen staan, hard en georganiseerd kunnen werken en bovenal kunnen plannen. Kun je na een zware week je projecten en examens voltooien.
Ik kreeg ongeveer 1100 euro netto. Dit was zonder m'n ORT. Maar ik kon door persoonlijke omstandigheden niet verder met de opleiding


Daar heb ik geen problemen mee. :j Natuurlijk is het fysiek en mentaal heel zwaar, maar dat is iets waar ik graag voor kies. Bedankt voor je tip!

Onderschrift

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:50

Hier was de kans inderdaad niet erg groot. Niveau 4 bbl al helemaal niet! Ik heb me havo en hbo gedaan en dus ook voor niveau 3 gegaan omdat ik het een soort van aangeboden kreeg. Je rekentest hoeft geen 10, medisch rekenen wel!

Ik vond de lesstof Wel makkelijk, maar de opleiding en het werk en gecombineerd an sich wel pittig

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:51

En waar wil je werken? Hier valt het verschil tussen 3/4 erg mee in een verpleeghuis (pg afdeling). Je mag een enkele verpleegtechnische handeling meer, en je bent dan aflos/eindverantwoordelijke in het huis.

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 15:53

Jester_ schreef:
En waar wil je werken? Hier valt het verschil tussen 3/4 erg mee in een verpleeghuis (pg afdeling). Je mag een enkele verpleegtechnische handeling meer, en je bent dan aflos/eindverantwoordelijke in het huis.



Ik ben nog heel erg aan het zoeken naar allerlei informatie zoals; eerst een BBL plek zoeken en daarna opleiding inschrijven?
Momenteel probeer ik in contact te komen met sensire, maar zit al een poosje in de wacht dus denk dat ik het morgen nog eens ga proberen.

Onderschrift


Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:38

Ik wil even inhaken op het mbo 4/3 probleem. Ik kom van mbo 4 marketing en doe nu HBO V. Ik zou dus zeker kijken voor een mbo 4 opleiding. Het niveau op de werkvloer in de zorg is erg aan het veranderen.

Life is a mirror

angelxroos

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:11

Ik ben begonnen met de opleiding tot verpleegkundige niveau 4 BOL. Helaas heb ik na 3 jaar en een nare stage moeten besluiten om een stap terug te zetten naar niveau 3 dus verzorgende IG. Ik heb het geluk gehad dat ik bij mijn laatste stage mocht blijven, en ik heb inmiddels een vast contract.

De opleiding tot Verpleegkunde is erg zwaar, en dan vooral als je nog geen medische achtergrond hebt en je daarnaast werkt. Wel word er steeds vaker gevraagd voor verpleegkundige in plaats van verzorgende. Eerder waren er ook nog helpende, maar deze zijn inmiddels al bijna zo goed als verdwenen, dus ik ben bang dat de verzorgende in de toekomst misschien ook wel gaan verdwijnen. Terwijl er naar mijn mening maar weinig verschil zit in verzorgende en verpleegkundige. Verpleegkundige mogen een aantal verpleegtechnische handelingen uitvoeren die verzorgende niet mogen.
Wel vond ik de opleiding tot verpleegkundige interessanter omdat er dieper in het medische gedeelte werd ingegaan. Bij verzorgende was het allemaal wat oppervlakkiger.

Ik moest bij de opleiding tot verpleegkundige wel een 10 halen voor medisch rekenen, bij verzorgende mocht dit een 8 zijn. Daarnaast had ik het geluk dat het examen rekenen niet meetelde afgelopen jaar.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift. That's why it's called 'present'
Tidore dressuur B+1 Springen B+13 L+2
Filou dressuur B+12 L1+0

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:26

Ik heb destijds de sites van de verpleegtehuizen opgezocht en bij vacatures op de site stonden vrijwel overal wel BBL plaatsen aangeboden. Of ze beschikbaar zijn is ten tweede maar via dat traject kwam ik binnen. Zo heb je bij ons in de buurt verschillende locaties van Zenzia Zorggroep en Attent. Ben alle verpleegtehuizen afgegaan voor de vacatures. Uiteindelijk bij Attent aangenomen. Succes

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

_inge_

Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:51

Als je kan inderdaad niveau 4 proberen te doen! Zijn zat mensen die nog geen ervaring hebben in de zorg en die beginnen.

Ik heb in juli mijn diploma als niveau 3 ig in ontvangst mogen nemen. Het eerste jaar was ik een BOL'er ik was veel te laat met solliciteren naar een BBL plek (juli begon ik met solliciteren) dit kwam, omdat ik ook niet wist wat ik wilde en op het laatste moment dit me wel wat leek. En het is super werk om te doen! Het jaar daarna op tijd gesolliciteerd begin van het jaar en toen aangenomen. Opleiding biedt soms weinig diepgang, maar dit kan je zelf wel zoeken.

Zoals hierboven al vermeld staat als je enthousiast bent kom je al een heel eind met je sollicitatieprocedure. Je kan op verschillende websites van zorginstellingen in de buurt kijken daar staat meestal wel op hoe je kunt solliciteren voor een bbl plek.

Je werkt zoveel uur en gaat 1 dag per week naar school dit begint gelijk, soms vragen ze ook al of je in de zomervakantie kunt bijspringen. Zodat je er al goed inzit als de school begint. Mocht je meer vragen hebben over 3-ig laat het me gerust weten!

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:09

Mocht je de mogelijkheid hebben om niveau 4 te doen zou ik je dat toch aanraden. Mijn instelling neemt al niks meer onder niveau 4 aan. Ik heb zelf hbo-v gedaan en ben nu bezig met de master. De combinatie van werken en studeren is zwaar, maar met goed plannen is alles mogelijk ;)

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:17

Ik zou je toch aanraden om niveau 4 of hbo-V te gaan doen! Op niveau 3 is er steeds minder werk en je wordt zwaar onderbetaald in mijn ogen.
Ook zonder ervaring in de zorg, is in mijn opzicht geen probleem. De rekentoets is met veel oefenen goed te doen. Met een goede motivatie kom je een heel eind!

Ik doe zelf de HBO-V duaal (dat is ongeveer hetzelfde als BBL, alleen de theorie is zwaarder en je praktijkopdrachten gaan dieper in op de theorie) in de GGZ. Is uiteraard wat anders dan in de somatische zorg, maar ik kan je wel vertellen hoe zo'n duale/BBL opleiding is!

Ik had zelf weinig ervaring in de zorg (eenmalig een weekje stage in een verpleeghuis), maar wist wel dat ik dit heel graag wilde. Als je het echt graag wil, dan is het geen probleem dat je geen ervaring hebt. :)
Alle 'vieze' dingen (urine, braaksel, etc) wen je vanzelf aan. Het werken met de patiënten/cliënten vind ik ontzettend leuk en bij mijn instelling krijg ik veel ondersteuning van mijn collega's als iets niet lukt.

Je komt erg enthousiast over, als ik jou was zou ik het gewoon proberen! Laat deze motivatie blijken in je sollicitatiebrieven en ga eens naar open dagen. Komt vast goed! :)

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 09:59

Even een update;
Last moment een plek gevonden en heb nu 6 december een toelatingstest! :):)
Als ik die haal zou ik 12 januari op school mogen beginnen!
Heel spannend. Weet iemand hoe zo'n toelatingstest er uit zal zien?

Onderschrift

Tanald
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Een nieuwe weg in slaan, ik heb zoveel vragen! (Verz. IG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:08

En Giolli? ben je aangenomen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 51 bezoekers