Menforum KNHS aan de slag met hervorming mensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Menforum KNHS aan de slag met hervorming mensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 09:50

KNHS
Afbeelding
Foto door Liberty



Op 27 september 2016 heeft het menforum het principebesluit genomen om invulling te geven aan de visie om de mensport te hervormen. Het streven is om dit per 1 april 2017 in te voeren. Om de visie te ontwikkelen heeft ieder mendistrict een klankbordgroep samengesteld, met daarin leden die de ervaringen en wensen uit het veld rechtstreeks in het menforum hebben gebracht. In maart 2016 heeft het menforum samen met deze klankbordgroepen en de bondscoaches gebrainstormd over wat er leeft bij de sporters. Welke kansen zijn er voor de toekomst van de sport en op welke maatschappelijke ontwikkelingen in het kader van het dierenwelzijn moeten we ons op voorbereiden? Diverse thema’s zijn de ingebracht en bediscussieerd, waar uiteindelijk de visie op gebaseerd is. Het menforum is zich er van bewust dat het een ambitieus plan is, maar is er ook van overtuigd dat het een noodzakelijke stap is voor de ontwikkeling van de sport.

Uit de diverse vergaderingen zijn een aantal onderwerpen naar voren gekomen en geprioriteerd.
  • Het wedstrijdlandschap van de nationale competitie (klasse 4) is de laatste jaren sterk veranderd. Veel deelnemers hebben de richting van de internationale wedstrijden gekozen en het aantal klasse 4 wedstrijden is te beperkt voor een goede competitie. Hiervoor is een herstructurering van de SMW klassen noodzakelijk om een attractief aanbod van wedstrijden te krijgen voor alle niveaus. Door het aantal klassen terug naar totaal 3 klassen te brengen is er een ruimer deelnemersveld en voor organisaties beschikbaar en zijn er meer varianten mogelijk om een dagprogramma samen te stellen. Hierbij blijft het uitgangspunt dat er geen verzwarende eisen komen voor de bestaande breedtesport rubrieken (klasse 1-3).
  • Op dit moment is de moeilijkheidsgraad voor de beginnende wedstrijdmenner in de L-vaardigheid
    en de klasse 1 te hoog. Er is onvoldoende opbouw in de vaardigheidsparcoursen passend bij de klassen. De zwaarte van het parcours zal worden afgestemd op het opleidingsniveau van paard en menner. De denkrichting is om voor de laagste klasse de snelheid te verlagen. Daarnaast wordt er een actie uitgezet naar de parcoursbouwers om voor deze klassen meer voorwaarts gereden te bouwen en
    rekening te houden voor wie er gebouwd wordt en wanneer in het seizoen de wedstrijd plaats vindt.
  • Er is op dit moment ook geen opbouw, naar opleiding van menner en paard, in het aantal marathonhindernissen die gereden worden in de verschillende klassen. Een beginnende menner rijdt even veel hindernissen en doorgangen als een ervaren menner. Het voorstel is om aantal te rijden hindernissen voor de impulsrubrieken en klasse 1 teruggebracht worden naar maximaal 4. Op deze wijze anticipeert het Forum op de steeds nadrukkelijker aandacht voor welzijn in onze sport.
  • De ervaring leert dat er regelmatig diverse wedstrijden in een regio in hetzelfde weekend worden georganiseerd. Vaak is onwetendheid tussen organisaties hiervan de reden. Hiervoor wordt een landelijke SWM kalender ingesteld. Dit geeft organisaties beter inzicht waar en wanneer wedstrijden georganiseerd worden. Hierbij komt de mogelijkheid om hun eigen datum zorgvuldig te kiezen en er een meer uitgebalanceerde wedstrijdkalender komt, waar de organisatoren en zeker de sport bij gebaat is! Deze kalender is al doorgevoerd en de reacties vanuit de organisaties zijn positief.
  • De jeugd heeft de toekomst. Dat geldt uiteraard ook voor de discipline Mennen. Er zal voor de districten een jeugdbegeleidingsplan opgesteld worden. Het idee is dat dit deze heel open en toegankelijk begint, waar alle jeugdleden uit het district aan bijvoorbeeld jeugdmendagen kunnen deelnemen. Deze jeugdmendagen zijn al succesvol in een aantal districten. Op deze jeugdmendagen kunnen de jeugdtalenten gescout worden die de mogelijkheid krijgen om in aanmerking te komen voor district trainingen. Vanuit deze trainingen ontstaat dan weer door middel van scouting een doorstroom voor het Perspectieventeam. Dit plan wordt het komende jaar samen met de regio’s uitgewerkt en doorgevoerd. Op deze wijze wordt de al succesvolle aanpak met het Perspectieventeam nog verder ontwikkeld.
  • Voor de diverse opleidingen en bijscholingen van de verschillende officials en instructeurs is een strategisch opleidingsplan uitgewerkt. Op basis van dit plan worden de opleiding ingepland en kan beter geanticipeerd worden op de behoeftes o.a. naar aanleiding van natuurlijk verloop.
Klik hier voor alle verslagen van het Menforum.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Menforum KNHS aan de slag met hervorming mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:18

Begrijp ik nu goed dat klasse 4 gaat verdwijnen en dat dit dan wordt verwerkt in klasse 1-3? Bijzonder lijkt me dat. Ik zou er denk ik eerder voor kiezen om een klassen toe te voegen juist. De stap tussen klasse 2 en 3 vind ik behoorlijk groot bijvoorbeeld. Daar zou ik eerder iets tussen stoppen.
Maar... uit organisatie-oogpunt snap ik ook weer wel dat je dat niet wilt. Het is nu al moeilijk om klassen vol te krijgen.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:35

Ik begrijp hieruit dus dat je na klasse 3 moet kiezen om in die klasse te blijven of internationaal klasse 4 te gaan starten.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Menforum KNHS aan de slag met hervorming mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:40

ivm het weinige aanbod van klasse 4 wedstrijden in Nederland, zo lees ik het ook.

Het klinkt erg interessant en idd ambitieus.... ben benieuwd hoe het gaat verlopen!

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

HMM
Berichten: 167
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:00

Ik ben benieuwd hoe ze dit met de proeven gaan doen. Verschil tussen de proeven van klasse 3,4 is best groot.

Madam Mikmak & Penny de 'L Equille ons 2-span


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _activeme, ellepel, JackAebe, KimE, M_ontana, marte_kandia, Reggledoos, SemrushBot, Tango1979 en 66 bezoekers