ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
annemarie_r

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Noorden van het land

ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 06:54

Ik ben opzoek naar ervaringen en tips van Au pairs en gezinnen die al eens een Au pair gehad hebben.

Het zoeken lukt wel, maar wat is belangrijk voor de au pair? en wat zijn de tips voor ons als gezin?


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:12

Vertel de regels in jullie huis (ook de ongeschreven regels). Dingen als eten pakken etc, maar ook dingen die heel gewoon lijken voor jullie (bij ons bijv elke keer als je naar de kelder gaat spullen meenemen etc.)

En maak duidelijke afspraken over wanneer de au-pair werkt en wanneer niet.
Omdat hij/zij bij je in huis woont, is 't vaak lastig om die scheiding tussen privé/werk te maken. Volgens mij is het daar vaak waar het mis gaat.
Ik heb regelmatig gehad met een au-pair vriendinnetje van mij, dat wij hadden afgesproken, maar dat haar gastgezin haar "ineens" die avond nodig had. Of dat door taalbarriere kwam of niet, het was natuurlijk wel heel vervelend!
Vanwege het gebrek aan scheiding, is zij daarom ook weggegaan daar.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

annemarie_r

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Noorden van het land

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 07:20

Wij hebben een grote slaapkamer voor haar (wij willen een haar) maar overwegen een stacarvan neer te zetten. niet alleen voor haar eigen privacy maar ook de onze. De afgelopen 6 jaar hebben wij een oppas aan huis gehad en het was ook altijd fijn als ze weer naar huis ging.

Tink89
Berichten: 2866
Geregistreerd: 16-02-14

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:33

Waarom wil je graag een au pair? En niet een 'gewone' oppas?

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:34

Mag ik vragen hoe je je au pair hebt gevonden (mag ook via pb)? Wij zijn er ook in geïnteresseerd maar kunnen niet echt een geschikt bureau of zo vinden.

annemarie_r

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Noorden van het land

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 08:02

@Tink89
De reden dat we nu voor een Au pair kiezen is dat de kinderen ouder worden, we minder oppas nodig hebben en de werktijden nogal wisselen. Dan lijkt ons een au pair makkelijker en flexibeler. Ten tweede denk ik dat het later voor de kinderen fijn is dat ze ook Engels thuis hebben geleerd.

@Veerledec
We hebben nu via aupairworld meerdere contacten gelegd. en ja blijft wel afwachten of dit wat gaat worden natuurlijk. mede daarom ook mijn vraag hier op bokt.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:14

Ik denk dat een sta-caravan wel heel erg fijn is ja!
Dan tackle je dat probleem ook een beetje.
Verder is 't gewoon hopen dat 't klickt natuurlijk...

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

annemarie_r

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Noorden van het land

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 08:42

Ja idd, komende jaar ander half ben ik verband met een studie ook meer thuis zodat het voor de kinderen en au pair(s) makkelijker is qua taal barriere.

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:22

Ik ben zelf au pair geweest in Australië. Echt super leuk gehad. Een eis van mij was wel 2 uithuis werkende ouders. Naar mijn idee kun je niet helemaal jezelf zijn met de kinderen als er ook nog een ouder rond loopt. Ik voelde me daar altijd helemaal thuis, mocht eten pakken wanneer ik daar zin in had en avondeten altijd samen met de ouders. Daarnaast werd ik altijd meegevraagd voor uiteten of leuke activiteite. Wanneer ik boodschappen voor de familie deed mocht ik ook gewoon kopen wat ik graag at of lekker vond. Ik heb het super leuk gehad, zolang de au pair maar echt opgenomen word in de familie! En verder duidelijk zijn met werktijden, weekenden vrij is dus gewoon weekenden vrij. Tenzij je ruim van te voren vraagt of de au pair zou willen oppassen, deze extra uren horen dan ook uiteraard extra op het normale loon te komen.

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:35

Een au pair in Nederland krijgt geen loon, alleen zakgeld. De (maximale) uren zijn vastgesteld.

Anoniem

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:12

In Nederland hoor je volgens mij wel rond de €200/€350 te krijgen per maand hoor. :)

Anoniem

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:14

Is er in een stacaravan wel gewoon voldoende stroom en bijvoorbeeld verwarming te realiseren? Vooral met de winter om de hoek zou dat voor mij wel heel belangrijk zijn. Je woont toch een stuk minder beschut dan in een woonhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:18

Ik denk dat het vooral belangrijk is om de verwachtingen wederzijds af te stemmen. Wil jij een au pair alleen voor het werk, of wil je haar ook betrekken bij (familie)activiteiten en in het gezin? Bespreek vooraf deze wederzijdse verwachtingen, dus niet alleen dus in praktische zin (wat zijn de regels, wat zijn de taken) maar ook bovengenoemde. Heb het over de eventuele cultuurverschillen die relevant zijn en hoe daar mee om te gaan, etc.

annemarie_r

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:19

Klopt, maar we zetten de au pair niet in de kou hoor. Maar we zijn aan het kijken voor de mogelijkheden.
en uiteraard moet ze wel voldoende comfort hebben. Stroom voorzie ik niet als probleem, hoe het goed maar voor ons goedkoop, warm te houden ook.

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:34

bobje26 schreef:
In Nederland hoor je volgens mij wel rond de €200/€350 te krijgen per maand hoor. :)

Ja, zakgeld. Maar dat is geen loon.

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:35

bobje26 schreef:
In Nederland hoor je volgens mij wel rond de €200/€350 te krijgen per maand hoor. :)

Ik schrik persoonlijk best van dit lage bedrag. In Australië is dit je weekloon gemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:39

vevina schreef:
bobje26 schreef:
In Nederland hoor je volgens mij wel rond de €200/€350 te krijgen per maand hoor. :)

Ik schrik persoonlijk best van dit lage bedrag. In Australië is dit je weekloon gemiddeld.

In Australie is het leven ook ongeveer 3 keer zo duur als in Nederland. Ik denk dat het maandloon/weekloon/zakgeld erg afhankelijk moet zijn van hoe veel er 'inbegrepen' is voor de au pair. Mag ze elke avond aanschuiven voor het eten of wordt er van haar verwacht dat ze een aantal dagen in de week zelf in haar stacaravan eten regelt? Als het puur gaat om zakgeld voor dingen als kleding denk ik 350 euro per maand niet een heel gek bedrag is.

Ik zou het dan op z'n plek wel weer schappelijk vinden als de au pair op z'n minst beschikking heeft over een fiets, een regeling krijgt met ov-abonnement of bijvoorbeeld gebruik mag maken van een auto mits die voor de deur staat. Vooral in een slechter bereikbaar gebied zou dat voor mij wel een must zijn als ik intern zou zitten.

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:46

Het bedrag is zo laag omdat het inderdaad alleen zakgeld is en geen loon. Je kan het dus niet vergelijken met iets als weekloon in Australië. Het bedrag is in Nederland wettelijk gemaximeerd op 340 euro, dus daar kan verder geen discussie over bestaan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: ervaringen au pair / gastgezin au pair gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:51

waarom zou je als volwassene dan ooit aupair werk willen doen als er geen loon voor staat pfff..

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:53

Over het algemeen zijn het jong-volwassenen die iets van een ander land willen zien en leren. Daarom kan je ook zakgeld betalen in plaats van loon; het wordt gebracht onder de noemer 'culturele uitwisseling'. Je moet je au pair dan ook een taalcursus aanbieden en het wordt ook van je verwacht dat je ze laat kennis maken met de Nederlandse cultuur en uitstapjes voor ze regelt. Sommige bureau's verzorgen die uitjes voor hun au pairs tezamen, je kan ook als gezin je au pair zelf meenemen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:00

dat klopt Veerle, maar er zijn ook mensen die uiteindelijk nanny willen worden.
Als aupair zou dat niet eens kunnen, want je kunt er geen studie van betalen,
noch kom je in aanmerking voor stuvi als geen Nederlandse bent
je zit dus klem in je 'hobby' (want het is dus geen beroep)

Waarom maakt Nederland onderscheid tussen een Nanny of een Aupair?

want blijkbaar is aupair zijn dan het enige beroep in Nederland waar je als 22 jarige geen volledig loon krijgt, maar zakgeld? culturele uitwisseling prima, maar een maximum ver onder het minimum loon plaatsen lijkt mij uitbuiting in de hand te werken.

dat er loonsverschil zit tussen nanny en aupair, logisch.. Maar dat een aupair dus een niet erkende bijbaan is in Nederland, waardoor er dus geen sprake is van minimumloon, daar schrik ik toch eigenlijk wel van.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-09-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:01

Je krijgt als au-pair kost en inwoning, die kosten heb je dus al niet. Niet te vergelijken met een normaal baantje dus! En dan nog een X bedrag per week en/of maand. Ik kreeg geloof ik iets van €80 per week incl een ov abbonement voor de trein/metro in parijs (dit was verplicht via de organisatie).

TS ik ben dus au-pair geweest, zowel een tijd in Parijs als in London. Mijn ervaringen als au-pair zijn helaas niet goed. Zo ben ik midden in de nacht weg moeten vluchten omdat ik bijna aangevallen werd door 1 van de ouders (niet meer teruggekomen natuurlijk!). Maar ik neem aan dat dit niet voor jullie op toepassing is.

Ik begrijp dat je niet via een organisatie een au-pair zoekt? Neem aan dat je dan zelf met de au-pair een contract op maakt? Noteer hier duidelijk in hoeveel uur ze moet werken, wanneer ze weekenden vrij is en hoeveel ze betaal krijgt.

Verder wellicht praktische zaken om over na te denken. Misschien zorgen voor een extra fiets? Of moet ze daar zelf voor zorgen als ze dat wilt? Misschien kunnen jullie haar helpen met het OV en aan een Ov-kaart of wellicht al zorgen dat die er is.

Misschien een idee om aan haar voor te stellen: je kunt voor de trein weekend abbonementen afsluiten, op die manier kan ze door heel Nederland reizen voor een vast bedrag per maand. Ik weet niet of je dit kan afsluiten met een buitenlandse bank. Maar wellicht kun je gewoon haar loon hier op aanpassen als ze dat zou willen? Is misschien een idee zodat ze wat van Nederland kan zien.

Misschien kunnen jullie haar ook helpen met het zoeken naar een taalcursus als ze dat wilt doen?

ElenaMM77: om op een goedkope/makkelijke manier naar het buitenland te gaan en een taal/ander land te leren kennen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:04

Maartje, dat kan op vele manieren waar veelal nog makkelijk meer verdiend kan worden..

Wat als het je niet gaat om culturele uitwisseling maar juist om die ervaring met werken met kinderen?
als Nanny kom je niet aan de bak, dus je zult dan aupair werk moeten doen.. waarbij je nooit genoeg zult verdienen om je papieren te halen om uiteindelijk in aanmerking te komen voor de baan als Nanny..

Zelfs als het een goedkope manier is om naar het buitenland te gaan, dan is het toch nog steeds niet fair om mensen te laten werken zonder aan het minimum te voldoen..

dat er wordt ingehouden voor verblijf en voeding soit.. Maar dat is geen 1000 euro per maand.
gewoon loon naar aantal uren, met aftrek van een reel bedrag voor kost en inwoning.

natuurlijk doet het grootste deel het voor hun plezier, en willen ook nog wat van de wereld zien..
maar om daarom te zeggen, dan hoef je ze niet te betalen, dat is voor mijn gevoel raar.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-09-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:05

elenaMM77 schreef:
dat klopt Veerle, maar er zijn ook mensen die uiteindelijk nanny willen worden.
Als aupair zou dat niet eens kunnen, want je kunt er geen studie van betalen,
noch kom je in aanmerking voor stuvi als geen Nederlandse bent
je zit dus klem in je 'hobby' (want het is dus geen beroep)

Waarom maakt Nederland onderscheid tussen een Nanny of een Aupair?

want blijkbaar is aupair zijn dan het enige beroep in Nederland waar je als 22 jarige geen volledig loon krijgt, maar zakgeld? culturele uitwisseling prima, maar een maximum ver onder het minimum loon plaatsen lijkt mij uitbuiting in de hand te werken.

dat er loonsverschil zit tussen nanny en aupair, logisch.. Maar dat een aupair dus een niet erkende bijbaan is in Nederland, waardoor er dus geen sprake is van minimumloon, daar schrik ik toch eigenlijk wel van.

Wat bedoel je met 'nanny'? Au pair is alleen bedoeld als culturele uitwisseling, dus bijvoorbeeld als je klaar bent met je studie, of daaraan gaat beginnen, en even een tussenjaar wilt, en wat van de wereld wilt zien. Het gaat ook altijd om tijdelijke betrekkingen hé.

Au pair is dus geen bijbaan, het is een mogelijkheid voor buitenlanders om Nederland te leren kennen, wat werk te doen en een zakcentje te krijgen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:08

Als je een appartement moet huren met alle bijkomende vaste lasten ( gas, elek, water), verzekeringen, boodschappen, vervoer, denk ik dat je niet ver van dat bedrag gaat zitten. Al die kosten moet je niet betalen. Dan vind ik 340 euro niet slecht, want voor wat is dat? Voor weg te gaan, is kleren te kopen, maar dat is ook niet elke maand. Kan je nog gemakkelijk de helft sparen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers