Pony wordt blind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 10:40

Hey allemaal,

Sinds mijn tweede verjaardag heb ik een shetlandmerrie van inmiddels 23 jaar. Ongeveer een jaar geleden kwamen wij erachter dat zij met één oog weinig meer zag. De dierenarts vertelde toen dat dat kon komen doordat er een keer iets (scherps) in het oog was gekomen, maar we zagen een lichtblauwe vlek op haar oog zitten en die werd alsmaar lichter. Uiteindelijk was ze dus aan één kant helemaal blind, maar verder kon ze alles nog en ze kon er natuurlijk heel oud mee worden

Echter afgelopen zomer toen ik goed in haar andere oog keek zag ik ook een lichte streep in dat oog. Ik wist meteen hoelaat het was: het tweede oog ging het ook krijgen. En ja hoor, de vlek/waas op het oog werd met de maand lichter en ik zag haar zicht hard achteruit gaan. Ik heb haar toen meteen uit de ponylesjes gehaald en op pensioen gezet. Nu, een half jaartje later, is ze minimaal 90% blind en het gaat gegarandeerd naar de 100%. De DA heeft me vertelt dat het een soort staar is (wat ze bijna nooit zag bij paarden) en dat ik er niets aan kon doen.

Wat zijn jullie ervaringen met blinde pony's / paarden? Mijn shet loopt met mijn andere pony's samen in de wei en in het begin bleef ze héél dicht bij m'n welshje, echt alsof ze het veulen was. Ze gaat nu wel steeds meer haar eigen weg, maar ze moet soms echt zoeken naar bijv. de waterbak en als ik eten op de grond gooi ziet ze het ook niet. Verder loopt ze soms zo tegen een hek of muur aan en dat doet mij echt pijn om te zien. Maar haar hier voor in laten slapen vind ik ook wat rigoureus.

Voor geïnteresseerden kan ik evt een foto plaatsen, maar het is simpelweg een lichtblauwe vlek op het oog (die dus begon met een stipje en steedsd grotere werd)

Bedankt!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:01

Wat vervelend zeg.. En wat moet het je een zorg geven..!

Heb je het idee dat de pony er zelf last van heeft? Het eten en water niet kunnen vinden zou voor jou betekenen dat je haar meer moet begeleiden. Een aantal keer per dag dus water aan bieden.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik een blinde pony laten hemelen..

Fleur ❤️

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:02

Ik denk dat je heel veel met je stem moet doen en het verder gewoon wennen is. Ik heb Endo the blind op facebook (het volgen waard) en die doen werkelijk alles nog met het paard. Succes!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:02

Mijn paard is de laatste jaren van haar leven ook blind geweest. Een andere oorzaak, maar dat doet er niet toe. Ze kon hier prima mee omgaan, ook al liep ze, net als jouw pony, af en toe tegen dingen aan. Hou gewoon dingen zo veel mogelijk constant, dus verplaats zo min mogelijk dingen, en wijs haar af en toe de weg, dan gaat ze prima van haar pensioen kunnen genieten!
Overigens hebben we nog lang doorgereden op ons paard, ondanks haar blindheid. Als je gewoon duidelijk en consequent bent, gaat dat prima. Let er dan alleen op dat ze gaten, hobbels, en bochten niet ziet en dat dit onzekerheid kan veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 30-09-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:04

Ik kan je er persoonlijk niet mee helpen, maar er is op dit forum nog iemand met een blind paard. Misschien kan die tips geven aan je. Als je de zoekfunctie even laat zoeken op "blinde boke" moet je haar wel kunnen vinden, maar misschien reageerd ze hier zelf ook nog.

Sterkte met je pony!

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

Anoniem

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:08

Eén van onze paarden is voor 90% blind.
Zij heeft er niet echt last van omdat het zo geleidelijk is gegaan.
We zeggen wel vaker iets tegen haar, bijvoorbeeld als we achter haar langs lopen, anders kan ze schrikken.
Maar ze doen veel met hun oren en tastharen en passen zich over het algemeen snel aan. :j

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:09

Een blind paard zoekt vaak wel een maatje om mee op te trekken, zorg dat je geen veranderingen aanbrengt. Hou de waterbak op dezelfde plek en voer altijd op dezelfde plek.

Sababber

Berichten: 2689
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:21

op mijn werk hebben we ook een pony die op latere leeftijd blind is geworden. We gebruiken haar nog wel voor de lessen, juist om kinderen te leren sturen is het heel fijn. Het voordeel is, ze zal er nooit echt vandoor schieten. In de jaren heeft ze om leren gaan met haar beperking. Ze staat wel apart op de wei, omdat ze anders wordt geslagen door de andere paarden. Maar ze kan wel contact hebben met ze en soms staat ze samen met een andere pony. Gewoon zorgen dat dingen een vaste plek hebben, dan leren ze omgaan met de omgeving. Dus op 1 plek voeren is handig voor het paard, een vaste stal etc. We hebben haar aangeleerd dat ze haar voeten hoger optilt als er een ophoging is ergens, en dat ze op tijd stopt als ze ergens bijna tegen aan loopt. Verder hebben we haar zelfs voor de kar lopen, gaat prima :)

Je kunt niet altijd zes gooien, maar met bowlen gaat het wel makkelijker dan met dobbelen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:22

Alvast bedankt voor de fijne reacties! Ik heb de waterbak altijd op dezelfde plek en ze staat in principe al 20 jaar in dezelfde wei. Van de winter staan ze op stal, misschien dat ze zich daar nog wel wat veiliger voelt. Als ze merkt dat ik hooi ga geven gaat ze rondlopen met het hoofd naar beneden en dan vindt ze altijd wel een bergje hooi. Wat me alleen opvalt is dat de Welsh haar juist beschermt en haar in de gaten houdt en de andere shetlander lijkt haar nu meer te verstoten. Laatst liepen ze een keer vlak langs elkaar op en toen schopte de andere shetlander haar. Dat soort dingen doen me wel echt pijn om te zien, omdat ze totaal niks uitlokte, laat staan zichzelf kan weren.
Met het mennen ben ik een half jaar geleden al gestopt toen ze nog maar met één oog kon zien, maar het rijden is nu ook afgelopen, omdat ze hier met kindjes in ponylesjes liep en niet één vast ruitertje had die ze 200% vertrouwde. Verder neem ik ze wel eens n stukje mee wandelen, maar bij opstapjes of bij het oplopen van de trailer struikelt ze snel. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Ik zit er echt al een poos over na te denken. Nogmaals ik vind het een beetje cru om haar nu in te laten slapen, maar ik moet er ook niet aan denken dat ze een keer een been breekt oid omdat ze een opstapje niet ziet bijvoorbeeld.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:26

No_No schreef:
Wat vervelend zeg.. En wat moet het je een zorg geven..!

Heb je het idee dat de pony er zelf last van heeft? Het eten en water niet kunnen vinden zou voor jou betekenen dat je haar meer moet begeleiden. Een aantal keer per dag dus water aan bieden.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik een blinde pony laten hemelen..


Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Paard ziet niks meer, laten we 't beestje maar doodmaken. Als hij/zij verder gezond is waarom zou je dat doen?

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:27

Hier ook een merrie van 29 jaar met staar.
Het lijkt in stappen achteruit te gaan.
Als het "stilstaat" merk ik niet veel.
Maar als het in ene weer achteruit gaat is ze onzeker en schrikt ze veel. Het lijkt wel of ze diepte niet kan inschatten.

Ze zal uiteindelijk niets meer zien en zodra ik aan haar merk dat ze niet meer gelukkig is zal ik kiezen voor... Hoe moeilijk het ook is.
Maar tot die tijd zal ik er alles aan doen om het haar gemakkelijk te maken.

Moeilijk...

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:28

Oefenen met je stem een commando aan voet optillen als er een opstapje aan komt. Je zal je verbazen hoeveel ze met hun oren kunnen. Je zou er zelf nog mee kunnen springen met een vaste ruiter en duidelijkheid zo goed kunnen de oren het overnemen van de ogen.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 30-09-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:29

Lizzyy schreef:
No_No schreef:
Wat vervelend zeg.. En wat moet het je een zorg geven..!

Heb je het idee dat de pony er zelf last van heeft? Het eten en water niet kunnen vinden zou voor jou betekenen dat je haar meer moet begeleiden. Een aantal keer per dag dus water aan bieden.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik een blinde pony laten hemelen..


Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Paard ziet niks meer, laten we 't beestje maar doodmaken. Als hij/zij verder gezond is waarom zou je dat doen?


Als de pony er vrede mee heeft en met hulp zich aardig kan redden, waarom zou je dan?

Alsof je zomaar effe een pony die je al zo lang hebt in laat slapen terwijl het niet nodig is.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:31

060606 schreef:
Oefenen met je stem een commando aan voet optillen als er een opstapje aan komt. Je zal je verbazen hoeveel ze met hun oren kunnen. Je zou er zelf nog mee kunnen springen met een vaste ruiter en duidelijkheid zo goed kunnen de oren het overnemen van de ogen.


Dankjewel voor de tip!! Ik ga er mee aan de gang. Haar oortjes werken nog prima. Als ik ergens rondom de wei loopt kijkt ze altijd meteen op. Vaak wel de verkeerde kant op, maar toch, ze hoort het wel :P

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:59

jes_sira schreef:
Lizzyy schreef:

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Paard ziet niks meer, laten we 't beestje maar doodmaken. Als hij/zij verder gezond is waarom zou je dat doen?


Als de pony er vrede mee heeft en met hulp zich aardig kan redden, waarom zou je dan?

Alsof je zomaar effe een pony die je al zo lang hebt in laat slapen terwijl het niet nodig is.


Waarom zou je in hemelsnaam op een blind paard moeten rijden? Ik zit hier werkelijk waar met open mond en vol verbazing te lezen dat blinde paarden nog bereden worden.
Paarden zijn vluchtdieren. Een blind paard kan niet eens weg komen als het schrikt. In MIJN OGEN (er staat ook dat IK het persoonlijk zou laten hemelen) moet een paard een paardwaardig leven kunnen leiden. Daar bedoel ik mee dat het zonder pijn en belemmering door de wei moet kunnen hobbelen. Het dier moet zich zelf kunnen redden. Natuurlijk is het moeilijk voor ts om afscheid te moeten nemen van de pony!! Ik weet hoe dat voelt want ik breng volgende week mijn paard weg die alleen maar artrose heeft waar je volgens mensen ook nog wel gewoon op kan blijven rijden.
De pony van ts wordt al verstoten door andere pony's. Hoe denk je dat het in de natuur gaat? Het dier is zwak en dus een gevaar voor de kudde. Dat heeft de pony zelf ook wel door, het kan niet eens op tijd weg komen om de klappen te ontwijken. Wie zegt dat het dier er vrede mee heeft?

Maar goed, ik ga wel weer een topic verder kijken. Ik geloof dat ik mij hier alleen maar ga lopen opwinden

Fleur ❤️

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:24

@No_No: je ziet toch nergens staat ik wil dat er nog op gereden word? Ik zou dat persoonlijk zelf echt niet doen.
Ik bedoel meer als 't beestje zich nog kan redden in de wei en lekker tevreden buiten kan staan zie ik niet in waarom je het in moet laten slapen

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:37

Je kan plastic lintjes binden aan het schrikdraad en aan de muur of andere obstakels. Door het geluid weet ze waar iets is. De welsh kan je op het land een belletje in de manen hangen, op deze manier weet je shetter waar haar maatje is. Dit is (gelukkig) geen eigen bevindingen maar wel van iemand die een slechtziende pony door de leeftijd tussen de shetters had staan.

Ze spande hem ook gewoon in de 4 span net voor de kar. Ik heb het zelf gezien dat de blinde pony een maatje porde om even lekker te kunnen rennen. Ook de veulen positie en gaan met die banaan.
Je moet idd weinig veranderen, en desnoods apart zetten met een ploegje die de "handicap" accepteren. Pony
lekker in beweging houden, of een doel geven dan blijven ze langer fit.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:43

Lizzyy schreef:
No_No schreef:
Wat vervelend zeg.. En wat moet het je een zorg geven..!

Heb je het idee dat de pony er zelf last van heeft? Het eten en water niet kunnen vinden zou voor jou betekenen dat je haar meer moet begeleiden. Een aantal keer per dag dus water aan bieden.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik een blinde pony laten hemelen..


Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Paard ziet niks meer, laten we 't beestje maar doodmaken. Als hij/zij verder gezond is waarom zou je dat doen?

Omdat een paard een vluchtdier is. En die wordt echt niet gelukkig van blind rondlopen, hij kan het alleen niet zeggen. De enige reden waarom mensen dit soort dieren in leven houden is voor zichzelf. Het dier help je er niet mee.

snuggle
Berichten: 61
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:45

SaraViavia schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam op een blind paard moeten rijden? Ik zit hier werkelijk waar met open mond en vol verbazing te lezen dat blinde paarden nog bereden worden.
Paarden zijn vluchtdieren. Een blind paard kan niet eens weg komen als het schrikt. In MIJN OGEN (er staat ook dat IK het persoonlijk zou laten hemelen) moet een paard een paardwaardig leven kunnen leiden. Daar bedoel ik mee dat het zonder pijn en belemmering door de wei moet kunnen hobbelen. Het dier moet zich zelf kunnen redden. Natuurlijk is het moeilijk voor ts om afscheid te moeten nemen van de pony!! Ik weet hoe dat voelt want ik breng volgende week mijn paard weg die alleen maar artrose heeft waar je volgens mensen ook nog wel gewoon op kan blijven rijden.
De pony van ts wordt al verstoten door andere pony's. Hoe denk je dat het in de natuur gaat? Het dier is zwak en dus een gevaar voor de kudde. Dat heeft de pony zelf ook wel door, het kan niet eens op tijd weg komen om de klappen te ontwijken. Wie zegt dat het dier er vrede mee heeft?


Mijn ervaring is heel anders. Mijn paard heeft 1 oog en heeft aan het andere oog sterk verminderd zicht. Toen zijn oog net verwijderd was, had hij soms niet in de gaten dat de kudde naar een ander deel van het terrein was vertrokken. Dan kwam een van de paarden terug om hem even op te halen. Toen ik dat zag vond ik het echt zo bijzonder! Dit is wel al jaren een stabiele kudde, dat scheelt waarschijnlijk. Nu is hij helemaal gewend en merk je helemaal niet dat hij weinig ziet. Blinde paarden kunnen in veel gevallen echt nog wel een paardwaardig bestaan leiden.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:50

Lizzyy schreef:
No_No schreef:
Wat vervelend zeg.. En wat moet het je een zorg geven..!

Heb je het idee dat de pony er zelf last van heeft? Het eten en water niet kunnen vinden zou voor jou betekenen dat je haar meer moet begeleiden. Een aantal keer per dag dus water aan bieden.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik een blinde pony laten hemelen..


Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Paard ziet niks meer, laten we 't beestje maar doodmaken. Als hij/zij verder gezond is waarom zou je dat doen?


Als mijn oudje blind zou worden gaat hij ook hemelen en dat heeft niks te maken met zomaar doodmaken omdat hij niet meer compleet is. Maar omdat hij dan gewoon geen paard waardig leven meer kan lijden en ik als de dood zou zijn dat hij in blinde paniek zichzelf zou verwonden of erger in de sloot terecht komt en verdrinkt.
Vind dat overigens ook een erg vervelende opmerking alsof iedereen maar ff besluit zijn paard dood te maken.
Op een gegeven moment houd het leven gewoon op en hier is dat een heel goed leven geweest.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:56

Wij rijden ook nog op die van ons, met name buiten, en ze geniet hier zichtbaar van.
Sterker nog, we nemen zelfs haar veulen mee.
Ik denk wel dat er een groot vertrouwen moet zijn van het paard naar de mens.
En ik denk ook dat het aan het karakter van het dier ligt.



Een dier in laten slapen omdat het blind is? Als het overal tegenaan loopt en constant in paniek is, ja, dan is het een overweging, maar als het zich prima kan redden en plezier heeft, zie ik niet in waarom je dat zou moeten doen. :)

Anoniem

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:01

Het ene paard is het andere niet en ik denk dat er om die reden sowieso geen kant en klaar antwoord is.
Het ene paard zou beter af zijn als je het zou inslapen, omdat het overal tegenop loopt, struikelt, verstoten wordt, zich niet kan verdedigen etc.
Terwijl de andere zich aanpast, in een kudde staat waar men rekening houdt met het dier en het allemaal heel stabiel is.
Dat is iets wat je als eigenaar moet ontdekken en er is geen keuze goed of fout. :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:13

No_No schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam op een blind paard moeten rijden? Ik zit hier werkelijk waar met open mond en vol verbazing te lezen dat blinde paarden nog bereden worden.
Paarden zijn vluchtdieren. Een blind paard kan niet eens weg komen als het schrikt. In MIJN OGEN (er staat ook dat IK het persoonlijk zou laten hemelen) moet een paard een paardwaardig leven kunnen leiden. Daar bedoel ik mee dat het zonder pijn en belemmering door de wei moet kunnen hobbelen. Het dier moet zich zelf kunnen redden. Natuurlijk is het moeilijk voor ts om afscheid te moeten nemen van de pony!! Ik weet hoe dat voelt want ik breng volgende week mijn paard weg die alleen maar artrose heeft waar je volgens mensen ook nog wel gewoon op kan blijven rijden.
De pony van ts wordt al verstoten door andere pony's. Hoe denk je dat het in de natuur gaat? Het dier is zwak en dus een gevaar voor de kudde. Dat heeft de pony zelf ook wel door, het kan niet eens op tijd weg komen om de klappen te ontwijken. Wie zegt dat het dier er vrede mee heeft?

Maar goed, ik ga wel weer een topic verder kijken. Ik geloof dat ik mij hier alleen maar ga lopen opwinden


Beste No_No,
Heb jij ooit met een blind paard gewerkt? Heb je met eigen ogen kunnen zien dat deze blinde paarden geen paardwaardig bestaan meer lijden? Wij hebben hier lang en diep over nagedacht, en ook echt wel een paar keer overwogen om haar een spuitje te geven. Maar ons paard liep vrolijk rond, en werd ondersteund door een pony die ECHT uit het wild kwam en opgegroeid was IN EEN WILDE KUDDE! Volgens jou zou mijn wilde pony, ons blinde paard hebben moeten verstoten. Deed hij dat? Integendeel. Paardwaardig bestaan? Jazeker. En ze wist prima tot hoe ver ze kon rennen in de wei waar ze al een tijdje in stond voordat ze blind werd.
Natuurlijk gingen we niet meer tot het gaatje met ons blinde paard. We hobbelden op haar rond, en maakten af en toe nog een buitenritje, waar ze prima van genoot, volgens onze subjectieve menselijke waarden. Dat ze nu niet meer leeft, en dat we gestopt zijn met rijden, heeft niks te maken gehad met haar blindheid.
Dus, als iemand met Echte ervaring met blinde paarden, kan ik de TS alleen maar vertellen dat blindheid helemaal het einde niet hoeft te zijn. En haar natuurlijk veel sterkte wensen.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:13

Weet je zeker dat ze staar heeft en geen maanblindheid? Dat laatste is namelijk een zeer pijnlijke aandoening waarbij je pony dus wel degelijk enorm zal lijden.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 23:03

peer2005 schreef:
Weet je zeker dat ze staar heeft en geen maanblindheid? Dat laatste is namelijk een zeer pijnlijke aandoening waarbij je pony dus wel degelijk enorm zal lijden.


Klopt daar heb ik naar gekeken en zo ziet het er wel uit. Maar DA zei staar.. In welke vorm doet maanblindheid pijn en hoe uiten ze dat meestal?

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheminee, sspinoy, xemmafalcon en 86 bezoekers