Nieuwe kitten erbij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Nieuwe kitten erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 22:38

Hoi allemaal!

Ik heb google al even bekeken, maar ik vind daar toch veel wisselende verhalen, en niet precies de situatie die wij hebben, dus vandaar dit topic.

Mijn vriend en ik wonen samen en hebben een gecastreerd katertje van 1 jaar genaamd Mario. Al een tijd lang wil ik er graag nog een kitten bij. Mario komt hier gewoon buiten en heeft ook goed contact met andere katten. Hij is erg sociaal en speels. Bij de buurvrouw komt hij ook een aantal keren per week binnen, zij heeft twee binnenkatten waaronder een kitten waar Mario dikke vrienden mee is. In de zomervakantie heeft hij daar ook een weekje gewoond en dat vond hij super gezellig!

Op dit moment wonen wij nog in een klein appartement in de stad, we gaan echter verhuizen naar een ruime rijtjeswoning in een rustigere buurt. Nu willen we er graag een kitten bij nemen. Dit hebben we tot nu toe nog niet gedaan omdat we de ruimte toch echt te klein vonden voor twee katten. Het besluit om een kitten erbij te nemen is omdat we merken dat Mario zich toch wel erg vaak verveeld, graag veel en wild wil spelen, en veel energie heeft. Het zou super zijn als hij met een maatje door het huis zou kunnen dollen.

Het koppelen zal gebeuren in het nieuwe huis, waar geen van beide katten dan nog gewend is, dus neutraal terrein. Dit lijkt mij het slimst. Het koppelen zelf vind ik lastig, ik lees verschillende verhalen. De een zet de kitten in reismand gewoon midden in de woonkamer zodat de andere kat erbij kan. Bij ons zouden ze dan met zijn 2en tegelijk in een mand in de woonkamer gezet worden. Dit heeft best wel mijn voorkeur want het is neutraal terrein. Of hebben jullie horrorverhalen waarbij dit compleet mis ging?

Andere situatie zou zijn om de katten allebei in naastgelegen kamers te laten wennen. Dus helemaal geen contact, alleen elkaar horen. En dan na een dag van kamer laten wisselen en na een tijd bij elkaar laten. Wat is jullie ervaring? De buurvrouw heeft haar kitten gewoon meteen losgelaten in huis.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
En maakt het nog uit wat voor geslacht we erbij nemen?
Onze voorkeur gaat uit naar nog een katertje, die we uiteraard laten castreren als hij oud genoeg is.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Nieuwe kitten erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:43

Goh. Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor, gewoon je kitten los vij de andere kat. Katten regelen het zelf wel, niet te druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:44

Wij hebben inmiddels 7 katten. En bij allemaal hebben we het reismandje gewoon in de kamer gezet, deurtje open en ze zoeken het maar uit. Na 3-4 dagen gaat alles prima.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:46

Ik zou zeker voor een katertje kiezen. Katers en poezen spelen nou eenmaal -in de regel- verschillend.

Wat ik een handige methode vind is de dieren in aparte, aangrenzende ruimtes neerzetten, en dan de deur op een kier. Schuifdeuren zijn daarbij ideaal. Als het contact door die kier heen goed gaat (ze kunnen snuffelen en dat gaat oké) kun je kijken wat ze doen als je ze samen laat.

Vwb katten regelen dat zelf wel: dat was hier met de laatste introductie voor 50% zo. Mijn kater die ik toen bijna 7 jaar had was als de dóód voor het nieuwe stuiterpluisje. Stuiterpluisje vond het ook normaal om haar voorpootje tegen het hoofd van de 10 x zo veel wegende kater te zetten als hij te dichtbij kwam terwijl madam haar bakje nog niet leeg had. Mijn kater is echt een tijdje uit z'n doen geweest. Nu na ruim 3 jaar leven ze min of meer langs elkaar heen.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nieuwe kitten erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:54

Nooit moeilijk gedaan gewoon kat erbij gezet. Volwassen nieuwe kat net zo goed als opvang kittens en pups net zo makkelijk als volwassen honden.

Zo lang je weet dat alle dieren sociaal zijn richting elkaar en ze jou mening respecteren komt alles goed hoor. Hoe moeilijker jij als zeg maar leiding gevende doet en hoe meer spanning en nadruk je er op legt hoe moeilijker het voor de dieren wordt.

Heb mensen mee gemaakt die een 2de kat wilden maar het niet durfden. Hun kat was sociaal en hun keuze asielkat ook. Aan geraden het mandje neer te zetten binnen en de reacties van de katten af te wachten. Mandje neer zetten met zicht op open kattenbak. 15 minuten zodat de nieuwe kat 2at kon bekijken. Dan deurtje er uit en laat de katten doen.
Deze mensen belden even later dat het op zich goed ging maar hun vonden het zo eng. Heb ze toen de stad in gestuurd om een ijsje en de katten gewoon samen in huis te laten haha
Dit is helemaal goed gekomen ;)

Zeker een jonge kat en een kitten komt vast goed ;)

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe kitten erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:15

Wat leuk!
Wij hadden al een gecastreerde kater en daar kwam een klein poesje bij.
Ging prima eigenlijk van begin af aan en dat terwijl de oude eigenaren van de kater zeiden dat hij absoluut niet met andere katten kon.

We merken het ja.... :
Afbeelding

Ik zeg. Gewoon doen :D

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:32

Lekker bij elkaar zetten en niet schrikken als er wat gegromd en geblaasd wordt en misschien af en toe een corrigerende tik door de oudere kat uitgedeeld wordt. Het hoort er allemaal bij.

Mijn poes was bijna 2 toen ik er een katertje bij nam (jonger broertje van dezelfde ouders) en ik heb ze direct bij elkaar gezet.

Dit was vrijwel direct nadat ik hem uit de reismand haalde.


En dit was een week later...

Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:33

Ik zou er niet een heel jonge kitten bijnemen, maar eentje die een paar maanden jonger is dan jullie kater. En inderdaad een katertje.
Naar onze ervaring (met heel wat katten) hebben ze dan meer aan elkaar dan met een heel klein ukkie en het ukkie loopt ook minder risico. Ik heb zowel zelf als bij anderen meerdere ongelukken meegemaakt met (gecastreerde) katers van ongeveer 1 jaar en kittens (1 is blind geworden aan een oog, twee andere zijn al spelend doodgebeten).