Schaap,gans of toch grasmaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 15:48

Ik ben een beetje aan het dagdromen.
Wat zou het beste werken om alles een beetje kort te houden?
Stel je een erf voor met veel bomen en hier en daar een weitje.
Wat is dan handig?
Ganzen zijn grazers en wakers.
Quesant schapen, zijn echt schattig maar weet eigenlijk niet of ze ook goed onkruid eten.
Of toch gewoon een saaie grasmaaier?

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:38

Grasmaaier heeft als voordeel dat het alles kort maait, maar het kost natuurlijk wel moeite elke keer. Precies de reden waarom wij Ouessant (geen quesant dus, veel gemaakte fout) schaapjes hebben aangeschaft. Ze vreten eigenlijk alles, behalve brandnetels. Die halen we dus alsnog weg met de bosmaaier, maar de rest is prachtig vlak! En ze zijn zeker schattig, mits je tegen geblaat kan :-)

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 07:41

Dank je voor het antwoord.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:54

Wij hebben twee Hybridean schapen. Die houden alles kort en eten zelfs het teveel aan klimop. Gezellige schaapjes zonder problemen en nauwelijks onderhoud.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:36

Ik zou gezellig voor de schaapjes gaan, lekker natuurlijk en als je er toch de ruimte voor hebt. Scheelt je maaiwerk en het is ook nog eens gezellig!
Ganzen ben ik persoonlijk niet kapot van, maar dat is ook meer omdat ik ze zelf eng vind en mijn hond ze juist erg interessant vind.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:42

Ik kan je vertellen dat de Ouessant schaapjes ook goede wakers zijn, de hele buurt weet het als er iemand in de buurt loopt. Hihi, heb er zelf 13 en betwijfel of de huizen in de buurt er echt heel gelukkig mee zijn. Maar schattig zijn ze zeker!

Susanne

Berichten: 11609
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:49

Ouessant schaapjes zijn onwijs leuk en vrij makkelijk qua onderhoud. Gras blijft netjes vlak gegeten en eten ook de meeste onkruidjes wel. Maargoed met een dier komt ook verantwoordelijkheid (oppas regelen voor vakanties enzo) en een grasmaaier zet je in de schuur :D

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:55

LovingTweety schreef:
Ik kan je vertellen dat de Ouessant schaapjes ook goede wakers zijn, de hele buurt weet het als er iemand in de buurt loopt. Hihi, heb er zelf 13 en betwijfel of de huizen in de buurt er echt heel gelukkig mee zijn. Maar schattig zijn ze zeker!


Klopt! Hier hebben we er 14 lopen en als er iemand aankomt dat weet je dat meteen!
Ze vereisen niet veel onderhoud. Een schuilhok en 's winters onbeperkt hooi. Ik voer ze dan ook biksjes bij. In juli worden ze geschoren en ontwormd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:05

hier 2 ganzen en die eten eigenlijk ook alles hoor,houden alles mooi kort.
gaan natuurlijk niet zoveel eten als schapen,maar zijn reuze gezellig,komen altijd af, en zijn idd goeie wakers.

voordeel van ganzen tov schapen is dat ze geen zo'n goeie omheining nodig hebben.
schapen zijn ook wel uitbrekers,moet je al zorgen dat de omheining mooi en goed is,of die lopen ook waar ze niet horen te lopen.

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:09

Ouessantjes zijn niet echt uitbrekers vind ik. Wij hebben ook ganzen gehad maar helaas hebben we ook vossen in de buurt en toen hadden we geen ganzen meer. -O-

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:09

tengeltje11 schreef:
hier 2 ganzen en die eten eigenlijk ook alles hoor,houden alles mooi kort.
gaan natuurlijk niet zoveel eten als schapen,maar zijn reuze gezellig,komen altijd af, en zijn idd goeie wakers.

voordeel van ganzen tov schapen is dat ze geen zo'n goeie omheining nodig hebben.
schapen zijn ook wel uitbrekers,moet je al zorgen dat de omheining mooi en goed is,of die lopen ook waar ze niet horen te lopen.

Met de oprukkende everzwijnen, wolven, etc. (naast loslopende <piep>honden waar van toepassing) is een solide omheining altijd aan te raden. Scheelt ook een stuk mocht je stroomklok er onverwacht mee op houden, want die dingen leven ook niet eeuwig (helaas).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:16

nuja,wij hebben een put met water,als er onheil is,gaan ze zwemmen en kan er hen niets meer raken natuurlijk.

hier zitten de ganzen,samen met de paarden en de varkentjes in een weide die omheind is met 4 snok-draadjes.

Niemand gaat erdoor.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:08

Ik ga eigenlijk nooit op vakantie dus dat is niet het probleem. Omheining eigenlijk moeilijker .

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:12

Jelleee schreef:
Ouessant schaapjes zijn onwijs leuk en vrij makkelijk qua onderhoud. Gras blijft netjes vlak gegeten en eten ook de meeste onkruidjes wel. Maargoed met een dier komt ook verantwoordelijkheid (oppas regelen voor vakanties enzo) en een grasmaaier zet je in de schuur :D


Ja en vergeet niet: oornummers regelen, UBN nummer aanvragen, ontwormen, bekappen, scheren, ontluizen, onkruid wat giftig is weghalen, mineralen bijgeven.
Eventueel bijvoeren in de winter.
Maar super leuk ouessantjes, heb er ook 3!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 29-09-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:14

kohtje schreef:
Ik ga eigenlijk nooit op vakantie dus dat is niet het probleem. Omheining eigenlijk moeilijker .


Ik heb best simpele omheining, konijnengaas en palen. Gaan ze niet door, mits ze natuurlijk genoeg te eten hebben, als ik het hek openlaat zijn ze wel weg (lees : staan ze ineens in de gang) :D

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:16

Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik toch naar de grasmaaier neig. Denk dat bv giftige planten weg halen geen doen is.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:22

Freya6 schreef:
Jelleee schreef:
Ouessant schaapjes zijn onwijs leuk en vrij makkelijk qua onderhoud. Gras blijft netjes vlak gegeten en eten ook de meeste onkruidjes wel. Maargoed met een dier komt ook verantwoordelijkheid (oppas regelen voor vakanties enzo) en een grasmaaier zet je in de schuur :D


Ja en vergeet niet: oornummers regelen, UBN nummer aanvragen, ontwormen, bekappen, scheren, ontluizen, onkruid wat giftig is weghalen, mineralen bijgeven.
Eventueel bijvoeren in de winter.
Maar super leuk ouessantjes, heb er ook 3!

Ubn is eenmalig ff gedoe, daarna geen omkijken meer naar. Als je bij het stamboek gaat, regelen zij verder alles, heel eenvoudig. Ontwormen is 2x per jaar zat, bekappen ook waarvan 1x bij het scheren. Parasieten hoef je in principe niks tegen te doen, doe ik wel in de zomer. En er is erg weinig giftig voor die kleintjes. Onbeperkt hooi in de winter en evt een klein handje brokjes is zat voor ze. Ik heb ze ietsje meer gevoerd vanwege een broodmagere oude dame, maar nu zijn ze dus veel te dik geworden...
Ik doe relatief veel voor ze, hou mn dieren graag zo perfect mogelijk. Maar krijg vaak rare blikken van andere fokkers, want ik doe veel te moeilijk volgens hun... Maar alsnog vind ik het erg weinig werk. Elke week maaien in de zomer kost me veel meer tijd en energie!

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:24

O ik heb dat ook met mijn dieren, ik doe het goed of ik doe het niet. Daarom ben ik ook hier. Wil wel dat ik het goed doe.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:08

Ja ik bedoel ook niet je te ontmoedigen, maar ik begon met de schaapjes en de fokker zei echt dat ze helemaal niks nodig hadden etc. Ik vind het toch als je het goed wilt doen, meer werk dan ik dacht. Maar eenmaal alles geregeld is het niet veel meer.
Ik voer ze handje muesli per dag, ze hebben weinig water nodig.
Ubn en oornummers was bij mij heel gedoe omdat het niet goed werkte met de site van rvo, maar je kunt ook even bellen dan.
Bij vervoeren heb je vervoersbewijs nodig, te downloaden ook op de site van rvo.
Maar het zijn echt super schattige, goed tamme (als je ff tijd investeert) schaapjes. Zou ze dan aanschaffen in de lente evt. met lammetjes die kun je dan goed tam houden. (=handig voor ontwormen en scheren etc).

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:16

Suzanne F. schreef:
Ouessantjes zijn niet echt uitbrekers vind ik. Wij hebben ook ganzen gehad maar helaas hebben we ook vossen in de buurt en toen hadden we geen ganzen meer. -O-

Ik denk dat één van onze Ouessantjes denkt dat ze een geit is, ze springt bij ons gewoon over de omheining van bijna een meter hoog heen, met vier pootjes tegelijk :D

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:20

Diablo schreef:
Suzanne F. schreef:
Ouessantjes zijn niet echt uitbrekers vind ik. Wij hebben ook ganzen gehad maar helaas hebben we ook vossen in de buurt en toen hadden we geen ganzen meer. -O-

Ik denk dat één van onze Ouessantjes denkt dat ze een geit is, ze springt bij ons gewoon over de omheining van bijna een meter hoog heen, met vier pootjes tegelijk :D


Hier ook zo eentje, die hupt altijd met vier poten tegelijk in de lucht. Ze springen ook slootje met gemak :D

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:36

Onze schaapjes gaan nergens heen. Blijven netjes staan. Helaas wel al onze kippen vorige week verloren door een vos, ondanks goede gaas hekken. Zo'n groen heras hekwerk.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 19:59

Alles op de lange baan. Huis wat ik op het oog had gaat niet door.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

CoonArt

Berichten: 23285
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Schaap,gans of toch grasmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:50

Shetlandertjes?

Have You Hugged Your Horse Today?

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:54

HorseyDude schreef:
Shetlandertjes?


Die lopen je weitje helemaal kapot. En vereisen veel meer onderhoud dan schaapjes.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, FransienE, mirtedl, ogidni en 92 bezoekers