HELP! Rijbak bodem verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anique161
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-04-12

HELP! Rijbak bodem verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 17:08

Ik ben op zoek naar tips, aanraders of iets anders voor mijn rijbak. Al zolang ik mij kan herrinneren is de bak al los geweest. Mijn paard zakt tot zijn kogels zo ongeveer erin.

Een paar jaar geleden (ik denk 6 -7 jaar) hebben ze de bodem omgedraaid, zwart zand naar onder en het witte zand erop. Nu ongeveer 2 jaar geleden hebben ze m3c zand er aan toe gevoegd. De bodem is toen iets verbeterd maar nu is het weer terug bij af.

De bak wordt regelmatig gesleept, vast gereden en gesproeid maar hij blijft erg los.

Daarnaast is het probleem in de winter dat de bak erg snel blank staat, maar dan ook helemaal blank. Er is dan weer niet in te rijden en het duurt erg lang voordat de bak weer begint te drogen.

Naar mijn idee is er nooit een fijne periode dat de bodem precies goed is, hij is te mul of staat blank.

Ik ben op zoek naar een langdurige oplossing, dus geen houtproducten dat uiteindelijk gaat verrotten en de hele bodem vervangen moet worden.

Ik zou ook graag het liefst een agterberg bodem willen, maar ik denk dat de meeste hier wel begrijpen dat dat er niet in komt bij mijn ouders.


m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: HELP! Rijbak bodem verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:11

Ik heb geen oplossing voor je voor de langere termijn.

Wat ik wel wil vragen is hoe je sproeit? Met normale sproeiers kom je namelijk niet zo heel ver als de bak al zwaar is, daarvoor komt er te weinig water op.
Wat ik doe om onze snel zware bak te onderhouden is met de hand sproeien, overal écht een flinke plens water op en dan is hij goed te houden. kost wel veel tijd..

succes met het vinden van een makkelijkere oplossing


anique161
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 17:42

m9ara schreef:
Ik heb geen oplossing voor je voor de langere termijn.

Wat ik wel wil vragen is hoe je sproeit? Met normale sproeiers kom je namelijk niet zo heel ver als de bak al zwaar is, daarvoor komt er te weinig water op.
Wat ik doe om onze snel zware bak te onderhouden is met de hand sproeien, overal écht een flinke plens water op en dan is hij goed te houden. kost wel veel tijd..

succes met het vinden van een makkelijkere oplossing


Ik heb er een sproei instalatie op en kan de bak daarmee blank zetten. Het probleem is dan dat ik dan ga rijden en binnen 5 minuten is het weer zo los.

Daarnaast, als ik hem nu echt nat ga sproeien en volgende week gaat het regenen staat hij weer volledig blank, en dan duurt het weer erg lang voordat hij droog is.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:30

Ik zou er toch investeren als ik jou was, zwaar zand is funest voor paardenbenen, of buiten rijden indien mogelijk.

anique161
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 10:51

farahdiba46 schreef:
Ik zou er toch investeren als ik jou was, zwaar zand is funest voor paardenbenen, of buiten rijden indien mogelijk.


Het is ook de bedoeling om te investeren, vandaar mijn vraag...

Maar iedereen snapt denk ik wel dat een particulier met 1 a 2 paarden in de sport geen professionele bodem erin laat leggen. Volgens mij zijn er genoeg oplossingen die minder kosten dan een compleet niewe topbodem erin te leggen en toch goed werken om de bodem stabiel te krijgen.

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: HELP! Rijbak bodem verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:53

Het is vreselijk prijzig, maar je zou eb en vloed bodem kunnen gebruiken?
Het is duur, maar gaat lang mee, en is heel fijn!

Spoiler:
Nieuwsgierig aagje!

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: HELP! Rijbak bodem verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:54

snippers van zorgdrager er door heen mengen?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Kyno en 39 bezoekers