Eisen stellen voor we een relatie starten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 13:38

Ik zit met een moeilijke kwestie en ik weet niet meteen hoe ik moet reageren.

Een tijdje geleden heb ik een jongen leren kennen, en hij heeft al meerdere malen aangegeven dat hij wel een relatie met me zou willen. Op zich zou ik dat wel zien zitten, maar ik heb intussen gemerkt dat er psychisch wat dingen niet helemaal lekker zitten bij hem.

Ik heb zelf borderline, maar ik neem al een hele tijd antidepressiva en ga tijdens de moeilijke periodes langs bij een psycholoog. Echter blijf ik het moeilijk hebben om structuur in mijn leven te krijgen, ik ben enorm chaotisch en denk vaak niet na voor ik iets doe. Mijn grootste probleem vandaag is dat ik niet kan plannen, dat ik altijd alles wil doen en dan achteraf spijt krijg als ik merk dat ik daardoor andere dingen moet laten vallen. Iets anders waar ik mezelf vaak op betrap is liegen, ik kan niet uitleggen waarom ik dat doe maar het lijkt alsof ik altijd maar de halve waarheid wil vertellen.
Nadat mijn vorige relatie ontploft is heb ik daarom ook heel bewust al 6 jaar geen nieuwe relatie gestart.

Ik slaap in mijn eigen huisje, maar ik ga nog elke avond bij mijn ouders eten en mijn moeder doet mijn was := Echt zelfstandig ben ik dus nog niet. Ik heb iemand nodig die stabiliteit in mijn leven brengt en die de pieken en dalen van mijn emotionele rollercoaster wat kan opvangen. De antidepressiva helpen daar ook wel bij, maar het blijft een moeilijk punt.

Maar nu is het probleem dat die jongen psychisch ook niet stabiel is. Hij lijkt regelmatig door heel diepe dalen te gaan, zelfs in die mate dat hij zelfmoordgedachten heeft. Op bepaalde momenten lijkt hij heel normaal, maar zodra er iets niet gaat zoals het moet kan hij daar helemaal niet mee overweg. Dan sluit hij zich volledig af en kan hij zelfs agressief worden. Op zo'n momenten duwt hij de mensen die hem graag zien en het goed met hem voorhebben ook zo hard mogelijk van zich weg. Hij heeft nog nooit therapie gehad en lijkt geen hulp te willen aanvaarden.

Nou blijft het door mijn hoofd spoken, wat als wij een relatie zouden beginnen? Mijn gevoel wil het wel, maar mijn verstand zegt dat we gewoon plankgas richting een hele diepe afgrond zullen rijden. Ik slaag er voorlopig wel in om verstandig met zijn moeilijke momenten om te gaan, maar ik ken mezelf goed genoeg om de weten dat dat niet altijd zal lukken.

Kan ik hem vragen om eerst in therapie te gaan en te werken aan zichzelf voor we wat met elkaar beginnen? Of is dat bij voorbaat al gedoemd om te mislukken?

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017


Doubtless

Berichten: 8462
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:42

Natuurlijk kan je dat vragen :) Als ik je beschrijving zo lees lijkt het me ook heel fijn (en veiliger) om onder begeleiding een start te maken!

Vragen kan altijd, maar houd er rekening mee; nee is ook een antwoord ;)

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:43

Als iemand zelf geen hulp wil aanvaarden, dan gaat dit heel moeilijk worden. Ik denk ook niet dat je dat kunt eisen van iemand. Je weet ook niet of de therapie zal werken voor hem, maar als hij wel therapie volgt en je hebt zo'n eis aan hem gesteld, dan 'moet' je de relatie ook aan gaan...
Eisen stellen bij voorbaat aan een relatie klinkt niet goed.
Bij mij gaan er alarmbellen rinkelen in ieder geval bij deze situatie. Ik zou proberen verstandig te zijn. Je hebt een stabiel persoon nodig. Twee instabiele personen samen werkt niet (ervaring mee, erg spijt van).

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:45

Je wordt dan als niet geheel zelfstandig persoon die een kruk nodig heeft ook kruk voor iemand anders. Luister naar je verstand en blijf er bij weg.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:45

Ten eerste vind ik het heel knap dat je hier zo grondig over nadenkt!

Mijn ervaring met een suïcidale partner is dat het ontzettend zwaar is. Niet alleen voor hem, maar ook voor de partner. Nu ben ik zelf vrij stabiel, maar ik kon er absoluut niet meer mee omgaan na een jaar of acht. Wij zijn dan ook gescheiden, al was dat niet de hoofdoorzaak.

En bedenk je dat therapie alleen werkt als iemand dat zelf wil. In therapie gaan om een meisje te 'krijgen' is gedoemd te mislukken.

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:47

Eline, ik spreek uit ervaring : als je niet wezenloos, holderdebolder, stapelverliefd bent op die jongen : niet aan beginnen. Ik sta zelf heel stabiel in het leven en ik kan je op een briefje meegeven dat een dergelijke relatie al aartsmoeilijk is wanneer je zelf geen emotionele problemen hebt. Als ik het zo hoor, hebben jullie beiden een stabiele partner nodig...

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:51

Wat knap dat je jezelf al zo goed kent Eline en zoveel werk doet aan jezelf! En wat fijn dat je ouders je ook zo ondersteunen.

Zoals je zelf al schrijft: je hebt een stabiele persoon nodig in je omgeving. Daar gaat deze jongen niet voor zorgen. Ook met therapie gaat dat niet makkelijk opgelost zijn. Kijk maar naar jezelf. Je werkt er hard aan, wil dat ook zelf, onderkend je zwakke punten, hebt veel steun in je omgeving, maar ondanks dat heb je toch nog wel eens een moeilijke periode.
Een relatie met deze jongen lijkt me, hoe dan ook, gedoemd te mislukken en met een beetje pech kom jij er emotioneel (flink) beschadigd uit.

Niet doen dus. En als hij vraagt ook geen voorwaarden of eisen stellen aan hem. Hou het bij jezelf en zeg dat je hem erg aardig vind, maar dat hij voor jou niet juiste persoon is om een relatie mee te beginnen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:56

Ben het eens wat hierboven is gezegd. En ik vind ook dat je echt heel goed bezig bent en dat het voor je pleit dat je zoveel zelfkennis hebt!

En kan alleen nog toevoegen:

Een fijne relatie is er 1 waarin je elkaar beter maakt. Dat is voor jou dus een stabiele jongen.

Ik heb hiervoor altijd relaties gehad met emotioneel onstabiele mannen, ben zelf ook niet altijd al te stabiel. Ik ben nu pas getrouwd met iemand die ik 6 jaar geleden 'saai' had gevonden, maar ik had geen betere keus kunnen maken!! :D

Iemand die je aanvult is echt de moeite waard!

xPabloBokt

Berichten: 9359
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:59

tamary schreef:
Je wordt dan als niet geheel zelfstandig persoon die een kruk nodig heeft ook kruk voor iemand anders. Luister naar je verstand en blijf er bij weg.


Dit lijkt me voor nu het verstandigste inderdaad. Korte versie van wat ik probeerde te formuleren.

Je kunt niet zelf gaan ondersteunen als je zelf nog ondersteund wordt.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:02

Allereerst; wat ontzettend goed dat jij zo eerlijk naar jezelf kan kijken zeg, pluimpje! +:)+

Ik heb iets gehad met een jongen precies zoals jij beschrijft en die ging mij op een gegeven moment ook wegduwen. Hoe harder ik hem wilde helpen hoe harder hij ging duwen en hoe hopelozer ik mij voelde (waardoor ik me ook slechter en slechter ging voelen. Niet omdat ik nou zo nodig zijn problemen op wilde lossen maar omdat hij hoe dan ook steeds verder weg ging).
Dat is niet goed gegaan en ik heb toen ook echt heel veel moeite gehad om mijzelf weer stabiel te krijgen. Mijn ervaring is dus; zolang je jezelf niet op orde hebt; niet doen.

Mocht je het echt heel graag willen dan zou je hem dat inderdaad kunnen vragen maar houd er rekening mee dat hij ook nee kan zeggen en kies dan alsjeblieft voor jezelf, ipv 'nou ja... oke dan maar' te zeggen. :j

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:08

Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.

Is het al lente?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:23

Volg je verstand en niet je gevoel ...

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:23

Als buitenstaander zou ik zeggen niet doen. Dat je zegt dat ie agressief wordt als hij zich afsluit is voor mij al een reden op zich om het niet te doen. Daarnaast heb jij met borderline een stabiel persoon nodig, ik gok zo dat hij je dit niet gaat geven.
En je kunt wel aangeven dat je wilt dat hij in therapie gaat, maar dat gaat niet werken. Hij moet dat zelf willen, anders heeft het geen zin.
Er zijn genoeg leuke jongens die stabieler zijn.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:33

Gebaseerd op wat je hier zegt zou ik ook zeggen: niet doen. Wat goed dat je jezelf goed genoeg kent om te weten dat dit een potentieel probleem gaat zijn ! :j

Je weet dat je stabiliteit en rust nodig hebt, maar deze jongen klinkt niet als iemand die dit kan bieden. En men zegt dan "gevoelens kun je niet sturen", maar je kunt wél beïnvloeden hoe je met die gevoelens omgaat. Dus je kunt, ook als je wel kriebels voelt, toch besluiten om hier niks mee te doen of zelfs om het contact te verbreken als het (te) zwaar is om constant te horen over zijn depressieve episodes en moodswings, zeker als dit jouw eigen welzijn ook negatief beinvloedt.


Jolien87

Berichten: 17398
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:41

Heel eerlijk? Niet doen. In een relatie moet je elkaar aan kunnen vullen en elkaars sterke kanten nóg sterker maken. In jullie geval vraag ik me af of het niet andersom gaat zijn.

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:02

Wat schrijf je duidelijk over jezelf, je weet blijkbaar precies hoe het zit.
Maar dat is vaak het punt, aan het verstand ligt het niet! :)

Als ik afga vanuit jouw verhaal zou ik ook zeggen:
niet doen...twee mensen die elkaar niet versterken maar juist elkaar onbedoeld tegenwerken en misschien zelfs 'slechter' maken.

Maar dat is alleen afgaand van jouw verhaal.
Jij moet zelf de keuze maken natuurlijk.

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:45

Storm schreef:
Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.

Hier ben ik het mee eens. Ga gewoon samen leuke dingen doen en genieten van het leven. Dan zie je wel hoe het loopt. Je hoeft toch niet meteen te trouwen? Als een potentiele partner mij naar therapie zou willen sturen dan zou ik er niets meer aan vinden hoor.Geliefden zijn elkaars therapeut! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:47

anjali schreef:
Storm schreef:
Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.

Hier ben ik het mee eens. Ga gewoon samen leuke dingen doen en genieten van het leven. Dan zie je wel hoe het loopt. Je hoeft toch niet meteen te trouwen? Als een potentiele partner mij naar therapie zou willen sturen dan zou ik er niets meer aan vinden hoor.Geliefden zijn elkaars therapeut! <3


Nu ben ik meestal wel van het idee dat liefde vanzelf moet gaan, maar jij schetst het wel heel rooskleurig :=

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:55

anjali schreef:
Storm schreef:
Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.

Hier ben ik het mee eens. Ga gewoon samen leuke dingen doen en genieten van het leven. Dan zie je wel hoe het loopt. Je hoeft toch niet meteen te trouwen? Als een potentiele partner mij naar therapie zou willen sturen dan zou ik er niets meer aan vinden hoor.Geliefden zijn elkaars therapeut! <3


en dan is het grote risico dat je toch steeds meer op elkaar gesteld raakt en ze samen de afgrond in gaan. Mocht ze dan afstand willen nemen, zal dat vele moeilijker zijn dan nu.
Iemand of de liefde een kans geven is hopeloos romantisch, maar kan levensgevaarlijk zijn als je je verstand niet gebruikt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110617
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:09

anjali schreef:
Storm schreef:
Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.

Hier ben ik het mee eens. Ga gewoon samen leuke dingen doen en genieten van het leven. Dan zie je wel hoe het loopt. Je hoeft toch niet meteen te trouwen? Als een potentiele partner mij naar therapie zou willen sturen dan zou ik er niets meer aan vinden hoor.Geliefden zijn elkaars therapeut! <3


Als een geliefde iets niet moet zijn, dan is het wel een therapeut. Daar krijg je scheve verhoudingen van.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:14

@sneeuwpop,je hebt gelijk,maar het ligt er natuurlijk aan wat voor soort relatie ts zou willen,of het erg is dat het meer romantisch dan verstandig zou zijn.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-09-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opruiend/offtopic gedeelte uit het bericht verwijderd.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:25

TS, ik weet niet of je momenteel nog een therapeut of vertrouwenspersoon hebt, maar ik denk dat het sowieso ook een goed idee is om dit met hem/haar te bespreken, en hoe je hiermee om kunt gaan zonder zelf aan vooruitgang en zelfstandigheid in te boeten. Diegene kan vast beter een inschatting maken van wat verstandig is voor jou om te doen en wat jij "aankan" zonder zelf achteruit te gaan (dus: kun je een casual en luchtige vriendschap of zelfs een vorm van een relatie met zo iemand wel aan, of wordt het al snel te intens en moet je dus het contact verbreken of beter controleren en remmen?).

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:28

Storm schreef:
Waarom ga je eerst niet leuke dingen met hem doen en kijken hoe het loopt? Je kunt alles wel analyseren, maar het leven loopt toch altijd nét even anders, net als de liefde.
Ga eerst kijken of er iets is tussen jullie, zadel hem nog niet op met therapie als je niet eens zeker weet of je wel verliefd bent.


Mijn ervaring is als je dit doet en er ontstaan gevoelens, ben je te laat !
Ik zou als ik jou was dit contact laten verwateren en idd iemand zoeken die een stabiele tegenhanger is. Dus idd luisteren naar je verstand *\o/*

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:24

Ik denk dat dit vuur met vuur gaat zijn.
Je geeft aan dat je opzich wel wilt, maar dat je gedachten zeggen dat er iets niet klopt en je twijfelt.
Dat zou mij al genoeg zeggen.
Daarnaast is het zeker een groot punt dat je weet van jezelf dat je regelmatig liegt en geen structuur kunt behouden. Daar moet je als jongen wel erg stevig bij in je schoenen staan... om zoiets mee 'op te vangen'. Ik denk ook dat een relatie niet gebaseerd moet zijn van: 'luister je bent leuk maar kun je mij ook aan als ik een inzinking heb'. Ik denk dat je gewoon moet kijken uit welk hout een jongen gesneden is voordat je aan zoiets begint. En probeer iets of iemand te zoeken die jou kan opvangen. Het is denk ik niet de primaire taak van een partner om jou je leven te laten leiden.

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Eisen stellen voor we een relatie starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:31

Ach, misschien komt de TS erachter dat hij enorm uit zijn mond stinkt tijdens hun dates, dat hij schubben heeft onder zijn kleding, of dat hij heel erg snurkt 's nachts. Dan kun je altijd nog zeggen dat je het geprobeerd hebt :=

Is het al lente?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Century, IASCrawler, Lestria, M_D_H, November108, ontherun, Polarize, Prairy, Renee1991, SentiBot, xLauLaUx, xPabloBokt en 151 bezoekers