Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 13:28

*Bokt.nl / www.sectorraadpaarden.nl
Afbeelding
Paardenpaspoorten. Foto gemaakt door Margreet



Per 1 januari 2016 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot het paardenpaspoort. Naast de al bestaande voorschriften, zorgt een nieuwe EU-verordening voor een aantal aanpassingen.

Ten eerste zien de paspoorten uitgegeven na januari 2016 er iets anders uit dan de reeds bekende paspoorten. De identificatiegegevens en het hoofdstuk medische behandelingen staan voortaan vooraan in het paspoort.

Daarnaast heeft ieder paspoort een serienummer gekregen. Aan de hand van dit serienummer kan elk paspoort, ook de (nu nog niet uitgegeven) paspoorten zonder logo, herleid worden tot de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.

Ook al is het paard gechipt, zowel de beschrijvende als de getekende schets moeten ingevuld zijn. De getekende schets mag vervangen worden door twee duidelijke foto's van het paard in het paspoort.

Het is de verantwoordelijkheid van de houder van een paard dat de identificatiegegevens in het paspoort altijd actueel en correct zijn. Hierbij zijn met name van belang: is het paard bestemd voor slacht voor menselijke consumptie? Is het paard geregistreerd, dat wil zeggen ingeschreven bij een erkend stamboek of heeft het een FEI-paspoort? Wie is de huidige eigenaar van het paard? Dit laatste is alleen van toepassing als de paspoortuitgevende instantie dit op grond van haar reglementen eist.

Alle paarden die in Nederland verblijven moeten geregistreerd staan in de centrale databank van RVO.nl. Deze gegevens worden aangeleverd door de paspoortuitgevende instantie. Houders van paarden met een buitenlands paspoort moeten daarom dit paspoort, binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen, laten registreren bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie. De paspoortuitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet en het paspoort zo nodig aanvullen. Als dit niet kan, moet een nieuw paspoort uitgegeven worden en worden daarna de identificatiegegevens geleverd aan de centrale databank. Controle op de termijn van 30 dagen na invoer vindt, onder meer, plaats aan de hand van de datum op het gezondheidscertificaat.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:19

Ik zou wel willen weten wat dit voor mijn paard betekent. Hij heeft een belgisch paspoort en heb er nooit wat mee gedaan (behalve entingen in laten schrijven)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:23

Ik zat me af te vragen of ik nu foto's in het paspoort moet gaan doen. Heb jaren geleden een nieuw paspoort aangevraagd ivm het medisch inlegvel toen. Heb nu een duplicaat zonder afstamming en schets. Weet eigenlijk niet eens of dat ook wel in het oude stond, de schets. Heb hem nog wel ergens geloof ik.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

rkvdh

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:39

Heb ook een Belgisch paard. Hij staat daar ook geregistreerd en zijn chip is ook Belgisch.
Ben benieuwd of hij nu ook in Nederland nog een registratie nodig heeft.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:42

Mij benieuwd het meer hoeveel kosten er weer aan verbonden zijn.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:42

Ik ben ook benieuwd, mijn Draver heeft eens Duits paspoort en ik heb haar ook nooit op mijn naam overgeschreven...

[o]

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:56

petraaken schreef:
Mij benieuwd het meer hoeveel kosten er weer aan verbonden zijn.

Afhankelijk van waar je het laat doen :)

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:10

Hier hetzelfde, Brits paspoort en ook nooit op naam laten zetten.
Zou wel willen weten hoe ik dat moet wijzigen maar staat niet echt duidelijk aangegeven.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:12

Ik heb ook een Brits paspoort voor Pebbles, wel op naam laten zetten dus in GB weten ze ervan, maar in NL... overigens is Pebbles wel geschetst in dit paspoort en als het goed is gaat ze nooit meer weg. Maakt het dan nog wat uit?

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:19

Ook ik ben zeer benieuwd.
Paard van mijn dochter heeft een Belgisch paspoort en hij staat ook nog in België ingeschreven bij het stamboek.
Dit heeft de vorige eigenaresse zo gehouden ivm de kosten van overschrijving.
Wij hebben hem nu ruim een maand, en hij is al zeker 10 maanden in Nederland.
Ik begin me nu toch lichtelijk zorgen te maken :n

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.


YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:22

Mijn paarden staan ook niet officieel op mijn naam... Is dit nu dan wel verplicht?

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:26

YoeriTinker schreef:
Mijn paarden staan ook niet officieel op mijn naam... Is dit nu dan wel verplicht?

Zie
Nieuwsredactie schreef:
Wie is de huidige eigenaar van het paard? Dit laatste is alleen van toepassing als de paspoortuitgevende instantie dit op grond van haar reglementen eist.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:31

C_arola schreef:
YoeriTinker schreef:
Mijn paarden staan ook niet officieel op mijn naam... Is dit nu dan wel verplicht?

Zie
Nieuwsredactie schreef:
Wie is de huidige eigenaar van het paard? Dit laatste is alleen van toepassing als de paspoortuitgevende instantie dit op grond van haar reglementen eist.


Maar als ik het goed lees, ben ik dan verplicht een nieuw paspoort aan te vragen, omdat dit paard langer dan 30 dagen in Nederland is.
Dat zal wel een duur grapje worden |(

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:33

Nee je moet paspoort chip over laten zetten.
Ik ben er ook mee bezig.
Je stuurt paspoort en formulier en chipnummer op. Knhs (in mijn geval) regelt de rest).
Kosten bij mij 23€ voor overzetten, 8,50 voor aangetekend verzenden.
Paspoort krijg je gewoon weer terug.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:33

Dat durf ik niet te zeggen, ik antwoordde de vraag alleen nav de tekst hierboven die ik las. Het zijn ook al regels die bijna 3/4 jaar geleden ingevoerd zijn maar volgens mij weten niet veel mensen hiervan af waardoor het nu op de voorpagina staat.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:37

Zou dat van het vervangende paspoort eens navragen bij het RVO, hoewel ik al gemerkt heb dat zij helaas ook niet overal het antwoord op paraat hebben.
Wij, als stamboek, krijgen momenteel ook een berg vragen erover (net een korte FAQ geschreven ervoor). Waar we normaal 10 telefoontjes per week krijgen, zitten we nu dat al op deze dag alleen.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:36

Je hoeft een paard nog steeds niet op naam te zetten. Mijn zelfgefokte ruin is 4 jaar geleden al verkocht, staat nog steeds op mijn naam, maar is echt niet meer van mij. Dus als je een Nederlands paard koopt, en niet op naam zet is dat nog steeds geen probleem.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:26

Mijn merrie staat volgens mij ook niet geschets in haar paspoort.
Kun je dat zelf ook doen?

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:16

Als ze bij de knhs zijn geregistreerd (voor wedstrijden) zijn ze dan geregistreerd in NL?
Ik heb geen flauw idee of mijn geïmporteerde merrie hier bekend is.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:24

Wanneer er een geldig compleet paspoort bij het paard aanwezig is, hoeven er niet ineens foto's of ingetekende schets in.
Wanneer het een buitenlands paard is, moet het paard wel geregistreerd worden in Nederland.
Je moet het laten doen bij een willekeurige paspoortuitgevende instantie in Nederland, dat mag dus het erkende Nederlandse stamboek zijn van jouw ras, maar ook een willekeurig ander erkend stamboek of de KNHS.

Geregistreerd op startpas in niet hetzelfde als geregistreerd als 'woonachtig' in Nederland.
Dat is een andere handeling, de registrerende instantie moet het paard aanmelden in de centrale databank, dan is het paard geregistreerd volgens de regels van de nieuwe verordening.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:39

Hoe zit dat met buitenlandse paspoorten van paarden die voor 2016 ingevoerd zijn? Ik heb in 2015 een Lusitano gekocht in Portugal, die is in september 2015 naar Nederland gekomen. Hij staat bij het stamboek op mijn naam geregistreerd en ik heb dus van hem de stamboekpapieren en het blauwe boekje (Portugees paspoort van het stamboek). Iemand een idee? :o?

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:55

Ik zit ook met heleboel vragen... In de december Ciarra gekocht. Zij is net voor ik haar kocht over gekomen uit Ierland.
Ik heb verder niets met het paspoort gedaan, niet op naam laten zetten. Ik zou niet weten of hij haar geregistreerd heeft in NL. Ik heb wel een startkaart met haar bij d knhs.
Iemand die me kan helpen? Graag via pb

Edit: al opgelost, super geholpen. Bedankt Leonoor !
Laatst bijgewerkt door Iris92 op 29-09-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:01

rider schreef:
Hoe zit dat met buitenlandse paspoorten van paarden die voor 2016 ingevoerd zijn? Ik heb in 2015 een Lusitano gekocht in Portugal, die is in september 2015 naar Nederland gekomen. Hij staat bij het stamboek op mijn naam geregistreerd en ik heb dus van hem de stamboekpapieren en het blauwe boekje (Portugees paspoort van het stamboek). Iemand een idee? :o?


Staat op de website van de LVN: http://lusitanovrienden.com/index.php/registratie/

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:02

Ja dus er zijn inderdaad twijfels wb paarden die vóór de veranderingen al vanuit het buitenland naar Nederland zijn gekomen. Zoals mijn Belgische paard en een aantal andere voorbeelden hier.
Er staat nergens of het met terugwerkende kracht geldt of alleen vanaf nu alle nieuwe gevallen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:04

Ga er maar vanuit dat geen enkel paard dat voor 2016 uit het buitenland gekomen is, al correct in Nederland geregistreerd is.
Die verordening is pas sinds 2016 van kracht en op de nieuwe layout van de paspoorten na (die ik wel al ben tegengekomen bij de dit jaar geboren veulens), is er nog niet al te veel van de grond gekomen van de uitvoering van de rest van de bepalingen in de verordening.

Dus elk buitenlands paard (met buitenlands paspoort) dat je niet zelf hebt laten registreren dit jaar, zal zeer waarschijnlijk nog niet geregistreerd zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.