Hoe gezond aankomen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 22:10

Hallo,

Ik vraag mij af hoe je gezond kan aankomen, het wil maar niet lukken. Hoeveel ik ook eet ik word niet dikker. Om een beetje over mijzelf te vertellen ik ben 14, sport ongeveer iedere dag, weeg ongeveer 53 kg en ben 1.80.

Verder ben ik vegatarieër, maar eet veel vleesvervangers zoals noten, peulvruchten en produchten zoals tofu. Vroeger at ik weinig en was nogal treurig, maar mensen in mijn omgeving hebben mij daar weer boven op geholpen.
Ik ben hier vooral overna gaan denken toen mensen mij met anorexia gingen vergelijken. Toen pas had ik door dat er iets veranderd moest worden.

Maar nu een jaar laten wil het nog steeds niet lukken. Ik wacht op een gouden tip.


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:12

Koop een pot weight gainer.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:14

Of wacht tot je 18 bent, dan vliegt het er aan :P

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:19

lieveli schreef:
Of wacht tot je 18 bent, dan vliegt het er aan :P

Wat een onzin... Ik ben 34, ben 1.70m en weeg 50 kilo en ook ik kan alles eten wat ik wil er komt niks aan.

Ts ik zou eerst eens bloed laten prikken bij huisarts om te zien of je bijvb geen vitamine te kort hebt of een te snel werkende schildklier o.i.d. en daarna eventueel door laten verwijzen naar een goede diëtiste.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:19

Je bent nog hartstikke jong en je sport, dan is het best normaal dat je niet snel aankomt. Het gaat er uiteindelijk om hoe jij je erbij voelt. Wat eet je zoal op een dag? Je kan natuurlijk proberen om wat meer tussendoortjes te eten. Lekker wat muesli-repen enzo meenemen naar school, of chocolade :9 Gewoon lekker van genieten dat jij nu alles nog kan eten, want inderdaad, als je straks 20/25/30 bent dan vliegt het er waarschijnlijk aan :Y)

Ik ben ook heel lang vrij smal geweest, maar toen ik 30 werd kwam ik ineens veel meer bij :j Schijnt dat je stofwisseling een beetje verandert naarmate je wat ouder wordt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:21

Tja... gouden tip.. die is er vast niet.
Ik ben stukje ouder (understatement) ... toen ik 14 was was ik ook zo'n spriet en ja ik ben uiteindelijk wel zwaarder geworden maar nu nog steeds slank en dat past ook gewoon bij mijn bouw.
Hier ook vroeger als kind wel opmerkingen als anorexia.. pijnlijk als puber maar toch geen eetproblemen (al mocht ik van mijn ouders geen vegetariër worden omdat ik gewoon niet alles at en mijn zusje in die tijd wel vegetariër geworden maar dat was totaal ander type)

Blij zijn met jezelf en met je lijf is het belangrijkste. Als je veel sport is het natuurlijk wel goed om in de gaten te houden dat je wel genoeg energie binnen krijgt.

Twee jaar geleden toen ik na ziekte veel was afgevallen heb ik veel gehad aan de Eetmeter van het Voedingscentrum daarin hou je dan bij wat je eet en die laat je ook zien hoeveel energie (kcal) en voedingsstoffen je binnen krijgt. Dat heeft me toen wel geholpen om aan te komen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:22

Wat vervelend voor je dat je maar moeilijk aankomt.

Je gewicht is dusdanig laag dat je dit het beste is met de huisarts kan bespreken. Die kan jou vertellen, eventueel met behulp van een voedingsdeskundige, hoe je gezond aankomt. Én of er misschien een medische reden is waarom je zo licht bent en niet aankomt. Als het niet aan je eten ligt, dus je eet genoeg en gevarieerd, zou je zomaar een afwijking of aandoening kunnen hebben waardoor je zo weinig weegt.

Ik vind het geweldig van je dat je met je gewicht aan de slag wil maar ga niet teveel zelf experimenteren als een dokter je de gouden tip kan geven die je zoekt!

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:37

Hierboven zijn al veel tips gegeven. Hier iets wat me even te binnen schiet: aan de pil gaan als de rest niet werkt?
Laatst bijgewerkt door Fink op 28-09-16 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts

angelax

Berichten: 3355
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:37

Ik raad je ook aan om naar de huisarts zoals hierboven al is genoemd. Deze kan je eventueel ook doorsturen naar een dietiste.

Probeer in elk geval veel eiwitten binnen te krijgen, dit kunnen ook eiwitdrankjes zijn van de apotheek. Deze worden vaker aangeraden voor als je wilt aankomen. Kies met eten ook voor volle producten ipv magere.

Je kan me een pb sturen als je meer info wilt :)

zinaldo <3
er gaat niks boven groningen !

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:52

Ik volg, ik zit een beetje met het zelfde probleem.
Ik ben 1.92 (Ja ik ben een jongen) en weeg 65 kilo. :P

Kerstmuts

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:31


"if i had a world of my own, everything would be nonsense. nothing would be what it is. because everything would be what it isn't. and contrary wise , what is, it wouldn't be . and what it wouldn't be , it would, you see? - alice in wonderland

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:36

Kans is groot dat jou kcal/eiwit inhoud te laag is.

Er zijn mensen die snel verteren en dat al het eten al gauw in energie wordt omgezet.

Ik eet soms rond de 3500 - tot 4000 kcal per dag, met veel ijzer " dit omdat ik al snel ijzer te kort kan krijgen" en ook het feit dat ik met zware gewichten bezig bent.

Een normaal persoon hoort rond de 2800 kcal p/d te eten.

Als ik 2 dagen rond de 1500 kcal zal eten dan val ik heel snel af naar de 61kg met een lengthe van 178.

Dus eerst eens kijken wat je voeding schema is en dan kijk je of je iets mis in jou voeding dat je gewicht tegen kan houden.

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:45

LZP -> MWS

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:46

Je sport elke dag,dat is vaak ook een van de redens dat je zowat niks aankomt.Ik kon ook eten wat ik wilde,kwam geen gram aan,en ik sportte [voetbal] maar 3 x per week.Sinds ik gestopt ben met voetbal [omdat het moest] ben ik 3 kilo aangekomen,terwijl ik nog hetzelfde eet.
Miss. heb jij ook de 'hoogovens' in je lijf, al je voedsel verbrand in een mum van tijd.

FB Groep Second Chance.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:49

Ik denk dat je gewoon veel meer moet eten in kcal. Eieren (eventueel enkele alleen het eiwit), aardappels, rijst gewoon zo min mogelijk bewerkte producten en zo ver mogelijk weg blijven van alles wat mager is of light. Succes :)!

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:59

Je bent nog heel jong en in de puberteit gebruikt je lichaam veel energie om te groeien en te leren. Eet voldoende en gevarieerd en beweeg er daarnaast een beetje bij. Als jij je goed voelt en je bent verder gezond zie ik geen problemen. Elk lichaam is anders. Wees trots op jezelf, dan straal je dat ook uit.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:52

Ik denk dat je je over een aantal jaren niet meer voor kan stellen dat je dit ooit gevraagd hebt. Zodra je iets ouder wordt verandert er hormonaal van alles en dan ga je ook meer vet vasthouden. Ik zou me niet druk maken, dit trekt vanzelf wel bij met een paar jaartjes.
En mocht je het toch willen proberen: Kaas, vla en wit brood.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:56

Als je gewoon genoeg en gezond eet zou ik er niks aan veranderen, je lichaam geeft zelf aan wat je nodig hebt, en elk lichaam en bouw is nou eenmaal anders. Dat mensen jou met anorexia gaan vergelijken zegt meer over hun dan over jou.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:30

Ik woog op jouw leeftijd 41 kilo, ik kon er niet tegen eten meer. Ben gewoon normaal blijven eten en factor tijd was genoeg. Ineens was ik volwassenen en kwam de vetverdeling op gang en nu na de zwangerschap wil ik dolgraag 3 kilo kwijt nog haha. Kon ik mij als tiener niet voorstellen!

Je kan altijd even langs een diëtiste om advies :)

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:44

Op jouw leeftijd woog ik precies hetzelfde als jou bij dezelfde lengte. Ook ik sportte enorm veel en daardoor kwam ik niet aan. Toch kwam dit gewoon goed, zolang je je gezond voelt dan is het geen probleem om wat lichter te zijn op die leeftijd. Uiteindelijk ben ik ook nu pas een beetje uitgezwaard en heb ik een normaal figuur en gewicht. :) Maak je maar niet teveel zorgen zolang je geen tekorten hebt!

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:45

Ik was ook altijd een dunne spriet, ik ben nog steeds niet de meest volle persoon maar het is later gewoon normaal geworden. Ik denk dat de pil veel geholpen heeft maar daar zou ik nog niet aan beginnen als ik jou was, iig niet als het niet nodig is.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om eens je bloed te laten testen om te zien of je van alles wel genoeg binnen krijgt of er misschien iets anders aan de hand is. Maar zolang je je verder goed voelt denk ik dat die kans klein is.

Gewoon gezond blijven eten, ik weet dat het heel lastig is maar leg de mening van anderen gewoon naast je neer. Is het echt niet waard om daar je energie aan te verspillen, het is gewoon hoe jouw lichaam is en je hoeft je daar echt niet voor te schamen.

Als je wel echt je dieet wil veranderen zou ik zelf eerst overleggen met de huisarts en eventueel een diëtist, ik zou er niet zelf teveel mee gaan stunten. Veel vet eten blijft bijvoorbeeld slecht voor je, ook als je er niet snel dik van wordt. Een goede diëtist weet het beste hoe je het aan kan pakken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:46

En ts, onthoud 1 ding: je leeftijdgenoten zijn net zo onzeker over hun eigen lijf :* ook dat wordt beter met factor tijd.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:47

Fink schreef:
Hierboven zijn al veel tips gegeven. Hier iets wat me even te binnen schiet: aan de pil gaan als de rest niet werkt?


Oei, dit vind ik eerlijk gezegd best een dom advies. Enig idee hoeveel bijwerkingen de pil heeft en de mogelijke lange termijn gevolgen?
Niet voor niets dat een spiraaltje steeds meer aan terrein wint.

TS, je zit in de puberteit, je sport veel. Geef het de tijd. Grote kans dat je lichaam na de puberteit erg verandert. En als je er toch wat aan wilt doen, vraag via je huisarts een verwijzing naar een diëtiste .

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:51



elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:04

gewoon goed eten, en een schep meer nemen.

zoals je aangaf at je vroeger te weinig,
maar het kan heel goed zijn dat toen je beeld van 'normaal' eten al vertekend is geraakt.

een keer bloedprikken om te kijken of er tekorten zijn of een schildklier issue kan natuurlijk nooit kwaad

juist als TS veel sport is ze erg licht..
vet is lichter dan spiermassa..
veel sporten is gemiddeld genomen meer spier dan iemand die niet sport.

zou ze voor mijn gevoel echt wel iets meer mogen wegen dan wat ze nu weegt..
iemand die veel sport is over het algemeen slank, maar niet is zondermeer 'licht'.
veel sporten lijdt niet tot flink ondergewicht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 78 bezoekers