Sportsfit? Eplus? ander merk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 21:25

Beste bokkers,
Ik heb nu sinds zo'n 3/4 maanden een 7 jarige KWPN ruin waar ik druk mee aan het trainen ben om binnenkort op wedstrijden uit te gaan brengen. Toen ik hem kocht had hij een matige conditie en weinig bespiering. Ondertussen is hij mooi 'voller' geworden en gaat het de goede kant op. Toch mis ik net dat beetje extra nu ik wat meer van hem ga vragen. Ik les 2x per week zo'n 45 minuten (excl uitstappen) en als ik dan de dag erna wil gaan trainen is hij een stuk minder fijn/energiek. We werken dan ook in de training aan de activiteit enz maar ik vroeg me af of ik qua voer ook nog wat voor hem kan betekenen. Na wat research zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer qua merken en verschillende soorten voer. Nu leek het me een goed plan om te beginnen met het ruwvoer en heb ik dus zo'n ruwvoer quick scan laten doen. Uitkomst was prima kuil, eiwitten wat aan de lage kant voor wat ik van hem vraag maar qua energie en suikers prima. Dus ik vanmiddag PAVO aan de lijn gehad wat zij mij adviseren. Op dit moment staat hij van 8-20:00 op de paddock met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders. 's nachts ook ruwvoer uit een hooinet. Hij krijgt 2x per dag een schep pavo basicplus met 1x 25 mL lijnzaadolie.
Pavo adviseerde mij om in eerste instantie eplus supplement te gaan bijgeven voor zijn spierpijn van dag 1 van intensieve training. En anders eventueel over te gaan op Sportsfit muesli.
Nu wil ik me niet vastpinnen op pavo en ook nog kijken wat andere merken te bieden hebben. Qua training ziet de week er meestal zo uit:
Maandag - les
Dinsdag - trainen
Woensdag - longeren
Donderdag - vrij
Vrijdag - les
Zaterdag- trainen
Zondag - vrij
Nu moet ik wel zeggen dat onze bak erg zwaar is ,helaas, waardoor hij vaak echt wel op is na 45 minuten, helemaal als ik ook nog de dag erna wil trainen.

Nog even kort samengevat, ik zoek dus een brok/muesli waarvan mijn paard wat energie krijgt en meer prestatie kan leveren omdat ik merk dat hij daarin te kort schiet terwijl hij wel wilt werken.
Iemand die mij kan helpen hierin? Of ervaring heeft met Sportsfit?


xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:46

Die van mij was vroeger niet vooruit te krijgen, en had gewoon basis brok. Ik ben zelf zeer tevreden over pavo sportsfit, hij loopt een stuk beter door en is veel fijner te rijden!

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 21:47

thoranLOVE schreef:
Die van mij was vroeger niet vooruit te krijgen, en had gewoon basis brok. Ik ben zelf zeer tevreden over pavo sportsfit, hij loopt een stuk beter door en is veel fijner te rijden!


Hoeveel gaf jij eerst en hoeveel geef je van de sportsfit?

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:49

Blue_Berry schreef:
thoranLOVE schreef:
Die van mij was vroeger niet vooruit te krijgen, en had gewoon basis brok. Ik ben zelf zeer tevreden over pavo sportsfit, hij loopt een stuk beter door en is veel fijner te rijden!


Hoeveel gaf jij eerst en hoeveel geef je van de sportsfit?


Dat hij basisbrok kreeg was 4 jaar geleden dus dat weet ik niet precies maar ik dacht een halve schep. Nu krijgt hij in de zomer een hele schep met elektrolyten erbij en bij wedstrijden ofzo 1.5 schep. In de winter geef ik hem meestal driekwart schep 's ochtends en 's avonds. En toen had ik bv een tijdje dat ik bijna elke dag intensief trainde en toen krijg hij 2 scheppen per dag! Maar dat is wel echt ruim voldoende voor hem.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:01

Mijn paard liep ook erg fijn op Pavo Sportsfit muesli, ze kreeg een 1/2 tot 3/4 schep naast een kilo basisbrok.
Voldoende energie maar wel goed te houden.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:22

Misschien een optie om de dag na de les te longeren of rust inplaats van trainen. Om sterker te kunnen worden is rust heel belangrijk om de spieren te laten herstellen en tijdens de les zal je fanatiek aan het werk zijn neem ik aan, de dag erna lichte arbeid zal fijner zijn voor je paard zodat ie kan bijkomen.

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:29

Mijne doet het super op de basisbrok + sportsfit brok van Pavo! Glimmen als een worm en lekker energiek.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:36

Ik geef mijn paard naast Havens draversbrok ook Pavo sportsfit en Eplus.
De muesli vanwege de extra vitamine E die erin zit omdat ik poeders er erg slecht in krijg.
Mijn paard is wat gevoelig voor spierpijn, stijfheid en verzuring. Maar kan bij teveel krachtvoer bijna spierbevangen zijn stal uitkomen..
De muesli geef ik na een training als herstel en de Eplus sinds kort als aanvulling daarop na advies van Pavo omdat alleen muesli niet genoeg resultaat geeft. Over de Eplus kan ik verder nog niet veel over zeggen, geef het pas een week of twee. Het is wel een pluspunt dat het net hagelslag is ipv poeder, mijn paard eet het gelukkig makkelijk op!

Mijn paard heeft wel een lichter schema als die van jou. Ik heb niet elke week les en/of wedstrijd.
De dag na les of wedstrijd gebruik ik om te hobbelen, zeer lichte training dus, om af te bouwen en tegen spierpijn gevolgd door een dag vrij.
Dag vrij doe ik hem meestal wel 10 min adh stappen.
De dag na een of twee vrije dagen is ook hobbelen maar dan om op te bouwen. Die hobbel dagen plan ik om de fanatieke trainingen, lessen of wedstrijden heen.
Sinds ik echt bewust opbouw en afbouw dagen in de trainingen ben gaan gebruiken is de verzuring en stijfheid beter te controleren.

Hele lap tekst maar ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:54

Ik vind het allemaal best veel voor een zevenjarig (jong!) paard. En je schema geeft weinig tijd om te herstellen.
Zelf geef ik het liefst na een les twee dagen vrij of een dag vrij en die dag erna longeren. Spieren hebben tijd nodig om te herstellen en in jouw schema is die er niet.
Als je daarbij ook nog een zware bak hebt, zou ik bang zijn mijn paard kapot te rijden.
Ik zou eerder denken aan een schema zoals dit:

Maandag - les
Dinsdag - vrij
Woensdag - longeren
Donderdag - trainen
Vrijdag - les
Zaterdag- vrij
Zondag - buitenritje/werken aan de hand/vrij

Daarbij zou ik zelf eigenlijk op donderdag dan niet eens voluit gaan met trainen maar gewoon losrijden en wat basiswerk doen. Ik heb ook wat variatie ingebouwd op zondag want die zie ik in jouw schema ook niet terug. Lekker een keer naar buiten, een beetje werken aan de hand of iets anders leuks afwisselends met je paard.

Ik zou eerst hier eens wat in veranderen als ik jou was en gun je paard herstel van zijn spieren. Daarnaast wil ik je nog eens waarschuwen voor een zware bak. Hierin kun je je paard echt kapot rijden. Zeker als je hem er zwaar in traint.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 06:19

Tomorrow schreef:
Ik geef mijn paard naast Havens draversbrok ook Pavo sportsfit en Eplus.
De muesli vanwege de extra vitamine E die erin zit omdat ik poeders er erg slecht in krijg.
Mijn paard is wat gevoelig voor spierpijn, stijfheid en verzuring. Maar kan bij teveel krachtvoer bijna spierbevangen zijn stal uitkomen..
De muesli geef ik na een training als herstel en de Eplus sinds kort als aanvulling daarop na advies van Pavo omdat alleen muesli niet genoeg resultaat geeft. Over de Eplus kan ik verder nog niet veel over zeggen, geef het pas een week of twee. Het is wel een pluspunt dat het net hagelslag is ipv poeder, mijn paard eet het gelukkig makkelijk op!

Mijn paard heeft wel een lichter schema als die van jou. Ik heb niet elke week les en/of wedstrijd.
De dag na les of wedstrijd gebruik ik om te hobbelen, zeer lichte training dus, om af te bouwen en tegen spierpijn gevolgd door een dag vrij.
Dag vrij doe ik hem meestal wel 10 min adh stappen.
De dag na een of twee vrije dagen is ook hobbelen maar dan om op te bouwen. Die hobbel dagen plan ik om de fanatieke trainingen, lessen of wedstrijden heen.
Sinds ik echt bewust opbouw en afbouw dagen in de trainingen ben gaan gebruiken is de verzuring en stijfheid beter te controleren.

Hele lap tekst maar ik hoop dat je er wat aan hebt! :)


Bedankt voor je reactie! Kan ik je over een paar weken een pb sturen over de eplus? kijken of je verschil merkt en zo ja waarin?

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 06:32

Def schreef:
Ik vind het allemaal best veel voor een zevenjarig (jong!) paard. En je schema geeft weinig tijd om te herstellen.
Zelf geef ik het liefst na een les twee dagen vrij of een dag vrij en die dag erna longeren. Spieren hebben tijd nodig om te herstellen en in jouw schema is die er niet.
Als je daarbij ook nog een zware bak hebt, zou ik bang zijn mijn paard kapot te rijden.
Ik zou eerder denken aan een schema zoals dit:

Maandag - les
Dinsdag - vrij
Woensdag - longeren
Donderdag - trainen
Vrijdag - les
Zaterdag- vrij
Zondag - buitenritje/werken aan de hand/vrij

Daarbij zou ik zelf eigenlijk op donderdag dan niet eens voluit gaan met trainen maar gewoon losrijden en wat basiswerk doen. Ik heb ook wat variatie ingebouwd op zondag want die zie ik in jouw schema ook niet terug. Lekker een keer naar buiten, een beetje werken aan de hand of iets anders leuks afwisselends met je paard.

Ik zou eerst hier eens wat in veranderen als ik jou was en gun je paard herstel van zijn spieren. Daarnaast wil ik je nog eens waarschuwen voor een zware bak. Hierin kun je je paard echt kapot rijden. Zeker als je hem er zwaar in traint.


Dankjewel voor je reactie! :)
het is geen vast schema waar ik me aan houd hoor. Maar ik probeer toch wel 1x los te trainen buiten de lessen. Op de dagen dat hij vrij is gaan we wandelen, doen we wat grondwerk of iets in die richting. Afhankelijk van hoe zwaar de les is zal ik vanaf nu eens even kijken wat ik ga doen tussen de maandag en de vrijdag, of ik daar tussen nog wel een keer rijd of niet. Donderdag heb ik altijd school en dan gelijk werk dus helaas lukt het me dan niet om te longeren/rijden. Rijden op dinsdag is zo gepland omdat ik dan vroeg uit ben maar misschien moet ik dat maar gaan omgooien en gewoon op de woensdag laat gaan mocht ik tussendoor nog willen rijden. De eerste maand heb ik voornamelijk gelongeerd om het op te bouwen qua conditie en spieren. Daarna rustig overgaan op 2 a 3x per week rijden waaronder 1x les, waarin vooral lang en laag en af en toe kleine oefeningen meenemen. Sinds kort overgegaan op 2x per week les, maar ik moet dat dus nog een beetje 'leren' inplannen met wat hij ook aan kan. Ik merk dat als ik hem een paar dagen vrij geef (2 a 3) en dan les hij een stuk fijner is dus misschien over vraag ik hem ook indd. De bak is ook echt een punt waar ik zeer van baal. De kwaliteit van het rijden en mijn paard gaat gewoon achteruit, ik hou er wel echt rekening mee want voor hem is het geen pretje. Ik ben bezig met rond te vragen op andere stallen met een goede bodem of die hun bak verhuren voor een paar x in de week. Even kijken wat daar uit komt. Dankjewel voor je reactie en ga het zeker meenemen.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:35

Jaa is goed, tuurlijk mag dat!

Wat ik wel even kwijt wil over het voorgestelde schema hierboven, ik zou nooit de dag na les of wedstrijd mijn paard een dag vrij geven. Dat zijn juist de trainingen die de meeste spierpijn geven.
Als je zelf spierpijn hebt moet je dat eruit lopen, voor een paard lijkt het mij dan wel zo fair om hem ook die kans te geven..

Anoniem

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:16

Ik was zelf niet tevreden over de pavo sportfit, die van mij kreeg er wel energie van maar op een verkeerde manier, zij werd heel erg heet en schrikachtig waardoor ze behoorlijk oncontroleerbaar werd in het werk.

Ben toen overgestapt naar de Kentucky lite E van havens en die bevalt super goed.
Ze haalt haar energie eruit om net even wat dieper te gaan in de training maar is wel controleerbaar.
Wat ook heel goed werkte is gewoon pure haver geven, gaf hetzelfde effect.

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 12:46

Romy1234 schreef:
Ik was zelf niet tevreden over de pavo sportfit, die van mij kreeg er wel energie van maar op een verkeerde manier, zij werd heel erg heet en schrikachtig waardoor ze behoorlijk oncontroleerbaar werd in het werk.

Ben toen overgestapt naar de Kentucky lite E van havens en die bevalt super goed.
Ze haalt haar energie eruit om net even wat dieper te gaan in de training maar is wel controleerbaar.
Wat ook heel goed werkte is gewoon pure haver geven, gaf hetzelfde effect.


Geef jij de Kentucky lite e alleen of nog in combinatie met iets anders?

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:50

Romy1234 schreef:
Ik was zelf niet tevreden over de pavo sportfit, die van mij kreeg er wel energie van maar op een verkeerde manier, zij werd heel erg heet en schrikachtig waardoor ze behoorlijk oncontroleerbaar werd in het werk.

Ben toen overgestapt naar de Kentucky lite E van havens en die bevalt super goed.
Ze haalt haar energie eruit om net even wat dieper te gaan in de training maar is wel controleerbaar.
Wat ook heel goed werkte is gewoon pure haver geven, gaf hetzelfde effect.


Ik had het juist precies andersom! Op de Sportsfit reageerde ze heel goed, maar met de Kentucky vloog ik alle kanten op. Je hebt overigens van Havens ook Power Plus, naar verhalen van anderen is die ook heel fijn.

We are not makers of history. We are made by history.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:01

Tomorrow schreef:
Jaa is goed, tuurlijk mag dat!

Wat ik wel even kwijt wil over het voorgestelde schema hierboven, ik zou nooit de dag na les of wedstrijd mijn paard een dag vrij geven. Dat zijn juist de trainingen die de meeste spierpijn geven.
Als je zelf spierpijn hebt moet je dat eruit lopen, voor een paard lijkt het mij dan wel zo fair om hem ook die kans te geven..


Als het goed is, gaat je paard die dag erna op de wei en loopt ie daar ook. Dat is prima na een dag flink trainen. Rustdagen zijn heel belangrijk voor spieren. Dat betekent niet de hele dag stil staan, maar ook niet weer wat gaan doen. Gewoon de dagelijkse dingen voor de paarden (beetje scharrelen in de wei, naar de waterbak lopen, beetje achter elkaar aan lopen in de wei etc) zijn voldoende voor de spieren om te herstellen.
Voor de paarden die de hele dag op stal staan (dan is er mijns inziens sowieso iets mis met je stalling), zou ik het schema inderdaad aanpassen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:04

Mijn paard krijgt Pavo Topsport en Havens Gastro. Ze ziet er echt goed uit. Blijft goed bij me met dressuur rijden en knalt door de hindernissen met de marathon. Dit had ik veel eerder moeten doen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:07

Ik heb overigens goede ervaring met Marstall Champion. Mijn merrie krijgt dit al jaren. In tijden van veel lessen en flink trainen voer ik er luzerne bij i.v.m. dat dat een natuurlijke bron van eiwitten is.
Eiwit is bij spierontwikkeling enorm van belang.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:13

Blue_Berry schreef:
Romy1234 schreef:
Ik was zelf niet tevreden over de pavo sportfit, die van mij kreeg er wel energie van maar op een verkeerde manier, zij werd heel erg heet en schrikachtig waardoor ze behoorlijk oncontroleerbaar werd in het werk.

Ben toen overgestapt naar de Kentucky lite E van havens en die bevalt super goed.
Ze haalt haar energie eruit om net even wat dieper te gaan in de training maar is wel controleerbaar.
Wat ook heel goed werkte is gewoon pure haver geven, gaf hetzelfde effect.


Geef jij de Kentucky lite e alleen of nog in combinatie met iets anders?


Ze krijgt momenteel als basis de natural balance van havens met lucerne omdat ze anders zo schrokt. Daarbij krijgt ze dan de Kentucky, momenteel niet zo veel meer aangezien er niet heel veel mee gedaan word, maar als ik weet dat ze de volgende dag zwaar werk moet doen geef ik haar de dag ervoor iets meer van de Kentucky bij.

Ual_95, dat is wel grappig dat jij het precies andersom hebt.
Maar ik denk dat het toch per paard wel verschilt hoor, de een reageert heel goed op bijv havens terwijl de ander dat dus niet heeft, dat geld wel voor elk merk denk ik.

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 19:12

Def schreef:
Ik heb overigens goede ervaring met Marstall Champion. Mijn merrie krijgt dit al jaren. In tijden van veel lessen en flink trainen voer ik er luzerne bij i.v.m. dat dat een natuurlijke bron van eiwitten is.
Eiwit is bij spierontwikkeling enorm van belang.


Hoeveel voer jij van de luzerne? een halve emmer?

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Sportsfit? Eplus? ander merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:35

Ik weet niet waar je woont. Maar ik heb hier nog 2/3 zak staan van pavo eplus. Paard hier deed het er altijd goed op.

Laerkens Beauty

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 08:48

Saaams schreef:
Ik weet niet waar je woont. Maar ik heb hier nog 2/3 zak staan van pavo eplus. Paard hier deed het er altijd goed op.


Lelystad, dus dat is toch net iets te ver rijden. Toch bedankt :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers