Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 16:10

Bij deze roep ik de hulp in van de creabea tuinontwerpers die hier op bokt zitten. Want ik zit met mijn handen in mijn haar. Wat moet ik toch gaan doen met de tuin? Tuin is door omstandigheden de laatste 9 maanden verwaarloosd en dat is te merken. Daarvoor af en toe een lente onderhoud gehad.

De tuin is van achterdeur tot afdak/schuurdeur 9 meter lang en 7 meter breed.
De open afscheiding met de buren aan 1 kant wil ik graag behouden want het zorgt ervoor dat de tuin groter lijkt. In het midden zie je een licht (ahum) verwaarloosde kruidentuin. Dit wil ik graag behouden maar dan verplaatsen naar een verticale tuin aan de rechterkant van de woning (meeste zon) Voor de rest wil ik een redelijk makkelijk te onderhouden tuin maar rekening houdend met water afvoer (dus meer bestraten wil ik niet)

Onder de tegels ligt op het moment worteldoek (wat zijn werk echt geweldig doet)
In de kleinste bak staat een hortensia die ik graag wil behouden (al dan wel niet op deze plek)
Rechterkant tuin graag dicht gemaakt
De pruimenboom staat in de middelste bak.
Achterin is de hoogste bak maar daar staat vooral rommel in (en een woekerplant met prachtige bloemen)
Middelste bak (waar je tegenaan kijkt) is de oude kruidentuin

Budget is nog niet vastgesteld maar natuurlijk zo goedkoop mogelijk (ik ben tenslotte een rasechte nederlandse)

Hier wat foto's
De tuin gezien vanuit de achterdeur (elke keer als ik het over rechts of links heb dan is het met de achterdeur in mijn rug gezien)
Afbeelding

Ruimte onder het afdakje. Daar ligt vooral mijn hout voor de open haard dus deze ruimte hoeft niks mee te gebeuren
Afbeelding

De tuin gezien vanuit het afdakje.
Afbeelding



Idee tot nu toe;
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:14

Ik kan je niet helpen, ben wel heel handig hier mee maar vooral in de praktijk en niet op papier.

Maar ik heb bij mijn vorige woning gratis bij het tuincentrum een ontwerp laten maken. Die hebben daar zelfs speciale dagen voor.
Uiteindelijk zelf uitgevoerd maar daar dus inspiratie opgedaan.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:55

Ik ben zelf nog wat gaan rondzoeken op internet.

Ik denk dat ik de helft wil gebruiken voor een mooi terras voor de zomer (misschien in de toekomst zelf afdak erboven) en de andere helft wil ik zo wie zo "open" hebben, dus niet bestraat. En dan grote stapstenen naar de schuur en afdakje. En dan waar nu de grote bakken staan wel bestraten (of kiezels) met daarop grote bakken waar ik bloemen in kan zetten (of aardbeien en enkele rabarber planten)

En er komt zo wie zo een nieuwe schutting aan de rechterkant. Ik kan niet zo goed overweg met de buur daar, en daar mag wel een lekkere schutting komen. Eventueel daar ook een verticale tuin op vast maken.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 04:32

Heb weleens gehoord op BBC dat het het beste is je kruiden te kweken in potten omdat het anders zichzelf als een gek verspreid...
Misschien een idee bijv op marktplaats worden vaak gratis grindtegels aangeboden..
Misschien een gedeelte ermee bestraten ( met wortel doek eronder) en dan potten met je kruiden erop te zetten?

Wat ook een makkelijk iets is, dat is wat wij gaan doen aan de randen van de schutting, waar nu hortensia's groeien, ze ( helaas ) eruit halen en de grond, ( waar allemaal onkruid ook tussen groeit)
En dan worteldoek plaatsen en dan grind... En dan plaatsen we een paar grote potten en daar plaatsen we dan hortensia's in :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 08:25

Ik heb nu al worteldoek liggen onder de gehele tuin. Ondanks dus toch weer zeer veel onkruid. Zelfs als ik het van het voorjaar goed schoonmaak met een brander en hoge druk spuit. Vermoeden bestaat hier in de straat dat de mollen de doeken kapot maken want meer mensen in de straat hebben er last van. En vorig jaar zijn er meer dan 20 mollen gevangen door een bedrijf die daarvoor was in gehuurd door de buurtbewoners. En daar waar alsnog zoveel onkruid naar bovenkomt daar komen later ook molshopen of verzakte stenen.


Qua kruiden kan ik makkelijk zijn. Behalve de maggie blijven de planten goed in hun eigen afgezette stukken in de huidige kruidentuin. De maggie is alleen erg van groeiengroeiengroeien. Die bruinen grote sprieten die je zit op 1 van de foto's is de maggie :')

De hortensia zet ik liever niet in een pot. Ik wil hem juist lekker alle ruimte gaan geven. We hebben in de buitenland de meest prachtige bomen ervan gezien (zo groot waren die struiken geworden :wow: ) en daar hebben we dan ook dat ding gekocht.

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:12

Korte pijn, onkruidverdelger en in het voorjaar omspitten en gras zaaien.
Dan leg je gewoon een nieuw tuintje.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:36

Ondertussen even stevig nagedacht en rond gezocht op internet.
Tot nu toe heb ik dit ervan gemaakt. Alleen nog geen idee wat ik moet doen op de witte stukken.

Waarschijnlijk komen links allemaal potten vol met planten te staan, zoals nu. Maar ook de buren aan die kant gaan de tuin flink aanpassen (en die kant blijft open, daardoor lijken de tuinen van ons 2 groter)

Rechts misschien gras of enkele verhoogde stukken waarop je lekker kan relaxen of een kleine moestuin of of of of ik heb nog geen idee 8)7
Afbeelding

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:41

Rabarber heeft rijke grond nodig. In een bloempot wordt deze niet happy

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:52

senna21 schreef:
Rabarber heeft rijke grond nodig. In een bloempot wordt deze niet happy


Dat is bekend ;) die zou dan als basis komen van de kruidentuin, helemaal onderaan op de volle grond. Maar het was puur een idee. Voorlopig staat de rabarber struik perfect waar hij nu staat, en heeft hij weer veel gegeven terwijl we hem in februari hebben verplaatst.

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:00

Ik kan het wel als ik echt in de tuin sta maar niet op internet, haha!
Moet wel zeggen dat ik het grindpad wel heel leuk vind, ook zeker zo wat boogjes doen!
Zou wel zeker aan de linker kant van je tekening gras doen en dan rechts kan je nog wat leuks doen met een aantal planten oid.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:07

Ik denk dat iedereen zijn eigen smaak heeft maar wat ik erg mooi vind is sowieso een terras met grotere tegels (het liefst keramisch maar daar zit ook een kostenplaatje aan :') ) en dan een pad naar achter? En dan aan de zijkant planten bakken die je veel ziet tegenwoordig zoals dit; http://www.puperhoveniers.nl/wp-content ... 68x600.jpg

Ik hou wel van simpel maar chique haha. :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:13

Nann__ schreef:
Ik denk dat iedereen zijn eigen smaak heeft maar wat ik erg mooi vind is sowieso een terras met grotere tegels (het liefst keramisch maar daar zit ook een kostenplaatje aan :') ) en dan een pad naar achter? En dan aan de zijkant planten bakken die je veel ziet tegenwoordig zoals dit; http://www.puperhoveniers.nl/wp-content ... 68x600.jpg

Ik hou wel van simpel maar chique haha. :D


jak, ik niet :')
Ik ben meer van sierlijke en speelse tuinen. Waar je een pad volgt en dat je weer op een ander magisch plekje uitkomt. Helaas heb ik niet de mega tuinen die daarvoor nodig hebt :Y) Dus ik probeer het een beetje te verwerken in dit kleine tuintje. :j

@Jupinkle; gras links kan, maar op het moment hebben de buren daar een diepe kuil vol met ruim groeiende planten jungle (en dan zeg ik het netjes) dus dan moet er een hele goede afscheiding komen waardoor die planten er niet op komen en het gras gaan verdrukken (of ik moet met een heggenschaar ernaast gaan zitten ~~}> )

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:22

Haha smaken verschillen :P Maarrrr ik zal het eens aan mijn vriend vragen. Hij is stratenmaker en maakt veel tuinen. :j Laatst had hij een overkapping gemaakt bij mensen achter in de tuin, en daar liep een pad naar toe en zij hadden allemaal ''tropische'' planten, en dat hadden ze ook met die bakken gedaan en een grote vijver erin en het was echt heel erg mooi maar zij hadden wel een hele grote tuin.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:35

Nann__ schreef:
Haha smaken verschillen :P Maarrrr ik zal het eens aan mijn vriend vragen. Hij is stratenmaker en maakt veel tuinen. :j Laatst had hij een overkapping gemaakt bij mensen achter in de tuin, en daar liep een pad naar toe en zij hadden allemaal ''tropische'' planten, en dat hadden ze ook met die bakken gedaan en een grote vijver erin en het was echt heel erg mooi maar zij hadden wel een hele grote tuin.


Graag, daar zeg ik geen nee tegen. Heb al bij 2 bedrijven offertes uitstaan. 1tje heeft al 48 uur niks van zich laten horen. De ander nu al 24 uur. Zodra ik weet hoe duur het wordt (ik heb echt 2 linkerhanden dus zelf doen wordt heel lastig, en dat geld voor veel vrienden ook) wil ik die tuin gaan opknappen.

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:36

Een klein vijvertje vind ik ook echt wel super leuk met een paar vissen erin maar ik weet niet of je tuin dit toelaat en of jij het leuk vind.

En voor die planten: misschien moet je je buren ook aansporen om hun tuin wat in orde te maken? Dat zal voor iedereen waarschijnlijk fijner zijn :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 08:27

Jupinkle schreef:
Een klein vijvertje vind ik ook echt wel super leuk met een paar vissen erin maar ik weet niet of je tuin dit toelaat en of jij het leuk vind.

En voor die planten: misschien moet je je buren ook aansporen om hun tuin wat in orde te maken? Dat zal voor iedereen waarschijnlijk fijner zijn :D


Buren zullen pas rond januari/februari op zijn vroegs gaan beginnen ermee. Is een ouder echtpaar en de vrouw gaat eind deze maand 2x onder het mes voor een nieuwe knie en een nieuwe heup daarna. Dus ze willen eerst dat op orde hebben. Ik kan het wel aanbieden gelijk hun tuin mee te nemen (mits ze mee betalen) maar ze zijn nogal perfectionistisch :')

Vijver heel leuk :j kikkers en padden niet zo grappig :Y)
Helaas zitten die beesten hier nogal veel ivm een sloot achter het huis, en na een watervalletje te hebben gehad waarin ze baantjes aan het trekken waren besloten nooit meer waterpartijen in de tuin te nemen.
Die beesten kwamen ook in huis terecht (waar je niet bewust van bent) gaan vervolgens dood in huis, en dan kan jij na een maden plaag op zoek naar het lijk :r

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:11

Oei, geen goed idee dan :o
Wat ik altijd wel leuk vind is zo'n plaatsje waarbij je leker in zo van die buitenzetels kan chillen. Bij ons in België heet dat een loungezetel ofziets, Weet niet of dat in Nederland anders heet? Heeft natuurlijk ook wel zijn prijskaartje 8-)

En anders kan je ook een gezellig hoekje maken met een paar houten bankjes en wat kussens en in het midden een vuurkorf? Super gezellig denk ik dan *\%/*

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 09:22

Daar zat ik ook al aan te denken. Om rechts te doen. En dan een beetje als een trap opbouwend naar dat plekje toe (dan hoeven de plantenbakken niet volledig eruit en hoeft er niet heel veel grond bijgestort te gaan worden) Gewoon een mooi plekje, naast het terras wat bij de woning wordt gemaakt.

pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:37

Ik lees iets over planten in potten. Houd er wel rekening mee dat je die om de dag water moet geven ook op minder mooie dagen want de grond in die potten droogt erg snel uit.
Ik had ook ooit dat idee en was vervolgens drukker met water geven dan ooit de bedoeling was geweest. Wij hebben dus een automatisch watergeef systeem van gardena (microdrip) aangelegd. maar dat is dus iederjaar in het voorjaar de boel controleren en waar nodig vervangen, regelmatig controleren of het nog goed gaat en in de herfst de boel weer afsluiten en opbergen. Het is dus wel even een dingetje .. en als je tuin toch niet helemaal bestraat is, is het watergeeft technisch misschien handiger om niet met potten maar met verhoogde borders te gaan werken.

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:41

chamion schreef:
Daar zat ik ook al aan te denken. Om rechts te doen. En dan een beetje als een trap opbouwend naar dat plekje toe (dan hoeven de plantenbakken niet volledig eruit en hoeft er niet heel veel grond bijgestort te gaan worden) Gewoon een mooi plekje, naast het terras wat bij de woning wordt gemaakt.


Heel leuk met die trapjes +:)+

En @pjer , is zo'n systeem niet duur?

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:52


x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:59

Wij hebben dit jaar ook de tuin gedaan voor en achter.

Onze tuin is alleen 12 bij 12.
in het midden een terras met tegels 50.50
op de achterkant gras en dan loopt via rechts door naar voren in een L op de kop.
om 4 bomen hebben wij borderstenen geplaats en twee bomen in het gras een spotje met licht.
aan de linkerkant van het midden terras hebben wij 2 lang werpige borders met palmboompjes en bodembedekker. En in het midden een waterornament.

Verder is het terras aan het huis vast gelegd met nieuwe stenen. En een scheidig van gravel tussen dat terras en midden terras.

Foto's plaatsen lukt alleen niet :(

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:30

Misschien ook een leuk &speels idee: in plaats van stenen op het grindpad daar houten doorsnede van een boomstam meer te leggen (Google staptegel hout voor plaatjes). Misschien ook leuk voor een 2e terassje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:47

Leuk. :D Ik heb vorig jaar onze tuin ontworpen. Ik ben visueel ingesteld en gewoon veel ideeen gezocht op pinterest.

Je kunt kunstgras aanleggen op het witte deel, maar je kunt ook zorgen voor borders.

Wat wij hebben:
Border langs de hele rechterkant van de tuin:
Afbeelding

Voorbeeld hoe ik op het idee kwam:
Afbeelding

Het is cortenstaal, dus staal met een roestkleur wat niet vergaat.

Onze tuin kaal:
Afbeelding

Ronde lijnen werden lastig met steen, maar dit was mijn inspiratie:

Afbeelding

En dan maar bodembedekkers de ronde lijnen laten maken :P
Afbeelding

Nja eniewey, ik heb mijn inspiratie vooral van pinterest. Lekker zoeken en rondneuzen, dan vind je vanzelf wat leuks :D

Ik wilde ook dit, een pad van hout, maar daar is onze tuin te klein voor. Maar ik vind dat echt geweldig, dat komt in een grote tuin zeker terug! We gaan het nu in het klein verwerken in de tuin, onder onze boom door.
Afbeelding

Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hulp gezocht met tuin ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:07

Dat hout is inderdaad heel mooi, maar vergaat dat niet heel snel? Of is dat hout dan op een speciale manier verwerkt?