Kater heeft blaasgruis

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 18:21

Vandaag tot de vervelende ontdekking gekomen dat mijn kater blaasgruis met kristallen heeft. Hij eet graanvrij voer, drinkt goed , netjes op gewicht, zelfs beetje mager (5,5 kilo) en zijn gedrag was ook normaal maar toch bleef hij naar de bak gaan en bleek er bloed in de urine te zitten. Moeder met hem naar dierenarts gegaan omdat ik moest werken en na onderzoek is dus gebleken dat hij kristallen had...

Hij moet nu op een speciaal dieet voor een week, opnieuw urine onderzoek en daarna mag hij voor de rest van z'n leven op dieet voer..

Ik heb hiernaast nog een poes, ze staan op 24/7 voer en eten uit dezelfde bak.. Ik wil dat mijn katten voldoende vlees binnen krijgen en zo min mogelijk graan, maar ik vrees dag dat dieet voer bijna geen vlees bevat... Nu staan ze op Applaws ... Welk voer raden jullie aan dat beide katten kunnen eten?

Gaat om deze knapperd <3

Afbeelding


ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:43

Gewoon het voer van de dierenarts.
Heb er vroeger ookeen gehad die speciaal voer moest en heb alle katten op dat voer gezet en dat is altijd prima gegaan :j
Wel gaf ik de andere katten ook blikvoer,zij krgen dan gewoon dat van de supermarkt en de kat met blaasproblemen kreeg speciaal blikvoer van de dierenarts.

Mooie kat!! :D

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:47

Mooie kat! Ik heb geen verstand van katten maar ben even opzoek gegaan naar de oorzaak van blaasgruis zodat je weet waar je qua voer op moet letten.
''Gruis en stenen vormen zich makkelijker in een geconcentreerd milieu. Omdat katten vaak brokken gevoerd krijgen is hun urine vaak sterk geconcentreerd. Dit zou mede een oorzaak kunnen zijn in de vorming van blaasgruis.''

''Calciumoxalaat stenen en gruis.
Dit zijn stenen die gevormd worden uit calcium en oxalaat en heeft meestal geen bacteriële oorzaak. Deze stenen en gruis ontstaan wederom in geconcentreerde urine met een hoge PH (dus alkalische urine).''

''Cystine stenen
Deze stenen komen soms voor bij honden en zeldzaam bij katten. De oorzaak is niet geheel bekend. Wel zien we dat deze dieren een verhoogde concentratie van het aminozuur cystine in de urine hebben.''
Bron: https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... tenen-kat/

La Vie en Rose 

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:50

Het is even afwachten of hij het lust, maar je zou kunnen overwegen over te gaan op rauw vlees (KVV, BARF etc)

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:54

Als hij inderdaad stenen heeft door een te basische urine is het verstandig om gewoon een blaasgruisdieet te voeren. Mijn plaskater doet het daar al jaren super op. Overigens lees je ook hier en daar dat vers voeren de urine wat kan aanzuren en zo kristalvorming vermindert, maar dit is niet altijd zo.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:56

Hier is ook een koppel katten in het asiel. De kater heeft ook blaasgruis, maar de poes (die dit niet heeft) eet gewoon dezelfde urinary brok.

Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:56

Die van mij krijgt ook speciaal voer voor katten met blaasgruis, van Clinic is het. Hij krijgt het al jaren, gaat super! Mijn andere kat eet dit gewoon mee, ook zij doet het er goed op.
Ze krijgen voor de afwisseling regelmatig een blikje tonijn maar daar blijft het bij.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:05

Mijn kater heeft lang urinary gehad, maar hij krijgt nu al jaren Prins adult. Geen dieetvoer, maar wel ( bewezen) goed voer voor katten die gevoelig zijn,
Hij heeft al jaren geen gruis meer. Mijn andere kat eet het ook probleemloos.
De kater krijgt geen blikvoer en lust het ook niet.
Dus je hoeft niet perse dieetvoer voor de rest van zijn leven. Prins is best redelijk geprijsd. 5 kg voor ongeveer 30 euro.

[o]

corine1981

Berichten: 5299
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:13

Je kunt inderdaad vers vlres proberen al is dat bij katten die dat niet gewend zijn soms wel een dingetje.

Prins heeft een hele goede (en betaalbare) blaasdieet brok. Die kun je sowieso ook aan je poezen voeren.
Graanvrij is hij overigens niet denk ik...

Koos paardloos :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:59

Onze oude boskat had Calciumoxalaat en kreeg werkelijk overal nieuw gruis van behalve van de Urinary van Hills.. Ik zou het voor de gezondheid van je kat ook er niet op wagen en gewoon dieetvoer geven. Wij probeerden KVV en konden onze spaarpot omkeren ivm operaties.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:04

Ik zie in de praktijk vaak dat mensen uiteindelijk toch weer hun eigen voer gaan geven, ook betere merken voor meer vlees. Helaas komen de katers vaak dan toch verstopt terug.

Er bestaat wel een pasta van Vetonquinol: 'Blaasgruis', wat de urine zuur maakt, dit schijnt gegeven te kunnen worden als katten bijvoorbeeld het dieetvoer echt niet lusten.. Misschien kun je dit proberen. Zou het zelf alleen niet aandurven denk ik.


Edit:
Blaasgruis van Vétoquinol Care (voorheen Uro-Pet en Methigel) is een smakelijke gel die struviet helpt te verminderen bij herhaalde struvietsteenvorming bij honden en katten. De gel ondersteunt de urineweg wanneer het aanpassen van het dieet niet mogelijk is door een kieskeurige eter of bij meerdere dieren in huis.
link

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:18

Ik zou ook gewoon het blaasgruisdieet geven, prima kwaliteit, het Zgn winkelvoer voor de blaas blijkt vaak onvoldoende te werken. Verder kan ik een drinkfontein aanraden, hoe meer ze drinken, hoe beter.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:55

Ik ga mee met Cemlys, met als toevoeging ook flink natvoer voeren. Ja, dat is prijzig, maar dat is de manier om vocht je kat in te krijgen. 200g natvoer is 160g water/vocht.

Een kat hoort 40-55 ml/kg/dag te drinken. Dat is voor jouw kat 220-300mL. Dat mag oplopen tot 500mL. Een hoop katten komen niet tot de 100mL. Met 300g natvoer zou je aan zijn volledige vochtbehoefte en voerbehoefte komen, als hij daarnaast nog iets drinkt is dat dus perfect.

RC: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/515663
Hills: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... men/185933

Maar eerlijk is eerlijk, dat kost dan wel 3€/dag aan voer voor 1 kat. De andere kat zou je eventueel op Animonda Carny of ander compleet! natvoer kunnen zetten. Niet alle natvoeren voor katten zijn compleet, het moet echt als enig voer gegeven kunnen worden volgens de fabrikant.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:08

Ik heb een blaasgruis patientje.
Zat zodanig veel gruis is dat ik verbaasd was dat hij niet verstopt zat!

Die van mij krijgt elke dag kvv. Tinlo barfmenu cattery. Om de dag krijgt hij een bodempje brokjes: trovet urinary. Als ik niet op tijd de kvv heb ontdooit krijgt hij een blikje trovet.

Door de kvv gaat een scheutje appelazijn.
Ook heeft hij een tijd een halve cranberry tablet gekregen. Nu hij gruis vrij is, heb ik die achterwege gelaten.

Appelazijn krijgt hij wel altijd. Zijn urine blijft een vrij hoge PH houden namelijk. Met dit dieet gaat het super :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 22:13

Het probleem is dat poes geen natvoer eet. Enkel Mousse wat ook duur is :+ kater drinkt altijd voldoende, katten drinken 1 liter in 2,5 dagen op. Ze staan al op duur en goed voer, namelijk Applaws. Graanvrij met hoog vleesgehalte. Net nieuwe zak gekocht dus ik baal extra. Kater eet wel goed natvoer als Applaws en cosma nature.

Ik ga morgen met dierenarts praten, ik moest nu werken dus alles ging via mijn moeder. Ik ga dat voer iig niet bij de dierenarts kopen maar zooplus.

Ik begrijp dus dat je het dieet voer evt wel kan combineren met ander voer?

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:21

Even fingers crossed dat ik het nu niet jinx, maar wij geven Oscar en zijn huisgenootjes 1 of ander Zweeds merk, Bozita. Tot nu toe geen gruis meer gehad en geen gestoei met dat dieetvoer want dat at iedereen behalve Oscar.

We hebben trouwens ook een waterfontein deluxe in de keuken gezet, daar drinken ze liever uit dan een ordinair bakje. En ze krijgen eigenlijk geen brokjes meer. Alleen als er eentje ontsnapt naar buiten of gelokt moet worden om wat voor reden dan ook.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:51

lifaya schreef:
Het probleem is dat poes geen natvoer eet. Enkel Mousse wat ook duur is :+ kater drinkt altijd voldoende, katten drinken 1 liter in 2,5 dagen op. Ze staan al op duur en goed voer, namelijk Applaws. Graanvrij met hoog vleesgehalte. Net nieuwe zak gekocht dus ik baal extra. Kater eet wel goed natvoer als Applaws en cosma nature.

Ik ga morgen met dierenarts praten, ik moest nu werken dus alles ging via mijn moeder. Ik ga dat voer iig niet bij de dierenarts kopen maar zooplus.

Ik begrijp dus dat je het dieet voer evt wel kan combineren met ander voer?


Het komt vaker voor op voer met zeer hoog eiwit gehalte, bijv 40%. Ik lees op het kattenforum dat mensen graag max rond de 32/35% willen blijven.
Hier is de kater ook stuk gegaan aan applaws. Daarnaast is het magnesium gehalte zeer belangrijk.
Granatapet schijnt oké te zijn, net als prins
(Wel granen).
Je kunt het beste even op een katten forum struinen.

Mijn ervaring met al 5 jaar mijn hond op vers en nu de katten van mijn vriend erbij gekregen..die katten pff... of ze vreten t niet of ze worden er ziek van etc... is dat katten echt een verhaal apart zijn wat betreft voeding. Applaws / acana ging dus verkeerd.

Hier stabiel op 50/50 prins grote kat brok en royaal konijn urinary

Niet banketstaaf maar poetsen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:04

lifaya schreef:
Ik wil dat mijn katten voldoende vlees binnen krijgen en zo min mogelijk graan, maar ik vrees dag dat dieet voer bijna geen vlees bevat... Welk voer raden jullie aan dat beide katten kunnen eten?


En wat dacht je van gewoon vlees voeren? Toen mijn kater blaasgruis kreeg heb ik hem op graanvrije kvv gezet. Nooit meer problemen gehad (tot op latere leeftijd, toen had ik helaas overgezet op graanvrije brok en icm tumor op blaaswand kreeg ik dat niet meer goed).
En ideaal: lekker veel vocht in het eten, andere kat mag het ook gewoon eten.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 23:22

Omdat ik helaas die mogelijkheid niet heb. Werk veel en op onregelmatige tijden. Daarbij is de poes erg kieskeurig

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 11:03

Even met dierenarts gesproken. 6 weken mogen beide katten op dat vreselijk dure blaasgruis dieet, gevraagd of het kan mocht poes dragend zijn en dat was geen probleem. Al mijn huidige voer ga ik maar aan m'n ouders verkopen. Blikvoer bewaar ik wel voor als ze op volledig urinair voer gaan, dan mogen ze dat wel een paar x in de week.

Kater heeft vandaag nog steeds last van z'n blaas, plaste weer over kleren heen met een beetje bloed. Ik was een maand geleden ofzo ook bij dierenarts geweest met hem omdat ik dacht dat hij een blaasontsteking had maar toen werd het gegooid op gedragsproblemen... Ben blij dat ik mijn kater dus ken maar voel mij banketstaaf dat het op dat moment al niet serieus is genomen. Dan was ik er ruim op tijd bij geweest :( maar omdat hij niet gecastreerd is kwamen gedragsproblemen eerder in gedachten blijkbaar...

Anoniem

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:06

Wij hadden ook zo'n probleemgevalletje met z'n blaas. Was echt drama en zo ongelofelijk zielig. Elke keer weer nieuw dieetvoer aanslepen, pijnstillers, en hij bleef maar moeite hebben. Uiteindelijk is het een keer rustig geworden, we voerden Hills Urinary en daar deed hij het heel erg goed op. En zoals lieveli zegt, een fonteintje neerzetten. Het klinkt heel marginaal en stom maar katten vinden het veel leuker en ze worden sneller herinnerd aan het feit dat ze moeten drinken door het geluid.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:09

lifaya schreef:
Even met dierenarts gesproken. 6 weken mogen beide katten op dat vreselijk dure blaasgruis dieet, gevraagd of het kan mocht poes dragend zijn en dat was geen probleem. Al mijn huidige voer ga ik maar aan m'n ouders verkopen. Blikvoer bewaar ik wel voor als ze op volledig urinair voer gaan, dan mogen ze dat wel een paar x in de week.

Kater heeft vandaag nog steeds last van z'n blaas, plaste weer over kleren heen met een beetje bloed. Ik was een maand geleden ofzo ook bij dierenarts geweest met hem omdat ik dacht dat hij een blaasontsteking had maar toen werd het gegooid op gedragsproblemen... Ben blij dat ik mijn kater dus ken maar voel mij banketstaaf dat het op dat moment al niet serieus is genomen. Dan was ik er ruim op tijd bij geweest :( maar omdat hij niet gecastreerd is kwamen gedragsproblemen eerder in gedachten blijkbaar...


Nu staat hij op high dissolution ?
Pijnstillers kunnen nu ook nodig zijn.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:10

Toevallig verkeer ik in dezelfde situatie of nouja mijn kat. Gelukkig geen bloed maar wel struviet en een blaasontsteking. Ook ik wil liever geen dieetvoer van de DA geven. Waarom niet? Vulmiddel, vulmiddel en nog eens vulmiddel. Het voelt alsof hij van sterrenrestaurant kwaliteit naar McDonalds gaat.

Mijn kat heeft ook nog eens het probleem dat hij weinig drinkt. Ik heb 3 verschillende fonteinen staan, bakjes in verschillende vormen maar meneer drinkt niet. -O-

Hij krijgt nu metacam en (nat)voer van Hills omdat ik zo even gauw wel moest. Maar ik ben wel van plan de pasta te gaan voeren. Of volledig over te stappen op natvoer maar dan liever wel gezond natvoer. Vers vlees lust hij niet. Hij is op vers vlees gespeend maar meneer vertikt het te eten. In het nest al helaas.

Hier een heel interessant stuk (onderzoek naar wat een kat precies wel en niet nodig heeft ivm blaasgruis): http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 11:15

Nogmaals, katten drinken beide voldoende. Zie ze heel vaak zuipen :) ze hebben een drinkfles die omgedraaid staat en mag ik dus elke 2,5 dagen vervangen.

@hananas, k ga straks het voer ophalen inderdaad, volgens mij word dat het.

@selka oef ook vervelend van jouw kat! Gok dat jij er op tijd bij bent geweest. In het begin had tonic ook geen bloed in zijn urine. Maar toen was hij gewoon een kater met een gedragsprobleem omdat hij overal plaste :+ . Ik wil inderdaad gewoon goed voer geven, wil altijd het beste voor mijn katten en omdat Ginger ook mee eet moet zij ook niet tekort komen... Misschien ter zijnerzijds ook overstappen op deels KVV als Ginger het eet. Tonic wss wel, hij eet in elk geval al het natvoer met vlees(cosma,Applaws enzo)

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:19

Ja dat denk ik ook. Ik ben zo'n lastige klant die bij de DA komt met een diagnose. := Had ook meteen urine meegenomen. Ik kon niet geloven dat hij opeens ergens anders had geplast.

Applaws en Cosma natvoer lust die van mij ook. Daarom dacht ik dit met de pasta te voeren. Appelazijn is trouwens ook een goede tip van Nessa! Zei mijn DA ook. Alleen dat lust die van mij niet.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, IASCrawler, Kimberley_, MyWishMax en 28 bezoekers