Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 22:33

Hoi allemaal,

Ik wil graag weten wat bokt vindt van de nieuw regelgeving die ze bij de eindexamenklassen op onze school willen invoeren:

Bij elke 7x je boeken vergeten, je huiswerk vergeten, ongeoorloofd te laat of ongeoorloofd absent, ben je 1 SE herkansing kwijt.
Al die 4 dingen worden bij elkaar op geteld. Het totaal geldt. Ben je dus 2x te laat, 2x je boeken vergeten en 3x je huiswerk vergeten (2+2+3=7), over ALLE vakken (dus niet per vak), dan ben je 1 SE herkansing kwijt. Bij de 14e keer ben je je 2e herkansing kwijt enzovoorts.

Let op: dit gaat over SE's (schoolexamens), en dus geen CE'S (centrale examens)!
Ik ben erg benieuwd.

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:35

Compleet achterlijk. Iets anders kan ik er niet over kwijt :+

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:35

Bij ons hebben ze sinds dit jaar soortgelijke regeling ingevoerd... Vind het belachelijk streng aangezien je SE's wel iets heel belangrijks zijn, maar als ik kijk naar hoeveel er vorig jaar bij ons gespijbeld werd snap ik het ook wel weer :+

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:37

Tja ik vind het zelf terecht... Als je je best niet doet om op tijd te zijn, bij te zijn met de stof of gewoon helemaal niet komt opdagen moet je ook gewoon in 1 keer je toets kunnen maken en geen herkansing nodig hebben. Goeie stok achter de deur ook om dit soort dingen juist wel te doen. Bij ons op het HBO gelden dezelfde soort grappen, maar je houdt er wel een gemotiveerde klas mee over.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:38

Ik als ex-docent vind het een prima plan. Het kan door omstandigheden dat je een keer je spullen niet op orde hebt, maar het is zó frustrerend dat je als docent je lessen voorbereidt en uiteindelijk alles moet omgooien omdat 2/3e van de klas je aanstaart alsof je over water loopt.

Nu gaf ik eigenlijk altijd zo weinig mogelijk huiswerk op, als je in de les een beetje doorwerkte had je alles af. Want ik als ex-leerling ben ook gesteld op mijn vrije tijd.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:39

Ik snap echt niet dat je daar voor in aanmerking komt. In je examenjaar helemaal moet je je zaken voor elkaar hebben. 7x! Das echt heel vaak de fout ingaan.

Vrij verdrietig dat deze regel blijkbaar nodig is.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:49

liekec schreef:
Tja ik vind het zelf terecht... Als je je best niet doet om op tijd te zijn, bij te zijn met de stof of gewoon helemaal niet komt opdagen moet je ook gewoon in 1 keer je toets kunnen maken en geen herkansing nodig hebben. Goeie stok achter de deur ook om dit soort dingen juist wel te doen. Bij ons op het HBO gelden dezelfde soort grappen, maar je houdt er wel een gemotiveerde klas mee over.


Dit inderdaad. En het zijn de eindexamenklassen, daar mag je toch wel een beetje motivatie van verwachten.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:50

Ik zou niet blij zijn als mijn school deze regel zou invoeren. Zelf ben ik geregeld te laat, vergeet ik mij weer eens ziek te melden, vergeet boeken mee te brengen of maak mijn huiswerk niet.

Ben echter wel een hele gemotiveerde leerling, maar soms is het niet anders. mijn huiswerk maakte ik vaak niet omdat ik na een hele dag school gewoon te moe was om nog huiswerk te maken of omdat ik moest sporten. Haal altijd goede cijfers en geen enkele docent die er geen begrip voor toonde. Zelfde met de boeken overigens.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat er soms belangrijkere dingen zijn dan school en er soms situaties zijn waarin uitzonderlijke dingen kunnen voorkomen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Anoniem

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:56

Bij ons is de regel net zo. Ik vind het nergens op slaan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:57

Dat dwangmaatregelen iemand motiveren heb ik nog nooit meegemaakt. Daarnaast mag je van die leeftijd wel wat zelfstandigheid verwachten, als dat niet goed zit is het misschien eens verstandig om te kijken waar dat mis gegaan is :+

Overigens was ik bij deze maatregel binnen een week al mijn herkansingen kwijt geweest, maar ik heb er ook geen gebruik van gemaakt dus ik had er zeker geen nacht minder om geslapen. Het is alleen een beetje jammer dat je blijkbaar zelf je leerlingen niet voldoende gemotiveerd krijgt en dan maar met van die belachelijke dingen aan komt zetten.


Sannens
Berichten: 1398
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:31

Nies_ schreef:
Dat dwangmaatregelen iemand motiveren heb ik nog nooit meegemaakt.


Hier ben ik het echt helemaal mee eens. Ik vind deze regel ook echt nergens op slaan. Het uiteindelijke resultaat kan best wel een zijn dat de school minder hoge slagingspercentages zal gaan krijgen, wat dan weer betekent dat de inspectie op de stoep staat.

Ik begrijp niet dat ze op deze manier het probleem willen oplossen.

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:48

Hmm ik vind deze regel erg dubbel. Bij ons op school werd alles juist veel 'losser' in de 6e (ik heb vorig jaar examen gedaan), omdat ze vonden dat het onze eigen verantwoordelijkheid is. Er werd hierdoor wel wat meer gespijbeld, zeker aan het einde van het jaar, dus aan deze ene kant snap ik deze regel wel. Aan de andere kant, de meeste waren 17/18/19, dus richting volwassenheid aan het gaan. Op de uni worden we ook niet meer zo streng gecontroleerd qua aanwezigheid ed en is het ook je eigen verantwoordelijkheid. Het zou op school niet alleen moeten gaan om je cijfers, maar ook om hoe je je ontwikkeld als persoon en uiteindelijk kom je jezelf wel tegen als je besluit zoveel lessen te missen/ niks te doen voor school.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:38

MarJon schreef:
liekec schreef:
Tja ik vind het zelf terecht... Als je je best niet doet om op tijd te zijn, bij te zijn met de stof of gewoon helemaal niet komt opdagen moet je ook gewoon in 1 keer je toets kunnen maken en geen herkansing nodig hebben. Goeie stok achter de deur ook om dit soort dingen juist wel te doen. Bij ons op het HBO gelden dezelfde soort grappen, maar je houdt er wel een gemotiveerde klas mee over.


Dit inderdaad. En het zijn de eindexamenklassen, daar mag je toch wel een beetje motivatie van verwachten.


Ben ik het niet mee eens. Ik zou hier alleen maar gefrustreerd of zelfs stresserig van worden. Middelbare school is heel heel anders dan HBO. Je kan studenten absoluut niet vergelijken met middelbare scholieren. Ja er zit 1 jaar tussen maar wat is er in mij veel verandert tussen het halen van mijn examen en de plek waar ik nu na 1 jaar HBO sta, of zelf na een paar maanden HBO.

Deze regel zou mij als middelbare scholier echt niet gemotiveerder maken om mijn huiswerk te doen. Eerder precies het tegenovergestelde. Zou mijn studie nu deze regel inlassen zou hij wel werken, maar gelukkig kent mijn studie dat soort rare fratsen niet. Tijd om zelfstandig te zijn en zelf verantwoordelijk te zijn voor je cijfers. Ben hier veel meer voorstander van. Je kan veel en veel beter uit jezelf beginnen met leren en studeren dan dat er een leraar bij alles wat je doet op je neus loopt te kijken wat je aan het doen bent.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:41

Hoeveel herkansingen mag je doen in een jaar?

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 01:01

Chocopasta schreef:
Hoeveel herkansingen mag je doen in een jaar?

Wij hebben er 4, waarvan er eentje vaststaat. Die ene kan je dus niet kwijtraken. Het aantal SE herkansingen verschilt per school.

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:18

Dat weet ik, daarom vraag ik het :D
Dan vind ik het een prima maatregel. Mijn leerlingen hebben er 2, dan zou ik de maatregel wat minder oke vinden. Maar ik vind 2 een mooi aantal.
Zou iets goed mis zijn als je 21x je zaken niet op orde hebt.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:36

Ik vind het vooral schokkend dat mensen dit een strenge regel vinden. Is echt een stukje dicipline en 7x iets door de vingers zien is erg veel voordat er een strenge maatregel wordt genomen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:41

Wordt er ook begeleiding geboden als een leerling op het verliezen van een herkansing afstevent? Ik ken vanuit mijn werk wel een aantal schoolgaande jongeren met AD(H)D en die zouden, ondanks gemotiveerdheid om het wel in orde te hebben, wellicht behoorlijk in de knoei komen. En juist deze groep voelt zich al vaak falen. Zo'n leerling zou door het verliezen van een herkansing alleen maar verder in de put belanden.

Het lijkt alsof deze regel is opgezet als sanctie. Ik vind het niet correct om alle leerlingen op gelijke wijze te sanctioneren omdat dat impliceert dat ze allemaal hun best niet doen. En dat is lang niet altijd zo. Vandaar mijn vraag: wordt er ook meegekeken naar waarom het misgaat als iemand (bijna) een herkansing verliest? Wordt er voldoende (extra) energie ingestoken om dit te voorkomen?

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:42

Maar ben je niet langzamerhand in het examenjaar zelf verantwoordelijk voor het maken van je huiswerk en het meenemen van je boeken? Je weet toch inmiddels zelf wel of je het "nodig" hebt om dit huiswerk te maken? Volgens mij is er bij ons nooit gecontroleerd op huiswerk, en als dat wel gedaan werd, dan betekende dit niet dat ik ineens serieus dit ging maken :n IMO laat je door het verplichten van dingen alleen maar de pubers creatievere methodes bedenken om er onderuit te komen.

Aanwezigheid verplichten, oké. Boeken mee moeten nemen kan ik ook nog wel in komen, maar laat ze voor te laat komen gewoon het dubbele inhalen wat ze te laat zijn gekomen oid.

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:46

Thats_Me schreef:
Ik vind het vooral schokkend dat mensen dit een strenge regel vinden. Is echt een stukje dicipline en 7x iets door de vingers zien is erg veel voordat er een strenge maatregel wordt genomen.

Voor mensen met AD(H)D kan op tijd komen en/of de juiste spullen bij je hebben best heel erg lastig zijn. En ik zeg niet dat ze het dan dus niet hoeven (juist niet, want in het werkende grote mensen leven wordt ook verwacht dat ze op tijd op hun werk zijn), maar puur sanctioneren dmv het afnemen van een herkansing werkt averechts. Deze leerlingen krijgen al zo vaak te horen dat ze eens "gewoon" moeten opletten en lopen vaak op hun tenen om mee te komen zonder al te veel gedonder. Zo'n sanctie als deze kan de druppel zijn om te denken "laat maar zitten die school, ik kan het toch niet". En dat vind ik zonde!

Kijk dan als school naar de individuele leerling en kijk wat er per persoon nodig is. Wellicht een heel nobel streven gezien de beschikbare tijd, dat dat weer wel..

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:50

En nog een kleine aanvulling: aanrader om het boek "het puberende brein" eens te lezen. Dat verklaart misschien ook het vaak verlapen en het niet zo goed kunnen plannen.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:30

Ik vind het ook geen goede regel.
Ik wilde zo hoog mogelijk slagen, gewoon voor mij zelf was dus echt gemotiveerd. Maar huiswerk dat deed ik alleen voor nederlands en engels. Die vakken vond ik lastig. Al die beta vakken was niks aan omdat het niet moeolijk was, dan ga ik daar geen tijd aan besteden. (Wel gewoon alles met een 8 gehaald)
Ik zou dan ook geen herkansingen meer hebben. Terwijl ik die toch allemaal heb gebruikt voor NL en EN.

Ik denk dat de regel beter is als het per vak geld. Dus zet jij je voor Wiskunde niet goed in dan mag je dat vak ook niet herkansen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:36

Dat is echt raar... Bij ons was het al goed als je er was. Zeker toen het alleen nog maar herhaling was kwam bijna niemand meer opdagen, laat staan huiswerk maken en boeken meenemen... Rare regel! Weet niet welk niveau je doet, maar het is foch ook zo dat het eigen verantwoordelijkheid is? Of in ieder geval dat je daarop wordt voorbereid...

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:41

Per vak zou ik een stuk redelijker vinden denk ik. Op de middelbare school maakte ik voor bepaalde vakken nooit huiswerk omdat ik alleen met de lesuitleg vaak ook een 7 of 8 kon halen. Terwijl ik voor andere vakken juist weer hard moest werken en dat dan ook deed tijdens de les en thuis. Daarvoor had ik die herkansing dan soms echt wel nodig.
En dan hoeft 't misschien niet 7 keer te zijn, maar 3 keer ofzo? Ik vind op zich dat je wel van leerlingen mag verwachten dat ze zich echt goed inzetten voor de vakken die ze moeilijk vinden. En dan daarvoor dus ook op tijd komen en huiswerk maken.

Overigens vind ik boeken vergeten echt de stomste "overtreding" ooit. Er is niemand die dat expres doet. Leg gewoon een stapel boeken achterin het lokaal neer, dan is er toch geen enkel probleem? Of voer wat leuks in, bij 3 keer je boeken vergeten moet je koekjes trakteren oid. Ik vind het echt niet logisch om voor zoiets onzinnigs herkansingen af te pakken.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:51

Bij ons mocht je maximaal 10% afwezig zijn per vak. Geoorloofd of ongeoorloofd maakte niet uit.
Leuk als je geopereerd moest worden en 2 weken niet van bed mocht... kwam bij 1 vak op 11% uit en ze dreigde toen dat ik geen herkansing mocht doen. Uiteindelijk wel mogen doen aangezien ik zonder die operatie wss nu een gezichtverlamming zou hebben


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers