Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
jessywessy
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-09-16

Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 20:09

hoi! :)

Mijn naam is Eline en ik ben gek op paarden. Ik wil suuuuper graag een eigen pony of een verzorgpony maar ik heb een probleem. Ik weet heel erg veel van paarden. Hoe je ze moet verzorgen en ook over rijden. Maar in de praktijk uitvoeren heb ik niet gedaan. Ik rij wel vaak in de vakanties en ik heb wel eens een borstel over een paard gehaald. Ik ben best vaak op buitenrit geweest. Maar ik heb nog nooit een pony gewassen of hoeven gekrabd. Bij de hoeven weet ik wel dat je in een soort V vorm om de straal moet schoonmaken omdat de straal erg gevoelig is. Maar ik heb het nog nooit zelf gedaan. Zo heb ik nog wel een paar dingen. Maar ik weet niet waar ik die ervaring vandaan moet halen. Hoe kan ik ooit de hoeven van een paard krabben als ik niet elke week rij? Hoe weet ik dat ik klaar ben voor een pony/verzorgpony? En waar kan ik, als ik er niet klaar voor ben, zorgen dat ik ervaring krijg?
Ik hoop dat iemand me kan helpen :9

DOEEGG!!!! <3 :o
Laatst bijgewerkt door MaritB op 28-09-16 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Capslock uit de titel gehaald.


Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: ERVAREN MENSEN help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:11

Ik zou als ik jou was op een manege gaan rijden want voor een eigen pony/verzorg pony klink je nog niet ervaren genoeg sorry.

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: ERVAREN MENSEN help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:12

Ik zou ook na een manege gaan.
Daar leer je best veel.
Je klinkt nog niet zo ervaren om een eigen pony te gaan verzorgen/kopen.

Sorry

[o]

Silverheart
Berichten: 281
Geregistreerd: 11-12-15
Woonplaats: Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:13

Eerst zou ik beginnen met manegelessen, mag dat niet, dan zou ik eerder geen eigen paard nemen. Je kam wel een verzorgpony zoeken om van te leren, dan moet je er wel bij informeren dat je niet veel ervaring hebt. Eventueel kan je misschien soms helpen op een manege in de buur, of iemand met een eigen paard. Misschien met vriendinnen een keer mee naar de manege? Maar met deze ervaring zou ik zeker nog geen eigen paard nemen, hoeveel je ook weet van artikelen of filmpjes, je zal toch eerst echt de praktijk moeten leren.

My wallet is like an onion, opening it makes me cry.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:14

Hee!

Wat goed dat je hier eerst zo goed over nadenkt en inleest! Zou een manege een optie voor je zijn? Eerst daar wat ervaring op doen? En eventueel op een vrije dag nog wat extra helpen om nog wat extra ervaring op te doen naast de lessen? En ander kun je misschien ergens op een stal wat helpen, dat ze jou wat dingen leren en jij hun weer helpt met klusjes! Wieweet als je er een tijd loopt en de mensen je kennen dat je mag helpen met een paardje verzorgen!

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: ERVAREN MENSEN help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:40

Als ik jou was, stapte ik naar de eerste beste manege om te vragen of je mag helpen met alles. Daar leer je veel van en een hulpje voor de manege is altijd handig. Succes!


Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: ERVAREN MENSEN help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:53

Voor een verzorgpony heb je best wat ervaring nodig.
Jij weet nog niet genoeg denk ik voor een verzorg pony, en zeker niet voor een eigen,
Je kan het beste nu nog even een jaartje op de manege ervaring op doen :)

So what if im crazy? The best people are.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:56

Wat knap dat je al zoveel informatie hebt opgezocht!

Ook ik denk dat je op een manege goed op je plek bent om veel te leren in de praktijk. Een verzorgpony is ook heel erg leuk, maar dan moet je wel op zoek naar een eigenaar die je eerst wil helpen of misschien dat je met een meer ervaren meisje samen een pony kan verzorgen.

@de andere reacties: voor een verzorgpony (als in borstelen) ben ik van mening dat na een paar keer samen doen het geen probleem is om er zelf één te verzorgen.

Ken je toevallig iemand in je omgeving (familie, vriendinnen) die een pony heeft?

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:58

Een verzorgpony zou kunnen.. Maar de meeste mensen zoeken ene verzorger zodat ze zelf meer tijd hebben.. Niet zodat ze er alsnog bij kunnen zijn iedere keer. Dus dat moet je dan maar net vinden, waarbij ook nog de klik goed is.

Ik zou dus ook eerst bij een manege/stal rond kijken en vragen of je daar kan lessen/helpen. Want een eigen pony is natuurlijk heel leuk, maar kost wel tijd, energie en geld.

Als je een paar maanden op een stal zou helpen, kan je misschien ook een beetje zien hoeveel tijd mensen kwijt zijn, je kunt vragen wat ze kwijt zijn en eventueel vragen hoe ze het doen met school/werk.

Zou flauw zijn als je je eigen pony heb en na 2 maanden achter komt dat het toch veel te veel is.. :P

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 06:01

Begin eerst op een manege zodat je ervaring op kan doen. Niet alleen uit boeken maar ook in praktijk. En ik weet niet of je uiteindelijk ook wil gaan rijden op je eigen paard maar dat zal je ook echt moeten leren. En heb je al aan je ouders gevraagd wat zij ervan vinden?

Kerstmuts

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 06:38

Ik ga met de bovenstaande reacties mee. Met alleen boeken kennis over paarden is de kans klein dat je een verzorgpony vindt...
De meeste eigenaren die een verzorgster zoeken, doen dat omdat zij zelf eens een dagje thuis willen blijven. Dat zal met een onervaren verzorgster niet gaan. Die zal in het begin geholpen moeten worden met bijna alles.
Tuurlijk zijn er ook eigenaren die jonge meiden de kans willen geven om iets te leren, maar die zijn lastig te vinden. Ook niet elke privé pony is even geschikt voor beginners.

Een eigen pony zou ik niet aan beginnen zonder praktijk ervaring. Dat kan alleen maar tegenvallen. Bovendien maak je er financieel het probleem van je ouders van als je nog minderjarig bent; zij moeten alles betalen. En ik neem aan dat je ouders ook geen echt verstand hebben van paarden. Om je een idee te geven: ik heb mijn paard zelf gekocht toen ik 24 was.
Daarvoor op de manege gereden en verzorgponys gehad.

De beste tip die ik jou kan geven: ga op paardrijles! Gewoon voor 1 keer in de week. Dan leer je vaak al hoeven krabben en opzadelen e.d. Verder kan je op een vrije middag misschien ook paarden komen poetsen op de manege.
Dan kan je na een jaartje ofzo misschien al veel gemakkelijker een verzorgpony vinden.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:12

Zoek eigenaren op.
Leg je verhaal eerlijk uit.

Zijn vast wel eigenaren die je de kneepjes wil leren.
Kijk anders idd bij maneges.
Vraag je vraag daar eens?

Waar een wil is zal n weg gevonden worden.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:22

volgens mij is het een goed idee om eens op zoek te gaan naar een hele lieve ( oude ?? ) pony met aardige eigenaren waar je eerst lekker bezig gaat met borstelen enz.
zeg tegen de eigenaar wat het probleem is en misschien wil hij/zij jou ook wat uitleggen??
of als je een vriendin hebt die veel van pony's weet dat zij misschien een xtje meegaat?

en als je ouders het goed vinden en er geld voor hebben kun je ook nog naar de manege lessen volgen om beter te gaan rijden.....

als je dat allemaal goed onder de knie is dan kun je echt beginnen!!

succes!!

Kerstmuts ;)

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:26

Ik weet niet waar je woont. Maar ik ben een jongen echt leren paardrijden, zadelen,borstelen. Waarom doe je bepaalde dingen.

Ik zou je met liefde helpen.

Er zullen vast meer eigenaren zijn doe dat doen. Maar voorwaarde is wel dat je echt wil leren. En niet eigenwijs of beidehand gaat doen.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:43

manegelessen zouden mooi zijn, maar als dat niet mag/geen geld voor is houdt dat op. Je zou voor verjaardag en feestdagen geld kunnen vragen voor lessen.

Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een Shetlander of zo om te verzorgen (dus niet rijden). Dat moet vaak nog wel lukken om te vinden.

[o]

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:44

Hoi hoi!

Haha ik herken hier zoveel van! Toen ik jong was las ik ook vanalles over paarden en dacht ik alles te weten terwijl ik nog nooit een hoef had gekrabt..

Mjn advies is ook, zoek een manege waar jij je fijn bij voelt. Ga een tijdje rijden, leer de omgang met paarden en ervaar hoeveel plezier je kunt hebben zonder alle lasten te moeten dragen! Begin daarna langzaamaan op zoek te gaan naar een verzorgpony die al wat ouder is en wat braver. Als je eerst op een manege rijd en misschien wat mensen met paarden ontmoet weet je ook ongeveer wat voor paard (karakter) bij je past.

Ik wens je super veel succes, waar woon je? Ik ben ook nog lerende hoor ;)

Liefs!

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:35

In welke omgeving woon je? :)

Marjan && Chuckie in de sneeuw (klik)
steffie, zo bijzonder als je was, zo moeilijk is het om je te laten gaan..

It’s easy to love someone when they’re happy. What’s hard is loving someone when they’re crying on the bathroom floor at 2am because everything came crashing down at once.

Anoniem

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:37

Hoi Eline!

Misschien is het inderdaad een ideetje om te beginnen met manegelesjes, alhoewel dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, ik rij al 13 jaar paard en heb nog nooit op een manege gereden, wel moet je dan net geluk hebben met mensen die je kent.

Ik denk dat je misschien nog wat te onervaren bent voor een eigen pony maar van een verzorgpony kan je zeker erg veel leren!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:43

Ik zou zoeken naar een verzorgpony waarbij de eigenaar mee kijkt, hier zou je best welkom zijn bijvoorbeeld ;)

Manege is als je ht kan betalen ook fijn om een beetje het gevoel te krijgen.

samira_24

Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-16

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:11

Ik zou ook naar een manege gaan :D Ik ben ook nog beginnend rijder maar heb het gevoel dat ik snel bijleer op alle vlakken, o.a verzorging van paarden!

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:45

Vraag bij een manege of je mag helpen of vind een super makkelijke verzorgpony met gebruiksaanwijzing. Veel succes!

nog iemand die van paarden houdt

Liindaaa
Berichten: 37
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:47

Ik sluit me aan bij wat er al voornamelijk gezegd is. Ga lekker naar een manege, vraag of je daar wat mee kan helpen. Zodat je wat meer gaat leren over het verzorgen ervan. Het is nu nog te vroeg voor een verzorgpony/eigen pony. Zo te zien ben wil je leren dus dan komt dat zeker goed

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:56

Een verzorgpony bij mensen thuis zou ook nog een optie zijn.
Dan heb je altijd hulp/toezicht en als je gelijk bij het voorstellen eerlijk zegt dat je onervaren bent, kan de eigenaar daar rekening mee houden.

Sowieso zal niemand, zowel thuis als op een manege, je zo maar in het diepe gooien en je in je eentje laten aanmodderen.
Zowel, rap wegwezen!
Op zulke plekken leer je niks!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:25

Heel veel maneges zijn er waarschijnlijk heel blij mee als je komt helpen! Ik zou eerst gewoon ervaring opdoen met pony's poetsen, stallen uitmesten, zadels invetten, etc.
Als je nog niet heel veel weet zou ik geen verzorgpony zoeken waar je in je eentje heen gaat (dus zonder iemand in de buurt), en al helemaal geen eigen paard :) maar misschien kun je soms mee naar iemand's paard? Je kan bijvoorbeeld een oproepje op Marktplaats of de Boktmarkt zetten om af en toe mee te gaan naar een paard die in de buurt staat. En als je wat meer ervaring hebt kun je kijken naar een verzorgpaard om alleen heen te gaan of een eigen paard.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Ervaren mensen help mij alsjeblieft!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:28

Met de juiste begeleiding, ben je zeker klaar voor een verzorgpony! Als de eigenaar jou 1 op 1 kan begeleiden met de verzorging, leer je het snel genoeg. Wees wel eerlijk daarin wat je nog niet kan :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers