Stalling jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 19:29

Hoihoi, ik lees al jaren het Bokt forum voor informatie/reviews etc. Maar dit is de eerste keer dat ik zelf een bericht plaats :)
De kans is namelijk groot dat mijn meisjesdroom uit komt: Een eigen paard! Ik rij al 14 jaar op een manege, maar omdat ik nu eindelijk een vaste baan heb, is het mogelijk om een eigen paard te houden. <3

Nou is mijn oog gevallen op een geweldig paard van 1,5 jaar, waar ik binnenkort bij ga kijken. Maar stel dat het allemaal door gaat, wat is dan het beste qua stalling?
Ik zit te twijfelen om hem dan bijvoorbeeld nog een halfjaar eigens op een wei te laten lopen met andere jaarlingen, of om hem alvast op een pensionstal te zetten. Maar dan wel eentje waar hij ook zo veel mogelijk naar buiten kan. :)

Want waar ik rij worden de paarden vanaf 3 jaar van de wei geplukt en zijn ze ontzettend brutaal en lomp omdat ze geen mensen gewend zijn. Dit wil ik dus niet met dit paardje, vandaar dat ik zit te twijfelen om hem (eventueel) wel/niet alvast in een pensionstal te zetten.

Wat zouden jullie adviseren?


Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:31

Hoe dan ook lekker op de wei, die van mij heeft ook sinds haar 11 maanden op een pensionstal gestaan maar wel altijd buiten met volwassen weidegenootjes. Lekker mee kunnen tutten, dat wel maar op stal zetten vind ik ze dan zeker nog te jong voor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:36

Paard van 1,5 hoort niet op een pensionstal. Die hoort met een andere 1,5 jarige op de wei/groepshuisvesting.

Paarden die in een opfokstal hebben gestaan worden daar niet lomp van en zijn mensen gewoon gewent want komen iedere dag in de handen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 19:38

Azmay schreef:
Hoe dan ook lekker op de wei, die van mij heeft ook sinds haar 11 maanden op een pensionstal gestaan maar wel altijd buiten met volwassen weidegenootjes. Lekker mee kunnen tutten, dat wel maar op stal zetten vind ik ze dan zeker nog te jong voor.



Maar als het een pensionstal is waar ze in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter alleen snachts binnen? :)

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:40

Annika94 schreef:
Azmay schreef:
Hoe dan ook lekker op de wei, die van mij heeft ook sinds haar 11 maanden op een pensionstal gestaan maar wel altijd buiten met volwassen weidegenootjes. Lekker mee kunnen tutten, dat wel maar op stal zetten vind ik ze dan zeker nog te jong voor.



Maar als het een pensionstal is waar ze in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter alleen snachts binnen? :)


Dan zou je nu meteen een half jaar beginnen met heel veel op stal (want de hele dag buiten is alleen tijdens zonuren) en daar zou ik zeker niet voor kiezen met zo'n jong paardje.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:40

Nou ja er zijn ook pensionstallen waar ze zowieso 24/7buiten kunnen he.( bij ons bijvoorbeeld!)
Dus dan zou ik daar naar zoeken :j

Leuk, jong paard is ontzettend leuk om te hebben,
succes met zoeken naar een geschikte plek :)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:45

Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:47

Ik ga een andere kant benaderen, ik denk dat t verstandig is om na alleen manege ervaring niet met een jong dier te beginnen, zoek een paard dat al wat gewend is, netjes opgeleid en ga met goede begeleiding aan de slag om een combi te worden.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:47

Bij mij staan de jonge paarden de hele dag buiten. Maar s nachts op stal. Dus dagelijks contact met mensen.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:48

EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar je kan zoveel moois met een jong paard <3
Ik had het echt niet willen missen dat die van mij altijd binnen 10 minuten weg stond, heel veel van kunnen leren.
Heb wel een erg goede rem op mijn voortgang gehad trouwens. Ze is nu ruim 3 en heb nog geen echte plannen voor zadelmak maken, ik ken haar goed genoeg om te kunnen zien dat ze meer tijd nodig heeft.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 19:49

EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:49

Ik denk dat het wel te vinden is hoor, hele dagen buiten op een pensionstal. Waar je ook goed over na moet denken, is dat er heel wat komt kijken bij het opvoeden en trainen van een paard. Heb je hier de kennis voor? Zo ja, prima! Niet? Zorg er dan voor dat je iemand vind die jou kan helpen met de opvoeding(netjes meelopen, stilstaan, voetjes geven etc), training(wanneer t paard oud genoeg is longeren, wennen aan tuig, op de juiste manier trainen) en zadelmak maken(voor de eerste keer erop, maar ook het aanleren van de hulpen). Dit is een intensief traject, waar niet alleen maar heel makkelijk wordt.
Misschien is het voor jou leuker en leerzamer om een paard te zoeken die alles kent, zodat je daar makkelijker van kunt leren. Dan ben je waarschijnlijk al druk genoeg :)

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:50

Annika94 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?


Waarom zou je je paardje willen laten wennen aan een binnenbak voor hij 3 is?
Gewoon een keertje schriktraining en wandelen is toch al meer dan genoeg, het gaat om de mindset en het jou als leider zien.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 19:51

knollentuin schreef:
Ik ga een andere kant benaderen, ik denk dat t verstandig is om na alleen manege ervaring niet met een jong dier te beginnen, zoek een paard dat al wat gewend is, netjes opgeleid en ga met goede begeleiding aan de slag om een combi te worden.



Op de manege heb ik ook veel jonge paarden gereden en geholpen met zadelmak maken/inrijden :)
En mocht het paard tzt oud genoeg zijn om ingereden te worden, dan ga ik dat uiteraard niet zonder hulp doen :)

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:56

Ik ben een groot, groot voorstander voor opfokken. Ik heb dagelijks meegemaakt hoe goed jonge paarden het doen in een stabiele opgroei-groep, met verschillende leeftijden, dagelijkse controle, goed voer, goede bodem etc.

Oftewel, ik zou als ik zo'n jong paard kocht hem/haar verhuizen naar een opfok en daar tot 3-4 jaar laten staan. Een goede opfok kan jou ook begeleiden, want het is je eerste eigen paard, dus een hoop nieuwe dingen zul je tegenkomen.

Stal Breukelenhof vind ik een heel fijn systeem hebben en hebben ook filmpjes op FB staan, om een idee te krijgen van een opfok :)

"Een draver, is gaver" :D

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 20:02

RianneH schreef:
Ik ben een groot, groot voorstander voor opfokken. Ik heb dagelijks meegemaakt hoe goed jonge paarden het doen in een stabiele opgroei-groep, met verschillende leeftijden, dagelijkse controle, goed voer, goede bodem etc.

Oftewel, ik zou als ik zo'n jong paard kocht hem/haar verhuizen naar een opfok en daar tot 3-4 jaar laten staan. Een goede opfok kan jou ook begeleiden, want het is je eerste eigen paard, dus een hoop nieuwe dingen zul je tegenkomen.

Stal Breukelenhof vind ik een heel fijn systeem hebben en hebben ook filmpjes op FB staan, om een idee te krijgen van een opfok :)


Bedankt voor de tip! Ik zal die stal eens opzoeken en kijken of er bij mij in de buurt misschien iets vergelijkbaars is :)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:09

Ik heb mijn paard eerst een halfjaar in een weide gehad ver van mijn huis. Ging er elke zaterdag heen. Fantastisch. Overigens zijn er veel opfokken die niet willen dat je 'zomaar' komt. Dan mag je op afspraak komen (dat vertrouw ik nooit zo, wie zegt dat ze de andere dagen niet tot hun knieen in de stront staan bv?). Ik weiger dat en wil bij mijn paard kunnen wanneerik daar zin in heb.
Dat kon dus. De kudde wende heel snel. was een gemengde kudde hengsten van 0 tot 3 jaar oud. Ging heel leuk met elkaar om. mijn paard leerde echt een baasje te zijn daarin. Ook al issie klein dan weet ie wel dat ie sterk is.

maar ik zag op tegen de winterstalling bij de stal. was in een loods ergens achterin weggemoffeld. Met teveel paarden in een hokje. Konden geen kant op. Zag er niet zo schoon uit.
Ook in de zomerweide is het een aantal keer voorgekomen dat de waterpompen het niet deden terwijl het 30+ graden was. De eigenaar was vaak weekendjes weg in verband met zijn menwedstrijden. Dus kon dan niet repareren. Ook veel wonden op de paarden daar. Gelukkig wel veel toezicht.

Dus paard voor de winterstalling dichterbij huis gehaald. Pensionstalling, kleinschalig met wat opfokkoppels.
Allemaal aan huis bij hun dus altijd toezicht. Koppels geschaard op leeftijd, al loopt hij nu ook tussen de 3jarigen (hij is zelf nu 2,5). Hele leuke kudde, erg mensgericht(al komt dat waarschijnlijk door mijn vriend en mij want iwj zijn er elke week. verder zien we er niemand). Mn vriend heeft toen voor valentijnsdag geregeld met de staleigenaresse dat ik met mijn paard tijdens de winterstalling gebruik mag maken van de pension faciliteiten. GE-WEL-DIG natuurlijk. Hij staat dan gewoon met een ander paard in een grote stal. Krijgen hele dag eten maar omdat ze hengst zijn (En de overige pensionpaarden merrie of ruin) mogen ze maar beperkt naar buiten. paddocks zijn dan primair voor de pensionpaarden. Dus dan is het super fijn dat ik met mijn paard de bak in kan en hem vast op kan pakken ondanks dat hij in opfok staat. Eigenaresse is ook super makkelijk om mee te overleggen.Wil mijn paard graag laten castreren, nou dan vraagt ze dat even nabij de dierenarts, overlegt met mij wat de mogelijkheden zijn en dat het ook nu kan dat ie nog even terug de weide op kan en lekker rustig op stal etc. Geen enkel probleem. Ik ben nu zelf verhuisd, drie kwartier verderop en mis mn paard wel. maar ga nogsteeds elke week naar hem toe. maar ik ben van plan hem deze winter op te pakken qua longeer en grondwerk. en dan volgend jaar nog lekker mee de weide op. en daarna inrijden op die stalling. daarna haal ik hem naar me toe. dus komt ie bij mij in de buurt te staan.

echt fantastisch zoon constructie.

EDIT: ik denk ook dat iedereen een heel ander beeld heeft van wat je met een jong paard kan en moet doen.
Ikzelf vind het belangrijk om de basis goed aan te leren en dat het al een beetje geintroduceerd is met de 'grote' paarden dingen waar hij mee te maken krijgt. Hoe vaker hij 'gekke' dingen ziet, hoe makkelijker hij ermee omgaat merk ik.

De een vind wellicht dat paard van 1,5 nog niet in een bak thuis hoort, terwijl ik mijn paard al balkjes heb laten draven (zonder longeer of zweep of welke vorm van dwang dan ook) in de buitenbak (binnenbak hebben we niet) en leuk dattie het vond. Ik laat hem bewust niet echt springen maar hij deed alsof ie op een meter hoogte lag. Dat doe je dan 1 keer en dan is het afgelopen want ik moet opletten dat hij geen gekke dingen doet ivm zijn groei ook etc.
Verder heeft ie al kennisgemaakt met een bitje en hoofdstel. Peesjes heeft ie omgehad (en gelijk weer zelf afgetrokken haha). ik wil dolgraag met hem gaan wandelen maar daar hebben we helaas niet de lokatie voor(Druk met werktuigen)..

dus doe vooral wat jij belangrijk vind. Ik ken ook paarden die tot hun 3e geen mens gezien hebben (ja de opfok eigenaar) en die raar aankijken als je met je poetskoffertje aankomt om jouw paard te poetsen. Mijn paard vind het heerlijk en zo wennen de andere paarden ook aan ons. (Paarden uit onze kudde die nooit hun eigenaar 'over de vloer' krijgen voetballen nu mee met de voetbal van mijn paard als we die meenemen) die eigenaren weten niet wat voor bomproof paard ze straks terugkrijgen haha..
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 28-09-16 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:18

Annika94 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?


De basis kennen ze al.

Ze hoeven op die leeftijd niet aan dingen te wennen. Het niet over je heen lopen en uit jouw persoonlijke ruimte blijven leren ze als jong veulen van de moeder en de fokker en van soort genoten(zelfde leeftijd).
Als veulen heeft een paard al geleerd om vast te staan, voetjes te geven en mee te lopen. Meer is niet nodig. En zelfs heel moeilijk voor zo'n diertje. Een kleuter ga je ook geen staardeling leren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 20:23

NatasjavE schreef:
De basis kennen ze al.

Ze hoeven op die leeftijd niet aan dingen te wennen. Het niet over je heen lopen en uit jouw persoonlijke ruimte blijven leren ze als jong veulen van de moeder en de fokker en van soort genoten(zelfde leeftijd).
Als veulen heeft een paard al geleerd om vast te staan, voetjes te geven en mee te lopen. Meer is niet nodig. En zelfs heel moeilijk voor zo'n diertje. Een kleuter ga je ook geen staardeling leren.


Als een paard zijn eerste levensjaar alleen op de wei heeft gestaan dan heeft hij toch niet geleerd om een voetje te geven of om vast te staan? Ik zeg ook niet dat ik nu gelijk met dat paard aan de slag wil, hij mag eerst gewoon nog veulen zijn :)
Maar het zou wel gewoon fijn zijn als hij alvast aan een aantal (simpele) dingetjes zou kunnen wennen, dat is vooral mijn punt :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:27

Het diertje zal nu ook al geregeld naar de smid zijn geweest. Hij of zij zal best de voeten kunnen op tillen :)

Maar lijkt het je niet fijner om als eerste eigen paard een ervaren leermeester te kopen? Een fijne 8 jarige die al veel kan.

Groen op groen moet je niet doen is een heel bekende uitspraak.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:30

NatasjavE schreef:
Het diertje zal nu ook al geregeld naar de smid zijn geweest. Hij of zij zal best de voeten kunnen op tillen :)

Maar lijkt het je niet fijner om als eerste eigen paard een ervaren leermeester te kopen? Een fijne 8 jarige die al veel kan.

Groen op groen moet je niet doen is een heel bekende uitspraak.


Als eerste paard (waar je ook veel tijd voor hebt) zou ik inderdaad geen veulen kopen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:40

Doe wat je zelf wilt. Wat zegt je gevoel?
Mijn verhaal: 8 jaar geleden kocht ik een jaarling, op slag verliefd en gelijk meegenomen. Iedereen verklaarde mij voor gek, het was immers mijn eerste paard en ik was groen, paard groen ik groen----> geen combi zeiden ze allemaal. Stuk voor stuk zeiden ze ook dat ik hem naar de opfok moest doen, want stalling(waar hij overigens hele dagen buiten kwam met soortgenoten in verschillende leeftijden)was zielig. Mensen liepen mij zo te pushen dat ik aan mijzelf ging twijfelen en ik was bijna overstag gegaan om hem naar een opfok te brengen, tot dat mijn vader tegen mij zei; heb je een jong paard gekocht om hem naar de opfok te doen? Ik; nee, pa; nou dat heb je toch je antwoord. En eerlijk, ik ben zo blij dat ik hem lekker bij mij heb gehouden! Ik heb veel downs meegemaakt met hem, maar ook enorm veel ups! En ik heb een enorm goede band met hem! Ik kan met hem lezen en schrijven, ging zonder zadel op pad met een handpaard erbij(mensen verklaarde mij voor gek) maar ik ben zo blij en trots waar wij nu staan! Wij hebben echt met en van elkaar geleerd, en dat is echt het tofste gevoel wat er is. Dus volg je gevoel, dat is mijn mening <3

Living the good life...❤

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:56

Mijn eerste eigen paard was ook een jaarling en die heb ik op pension gehad.

Heb enorm veel met hemijn kunnen doen, niets in tijd heel veel maar wel korte dingetjes waarvan we beide veel geleerd hebben. Korte wandelingetjes, poetsen, rondjes om de trekker van het bedrijf etcetera.

Ik zou m'n paard nooit in zo'n kleuterklasje opfok zetten, ik heb daar alleen maar lompe respectloze beesten uit zien komen of ze waren stuk.

Op mijn huidige stal hebben we ook jonkies staan die overdag in een groepje van verschillende leeftijden staan en snachts op stal. Als ik ooit weer een jong paard koop blijft ie ook hier staan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:20

Annika94 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?


Dit verschilt per opfok.
Bij de opfok van mijn veulen kan ik haar wel uit de kudde meenemen maar is geen ander wei'tje. Poetsen/meelopen doe ik gewoon in de kudde. (Ze kent nu halster, meelopen kleine stukjes, voetjes optillen, poetsen en overal aangeraAkt worden). Vind haar nog te jong zelf op pad te gaan (ze is daar ook geboren stond nog bij mams, nu sinds anderhalve week gespeend dus lekker in de nieuwe groep gelaten)

Ze staat overigens wel 800km bij mij vandaan haha, nederlandse opfok spreekt mij niet aan en afstand valt nog wel mee, ga regelmatig een weekend)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:33

Ik zou het paard gewoon lekker op de wei zetten met leeftijdsgenoten. Vooral niet ophokken.

Persoonlijk zou ik zeker als eerste paard geen jaarling kopen, een eigen paard is heel wat anders dan op de manege en vaak vergis je jezelf erin hoeveel energie zo'n jong paard kost. Je kunt best gaan kijken maar houd je ogen ook open voor een wat ouder paardje vanaf 7 jaar ofzo, is ook nog jong maar zijn de ergste streken wel vanaf.

Tijd geleden voor ik Ciarra kocht ook bijna een 2 jarige gekocht, leek me zalig om heel dat traject te doorstaan, later zat ik te denken en nee ik had geen zin om te wachten met aan de slag gaan. Uiteindelijk een enorme klik met een ander paard, deze was 4 jaar en kon ik lekker mee aan de slag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jannie79, Jennii92 en 112 bezoekers