ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 11:38

hallo! allereerst wil ik even zeggen dat ik gewoon ontwormingen bij de dierenarts haal na een worm onderzoek, maar toch ben ik benieuwd naar de verschillende ontwormingen die verkrijgbaar zijn in het buitenland en ik vroeg me af er mensen waren die meer weten over deze ontwormingen (mensen uit engeland, belgie of elders hier op bokt?)

in nederland hebben we de gebruikelijke spuiten die iedereen wel kent , equest, equimax, panacur, pramox etc. deze ontwormingen werken da ook altijd goed op al mijn paarden en ben ik erg tevreden mee, nu zag ik dat deze merken ze in verschillende vormen aanbieden in het buitenland

zo kwam ik ontworming tegen in de vorm van tabletten en panacur vloeibaar in een fles. echter is hier weinig informatie over te vinden.

tabletten geef je 1 tablet per 100 kg mogen ze op kauwen en heeft dan gewoon de zelfde werking?

de vloeibare is waar mijn meeste interesse naar uit gaat maar er is weinig over te vinden en zowiezo al niet in nederland verkrijgbaar. met 1 liter zou je 26 paarden kunnen behandelen tegen wormen voor een aantrekkelijke prijs ( dit lijkt me te goedkoop om waar te zijn). dit gaat met een dosseerspuit die je apart erbij moet halen. echter kan ik nergens vinden is dit dan wel oraal, of gaat dit met een naald? kan je het over het voer doen en voor welke paarden is dit wel of niet geschikt.

ik vraag dit vooral omdat ik 1 paard heb waarbij het echt een gevecht was om oraal een spuit te geven. dat uit zich in grote paniek, stijgeren, springen en rennen. Nu ben ik dit flink aan het oefenen geweest en ik kan inmiddels gewoon normaal een spuit geven. Maar in het buitenland zijn er dus 'andere' middelen op de markt voor paarden met soortgelijke problemen maar in nederland dus niet.

waarom niet ? zijn dit verboden middelen omdat het niet zo goed werkt als een normala pasta? schadelijk? meer bijwerkingen?

gewoon dus even een topic of mensen hier meer informatie over hadden waarom sommige middelen van het zelfde merk niet in nederland gebruikt worden.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:13

VSW -> MD

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:22


To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:32

Heb de tabletten geprobeerd bij mij Shetlanders. ... Geen succes. Zou zogenaamd naar appel smaken. .. De vieze chemische geur bij het openen van de verpakking was alu genoeg om me te laten weten hoe het af zou lopen. Uiteindelijk gemalen in een spuit met appelmoes alsnog zelf oraal moeten toedienen. Reden dat we de tabletten probeerden was omdat het oraal toedienen met de pony's altijd een drama was. De tabletten zouden ze volgens de omschrijving zo als snoepjes eten. .... nou die van ons dus niet

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:48


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:52

Panacure is een heel oud ontwormingsmiddel werd ook gegeven aan honden en katten.de reden waarom het nu niet meer gebruikt word is omdat de wormen er resistent aan zouden zijn.


Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:57


A horse is a horse .....

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:00

Equi Parex is geen ontwormingsmiddel.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:00

Vloeibare panacur wordt nog veel gebruikt bij schapen en koeien en kan idd gebruikt worden voor paarden. Het is idd niet de meest effectieve ontworming maar 'voor tussendoor' kan het wel.

Voor een paard van 500kg heb je 40ml nodig van de 10% oplossing.
Vloeibare panacur wordt idd oraal toegediend.

De tabletten werken ook goed, maar idd ze worden niet altijd met smaak opgegeten dus er wordt makkelijk verspild/ondergedoseerd.

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 13:32

ik dacht dat de tabletten niet verkrijgbaar waren, toch wel dus! maar wat thioro zegt kan daar mischien makkelijke mee ondergedoseerd worden.

de panacur zou werken tegen bloedworm, spoelworm, rondworm etc. mijn paarden hebben nooit panacur ( en de werkzame stof) gehad,dus hoe zit het dan met de resistentie? ik ontworm 2 x per jaar, in het voorjaar en najaar, het najaar doe ik altijd de bloedworm mee, daarom dat ik panacur vloeibaar interessant leek, gezien deze vooral gebouwd is tegen de bloedworm van wat ik begrijp.

maar kan je deze dan ook over het eten geven? dan loop je natuurlijk ook kans op onderdosering?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:59

Ik heb ooit zo'n tablet getest. Nou, inderdaad, het rook chemisch en mijn paard keek er niet eens naar, laat staan dat hij het op zou eten.... overigens ook zo'n tablet voor de hond gehad, die moest het ook niet....

~Turbohoof Solutions ~

tamary

Berichten: 29154
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ontworm tabletten en vloeibaar in fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:23

Die tabletten gaan er wel in, maar niet zo uit het handje. Ik hak ze grof en meng ze met een sterk en zoet smakende slobber/muesli en geeft het met voeremmer (gooien ze het er niet uit). 2 Eten het makkelijk, nr. 3 wat lastiger, maar de grootste zeikert vreet dit beter dan ellende met spuit en de smaak maskeren is een stuk makkelijker.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:14

Ik heb even rondgesnuffeld, want kende het vloeibare product niet.

Waar je wel op moet letten is dat Panacur niet werkt tegen strongyliden in een eenmalige dosering, dit middel wordt bij paarden doorgaans wordt vaak in eeen 5daagse kuur gegeven.
Met een dosering van 5 ml/65 kg lichaamsgewicht kom je dus op zo'n 50 ml/per paard per dag is 250 ml in 5 dagen.
Met 1 liter haal je dan nooit de 26 paarden :n
Sterker nog, ik kwam een flesje van 225 ml tegen en dat is voor een beetje paard al aan de lage kant voor die 5daagse kuur.

Er staat inderdaad dat je het kunt mixen met het voer.

http://www.hyperdrug.co.uk/Panacur-Equi ... fo/PAN225/

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers