Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 11:35

*Bokt.nl / www.veiligpaardrijden.nl
Afbeelding
Foto door Amanda



Iedereen kent de situatie op het inrijterrein wel. Naar verhouding teveel ruiters in een te kleine inrijbak, iedereen rijdt kriskras door elkaar, probeert elkaar te ontwijken en te overleven in de chaos van het inrijden. Niet zelden raken ruiters gefrustreerd en paarden opgefokt door deze chaos, waardoor de verwachte prestatie in de wedstrijdring uitblijft en men teleurgesteld naar huis gaat. Veel van deze frustraties kunnen voorkomen worden als iedereen zich aan de rijbaanregels houdt. Maar zijn deze wel bekend? Wij zetten een aantal universele rijbaanregels voor jullie op een rij.

  • Bij het rijden dienen ruiters een goed passende veiligheidshelm of hoed te dragen. Daar waar een snelheidselement aanwezig is, zijn menners en overige opzittende ook verplicht een veiligheidshelm te dragen.
  • Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden gevraagd en aangekondigd , door bijvoorbeeld “deur vrij!” te roepen.
  • Op- en afstijgen in de rijbaan dient op de AC-lijn te gebeuren. De paarden dienen op voldoende afstand van elkaar te staan en met de hoofden in dezelfde richting.
  • Tijdens het rijden of mennen dient de rijbaan gesloten te zijn.
  • Wanneer de accommodatiehouder toestaat dat er gelongeerd wordt in de rijbaan dan mag dit alleen wanneer er zich geen ruiters of menners in die rijbaan bevinden.
  • De combinatie welke op de linkerhand rijdt heeft bij elkaar passeren voorrang op de hoefslag.
  • Degene die op dezelfde hand een snellere gang heeft en/of zijgangen of een figuur rijdt heeft altijd voorrang (en dus ook de hoefslag).
  • Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.
  • Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden, door bijvoorbeeld “hindernis vrij!” te roepen.
  • Moet je stilstaan op de hoefslag: vraag dan "hoefslag vrij". Als je stil moet staan op de hoefslag, bijvoorbeeld om je deken weg te leggen, vraag dan eerst ‘hoefslag vrij’. Als je ziet dat je geen andere ruiter lastig kan vallen met het stilstaan kan je dat doen. Probeer echter wel om zo snel mogelijk weer door te rijden.
  • In- en uitstappen doe je altijd op de binnenhoefslag. Dit omdat de andere ruiters dan gewoon hun oefeningen uit kunnen voeren. Mocht het zo zijn dat er een ruiter aankomt die bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts aan het oefenen is, ga dan nog een stukje aan de kant. Als je in- en uitstapt heb je nooit voorrang.

Naast de rijbaanregels zijn er ook nog een aantal fatsoensnormen die er over het algemeen voor kunnen zorgen dat het met elkaar rijden soepeler gaat en leuk blijft.
  • Stoor andere ruiters niet. Ga niet schelden op je paard of luidruchtig zitten bellen/kletsen.
  • Iedereen komt voor zijn plezier en de training van zijn paard.
  • Neem geen voorrang. Wees soepel in het voorrang geven en nemen. Dat jij linksom in galop rijd wil niet betekenen dat je gelijk door iedereen heen moet denderen, want ‘jij hebt tenslotte voorrang’.
  • Probeer een beetje inzicht in de situatie te hebben en te kijken of het niet misschien handiger is om even een volte te draaien, zodat je niemand in de weg zit.
  • Overleg met de anderen in de bak. Als je een oefening gaat doen waarbij je andere ruiters zou kunnen hinderen, zoals een paar keer achter elkaar van hand veranderen, meld dit dan even. Het is een kleine moeite en iedereen weet gelijk waar ze aan toe zijn. Bij sommige verenigingen is het zelfs gewoon om te vragen ‘zullen we van hand veranderen?’, op deze manier blijft iedereen dezelfde kant oprijden. Als het druk is in de bak kan dit de boel versoepelen.
  • Meld het als je paard kan slaan. Zorg dat de andere ruiters in de bak ervan op de hoogte zijn als je paard zou kunnen uithalen naar andere paarden, zodat zij er rekening mee kunnen houden en niet te dicht achter je rijden. Je kunt op wedstrijd een rood lint in de staart vlechten ter waarschuwing.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Sanxjet

Berichten: 96
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Slagharen

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:28

Ik hoor hier en daar ook dat het dragen van een bodyprotector tijden het rijden ook verplicht is, maar is dit nou zo?

Jet ♡ Pepper ♡ Boy

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:30

Sanxjet schreef:
Ik hoor hier en daar ook dat het dragen van een bodyprotector tijden het rijden ook verplicht is, maar is dit nou zo?


Nee dat is niet verplicht

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Nova96
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:59

Zeepsop schreef:
Sanxjet schreef:
Ik hoor hier en daar ook dat het dragen van een bodyprotector tijden het rijden ook verplicht is, maar is dit nou zo?


Nee dat is niet verplicht


Veel verenigingen stellen het wel verplicht bij het springen, maar dat zal wel per vereniging verschillen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:21

Waarom zijn die eerste twee rijbaanregels? Heeft toch niks met de rijbak te maken.

Alex en Jorie <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:45

Kan iemand uitleggen waarom die schoenen gecombineerd zouden moeten worden met chaps? Ik zie op wedstrijden genoeg mensen rijden in een nette jodhpurbroek met jodhpurschoenen eronder, zonder dat daar chaps bij gedragen worden.

Schoentje, kerstmuts en [o]

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:22

Fennadev schreef:
Waarom zijn die eerste twee rijbaanregels? Heeft toch niks met de rijbak te maken.

Dit kan je hetzelfde zien als verkeersregels, dat is ook heel erg breed, en horen ook dingen bij wat te maken heeft met bijvoorbeeld alleen het voertuig en niet met de wegen.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:43

Met op de foto de knappe arabische volbloed, voormalig Nederlands Kampioen, Indiana T met haar ruiter Caya *\o/* :j

Aeshah Carré, een team vanaf 08/2015: Inmiddels Z startgerechtigd en internationaal prijswinnaar @ ANC/Aachen❤️
[IM] Our lovely little Angel flew away much too soon

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:16

oomens schreef:
Kan iemand uitleggen waarom die schoenen gecombineerd zouden moeten worden met chaps? Ik zie op wedstrijden genoeg mensen rijden in een nette jodhpurbroek met jodhpurschoenen eronder, zonder dat daar chaps bij gedragen worden.


Dit is om te voorkomen dat je beugel achter je schoen blijft haken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:37

Ianrowan2009 schreef:
oomens schreef:
Kan iemand uitleggen waarom die schoenen gecombineerd zouden moeten worden met chaps? Ik zie op wedstrijden genoeg mensen rijden in een nette jodhpurbroek met jodhpurschoenen eronder, zonder dat daar chaps bij gedragen worden.


Dit is om te voorkomen dat je beugel achter je schoen blijft haken.

Maar daar valt dan toch je broek overheen? Als je schoenen met veters draagt, dan zitten die veters er ook gewoon netjes onder.

Verder vind ik het vreemd dat dit op wedstrijden gewoon is toegestaan en dat het dan op het inrijterrein volgens de Bokt-rijbaanregels verboden zou zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:44

In het wedstrijdreglement 2016 van de KNHS staat het volgende:
Artikel 117 – Kledingvoorschriften
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de
proef te verschijnen in:
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige,
gladleren/gladde kunstleren chaps.

De kleding zoals jij noemt wordt wel eens bij bepaalde rassenshows gehanteerd. In dat geval gelden die reglementen bij die rubrieken. Maar de universele rijbaanregels op wedstrijd zijn dus zoals in de openingspost.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:47

Word lastig hoor als je alleen aan het mennen bent en de deuren moet gesloten zijn. Niet echt veilig om midden in de bak je paard stil te zetten deuren en de deuren weer open of dicht te doen.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:04

Goh, laat ze eerst maar eens beginnen met het weren van stalruiters / manegeruiters tijdens een wedstrijd en met een beperkte inrijdruimte. Dat scheelt al een hoop ellende. Zondag ook weer duidelijk geworden, met alle respect, maar een totaal niet aan de hulpen staande fries die de bak doorgejaagd wordt en alles aan de kant zwepend. Sta je aan de kant te kijken naar je A-pony met een meisje van 9 erop die al moeite moet doen om tussen de grote paarden rond te sturen. Alle wedstrijdruiters letten extra op haar, maar dit ongeleide projectiel zorgde regelmatig voor hachelijke situaties. En niet alleen bij ons, ook bij de andere ruiters tijdens het inrijden. Hadden er ook echt last van. Jammer dat er niet werd ingegrepen door de organisatie.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:14

Amanda schreef:
In het wedstrijdreglement 2016 van de KNHS staat het volgende:
Artikel 117 – Kledingvoorschriften
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de
proef te verschijnen in:
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige,
gladleren/gladde kunstleren chaps.

De kleding zoals jij noemt wordt wel eens bij bepaalde rassenshows gehanteerd. In dat geval gelden die reglementen bij die rubrieken. Maar de universele rijbaanregels op wedstrijd zijn dus zoals in de openingspost.

Dat komt alleen wel uit het disciplinereglement dressuur.

Die 'universele' rijbaanregels slaan dus alleen op het inrijterrein van KNHS-dressuurwedstrijden.

Westernwedstrijd?
Endurance?
IJslanderwedstrijden?

Stuk voor stuk andere regels over wat wel en niet mag op het losrijterrein.

Als je vanuit Bokt dan zo graag universele rijbaanregels wilt presenteren, noem dan díe punten die ook echt universeel zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:16

Longeren als er niemand in de bak is, dit kan je ook afspreken of het mag als er iemand aan het rijden is. Ik heb er totaal geen moeite mee als ik aan het rijden ben en er komt iemand longeren met 1 mits dat het paard wel "normaal" loopt en niet totaal uit zijn dak gaat.

Enne die A-C lijn opstijgen mm het krukje daar dan maar gewoon laten staan want er is net weer een artikel hoe slecht het is voor de rug van je paard om zonder opstapje op te stappen. Weer lastig als je de A-C lijn wil rijden.

Idd gaan die regels eigenlijk alleen over wedstrijdterrein maar universeel is voor mij het stukje over linksom heeft voorrang en draf, galop boven stap en figuren rijden.

Verder kan je per stal toch besluiten wat de regels zijn en dit duidelijk communiceren via bord of op papier

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:24

Ceasar: gebruik van de inrijbaan door ruiters die niet aan de wedstrijd mee doen is officieel niet toegestaan, staat ook heel duidelijk in het wedstrijdreglement van de KNHS. Mijn grootste ergernis is ook dat ruiters die niet mee doen, in de losrijbaan verschijnen en ook gaan rijden. Dat is echt heel storend, omdat die vaak met hele andere dingen bezig zijn dan de ruiters die los rijden voor hun proef. Komen bijvoorbeeld even een ril en stresserig paard aan het gevoel van een wedstrijd laten snuffelen. Ben dan altijd heel blij dat die van ons daar niks op doet. Maar ja, als je steeds niet de lijntjes kan rijden die je wil is het wel heel vervelend.


MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:34

Wat mij betreft mag er ook wel eens gekeken worden naar de organiserende partij. Afgelopen weekend een mooi staaltje onverantwoordelijke idioterie meegemaakt van de desbetreffende manegehouder die op geen enkele manier rekening wenste te houden met de wedstrijdruiters en dat ook nog even luid en duidelijk kenbaar maakte. Het mag een godswonder heten dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd.
Overigens reden ook daar de manegemeisjes doodleuk door de inrijbak.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:51

oomens schreef:
Dat komt alleen wel uit het disciplinereglement dressuur.

Die 'universele' rijbaanregels slaan dus alleen op het inrijterrein van KNHS-dressuurwedstrijden.

Westernwedstrijd?
Endurance?
IJslanderwedstrijden?

Stuk voor stuk andere regels over wat wel en niet mag op het losrijterrein.

Als je vanuit Bokt dan zo graag universele rijbaanregels wilt presenteren, noem dan díe punten die ook echt universeel zijn.

Ik heb het deel over het schoeisel verwijderd. Daar heb je zeker een punt.

rumay: je kunt aan je/een groom of toeschouwer vragen het krukje weg te halen of buiten de bak opstappen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:56

Jeeuhhhhhhh
Wat een zuurheid hier.

Even een ander geluid:
Dank voor het weer eens overzichtelijk bij elkaar plaatsen van de rijbaan regels. Ik denk dat de meeste van ons dit ooit wel geleerd hebben, maar ik denk dat het goed is om dit zo nu en dan weer even te noemen ( al was het maar omdat het voor mij al wel weer heel lang geleden is dat ik ze leerde :D ).

Leuk ook om te zien dat er in principe niets veranderd is sinds ik de regels leerde, dus ik doe het nog steeds goed. Altijd leuk om te weten!!


Iedereen een Connemara!!


.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:02

Eigenlijk klopt de titel van het stuk niet, er staat Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Maar het gaat over rijbaan regels?!
Dan ben ik nu de weg even kwijt, zijn dit nu alleen regels voor het inrijden bij wedstrijd of gewoon algemeen?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:06

Ik heb die regels als algemeen geleerd, maar die gelden dan toch net zo goed bij wedstrijden? Gewoon een kwestie van rijbaan-etiquette.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:11

Je kan op alle korrels zout leggen, maar je kan natuurlijk ook proberen de regels zodanig te interpreteren dat ze ook voor jouw discipline van toepassing kunnen zijn.

Op vele stallen rijden dressuurruiters, westernruiters en andere soorten disciplines gewoon bij elkaar in de baan. Beetje rekening met elkaar houden en er is niets aan de hand. Deze richtlijnen kunnen daarbij heel goed helpen en voorkomen irritaties.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:04

Judith_VB schreef:
Met op de foto de knappe arabische volbloed, voormalig Nederlands Kampioen, Indiana T met haar ruiter Caya *\o/* :j



Ik dacht al... ik herken die knapperd ergens van... :D

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 00:45

MairiMacBran schreef:
Wat mij betreft mag er ook wel eens gekeken worden naar de organiserende partij. Afgelopen weekend een mooi staaltje onverantwoordelijke idioterie meegemaakt van de desbetreffende manegehouder die op geen enkele manier rekening wenste te houden met de wedstrijdruiters en dat ook nog even luid en duidelijk kenbaar maakte. Het mag een godswonder heten dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd.
Overigens reden ook daar de manegemeisjes doodleuk door de inrijbak.


Op de manege waar ik sta, is het voor manege- en pensionklanten verboden om in de wedstrijdbanen en losrijbak te komen tijdens de wedstrijd. In principe zijn daar andere banen voor beschikbaar (met soms beperkte tijden)die dag.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:24

Dat lijkt me ook niet meer dan normaal, dat is op onze manege net zo. Maar jammer genoeg was dat slechts een lichte ergernis vergeleken bij het andere incident. Een reden om daar niet meer te komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _Anke_, Akires1, Ashkerlon, bella24, Brandje_04, Butterfly, DeGelukkige4, Durquia, Karl66, Maris__, miekxlady97, Mo_Noah, posje, Symke, xJolijn, xYaartje en 68 bezoekers