Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 10:25

Hoi allemaal!

Vroeger heb ik jaaaren lang pianoles gevolgd, maar ik speelde niet meer, de piano ging het huis uit en inmiddels woon ik op mijzelf. Maar het begint toch weer te kriebelen :+ Nu zit ik er dus over na te denken om een piano aan te schaffen. In eerste instantie denk ik aan een digitale piano i.v.m. het sparen van de buren.

Wie heeft hier ervaring met zowel een klassieke als een digitale piano en wat raden jullie wel en niet aan?

Het liefst koop ik een tweedehandse en wil ik er ongeveer €500 aan kwijt. Aan de andere kant is het misschien ook de moeite waard om wat langer door te sparen, want ik wil wel dat het fijn speelt (moet wel echt ongeveer zo voelen als een echte piano) en goed klinkt.

Ik kwam dit artikel tegen, met volgens hun drie goede digitale piano's (maar dan de opvolgers van die modellen inmiddels): http://www.bestedigitalepiano.nl/keyboa ... -is-beter/
Dat geeft wat houvast, maar alsnog heb ik eigenlijk werkelijk geen idee :+
Voor mijn gevoel zou ik het liefst een akoestische piano hebben met koptelefoon-aansluiting, zodat niemand last van mij heeft. Maar goed, dat kan uiteraard niet. Alle extra opties van digitale piano's interesseren me helemaal niet.

Iemand ervaringen en/of tips?

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:34

Ik weet niet hoe het zit met je muren, maar ik, als huisgenootje van iemand die piano speelde vond het zalig als ze d'r koptelefoon op had. Wij hadden dus een digitale.
Ik vind naar iemand die piano speelt luisteren geweldig leuk, maar telkens dezelfde paar noten van een bepaald stuk wordt een beetje vervelend :j .

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 10:36

Ja, ik woon vrij gehorig :+ Dat is ook de reden dat ik eigenlijk wel een digitale wil, maar je leest veel dat dit uiteindelijk toch een wereld van verschil is met een klassieke piano.

Ik zou dus eigenlijk een digitale piano willen die héél erg in de buurt komt van een klassieke, met zo min mogelijk opties maar wel koptelefoon aansluiting... :')

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:40

Ik kan Yamaha (Clavinova) aanraden, maar ook Kawai heeft goede. Ik zou even gaan proefspelen in een winkel, het is zo persoonlijk welk geluid en welke aanslag je fijn vindt. Ik koos tussen een kawai en een yamaha. Ik ond het geluid van de Kawai mooier, maar hij kon niet goed toetsen repeteren en dat heb ik wel nodig. Het werd dus de Yamaha en ik ben er nog steeds erg blij mee. Hij is al veel verhuisd met mij.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 10:49

Welke Yamaha heb jij Sheran? Als ik op Clavinova zoek krijg ik héél veel types te zien xD

Ik lees ook goede verhalen over een aantal Casio's. En idd proberen in een winkel moet ik wellicht sowieso even doen :j

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:03

Je kan op een klassieke piano ook een mogelijkheid bouwen dat je koptelefoon erin kan :j kost alleen wel wat vrees ik :P

Klassiek is altijd het mooist, maar digitaal valt me tegenwoordig ook niet meer tegen. Voordeel is dat je natuurlijk niet hoeft te stemmen :).

Qua merken/types is echt persoonlijke voorkeur, ga gewoon op veel spelen, dan merk je gauw wat je het fijnste vindt.

[o]

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:05

Wij horen de overbuurjongen ook regelmatig oefenen, lijkt me heerlijk om piano te kunnen spelen :) ik vind klassiek altijd mooier klinken dan digitaal maar ik kan me voorstellen dat je liever voor digitaal gaat door de mogelijkheid om via de koptelefoon te luisteren.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:12

Thesserd schreef:
Welke Yamaha heb jij Sheran? Als ik op Clavinova zoek krijg ik héél veel types te zien xD

Ik lees ook goede verhalen over een aantal Casio's. En idd proberen in een winkel moet ik wellicht sowieso even doen :j


Een CLP-320, maar die is al best oud hoor. Ik denk dat de nieuwere modellen nog wel beter klinken.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:20

Ja, met koptelefoon, please doe je buren dat plezier! :)

Ik heb al aardig wat jaren een digitale piano en ik vind 'm prima spelen (Korg nog iets.) Aanslaggevoelig, met pedaal, en het speelt voor mijn gevoel echt natuurlijk.
Tegen onze oude piano (een schitterende Yamaha, maar goed, vergelijkbaar model is dan ook zo'n 6 keer zo duur als mijn digi) kan 'ie niet op, daar ben ik mee opgegroeid, maar ik heb ook op enkele andere klassieke piano's gespeeld en die zijn niet altijd fijner te spelen, of mooier qua klank. Ik vind mijn electrische piano zeker fijner spelen en mooier klinken dan een aantal van die accoustische waar ik op heb gespeeld.

Ga zeker eens naar een showroom om ze uit te proberen en het te ervaren.

(En sommige opties zijn best cool. Als ik dit zo lees: https://www.acustica.nl/winkel/roland-fp-30-bk/ dan is het lezen van bladmuziek op je tablet en dan omslaan met een pedaal echt een geniaal idee, en ook opnemen lijkt me beslist handig als je er meer mee doet. Ding van mij is van ver voor die tijd, die kan dat allemaal niet.
Je hoeft het niet te gebruiken, maar ik zou zelf die opties niet principieel afwijzen :) )

Als ik zo eens lees gaat mijn voorkeur bij bijna alle merken uit naar de piano's van zo'n 600 euro, geen 500 :( Die laatste 100 lijkt volgens de reviews echt uit te maken voor de kwaliteit van aanslaggevoeligheid en geluid, niet alleen maar om extra opties. En dat zou ik waarschijnlijk wel de moeite waard vinden om in te investeren.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 11:32


"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:11

Ik heb een Roland digitale piano. Fantastisch geluid en klinkt net als een gewone piano. Ik woon ook zeer gehorig en dan is dit ideaal.

That which yields is not always weak

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 12:19

Oeh nice, weet je toevallig welk type Saar4?

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:19

Probeer in de winkel absoluut verschillende piano's uit. Wat je lekker vindt spelen/mooi vindt klinken is heel erg persoonlijk.
Ik heb zelf een digitale Yamaha. Die speelt voor een digitale piano best fijn, is aanslaggevoelig en het geluid is prima. Verder zitten er weinig extra opties op, maar die mis ik eigenlijk niet. Ik kan vanavond even kijken wat voor soort het is, mocht je dat interessant vinden.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 12:26

Nevony, Dat lijkt me inderdaad nu het beste om te doen. En als het niet veel moeite is om je type te checken, zou ik dat inderdaad wel willen weten :D

Iemand wel eens bij Oostendorp Muziek in Wezep geweest? :)

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:35

Thesserd schreef:
Iemand wel eens bij Oostendorp Muziek in Wezep geweest? :)

ik niet, maar mijn partner wel, hij heeft enorm veel verstand van dit soort zaken (wij hebben overigens een Yamaha staan, geen idee welk type) en hij is er te spreken over Oostendorp

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:54

Ik heb een roland F130R. Erg tevreden over :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:57

Ik hoor de buren spelen op de reguliere piano terwijl wij zeer goed geïsoleerde huizen hebben, dus ja voor de koptelefoon :')


Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 22:02

Oh gosh :') klassieke piano is dan idd sowieso geen optie.

Thanks voor de reacties allen. Tijd voor een ritje naar Wezep binnenkort :)

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:06

Als je gehorig woont, ga dan aub voor een elektrische piano. Vooral de Piano Forte (de gewone) kan een hels kabaal maken als ze bijvoorbeeld zo licht is als mijn Yamaha U3.

Ik beveel je van harte een Roland of een Yamaha aan qua Elektrische piano's. Met mijn Roland treed ik ook op. Zijn zware kwaliteit piano's. Check van te voren wel even welk model je fijn vind... Niet alleen het geluid, maar ook de ligging en de gevoeligheid van de toetsen.

Mocht je vragen hebben; mijn pb-box staat open.

M. 21-07-2017. <3

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:07

Absoluut digitaal als je gehorig woont.
Mijn buurjongen kan mij niet horen gitaar- en pianospelen wanneer hij binnen is, maar wanneer hij buiten is wel. Dan voel ik me altijd meteen bezwaard en speel ik ook niet meer zo rustig en ontspannen als eerst.
Als je er steeds rekening mee houdt dat je buren er eventueel last van zouden kunnen hebben, speel je lang zo fijn niet.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Appeltje00

Berichten: 5005
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:46

Ik lees even met je mee, want ik ben me ook aan het oriënteren voor een piano.

Zelf kijk ik naar de Yamaha arius (iets goedkoper dan de Clavinova), Roland RP-401R en ik zag vanochtend de Steinfort mp110. De laatste is erg goedkoop (€495,00)en wil ik eens gaan proberen. De andere twee heb ik afgelopen weekend bespeeld en waren allebei prima! Ze staan ook wel op marktplaats volgens mij. De Casio vond ik persoonlijk niet zo fijn.
Je kan ook kijken of er een Keymusic (voorheen Feedback) in de buurt zit. Goede en grote muziekwinkel waar je rustig je gang kan gaan.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:18

Helemaal vergeten :o , misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb hier een Yamaha p-105 staan.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:44

Als je voor een klassieke gaat, neem dan een goeie. Je wilt niet dat je piano toch net onzuiver is en je dat als zuiver in je oren gaat spelen. Voor je huisgenoten en burem is een elektrische fijner, en voor jezelf soms ook! Dan kan je namelijk midden in de nacht spelen, niemand hoort het! Neem je ook les? Dan heeft je docent hoogst waarschijnlijk een echte piano/vleugel en kan je in ieder geval af en toe nog op een echte piano spelen. Dat blijft het leukste!

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:16

Interessant topic, ik lees even mee!

Ik zit eigenlijk in exact dezelfde situatie; zoek ook een digitale piano (want gehorig), maar wel zo 'echt' mogelijk. Daarbij wil ik ook dat hij eruit ziet als een echte piano. Ik ben nu aan het kijken naar de Oostendorp P1 of P2. https://www.oostendorp-muziek.nl/digita ... pe-chroom/

Aria_zz

Berichten: 5508
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Piano of digitale piano kopen... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:25

En niet doen zoals ik, snel even een keyboard kopen omdat je denkt dat je dan op kot/kamers wel kan verder tokkelen :') wat haat ik dat ding.

Ook opgegroeid met een simpele accoustische, die vaders plots weg deed ( -:(- O:) ) en omdat ik wou verder spelen dacht dat het zo wel kon... nee echt niet.

Moest ik jou zijn ts, spaar wat langer en koop een elektrische die je past, eentje waar je goed en vlot op speelt zonder het nare gevoel van een goedkoop ding.

Inderdaad lekker uitproberen in de winkel, als je een vindt die je aanstaat, weet je waar je je op kunt richten.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 30 bezoekers