Bladblazer slecht voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 18:14

Bij ons op stal wordt er binnen met de bladblazer 'geveegd'. Is dit slecht/schadelijk voor paarden?

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:15

Staan ze binnen als dat gedaan wordt? Lijkt me niet prettig met stof wat ze inademen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Anoniem

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:16

Het veroorzaakt wel veel stof ja. Dat is neit echt goed voor paarden, maar ook niet goed voor mensen denk ik :P

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:22

Deden ze bij mij op stal ook, totdat het onderwerp stof en decibellen werd besproken.
Met een trekker gaat ook goed hoor. :D

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:18

Ik ken ook een stal waarbij ze aan het eind van de dag eventjes "vegen" met een proff. bladblazer (nog heel anders dan die wij in de garage hebben staan), enorme stofwolk tot gevolg in een oude stal met hooiopslag. ik werd er niet goed van aangezien een paard van mij daar stond om ingereden te worden.

vanuit mijn werk weet ik dat zulke stofwolken die je dan veroorzaakt, bij bepaalde omstandigheden grote gevaren opleveren voor stofexplosies (hoge temperaturen, luchtverplaatsing + ontstekingsbron in dit geval de bladblazer + zuurstof) https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofexplosie ongetwijfeld zal er 999/1000 keer niets gebeuren, maar toch, probeerde er altijd voor te zorgen dat mijn paard niet in de stal was als ze dit deden

In de chemische industrie zijn stofexplosies, vn bij priltorens een big issue

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:21

Wij doen het op stal ook, maar dan staan alle paarden buiten dus die hebben er dan geen last van:)

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

K93
Berichten: 30
Geregistreerd: 20-04-15

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:24

Hier gebeurt het ook met de bladblazer. Ik vond het wel slim, eigenlijk. Je zal dat hele erf maar moeten vegen... De paarden staan wel buiten als dit gedaan wordt en ook niet bij de hooiopslag. Er zijn trouwens alleen buitenstallen, dus geen kans op stof dat blijft hangen.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:46

Bij ons op stal word ook een bladblazer gebruikt, wij hebben wel een buitenstal.
Mij lijkt dat het geen kwaad kan als de paarden buitenstaan mocht je een binnenstal hebben.
De paarden bij ons op stal kijken er ook niet raar van op.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:02

Bij mijn werk maken we het erf ook schoon met de bladblazer. Paarden staan dan over het algemeen buiten. We sproeien dan eerst het erf om stofwolken te voorkomen.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:16

Naskapower schreef:
Bij mijn werk maken we het erf ook schoon met de bladblazer. Paarden staan dan over het algemeen buiten. We sproeien dan eerst het erf om stofwolken te voorkomen.


Dat vind ik een goede tip! Hier in Frankrijk doen ze dat ook zo, ook al vegen ze met een gewone bezem, het is zo snel stoffig.

Op de manege waar ik werkte in Nederland werd het alleen buiten gedaan met een bladblazer, voor binnen was er een veegmachine of een gewone bezem. Sowieso ben ik geen fan van machine's door de stalgang, naast het lawaai en stof vind ik het ook een stressvolle situatie voor de meeste paarden.

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:26

Zelf werk ik bijna dagelijks met bladblazer. maar wij gebruiken echt geen bladblazer in de stal (kinderboerderij). niet alleen voor de stof maar ook het feit dat het voor de dieren voor stress zorgt.
Ik weet niet hoe het met de paarden zit, maar mocht er 1 van de bladblazer schrikken in stal zou die zich wel eens flink kunnen verwonden lijkt me.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:32

bij ons op stal wordt het erf buiten ook met de bladblazer proper gehouden. In de buitenstallen staan soms nog wel paarden, maar ze letten er wel op dat ze altijd van de stallen wegblazen. Eigenlijk is het buiten vnl zand en stro (wat sneller terug valt) en in veel mindere mate het fijne stof. In de binnengebouwen wordt gewoon braaf een borstel gebruikt.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:35

AmyJamess schreef:
Zelf werk ik bijna dagelijks met bladblazer. maar wij gebruiken echt geen bladblazer in de stal (kinderboerderij). niet alleen voor de stof maar ook het feit dat het voor de dieren voor stress zorgt.
Ik weet niet hoe het met de paarden zit, maar mocht er 1 van de bladblazer schrikken in stal zou die zich wel eens flink kunnen verwonden lijkt me.

Het zijn geen glazen poppetjes he?

In een stal waar ik vroeger stond reden ze regelmatig heen en weer met de tractor door de stalgang. Daar keken de paarden dus echt niet meer van op. Hartstikke handig, had je meteen een paard dat nooit meer schrok van een tractor.
Hetzelfde zal gelden voor een bladblazer. Als je het netjes doet (dus geen stomme dingen als ineens dat ding aanzetten naast het hoofd van het paard oid) dan is er echt weinig aan de hand hoor.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:53

Ik heb gewerkt op een stal waar altijd met de bladblazer weer schoon gemaakt. Groot deel buitenstallen en eerst even wat vocht op de grond tegen het stof. Werkt ideaal. En geen van de paarden was er bang voor. Zelfs de veulens niet. Nieuwe paarden werden samen met hun maatje in een grote box gezet zodat ze aan hun maatje konden zien dat het echt niet eng was.

Jammer genoeg doen ze het bij mijn huidige werk niet. En zelf de veegmachine is de deur uit. Omdat iedereen aan de instellingen zaten te **** ging die elke keer kapot en de baas was er gewoon klaar mee. (wijs gewoon van elke ploeg 1 iemand aan die ermee mag vegen je had die problemen niet)

Dus daar ben nu met 3 man wel een uur bezig om alles strak te trekken (geen 1 groot stalgebouw maar meerdere gebouwen met grote pleinen die het allemaal verbind. *** klus met vegen kan ik je vertellen..

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:02

Hier wordt ook een bladblazer gebruikt. Wel pas wanneer de paarden buiten staan maar wanneer je je paard binnen hebt voor wat voor reden dan ook dan staat hij dus wel in het stof. Mijn paard vindt de bladblazer niet echt leuk maar dat komt vooral omdat hij er bijna nooit mee in aanraking komt. De loader die elke dag door de stal rijdt wanneer hij nog binnen staat is niet spannend dus krijgt hij ook geen stress van.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Bladblazer slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 18:50

Heb het even nagevraagd bij mijn DA. Zij zei dat het niet zo erg is om de bladblazer binnen te gebruiken. Opstrooien geeft volgens haar véél meer stof...

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers