Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 17:16

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor diegenen die mijn (lange) verhaal willen lezen en me willen helpen :)

Ik heb sinds kort een nieuw paardje. Een echt schatje, alles klinisch in orde, 11 jaar oud. Het meisje waar ik haar van kocht had een supergoede band met haar, en dat leek ook echt zo want ik ben verschillende keren gaan kijken. Ook mijn dierenarts verzekerde me dat het een goed en braaf paard was (wat ik ook wel geloof)

De eerste weken gingen vrij goed. We hebben hier nog een paard en die was in het begin wel heel boos naar haar toe en liet niet veel toe, ik denk dat de rangorde bepaald werd toen. Maar goed, nu ondertussen heeft mijn paard toch nog de bovenhand genomen en staat ze volgens mij op de eerste plaats in de orde.

En het is precies alsof vanaf dan, vanaf het moment dat het beter ging in de groep paarden, dat het minder goed gaat tussen ons. Ze is 2 weken geleden vrijdag in de wei weggeschoten toen ik haar losliet en in haar enthousiasme heeft ze me een stamp verkocht. Nu, dat was waarschijnlijk niet expres, maar heb er toch een dikke blauwe plek aan overgehouden..
De maandag erop is ze op mijn voet gaan staan toen ze gras wou plukken langs de weg (wat overigens niet mag). Een paar dagen later wil ik haar weer loslaten in de wei, schiet ze opeens weg met touw enal nog aan haar.. Vandaag gebeurt weer hetzelfde. Ik straf haar dan met mijn stem en een lichte tik op de neus of haar poep, en dan lijkt het wel of ze het 'begrepen' heeft, maar toch lijkt het dan niet door te dringen dat ze een beetje respect moet opbrengen.

Ik was van plan haar terug te rijden in een manege in de buurt, maar daar komt pas later een plekje vrij voor mij. In tussentijd is het plan om haar thuis in het weiland te rijden, maar heb niet altijd de tijd en dit is me daarom nog maar 1x gelukt.

Op wandeling is ze SUPERbraaf, ze springt niet weg, ze verschrikt haar niet, ze probeert niks, ik kan gewoon met lange teugel uren wandelen.

Is dit nu eigenlijk gewoon een testfase waar we beide door moeten, of is het gewoon een moeilijk paard waarbij ik telkens bang moet hebben dat ze mij weer wat aandoet?
Misschien moet ik meer met haar rijden of meer met haar doen om een band tussen ons te kweken? Zou ze dan meer respect voor me hebben? Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik wil haar echt niet weg doen, maar ik wil ook niet telkens voor mijn leven vrezen.

Bedankt!


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:20

dat je haar gekocht hebt, voert en rijd, wil nog niet zeggen dat je in haar ogen ook de baas bent natuurlijk ;)..

het is niet echt 'testen'. maar meer dat ze je blijkbaar nog niet als leider ziet.. Tijdens het eerste deel van de wenfase had ze waarschijnlijk behoefte aan je gezelschap, maar nu ze wat zekerder wordt in haar doen en laten en op haar nieuwe plekje, is die behoefte wat minder..

Ik zou aanraden grondwerklessen te nemen, waarbij je leert hoe je goed leiding geeft aan dit dier. zowel aan de hand, als tijdens longeren als in de wei.. Duidelijkheid, regelmaat en leiderschap zullen er vast voor zorgen dat ze je als leider zal zien en je daardoor ook weer genegenheid zal geven.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:20

Grondwerk. Jouw paard ziet jou niet als leider en doet wat ze wil ;)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:21

Ik denk dat het fijn voor je zou zijn als je wat extra begeleiding kunt krijgen bij de omgang van je paard. Dan ga je leren deze acties voor te zijn. Ik denk dat het paard niet genoeg leiding van jou ervaart waardoor ze zelf de leiding gaat nemen. Een braaf paard kopen is een ding, een paard braaf houden is twee.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 17:27

Grondwerklessen nemen, waar doe je zoiets? Of kan ook gewoon zelf oefeningen doen?

Nee, jullie hebben gelijk, ze ziet me duidelijk niet als leider en dat is best gevaarlijk!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:27

Precies zoals bovenstaanden zeggen. Je hebt grote kans dat ze je test, je hebt haar tenslotte pas net en elk paard krijgt hier één of meerdere periodes van. Maar ze ziet je ook niet als een leider en juist als ze jou gaat testen, moet jij de juiste plek kunnen innemen. Probeer veel grondwerk met haar te doen, houd geduld en blijf rustig. Vind goede begeleiding die jou hiermee kunt helpen. En dan ben je zo weer op de juiste koers!

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:29

Grondwerk! Er is instructie in, dat kan heel handig zijn. Gewoon even googlen naar instructrices die in de buurt zitten, dan komt het vast goed!

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 17:36

Ik ga zeker een googlen naar die begeleiders. Bedankt voor de tip ;)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:44

Je hebt een enorm braaf paard dat op de grond geen respect voor je heeft omdat jij niet duidelijk bent naar haar toe. Een leider is duidelijk en consequent.

Alleen al het naar de wei brengen hoe doe je dat? Laat je haar los terwijl ze met haar hoofd naar de rest van de kudde staat of draai je haar om terug naar het hek, wacht even tot ze weer ontspant ( let op een zucht, lichaamshouding van ok ik wacht geduldig wat gaan we doen?)
En laat je haar daarna pas los?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 17:46

@Ineke2: Ik draai haar steeds om terug naar het hek, mijn zus doet hetzelfde met haar paard en dan laten we beide paarden op hetzelfde moment los als ze beide kalm zijn, lijkt me toch de juiste manier? In ieder geval is het me zo aangeleerd..

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:51

Mocht je geen instructie kunnen vinden, kan ik je het boek 101 horsemanship oefeningen aanraden. Ik heb het zelf ook gekocht toen ik niet echt een instructrice kon vinden en het werkt echt. Ik vind het boek ook fijn opgebouwd.

braooop

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:56

Als ik het goed begrijp heeft ze eerste keer in haar enthousiasme je per abuis getrapt en daarna schiet ze er dus steeds vandoor als je haar in de wei wil zetten.
In mijn ogen is zij ook geschrokken dat ze je raak getrapt heeft en ontstaat er nu steeds een paniekerige situatie waarin jij onzeker bent en dus geen leiding geeft en zij er dus alvast maar vandoor schiet.
Lijkt me overigens geen enkele reden om je paard weer voor weg te doen, zeker als ze verder braaf is.
De manier waarop je buiten wil zetten is in principe goed, alleen als ze snel en enthousiast weg draaien wanneer je ze los knipt is dat dus gevaarlijk. Je maakt er zo een heel spannend moment van.
Mijn tip: de paarden niet tegelijk buitenzetten, ik zou eerst de jouwe doen de komende tijd. De wei inlopen, omdraaien, blijven staan en belonen en een snoepje geven oid Met 1 hand het hlaster vasthouden. Dan wanneer je paard rustig blijft het touw voorzichtig losmaken met je andere hand, nogmaals belonen(ik doe dit dus met een snoepje, zal daar wel commentaar op krijgen van sommigen maar zo heb ik alle wegschieters rustig gekregen) en dan rustig zelf achteruit weglopen.
Het komt vast goed TS!
Laatst bijgewerkt door Vala op 27-09-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:57

Laat haar sowieso pas los als ze rustig staat. Mijn shet is ook ongeduldig en gaat met haar hoofd schudden als ik het halster af wil doen. Zodra ze begint te schudden stop ik met het losmaken. Als ze weer rustig is ga ik verder. Vaak is een houding van: Nou ja zeg, zoiets doe je toch niet!!! al voldoende om ze hun plek te wijzen.

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:58

Van waar in Belgie ben je? Hier in Anwerpen zit in kalmthout de 2 lazy 7 ranch waar je met of zonder je eigen paard grondwerklessen kunt volgen. Vaak is dit een hele dag, hun lessen zijn echt een aanrader!

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:00

Maar vinden jullie nu serieus dat er al een hele cursus grondwerk tegenaan moet voor een in de onhandigheid ontstane miscommunicatie? Ik vind grondwerk echt wel heel goed maar zo ernstig is dit probleem toch niet?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:10

Als je geen lesgever kan vinden (zoek eens op Marktplaats op grondwerk, vrijheidsdressuur of natural horsemanship), dan kan je ook nog boeken lezen!

Ik vind zelf het boek 101 horsemanship oefeningen erg fijn, begint bij makkelijke oefeningen die desondanks heel belangrijk zijn (zoals eigen ruimte aangeven), en bouwt op naar oefeningen onder het zadel! Daarvoor zit ook nog een stukje theorie zodat je snapt waarom de oefeningen zo werken.

Succes en komt goed! Dat je je hier deze vraag stelt betekend dat je eraan wilt werken en dat gaat zeker lukken :j

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:12

Nee hetoch probleem is vast niet zo groot maar de eigenaresse heeft al wel schrik en kan duidelijk zelf niet zien hoe ze het op het moment moet aanpakken. Dan is wat extra hulp en paar extra ogen geen slecht idee. Daarnaast kan ze als ze goed grondwerkles krijgt ook problemen in de toekomst makkelijker oplossen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:13

Als ts bang is voor haar eigen paard is grondwerk wel aan te raden. Alleen om te voorkomen dat het probleem groter word, iets wat niet nodig is.

Ts wat al eerder genoemd is, de komende tijd niet samen de paarden buiten zetten maar 1 tegelijk. Dat creëert sowieso al meer rust.
Terug draaien naar het hek en wachten tot ze rustig zijn doe je inderdaad al goed. Maar waarschijnlijk gaat het toch mis op op het moment dat je het halster af doet.

Doe haar om te testen eens 2 halsters om? Bijvb eerst een touwhalster en daar overheen een stalhalster.

Dan doe je zoals gewoonlijk het stalhalster af en mocht ze dan om willen draaien en wegrennen zeg je op dat moment " HO" hierblijven. Je doet het stalhalster weer om, loopt een stukje en draait weer om naar het hek en probeert het nog een keer. Net zolang tot ze rustig blijft en blijft staan als jij het halster af doet.

Daarna kun je de knoop losmaken van het touwhalster losmaken en terwijl jij achteruit loopt is dat halster ongemerkt los en ben jij al op veilig afstand als jou paard wegrent en eventueel een bok geeft.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:22

sienemien schreef:
@Ineke2: Ik draai haar steeds om terug naar het hek, mijn zus doet hetzelfde met haar paard en dan laten we beide paarden op hetzelfde moment los als ze beide kalm zijn, lijkt me toch de juiste manier? In ieder geval is het me zo aangeleerd..


Mijn nieuwe volbloed rende eerst ook weg bij het halster los laten, en ik draaide hem ook om naar het hek. De oplossing hier was: bij de kleinste beweging om weg te willen stoppen met halster eraf halen, gewoon laten zitten dus en rukje aan touw geven met een correctie, boze "hey!" ofzo. Als hij dan ontspant, probeerde ik weer rustig zijn halster bij zijn oren af te doen. Ik heb dit soms wel tien keer moeten stoppen om correctie te geven, voordat hij begreep dat ik pas écht verder ga als hij écht ontspant. En toen dat halster eenmaal af was bleef hij stil naast me staan :').

En anders in de richting van de wei zetten (ipv tegen het hek) en dan pas halster af! Hij kan dan echt pas naar voren als hij af is, anders 'rent' hij terug zijn halster in. Omgekeerd draaide hij zijn hoofd versneld uit het halster voordat ie echt af was, en spurte weg. Dit heb ik ook uitgeprobeerd en helpt ook.

Snap je :D?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:23

Je kunt proberen een extra halster oner het halster te doen. Dan laat je het ene halster los, en als ze dan weg wil schieten, heb je haar bij het andere halster nog vast. Wel belonen als ze dan mooi blijft staan. Zo kun je haar rustig aan leren dat wegrennen niet de bedoeling is.

Ben je ook bang of heb je spanning wanneer je haar nu de wei in brengt? Het kan zijn dat ze dat ziet in je lichaam en dus maakt dat ze wegkomt zodra je haar loslaat. Je kunt ook eens oefenen met alleen het halster loslaten in het weiland zonder het 'terugbreng' gedeelte. Dat je eens het weiland in loopt, het halster vastklikt en weer los laat. En dan nog eens, en dan later eens een eindje door de wei scharrelen en weer los. Dat het halster losklikke zelf het probleem in ieder geval niet wordt en dat je hopelijk zelf minder spanning krijgt met het los- en vast klikken van het halster.

Voor de rest heeft die van mij ook wel eens op mijn voet gestaan. Kan gebeuren, we blijven even goede vrienden. Als het een gevolg is van te dicht bij je staan, zou ik he daar wel even over hebben met haar door haar wat verder van je af te sturen als ze op je schoot kruipt.

Als je je toch wat geintimideerd voelt door je paardje, zijn grondwerkoefening en misschien lessen heel erg leuk. Als je dat goed doet, krijgt je paard meer 'respect' voor je, maar nog belangrijk is dat je elkaar er heel goed mee leert kennen; wat vind ze moeilijk, wat vind ze leuk? Hoe reageert zij op jouw lichaamstaal en kun je ook nieuwe dingen met elkaar afspreken over ruimte en reacties op bepaalde druk? Misschien kun je haar zelfs wat dingen aanleren met clickertraining, leuk voor zowel jou als je paard!

Ik merk zelf dat nu ik mijn pony beter ken, dat ik die ene keer dat ze haar stal uit rent als ik niet oplet, of die ene keer dat ze op mijn voet staat, veeeel minder erg vind, omdat ik vaak weet waar het vandaan komt.

Er zijn ontzettend veel filmpjes te vinden op youtube over paardentaal maar ook over oefening die je kunt doen met je paard, bijvoorbeeld op het kanaal van Warwick Schiller en Rick Gore/thinklikeahorse, maar er zijn ook instructeurs in Nederland die veel met grondwerk doen. Parelli en Emiel Voest/Freestyle zijn redelijk populaire methodes hier en daar zijn ook aardig wat instructeurs voor te vinden. Ik wil er wel graag bij zeggen dat er niet 1 manier ''de'' manier is en als iets jou of je paard niet bevalt, dan hoef je het niet te doen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:35

Een paard weet over het algemeen heel goed waar het zijn voeten plaatst. Dus dat het een ongelukje is vind ik persoonlijk flauwekul, ik noem het gevaarlijk respectloos. Tijdens het spelen onderling trappen ze elkaar ook niet perongelijk.

Ts, probeer zeker en duidelijk te zijn in je signalen. Laat je paard ook echt wachten tot ze echt rustig is, dus ontspannen, en laat dan pas los. Eventueel nog wat lekkers geven als ze los is.

Fleur ❤️

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 18:48

@PocoGaucha & woepsie90: bedankt voor de tip van het boek, ga eens kijken of dat me wat kan helpen! Ik wil er zeker aan werken, ik heb ben enige tijd geleden mijn pony verloren en wil me helemaal terug in de paardenwereld storten! En dan nog het liefst met een goede band tussen paard en ruiter :)
En ja ik snap je wat je bedoelt met niet terug naar het hek lopen!
@Vala: ja inderdaad, ik ben toen ook heel boos geworden op haar toen ze me had geraakt, niet goed beseffend dat dat eigenlijk niet de juiste aanpak was.. In ieder geval bedankt voor de tip en de steun :)

@nynke: ja zo doe ik het ook! als ze niet rustig is, dan mag ze nog niet los!

@petra8: ik ben van zuid-limburg (Belgie), dus dat is al wat ver.. toch bedankt voor de tip!

@Runa: ik ben best wel bang de laatste tijd als ik haar op wei zet, juist omdat ik haar nog niet super goed ken en ik nu zie dat ze dus zo uit de hoek kan komen.. Heb altijd een superbrave pony gehad die niets mis deed, dus nu zo een groot paard van 1m78 dat wilde kuren uithaalt, dat is wel even wat anders!

Misschien is het ook nog wel een kwestie van elkaar beter te leren kennen, en dat ze leert dat ik haar leider ben en dat ze respect moet hebben..

@No_No: dat probeer ik inderdaad.. en ja het ongelukje met de voeten, ik weet het zo niet of dat een accidentje was of niet..

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:59

ik vind het best grappig om te lezen dat iedereen begint over grondwerk.

Tegenwoordig is iedereen zo gericht op het grondwerk en dat je daardoor een band krijgt met je paard?

Ik heb mijn pony nu 8 jaar, ik heb nooit grondwerk met hem gedaan, longeren is al een drama omdat hij daar totaal niet van houd en mijn paard heeft alle respect voor mij
ik ben een van de enige op stal die zijn paard zonder halster in de gang kan zetten, hij loopt achter me aan als ik dat vraag en heeft geduld.

Ik ben eerder van mening dat je consequent moet zijn. wanneer je dat niet bent, gaat een paard met je aan de haal en zal hij je niet als baas zien.
Wanneer je consequent bent, weet een paard echt wel wat mag en wat niet.

...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:04

Waar woon je ergens? Mag in pb ;)

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 20:01

@ xTweetyx: daar ben ik het je wel volledig mee eens, consequentie is zéér belangrijk. Dat probeer ik ook te zijn, maar zoals ik al vermeldde: op het moment zelf heeft ze wel door dat ze stout is, maar de dag erna lijkt ze het alweer vergeten te zijn..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers