Paard rent onder me vandaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 13:11

Hey,

Normaal gesproken kom ik niet zo snel voor rijtechnische vragen omdat ik normaal gesproken ook nooit een probleem ervaar.

Geen discussies over haar gezondheid enzovoort omdat ze gezond is, zadel past, hoefsmid is geweest, tandarts is geweest en osteopaat is geweest.

Nou mijn probleem luid als volgende.. ik was gister voor de eerste keer in een manege les. Mijn bijrijder rijdt 3 keer per week de afgelopen 5 maanden. Ik merkte aan het begin van de les dat ze ontzettend drammerig was en steeds achter de andere paarden aan probeerde te gaan en in grote snelheid door de bak draafde. Ik heb geprobeerd haar 1 uur lang terug te pakken door ophoudingen en voltes te maken maar tevergeefs. Doordat ze zo sterk geworden was is mijn rechterarm nu geblesseerd. Ik probeerde de teugels wat langer te laten maar steeds als ik de teugels langer liet ging ze zelfs nog harder rennen. Als ik der in stap wilde zetten ging dat alleen met gepluk en getrek en bij het geringste been dat ik gaf ging ze weer rennen. (Geen galop)

Dit doet ze trouwens absoluut niet als ik in de buitenbak alleen doe rijden. Ook niet in de binnenbak als we alleen doen rijden, puur alleen in de manege les. Ze is voordat ik haar kreeg 5 jaar lang een manege pony geweest. Ik ben na de les in de buitenbak gaan draven en uitstappen en toen kon ik der weer op 2 vingers rijden..

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar


Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:20

Vreemd dat ze het alleen in een groepsles doet. Ik denk dat het daardoor een kwestie van oefenen is. Ik weet helaas hoe vervelend dit is. Ik heb zelf een paard dat snel het tempo over wilt nemen (of ik nou alleen/in een groep/buiten/binnen ben). We zijn dus continu bezig met tempocontrole. Belangrijk is om hierbij heel consequent te zijn. Om het paard af te remmen moet ik voltes rijden en met mijn zit haar terug rijden. Wanneer ik mijn handen gebruik wordt ze alleen maar heter en krijgen wij net als jij gepluk en getrek. Daar krijgen we weer spanning van en gaat ze weer harder van lopen.

Verder moet ik juist mijn benen er aan houden, ook al gaat ze hard. In het begin is dit even lastig, want ik stak mijn benen juist af als ze hard ging. Helaas had ik ook dat mijn paard weer ging rennen zodra ik ze weer aanlegde. Door dit consequent vol te houden is het al een stuk minder geworden, ze reageert niet meer zo heftig op mijn aanliggende benen.

Ik hoop dat je het opgelost krijgt. Wat zegt je instructie ervan?

Kerstmuts

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 13:45

Mijn instructeur zegt vooral rustig te blijven, handen en benen eraan te houden en ophoudingen maken dus teugels beetje naar me toe trekken, loslaten en ontspannen en aansluiten en dat blijven doen totdat ze niet meer gaat rennen. Maar op een gegeven moment had ik zoveel pijn aan mijn armen en handen dat ik alleen nog maar vuisten kon maken. Ik ben niet iemand die constant in de mond trekt maar zelfs met mijn zit kon ik der tempo niet afrennen. Ze rende ook zo hard dat ik bijna niet meer kon zitten terwijl ze in de buitenbak en zonder les erg relaxt en sloom rijdt. Nu haalde ze zelfs het snelste paard in die in de galop zat en wij in draf.

Ik vraag me dan ook af of het dan wel goed is om een manege les mee te doen als ze zo reageert.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

C_estmoi

Berichten: 442
Geregistreerd: 14-02-13

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:50

Is het niet een optie om eerst te zorgen dat ze rustig blijft in stap wanneer de rest draaft/galoppeert? Dus in stap houden gewoon met been normaal aan, en zodra ze wil aandraven rustig terugnemen. Heel consequent, NIET in draf? Op deze manier kan je in eerste instantie trainen op "focus op de ruiter en niet achter de rest aanrennen". Gaat waarschijnlijk makkelijker wanneer je überhaupt niet draaft, máár moet wel in overleg met een instructeur (en dan bijv. afspreken dat je 20 minuutjes meerijdt in de les ofzo)

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:26

Ik lees in je laatste post niets over voltes. Kleine voltes remmen ook, dit kan je dus ook inzetten.

Misschien inderdaad met instructeur een 'stappenplan' maken om te oefenen. Dus eerst bijv. alleen maar erbij tijdens het instappen. Gaat dat goed, dan erbij tijdens instappen en 1 minuut draven (kun jij evt. blijven stappen). En dit zo opbouwen, het is toch een kwestie van oefenen.

Ik zou zelf wel blijven oefenen in een groepsles, maar dat is best persoonlijk. Als jij het niet nodig vindt of het niet zinvol is dan kun je het misschien wel laten, maar het gedrag van je paard in een groepsles verandert dan ook niet.

Kerstmuts


MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:30

Tijdje laten wennen, die van mij doet exact hetzelfde in een vreemde groep.

Als je ze daar wat vaker en regelmatiger mee naar toe neemt dan went dat vaak best snel en kan je er aan werken en mee gaan rijden.
Nu is het van jouw kant overleven en remmen en van haar kant overleven en rennen. Dat gaat niet samen.

Probeer haar aan het werk te zetten, voltes, slangenvoltes, 8jes enz enz. Als ze na moeten denken dan wordt vaak de spanning wat minder en kan je er mee aan rijden.

Ben je zelf zeker en handig genoeg om dit te doen? Want als jij het spannend vind zal zij minder snel de spanning los laten. Dan is het misschien verstandig om iemand er op te zetten die haar daar de eerste paar keer door heen kan rijden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:43

Ik denk dat dit voornamelijk wennen is, uit je verhaal haal ik dat je normaal alleen rijdt? Die van mij kan ook behoorlijk drammen, ik ga dan pas naar een snellere gang als ze niet meer dramt, misschien is dat een idee? Wachten met draven totdat ze rustig is in stap en als ze weer gaat drammen op een volte zetten en weer werken in de stap.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:46

Misschien eerst zelf alleen losrijden en daarna pas in de groep erbij? Kan natuurlijk wel lastig zijn als de groepsles een heel uur is, maar wellicht is het te regelen om er na een halfuur bij te komen oid. Als ze eenmaal los is en op jouw gefocust wordt het misschien makkelijker.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:52

Waarom adviseert ze jou om aan te sluiten?
Dit moet je juist niet willen, want dit is wat ze af moet leren. Toch?

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 15:08

Tendance schreef:
Waarom adviseert ze jou om aan te sluiten?
Dit moet je juist niet willen, want dit is wat ze af moet leren. Toch?


Hoebedoel je?

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:29

Moet je achter in de groep aansluiten?
Ik snap niet goed wat je met aansluiten bedoelt.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 22:32

Nee dat ik mijn handen moet aansluiten en benen, in de groep mogen wij gewoon zelfstandig rijden.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Paard rent onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:47

Oké, vandaar dat ik het niet begreep.
Ik ken de uitdrukking handen aansluiten niet. Vandaar.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:50

Als ik het goed begrijp wil je paard achter alle andere paarden aan en maakt zich hierdoor sterk. Alleen is dit niet te trainen en ook niet in een les, waar de rest ook wat wil leren. Hij moet leren dat het negatief is om achter of vlakbij een ander paard te lopen. Trainen zul je dan ook samen met iemand moeten doen die een heel makkelijk paard heeft. Principe is zodra je bij dat paard in de buurt komt moet hij hard aan het werk. Voltes er om heen galloperen etc. Daarna rij je hem weg bij het andere paard en mag hij stappen. Daarna weer naar andere paard en heel hard aan het werk zetten etc. Hierdoor leert hij dat het laatste wat hij wil naar een ander paard toe gaan is. Dit betekend immers ontzettend hard werken. Weg bij de andere paarden betekend rust en ontspanning.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers