Van Engels naar Western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:38

Al die hysterische paardeneigenaren, het getrek in de mond, de competitie en ga zo maar door.

Ik vind paardrijden geweldig. Ik doe aan dressuur en springen (op een manege welliswaar), en dat vind ik heel leuk! Lekker werken samen met je paard.

Echter is er zo ontzettend veel spanning. Niet persé op het paard (hoewel, dat ook als je kijkt naar de hoeveelheid paarden die zich verzetten enzo), maar gewoon ook in de omgeving en de sfeer. Af en toe lijkt het alsof mensen het niet meer doen omdat ze het leuk vinden maar omdat het moet. Paardrijden hoort erbij.


Mijn ouders hebben een huis in Zweden. Ik maak daar vaak buitenritten (met oa ijslanders en soms maken we ook een westernrit). Ik vind dit geweldig! Lekker de natuur in met je paard, lekker ontspannen en bovenal: er is niemand die je de hele tijd op de tenen wil trappen over hoe slecht je zit is, dat je manegeruiter bent en dus niets kan, en ga zo maar door.

Na zo'n rit denk je dan: dit is toch waar we het uiteindelijk voor doen?


Mijn vraag aan jullie: zijn er meer mensen die om dit soort redenen zijn overgestapt? Mensen die gewoon willen genieten met hun paard zonder dat er vanalles moet? Mensen die gek werden dat het in de Engelse sport alsmaar hoger, spectaculerder en beter moest?

Ik denk zeker niet dat Western makkelijker is dan dressuur en springen. Wel krijg ik het idee dat men in de westernsport veel relaxter en minder hysterisch is.

Zou ik er goed aan doen om western te gaan rijden ipv dressuur en springen?


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:40

Dat is precies de reden waarom ik lekker recreatief rijd :) fijne buitenritten af en toe een sprongetje, heerlijk! Ik ben ook wel benieuwd naar hoe mensen de westernwereld ervaren, zit er zelf namelijk helemaal niet in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:43

Eight schreef:
Dat is precies de reden waarom ik lekker recreatief rijd :) fijne buitenritten af en toe een sprongetje, heerlijk! Ik ben ook wel benieuwd naar hoe mensen de westernwereld ervaren, zit er zelf namelijk helemaal niet in :)



Dat dus. De wedstrijdsport lijkt me heel leuk om samen met je paard aan mee te doen, maar alle hysterische, jaloerse, lastige mensen krijg je er ook gelijk bij. Ook is het vaak zo'n chaos op wedstrijden. Dat kan voor je paard ook niet fijn zijn, laat staan dat het ook niet goed is voor je eigen plezier.


Ik ga later in Zweden wonen, en het lijkt me zoveel fijner om dan gewoon lekker met je paard het bos in te gaan!

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:45

Dit idee spookt bij mij soms ook door het hoofd. Maar dan bedenk ik me....ik rij voor mezelf, niet voor anderen. Ik heb dan de luxe dat ik een eigen paard heb en zelf kan bepalen hoe ik rij, zonder dat ik verantwoording af hoef te leggen.
Het lijkt me alsnog leuk om western te rijden, omdat die oefeningen (reining, met name) mij meer interesseren dan dressuuroefeningen. Toch zijn die laatste ook belangrijk voor het paard zelf, welke discipline je ook rijdt. Ik probeer gewoon af en toe ook een roll-back of wat dan ook, kan prima met een Engels zadel :P

Dus ik rij gewoon op mijn eigen manier, zolang het paard het maar snapt. Maar goed, ik heb verder dan ook geen ambitie qua dressuur- of springwedstrijden, dus makkelijk praten. Hoe de sfeer is bij westernwedstrijden weet ik niet, daar hoor ik weinig over.

Ik heb gelukkig nog nooit kritiek gehad op mijn rijstijl op mijn huidige pensionstalling, dus met de sfeer zit het wat mij betreft goed :j Ik zie soms wel de frustratie waar je het over hebt bij wedstrijdruiters, waarbij er dan ineens geruk en getrap te pas komt, maar dat is gelukkig maar heeeel zelden.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 27-09-16 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:45

Ik ben ook over gestapt vanwege het gezeur onderling en het getrek en geforceerd rijden. Krijg ook ontzettende pijn aan mijn heupen en rug van een gewoon zadel. Bij mijn burgermijer helemaal niet. Western is in mijn opinie niet makkelijker maar wel vaak een fijnere rijmethode. Maar binnen western zijn ook verschillende rijmethodes. Misschien dat er iets bij zit wat goed bij je past. Ikzelf gebruik een mix van een aantal rijstijlen. Ook bij western is een correcte manier van gymnastiseren even belangrijk als bij dressuur.

De sfeer op wedstrijden is ook heel anders. Waarbij dressuur men stil moet zijn joelt men bij reining. Bij koeien wedstrijden is het al helemaal geweldig als iedereen uit zijn dak gaat in een goede run.
Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 27-09-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Be happy eat a snackkie

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:47

Ik ben nu al wel een paar keer gaan kijken bij dressuur en western wedstrijden en ik loop veel liever op een westernwedstrijd rond. Hoewel een ijslander wedstrijd ook gezellig is ;)

Ik ben onlangs over gestapt maar tot nu toe komt het er voor mij alleen op neer dat ik een ander zadel op mijn paard heb liggen. De echte rijstijl heb ik nog geen goede instructeur voor gevonden. Helaas hier in de buurt ook bij de western veel geruk en gepluk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:49

Resistance schreef:
Wel krijg ik het idee dat men in de westernsport veel relaxter en minder hysterisch is.


Heel simpel: nee.

Kom maar 's bij een willekeurige inrij-arena staan bij grote (of juist amateur) shows. De term sport zegt het namelijk al: de ruiter wil presteren. En als je snel wilt presteren, hang je er een flink scharenbit aan en ram je daar bij de minste of geringste eigen mening van het paard flink aan. Tuurlijk, dit is gechargeerd, maar ook weer niet. Want het gebeurt. Net zoveel, of misschien zelfs wel meer, als bij de dressuur.

Ik vind het argument om over te stappen "omdat western zoveel relaxter en vriendelijker is" dan ook een slechte reden: dressuur moet namelijk OOK vriendelijk zijn. Elke discipline moet vriendelijk zijn. En als je binnen je eigen tak van sport niet vriendelijk kan rijden, dan heb je gewoon nooit een goede instructeur gehad.

Voor mij klinkt het alsof je lekker simpel wilt buiten rijden als recreatieruiter. Niet als (western)sportruiter. Helemaal goed! Vooral doen! Maar je moet echt niet overstappen naar western omdat je vriendelijkheid mist. Want dat kun je overal, in elke discipline zelf inbouwen, want JIJ bent de ruiter en jij bepaalt dus hoe jij wilt rijden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:49

Ik heb om deze reden wel aan western gedacht maar uiteindelijk uitgekomen bij de klassieke dressuur. Dat heeft raakpunten met zowel moderne dressuur als western en was/is voor mij en mijn paard de ideale oplossing geweest.

Fjord Julia 28 april 1999- 24 maart 2015.
Fjord Emma 23 mei 2008-27 juli 2022 18.45u


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:41

Rije schreef:
Resistance schreef:
Wel krijg ik het idee dat men in de westernsport veel relaxter en minder hysterisch is.


Heel simpel: nee.

Kom maar 's bij een willekeurige inrij-arena staan bij grote (of juist amateur) shows. De term sport zegt het namelijk al: de ruiter wil presteren. En als je snel wilt presteren, hang je er een flink scharenbit aan en ram je daar bij de minste of geringste eigen mening van het paard flink aan. Tuurlijk, dit is gechargeerd, maar ook weer niet. Want het gebeurt. Net zoveel, of misschien zelfs wel meer, als bij de dressuur.

Ik vind het argument om over te stappen "omdat western zoveel relaxter en vriendelijker is" dan ook een slechte reden: dressuur moet namelijk OOK vriendelijk zijn. Elke discipline moet vriendelijk zijn. En als je binnen je eigen tak van sport niet vriendelijk kan rijden, dan heb je gewoon nooit een goede instructeur gehad.

Voor mij klinkt het alsof je lekker simpel wilt buiten rijden als recreatieruiter. Niet als (western)sportruiter. Helemaal goed! Vooral doen! Maar je moet echt niet overstappen naar western omdat je vriendelijkheid mist. Want dat kun je overal, in elke discipline zelf inbouwen, want JIJ bent de ruiter en jij bepaalt dus hoe jij wilt rijden.



Ik vind wedstrijden wel leuk. Alleen veel van de anderen die er rijden niet... dat is het probleem een beetje.

Zelf rijd ik overigens echt niet streng. Ik heb weleens een instructeur gehad die "volhouden totdat hij luistert" zei enzo... dat kwam gewoon neer op trekken totdat hij luistert dus. Dat is naar mijn idee niet de manier, ik probeer juist zo goed mogelijk te ontspannen.

Ik wil echt maatjes worden met het paard. Niet dat er druk enzo achter zit. Uiteindelijk zou ik wel willen presteren, maar alles op z'n tijd! :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:45

Dan moet je voor jezelf loslaten dat je niet voor die anderen gaat, maar puur voor jou en je paard. Samen showen, de rest negeren.

Maar ik blijf erbij, ook in de dressuur zijn er écht instructeurs te vinden die bij jou passen. Daar hoef je echt niet eerst voor om te scholen. Tenzij je nog andere redenen hebt dan alleen dat het vriendelijker moet.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:47

Je kan ook bewoon relaxed engels buitenrijden hoor, doe ik ook. Rij eigenlijk nooit in de bak. Lekker los teugeltje in het bos. Daarvoor hoef je echt niet over te stappen naar western. Bij dresuur- en springwedstrijden gaat het er niet altijd vriendelijk aan toe, maar bij westernwedstrijden ook niet. En dan bedoel ik paardgericht. Gewoon lekker met je paardje naar het bos. Daar heb ik rijden voor geleerd. En of er nu een engels zadel, een westernzadel of whatever op ligt, het is de ruiter die het verschil maakt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:49

Voor vriendelijk kan je inderdaad beter op zoek naar een andere instructeur, klassiek bijvoorbeeld.
Die scharenbitten zitten er niet voor de sier in op wedstrijd natuurlijk.

Maar ik probeer western te combineren met het klassieke rijden (en dan nog bitloos), immers is de basis eigenlijk overal wel hetzelfde.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:49

Nou ik heb een paard van nu ondertussen 10 jaar
ik ben begonnen met engels
maar hij toonde dus inderdaad zoveel verzet en begon te staken tot ik zat te huilen dat hij gewoon geen stap meer zetten (meisje van 11) hij was toen 3

toen ik 14/15 was ben ik toch gaan kijken naar wat anders want we reden eigenlijk niet veel meer en als we reden zagen we er beiden tegenop

ik ben toen begonnen met veel grondwerk een jaar.
toen heb ik mn hoofstel uit elkaar gehaald neus stuk etc er af.
en western teugels etc gekocht.
en dit vond hij dus veel fijner
het staakte stopte toen hij meer ruimte naar voren kreeg (kreeg hij met engels ookwel) maar nu liet hij lekker zn hoofd zakken en zn gangen zijn veel gelijker geworden.

Naast de werstern. rijd ik nu ook zonder iets (soms nog met touwhalster)

Maar ik zeg doen!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:50

Ik sluit me bij Rije aan. En toch ook weer niet.
Zelf heb ik de overstap 4 jaar geleden gemaakt en wat een verademing. Een toch wel relaxtere manier van rijden, interessantere onderdelen, fijnere instructie. Maar dat is eigenlijk alleen maar omdat het in de dressuur grotendeels de verkeerde kant op gaat. Als ik 4 jaar geleden mijn huidige instructeurs had gehad, was ik niet overgestapt, maar via hun methode de dressuur weer leuk gemaakt.
Ik zou je dus adviseren zeker eens bij de western te kijken, een fijne instructeur uit te zoeken en daar te gaan lessen. Overigens is de klassieke dressuur ook een goede. Dat verschilt niet eens zoveel van de western.

Maar ook binnen de western heb je de instructeurs en de ruiters van de snelle prestaties.
Ik kijk soms met verbazing rond wat er rondcrosst op het inrijterrein van de L4/L3. De wedstrijden in de B en de L1 gingen er echt wel rustiger aan toe met inrijden. Maar dat heeft meer met de mentaliteit van mensen te maken dan met de discipline. Je kunt gewoon niet rondjes gaan galopperen zonder te kijken met 12 andere paarden in de bak. Dan zijn er 6 die zich vervolgens ook zo gaan gedragen en nergens meer naar kijken. En de andere 5 proberen dan iedereen maar te ontwijken en gaan uiteindelijk met een druk en opgefokt paard de inrijbaan uit omdat zowel paard als ruiter dat niet trekken.

Ook gechargeerd hoor en gelukkig niet overal. Maar ik ben dit vaker tegen gekomen bij de western dan bij de dressuur.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:52

Ga helemaal mee met Rije.... het is zelfs zo erg dat ik niet meer naar een Westernwedstrijd ga kijken en al helemáál niet bij het inrijden, dan springen me de tranen in de ogen!
Gelukkig heb ik zelf helemaal de ambitie niet om wedstrijden te rijden. Ik train wel, reining-gericht, maar dan om mijn paard fit en soepel te houden en ik ga graag naar buiten.
Wat ik wél leuk vindt om te doen is een WE of PTV wedstrijdje, maar dan doe ik mee voor de lol en niet voor de punten (die haal ik dan ook niet :D )
Zolang mijn paardje het maar leuk vindt, dan vindt ik alles prima.

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:55

Ben om dezelfde reden ook overgestapt. Wilde genieten samen met mijn paard en echt een band opbouwen, dit mistte ik in de Engelse rijstijl.
Toen ben ik overgestapt naar de Western, heb het samen met mijn paard geleerd. Vanaf het begin hadden we al een sterkere band en hij vond (en vindt) het veel leuker. Ik ben recreatief begonnen, maar rijd nu toch wedstrijden en ik vind echt dat er duidelijk verschil is.

Als ik op een dressuur of spring evenement was en ik had problemen, dan is er zo goed als niemand die je even komt helpen. Op mijn laatste western wedstrijd was mijn jonkie over de stang in de vrachtwagen gekomen en iedereen stond er gelijk bij om te helpen en vragen hoe het met hem ging. Ik zou in ieder geval niet meer terug willen.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:00

Dat laatste is wel zo Yacintha. Niet overal, maar buiten het inrijden om is iedereen wel veel vriendelijker en behulpzaam :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Josefien1979

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:07

Herkenbare gedachten. Western rijden trekt mij ook wel. Ik ben zelf manegeruiter zonder eigen paard. Kijk ook wel eens bij wedstrijden waar vriendinnen dan aan mee doen en vind de sfeer nog wel eens wisselend. Ik zou niet weten hoe dit bij Westernwedstrijden is. Wel heb ik regelmatig buitenritten gemaakt in westernstyle. Dit is erg relaxed.

Misschien zou je ergens gewoon wat westernlessen kunnen nemen?

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:15

Ook in de western zitten rotte appels. Zo staan er op de ranch waar ik rijd een aantal paarden die door de vorige eigenaar zijn afgetrapt. Dus om die reden hoef je niet persee over te stappen.
Ik ben zelf ook omgeschoold. En ja, precies om jouw reden. Plus dat de manier van het westernrijden mij gewoon veel meer aanspreekt.
Ik heb bewust gezocht naar een ranch waar plezier voorop staat en dat ze dit ook uitstralen. Dit is gelukt maar is ook per ranch verschillend. De ranch waar ik rijd organiseerd trails door het bos en geven les omdat ze het leuk vinden, niet omdat ze ervan moeten bestaan. Daar zit ook een heel verschil denk ik.

verder rijd ik nog steeds engels op mijn bijrijdpony. Maar ik kan wel een hele hoop uit het westernrijden toepassen bij haar :-)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:21

Ik word überhaupt niet meer blij van wélke wedstrijdsport dan ook als er paarden in betrokken zijn...het gedwing, het heilig moeten, echt ovral zie je het.
Mensen beginnen leuk en vriendelijk als amateur, maar zodra er wdstrijden komen en er winstpunten e.d. te behalen zijn zie ik ze meer en meer afglijden naar quick fixes, dwangtactieken en andere manieren om een paard er op na te houden....

Mijn wereld is het allemaal niet.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:34

Ik ben ook overgestapt, maar niet per se naar western of iets anders. 'Paardvriendelijk paardrijden' zou nog de beste term ervoor zijn, en daar wordt het hele rijden voor mij ook leuker van. Ik zit nooit meer zwetend, zwoegend en gefrustreerd op mijn paard, heerlijk toch?

Kieck <3

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:41

Wat een fijn genuanceerd topic! Helemaal eens met de voorgaande posters. Al moet ik wel zeggen dat het western voor mij natuurlijker aanvoelt, als je paard het goed doet laat je helemaal los, dat voelt voor mij veel logischer dan het dressuur rijden waarbij je wat meegeeft en eea veel subtieler gaat. Maar das heel persoonlijk natuurlijk!

Oh en ik vind de zadels veel lekkerder zitten en rijdt veel liever in comfi spijkerbroek met stoere laarzen dan in een strakke broek waarin mijn kont 2x zo groot lijkt. *\o/*

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:53

Wedstrijden dressuur en springen heb ik weinig ervaring mee. (Western is wat mij betreft ook een vorm van dressuur, maar dan dus op zn Westerns, ipv op zn Engels. Western heb je m.i. als wedstrijdsport maar ook als recreatiesport, net als Engels.) En verschilt ook per manege, wat de sfeer is.

Maar er zijn ook wedstrijddisciplines waar het er anders aan toe gaat. Daar heb ik zelf ervaring mee. Endurance en Mennen!
Ga eens als vrijwilliger of groom meedoen op een endurancewedstrijd, echt, het is een heel andere wereld. Mensen die belangstellend aan elkaar vragen hoe het ging, elkaar helpen onderweg en op het terrein, relaxed, en het paard vóór alles.
Mennen heb ik qua wedstrijden niet veel ervaring, maar ook dat is een andere wereld dan dressuur en springen. Meer mannen ook, wat misschien ook iets uitmaakt. Wat individueler,, maar ook gezellig en meer aandacht voor het paard zelf.

En buitenrijden, dat kan met allerlei zadels en optomingen. Rond Rotterdam en als manegeruiter zal het misschien niet zo makkelijk zijn, maar ook in Nederland heb je genoeg plekken waar je gewoon heerlijk releaxed kan buitenrijden, zonder druk en gedoe.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van Engels naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 01:42

Je hebt overal goede en slechte ruiters en trainers.

Ik heb ruim 14jr engels gereden. Als kind neem je alles aan en zie je dingen nog niet altijd.
Nu rij ik 23jr western en dan vooral reining gericht. Buiten dat blijf ik ook altijd part time bosruiter.

Als ik nu kijk, vind ik het niveau bij de dressuur echt dramatisch. We hebben op diverse engelse stallen gestaan en ik heb heel veel ellende gezien. Bij rijden, maar ook ind e omgang en verzorging.
Ook op hoger niveau en zelfs de GP vind ik het echt slecht wat je ziet. Oefeningen zoals piaffe en passage zijn in mijn ogen behoorlijk verandert en niet ten goede. De houding van de paarden, krijg ik echt tranen van in mn ogen. Helemaal als recreatie ruiters dat thuis na proberen te doen.
In de omgang en verzorging hoor je vele smoesjes waarom dingen niet kunnen. Maar veel ontstaat uit spanningen en angst. Dat je meer ellende ziet is uiteraard ook, omdat de dressuur nog steeds veel groter is.Wat op tv komt, in boekjes staat etc, wil men ook.

Bij de western zie je ook veel rottigheid. Voorheen zag je ''harde'' dingen en werd er snel gezegd; in Amerika doen ze het ook zo. Nu zie je veel meer ontwikkeling.
Maar............... de sport is groeiende en je hebt erg veel wannabe's rondlopen. Mensen die niet bij de goede trainers trainen, maar alles aannemen van een 2e rangs trainer die ooit een Wran wedstrijdje gereden heeft.
Ook zijn er veel mensen overgestapt, maar niet echt verandert. Ik zie bij de lage niveau's van de Wran erg veel spanning en mensen die nog lang niet klaar zijn voor wedstrijden. Maar goed, dat niveau is er dan voor.

Ga je bij de betere ruiters en trainers kijken, kun je iets wel hard vinden, maar bij de correct gereden paarden, kom je weinig letsel tegen. Er wordt steeds meer geinvesteerd in goede paarden, die een hoger niveau aankunnen. Met een minder paard een 74 willen rijden, is vragen om ellende.
Voor goede prestaties moet je investeren in een goed paard, heel veel lessen en trainen op goede lokaties. Je management rond je paard moet goed zijn etc etc.

De meeste recreatie ruiters doen echt hun best en vinden hun paard lief, zijn er goed voor etc. Het is in mijn ogen juist de groep tussen recreatie en top. Mensen die er totaal niks van hebben begrepen gewoon.

Het is al vaak gebleken dat een western ruiter beter wegkomt op een dressuur paard, dan een dressuurruiter op een western gereden paard. Ik zelf vind ook dat er meer in oplossingen wordt gedacht in de western. Net iets meer horsemanship gedachte. En niet alleen met rijden. Western ruiters zijn overal relaxter met hun paarden. Je gaat er niet vanuit dat ze iets gaan doen, mensen zijn relaxed rond hun paard etc. Je geeft ze vertrouwen en pas als er iets gebeurt los je dat op.

Ik denk dat veel dressuur ruiters hun ogen zouden uitkijken op een DRHA show en dan met name in de inrijbak. Dat is in mijn ogen wel waar het relaxte vandaan komt. Niemand die zeurt over geluid of een jas/deken etc die ergens hangt. Staan kletsen met een paard dat rustig naast je staat.

Voor mensen zeggen dat iets hard of verkeerd is, moeten ze eerst weten hoe en waarom. Toen onze jonge ruin ( toen nog hengst) over me heen wilde lopen, corrigeerde ik dat meteen. Ik zette hem bijv opzij of achteruit ( afhankelijk van het probleem ) maar dat doe ik dan meteen en ook best een flink stuk. Daarna vloeit dat helemaal weg en is het ook echt klaar. Geen geschreeuw of getrek etc.
Dan lijkt een correctie heftig, maar dat is het en niet meer dan dat. Van de western heb ik het meest geleerd om niet boos te worden of gefrustreerd te raken en dat vind ik echt mooi. Bij A valt hij naar binnen. Dat los je op en verder. Mocht hij/zij een keer schrikken, werk je daaraan en klaar. Niet daarna 10 rondjes gedoe die niks oplossen en het alleen maar erger maken.

Dat zijn in mijn ogen de goede en mooie dingen van western. Buiten rijden gaat dan doorgaans ook niet met veel spanning en onze paarden hebben genoeg vertrouwen van ons, om overal langs te gaan etc.

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:18

Voor mij ook een reden waarom ik gestopt ben... Ik rijd lkkr recreatief nu en neem deel aan zijn allerlei leuke activiteiten met mijn paard.
Weliswaar in Western style


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers

cron