Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 06:55

Aangezien het alweer richting 1 oktober gaat vond ik het wel weer tijd worden voor een nieuw dgk topic :+ en aangezien het komende jaren totaal anders wordt dan we gewend zijn ben ik wel benieuwd naar anderen die mee gaan doen aan de selectie voor de studie.

Ik heb zelf vorig jaar mee gedaan met de loting en helaas als een van de laatsten van mijn klasse dus ook dik uitgeloot. Dit jaartje ben ik lekker wat geld aan het bijverdienen en probeer ik mij zodra het zover is zo veel en goed mogelijk voor te bereiden voor de komende selectie.

Dus, wie kom ik in februari ook tegen op de selectiedag? :D

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:18

Jaa, je komt mij zekerweten tegen! :D


Ik ben wel ongelofelijk blij... studiemateriaal is in Engels en toets is in het Nederlands en ik heb heel lang Tweetalig onderwijs gehad. Toch wel een soort van voordeel daardoor.



Wat ga jij doen als je het weer niet haalt?

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 10:04

Ik heb besloten om het er dan gewoon bij te laten en geen poging 3 te doen. Wil gewoon volledig focussen op 1 studie en anders wordt het toch weer wachten of ik het jaar erna er weer bij zit. Lukt het dus deze keer niet ga ik heel waarschijnlijk Economie en Bedrijfseconomie studeren aan Erasmus of Utrecht.

Wat zijn jouw plannen?

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:08

Ik ga als het niet lukt een tussenjaar nemen en geld verdienen, een boek schrijven en nog meer Zweeds leren. Dan ga ik het nog een keer proberen bij Utrecht en als ik mijn Zweeds goed genoeg vindt ga ik ook Uppsala proberen.

Als die twee dan niet lukken misschien nog Antwerpen of Gent?

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 10:12

Gaaf dat je Zweeds aan het leren bent en daar misschien een poging wilt gaan doen voor toelating!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:33

Melisjeee schreef:
Gaaf dat je Zweeds aan het leren bent en daar misschien een poging wilt gaan doen voor toelating!



De basis kon ik al, maar ik ben het nu echt aan het leren. Maar het moet ook wel echt vloeiend gaan; anders snap je niets van een studie diergeneeskunde. :')


Ik zat trouwens ook nog te kijken naar Natuur en Bosbeheer aan Wageningen. Mocht het allemaal misgaan is dat ook nog een optie.

Sneeuwneus

Berichten: 307
Geregistreerd: 18-11-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:26

Ik ben dit jaar helaas uitgeloot als volgende in mijn klasse.. :(
Heb besloten nog een tussenjaar te nemen en volgend jaar mee te doen aan de selectie. Voor nu ga ik me volledig richten op mijn baan, mijn nieuwe hond en mogelijk vrijwilligerswerk in het buitenland.

Bandaloe
Berichten: 192
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:32

Jaa ik ga ook meedoen met de selectie. :) Plan B is dgk in België.

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:36

Ik vind het nu al spannend. :') ik wil dit echt zo ontzettend graag

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:32

Ik meld me ook weer! Dit jaar helaas ook dik uitgeloot in mijn lotingsklasse, wat was ik daar kapot van... Studeer inmiddels Biologie & Medische Biologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, en moet eerlijk toegeven dat dit me tot nu toe ook wel goed bevalt. Toch ga ik het volgend jaar zeker weer proberen om bij Diergeneeskunde binnen te komen! Dus mij zul je ook tegen kunnen komen in februari! ;)

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:38

Wat vinden jullie eigenlijk van het nieuwe toelatingssysteem?

Ik ben er echt doodblij mee. Je krijgt nu tenminste mensen die geschikt zijn om dierenarts te worden (dmv persoonlijkheidsvragenlijst) en mensen die er echt voor gemotiveerd zijn. Ik vind het echt goed dat die cijfertjes veel minder in the picture zijn. Wat zeggen die cijfertjes nou...


Ik heb liever een dierenarts bij m'n paard die gemiddeld een zesje stond maar écht hart voor dieren heeft en op zijn studie zijn stinkende best deed, dan iemand die gemiddeld een 9 stond en eigenlijk alles fluitend doet.

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:58

Resistance schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van het nieuwe toelatingssysteem?

Ik ben er echt doodblij mee. Je krijgt nu tenminste mensen die geschikt zijn om dierenarts te worden (dmv persoonlijkheidsvragenlijst) en mensen die er echt voor gemotiveerd zijn. Ik vind het echt goed dat die cijfertjes veel minder in the picture zijn. Wat zeggen die cijfertjes nou...


Ik heb liever een dierenarts bij m'n paard die gemiddeld een zesje stond maar écht hart voor dieren heeft en op zijn studie zijn stinkende best deed, dan iemand die gemiddeld een 9 stond en eigenlijk alles fluitend doet.


Ben ik het mee eens!
Wel baal ik er een beetje van dat de cijfers uit klas 5 meetellen ipv mijn eindexamencijfers. Heb er juist nog extra hard mn best voor gedaan om ze in klas 6 nog op te hogen, en dat telt nu dus eigenlijk helemaal niet meer mee..

Maar ik vind het sowieso heel erg goed dat er nu een selectiedag is! Krijg je inderdaad toch de echt gemotiveerde mensen ipv de mensen met de hoogste punten.

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:03

Leuk om dit topic te volgen! Zelf hoef ik nog maar een jaar te studeren en dan ben ik dierenarts. Ik doe inmiddels de master gezelschapsdieren in Utrecht. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat verlopen met de selectie. Mochten mensen vragen hebben over studeren in Utrecht en over diergeneeskunde, stel ze gerust hier of per PB. Succes aan iedereen!

@Resistance ik ben het niet geheel eens met het feit dat je met een toelatingsexamen mensen gaat toelaten die geschikt zijn om dierenarts te worden. Begrijp mij niet verkeerd, loting is ook geen eerlijk systeem hoor. Echter, selectie op toets alleen is eigenlijk hetzelfde als selecteren op cijfers. Goed zijn in toetsen maken zegt niks over je skills en empatisch vermogen wat je als dierenarts nodig hebt.

Wel ben ik het eens met het feit dat je VWO cijfers geen drol zeggen over het wel of niet 'makkelijk' kunnen halen van de studie. Op het VWO was ik absoluut geen ster en tijdens de studie diergeneeskunde heb ik de afgelopen 5 jaar nog geen enkele herkansing hoeven maken en alles met een net cijfer gehaald. Al gaat het in de master uiteindelijk wel om meer dan alleen nog maar toetsen en cijfers.

Ik ben ieder geval benieuwd hoe de selectie dit jaar er definitief uit komt te zien. Het blijft lastig om op een goede maar zo min mogelijk arbeids-intensieve manier, uit zoveel mensen te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:07

@marieke

Dat vind ik ook jammer, idd. Ik ben vorig jaar een tijd aan de pil geweest en daar ben ik heel geleidelijk slecht op gaan reageren. Uiteindelijk was ik depressief en kon ik me nergens meer op concentreren. Resultaat: cijfers steeds slechter geworden. Ik ben dus met hele slechte cijfers overgegaan terwijl ik veel beter kan. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:11

Yipee schreef:
Leuk om dit topic te volgen! Zelf hoef ik nog maar een jaar te studeren en dan ben ik dierenarts. Ik doe inmiddels de master gezelschapsdieren in Utrecht. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat verlopen met de selectie. Mochten mensen vragen hebben over studeren in Utrecht en over diergeneeskunde, stel ze gerust hier of per PB. Succes aan iedereen!

@Resistance ik ben het niet geheel eens met het feit dat je met een toelatingsexamen mensen gaat toelaten die geschikt zijn om dierenarts te worden. Begrijp mij niet verkeerd, loting is ook geen eerlijk systeem hoor. Echter, selectie op toets alleen is eigenlijk hetzelfde als selecteren op cijfers. Goed zijn in toetsen maken zegt niks over je skills en empatisch vermogen wat je als dierenarts nodig hebt.

Wel ben ik het eens met het feit dat je VWO cijfers geen drol zeggen over het wel of niet 'makkelijk' kunnen halen van de studie. Op het VWO was ik absoluut geen ster en tijdens de studie diergeneeskunde heb ik de afgelopen 5 jaar nog geen enkele herkansing hoeven maken en alles met een net cijfer gehaald. Al gaat het in de master uiteindelijk wel om meer dan alleen nog maar toetsen en cijfers.

Ik ben ieder geval benieuwd hoe de selectie dit jaar er definitief uit komt te zien. Het blijft lastig om op een goede maar zo min mogelijk arbeids-intensieve manier, uit zoveel mensen te kiezen.




Daar heb je zeker gelijk in. Alleen bestaat de selectie niet alleen uit een toets, maar je krijgt ook een college over kritisch redeneren waarna ze kijken of jij dat kan. Daarbij krijg je ook nog een persoonlijkheidsvragenlijst.


Die drie aspecten plus je overganscijfers van V5 naar V6 worden betrokken in de selectie.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:45

Ai, ik ben er deze keer niet bij, maar reken maar dat je met tegenkomt in 2018/2019! :D
Alvast veel succes, ik zet hier even een puntje omdat ik graag wil meelezen met jullie :)

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 21:39

Wat cijfers betreft ben ik wel blij dat ze overgang nemen. Ben ik 5V eerste keer blijven zitten om het jaar over te doen en te zorgen dat ik er dan alvast echt goed voor stond voor het examenjaar. Heeft wat energie gekost maar dat is het dus wel waard geweest. Rond examen tijd zat ik met pfeiffer dus heb in elk geval examens gemaakt maar absoluut niet op het niveau wat ik zou kunnen. Wel geslaagd, maar ben niet erg trots op mn lijst.

Wat betreft de selectie vind ik dit al een stap in de goede richting, zo wordt er toch nog een beetje gefilterd in plaats van bij de loting iedereen die een kans maakt. Maar je komt er natuurlijk pas echt achter als iemand bezig is met de studie maar dat zul je nooit kunnen voorkomen ben ik bang.
Ik ben er in elk geval erg blij mee want denk dat deze manier mijn kansen wel aardig vergroot, maar we zullen zien :D

Sneeuwneus

Berichten: 307
Geregistreerd: 18-11-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:53

Ik schrik er wel van dat ze blijkbaar naar de cijferlijst van de 5de klas kijken. Hoe doen ze dat dan met mensen die van het HBO komen? Of mensen die nooit in VWO 5 gezeten hebben maar wel beschikken over een diploma?

Ik heb in de 6de allerlei extra vakken genomen om mooiere cijfers te krijgen, waaronder een staatsexamen.. Die tellen dus niet meer mee. Lekker dan. -O-

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:08

Ik meld mij ook!

Ik heb mijn laatste toetsweek in 5V aardig verpest... Baal daar dan ook ontzettend van :(

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:26

En wat als je al geslaagd bent? Mag je dan je examencijferlijst inleveren?


Misschien ga ik maar een mailtje sturen voor wat duidelijkheid.

Bandaloe
Berichten: 192
Geregistreerd: 30-03-12

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:40

Ik denk dat ze de resultaten van V5 nemen zodat ze de resultaten van de selectie eerder hebben? Gaat nu namelijk al in april al bekend zijn ipv juli. Vind ik persoonlijk wel fijn ivm woonruimte zoeken of een plan B. Maar kan mij voorstellen dat het voor sommige wel vervelend is!

Als op een andere manier binnen wil komen (zonder vwo diploma dus) dan krijg je automatisch het gemiddelde van alle studenten die aan de selectie meedoen, dus dat is wel prima opgelost gelukkig. Ik val onder die categorie. Ben wel blij met de selectie ipv de loting, zo heb je er zelf wat meer invloed op. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. :)

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:17

Zo, dikke mail gestuurd. Ik ben benieuwd. :D

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:27

Resistance schreef:
Zo, dikke mail gestuurd. Ik ben benieuwd. :D

Zou je het antwoord daarop hier neer willen zetten of via pb willen sturen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:38

Marieke_963 schreef:
Resistance schreef:
Zo, dikke mail gestuurd. Ik ben benieuwd. :D

Zou je het antwoord daarop hier neer willen zetten of via pb willen sturen? :)



Zeker! Ik heb hem ook naar aanleiding van dit topic gestuurd! :)

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:41

Resistance schreef:
Marieke_963 schreef:

Zou je het antwoord daarop hier neer willen zetten of via pb willen sturen? :)



Zeker! Ik heb hem ook naar aanleiding van dit topic gestuurd! :)


Ah super, dankje! :)