schapennet als afrastering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 20:55

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een schapennet als afrastering voor shetlanders.

Onze wei grenst aan een sloot. Hier hebben we wel drie draden lopen maar toch besluiten de shets af en toe een duik in de sloot te nemen.
Tot nu toe gelukkig altijd goed afgelopen maar er komt een dag dat we dat geluk niet meer hebben.
Een vaste omheining gaat niet aangezien de boer alleen langs die kant de sloot kan baggeren en de kanten maaien.
Nou zaten wie hierover te brainstormen en we dachten aan een schapennet welke op stroom kan.
Geen gaten meer waar een shet door kan, maar hoe veilig is het.
Wie heeft er ervaring mee?

Het leven is als een kerstmuts


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:56

Na planken waar ze doorheen drukken, 4 lagen draad, prikkeldraad en natuurlijk veel stroom op het draad. Is dat het enige waardoor ze in de paddock bleven! :j

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 22:52

Klinkt perfect dus.
Door draden gaan ze nu namelijk of gewoon dwars doorheen of er tussendoor.
Van de week maar eens met de boer overleggen of hij het ook een goed idee vind.

Het leven is als een kerstmuts

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:56

Hier afgelopen zomer mijn jaarling (wordt D-pony) en haar shetmaatje achter zo'n net gehad in een tijdelijk weitje.
Ik Was eerst wel een beetje bang voor dat ze er in vast bleven zitten. Maar ze bleven er altijd een beetje uit de buurt.

Ik Had er voor mijn pony nog wel een stroomdraadje boven gespannen. Maar nooit het idee gehad dat ze er Door heen wilden.

HippoService paardentaxi voor een stressvrij en vriendelijk vervoer van paard, menwagen en mens. Voor meer informatie kijk op http://www.HippoService.nl
http://www.facebook.com/pages/Hipposerv ... 3904810543

zanzibar01
Berichten: 53
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:58

werkt perfect.

onze shet liep zo straat op maar na het plaatsen van een net (waar overigens wel stroom op staat) is het probleem opgelost.


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 22:46

Stalgenootje is bang dat ze er met de benen in vast kunnen komen te zitten.
Weet iemand hoe groot die kans is?

Het leven is als een kerstmuts

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:58

nuscaniels schreef:
Stalgenootje is bang dat ze er met de benen in vast kunnen komen te zitten.
Weet iemand hoe groot die kans is?

Dat kan gebeuren. Wat je kunt doen om de kans te verkleinen is een stukje vóór het schapennet langs nog stroomdraden spannen, op een afstand van zo'n 30cm bijvoorbeeld.

koeien op de weg...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:21

Omdat er overal stroom op staat blijven ze er sneller af. Maar schapennetten hebben een veel lagere breekkracht dan omheiningen voor paarden. Die gaan dus veel sneller stuk als een paard er mee gaat klooien, maar met een goede klap stroom er op blijven ze er echt af. Moet zeggen dat ik er hier wel goed koeienstroom op heb en dan heeft alles meteen meer respect voor je draden. Goed voor mijn nachtrust, maar ook portemonnee, want ze slopen vrijwel niks. Hier is er een in gebruik geweest deze zomer als rantsoendraad (B en D pony) en nu deel afrastering track. Pony's blijven er keurig van af en mensen die langs het hek lopen zien er vrijwel niks van (precies wat ik wil, geeft veel aantrekkelijker uitzicht).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 23:40

Mag het net dan ook nergens tegen aan komen qua riet of gras, ivm weglekken van stroom?
Wordt dan namelijk een aardig stuk maaien. Nou is dat geen probleem maar begin dan liever op tijd daarmee volgend jaar. Het gaat over een lengte van ruim 100 meter.

Het leven is als een kerstmuts

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:23

Onderste draad heeft een stroom, die netten zijn er voor gemaakt om in lang(er) gras te staan. Let er wel op dat er gras in vast groeit als je het net lang ergens laat staan. Wekelijks even loshalen onderlangs kan handig zijn bij flinke grasgroei.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 01:14

Ik heb die verplaatsbare schapennetten achter mijn omheining staan. Ik heb een shetlander van 1.55 m :roll: die zo goed onder de omheining door kan eten dat ze last van de bespiering krijgt.
Hier trok de klok het extra net niet kwa stroom. Zodra het net tegen het stroomdraad kwam, of ik het er aan vast maakte, trok dat zoveel dat er nergens meer stroom opstond. En de klok die hier hangt is echt geen kleintje. Maar zelfs met dubbele output kon die er niet tegenaan. Ik heb de netten nu dus los van het stroomdraad staan. Dr staat pak em beet een 120 meter aan net rondom.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

wortel115

Berichten: 2125
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 01:30

Wij hebben hier in alle paarden weien schapengaas, ook voor grote paarden. Simpelweg omdat in en rondom deze weien of paddocks zoals ze hier heten ook schapen lopen. Levert geen problemen op.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 05:49

Ik heb dit jaar een mini met veulen lopen, ik was ook bang voor dat die de sloot in zou vallen.
Zaten wel stroomdraden voor maar eigenlijk gemaakt voor grotere paarden.
Dus ook schapennet gekocht waar je stroom op kon zetten. Schrok wel van de prijs. :o
Werk perfect! Hier op de achtergrond zie je hem.

Afbeelding

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:45

Voor die van mij werkt het in ieder geval niet. Draad blijven ze goed achter, ook zonder stroom. Maar die netten knallen ze dwars doorheen, ookal staat er een flinke mep stroom op. Dat is hier gewoon een sprintje trekken, erin rennen en het is direct kapot >;)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 10:40

Het is puur voor langs de slootkant. Doorheen rennen ben ik niet bang voor. Nu gaan ze gewoon over en tussen de draden hangen of er doorheen zonder wat kapot te maken.
Stroom zal hier via het lichtnet komen.

Het leven is als een kerstmuts

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:47

Heb ze vaak als tussenafscheiding/noodheining gebruikt, maar de totale overspanning van 50 meter is zonder extra paaltjes niet haalbaar, net ging dan toch slap hangen op den duur.
Maar misschien mag je wel wat palen in de slootkant zetten waar hij nog makkelijk tussen/omheen kan?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:25

Even offtopic: Vrouwke: wat een mooi plaatje van je shets, wow!

Is dit schapennet ook makkelijk verplaatsbaar?

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:42

tamary schreef:
Moet zeggen dat ik er hier wel goed koeienstroom op heb en dan heeft alles meteen meer respect voor je draden.


Wat bedoel je met koeienstroom? Wij hebben 8Kv op de omheining staan en toch lijkthet onze dartmoor niets te doen....

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:02

suvan schreef:
Even offtopic: Vrouwke: wat een mooi plaatje van je shets, wow!

Is dit schapennet ook makkelijk verplaatsbaar?


Dank je wel, heeft voor op de penny gestaan. :D
Ja hoor heel makkelijk verplaatsbaar.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: schapennet als afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:52

Ik vind het niet ideaal. Als ze er vlak in de buurt gaan rollen, zitten ze er helemaal in vast. Schapengaas is voor grote paarden veel te grofmazig. Een Pantanet gaas is dan veel veiliger


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, Aslien, batje, GoogleAdsense, GrapeshotBot, redbutton, StonedRomy en 89 bezoekers