Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:34

Hallo!

Wij hebben thuis een oudere kat, 18 jaar is ze.

Vorig jaar merkte we dat ze vanachter op haar rug kaal begon te worden, verder geen problemen dus niet te veel aandacht aan besteed. In de winter groeide het mooi terug en zag ze er terug goed uit.

Deze zomer begon het opnieuw, nu merkte ik dat ze het haar zelf uit trekt met haar mond, ik zag er verder ook niet meteen het kwaad van in, aangezien het vorige keer ook vanzelf weer opgelost geraakte. Maar nu begint ze hierbij ook nog eens enorm te kwijlen.

Ze is best mager, maar eet wel gewoon brokjes, ze krijgt ook 1 keer per dag natvoer bij. Dit omdat we dachten dat ze misschien problemen had met de tanden omwille van het kwijlen. Maar pas zag ik dat ze toch gewoon mee brokjes at zoals de rest..

Iemand hier een verklaring voor? Ik wil sowieso graag even langs de DA, maar ze is zo oud, nog nooit echt bij een dierenarts geweest, dat ik eerst hier even wil polsen en haar de stress nog wat wil besparen.


Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:36

Steekt ze zich weg? Hoe voelt haar hartslag?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:39

Nee totaal niet, ze is echt super aanhankelijk. Wilt altijd komen kroelen springt op je schoot enz.
Hartslag zou ik eens moeten bekijken dan, hoe zit dat normaal bij een kat?

Even een foto, je ziet vanachter dat het haar heel dun is, het is niet super duidelijk maar ze trekt het gewoon volledig uit tot waar ze erbij kan met haar mond.

AfbeeldingUnknown by Kelly Donckers, on Flickr

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:43

Kan wel veel zijn hoor, oudere katten kunnen sowieso meer kwijlen.
Kan toch een mondprobleem zijn, het haren uittrekken kan komen vanwege jeuk door allergie.
voeding kan invloed hebben , toch vlooien,zou het dier even laten nakijken bij een arts :j

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:44

Schildklier? Komt veel voor bij oudere katten. In tegenstelling tot bij mensen werkt het bij een senior te snel. 1 van mijn oude katten (17 jaar en sinds kort bij mij vanuit de opvang) heeft het ook. Trok ook z'n haar uit en mager. Bloedonderzoek is eenvoudig en niet duur en daaruit komt het beslist naar voren. Ook kan de Da voelen of de schildklier is vergroot. Medicijnen vallen qua kosten ook enorm mee. Het pilletje erin krijgen vraagt wel enige creativiteit.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:46

ja wil er eigenlijk ook even naar laten kijken. Woon nog thuis en de ouders staan er een beetje anders tegenover, zo van 'zo een oude kat kunnen ze niets meer aan doen hoor'. Maar verder heeft ze geen problemen of pijn dus. Ouders denken dat ze haar gelijk gaan laten inslapen dan. >;)

Alani, dat klinkt inderdaad wel hetzelfde! Deze kat is wel al heel haar leven klein en mager geweest. Maar ik kan het zeker aanhalen als ik naar de DA ga.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:49

Een huidprobleem of toch stress, daar zou ik als eerste aan denken. Maar iets anders is moeilijk zo uit te sluiten.

Zou idd het zekere voor het onzekere nemen en haar even naar de DA brengen, of die aan huis laten komen. Deden wij ook bij onze 18-jarige kat, gaf toch een beetje minder stress. En een DA gaat gewoon behandelen als het behandelbaar is zonder al te grote risico's. Dus daar zou ik niet te veel aan denken.

Maar zo lang ze zich niet weg gaat steken zou ik niet van iets ergs uitgaan.

Onze kat had plots met kwijlen en raar doen een enorme hartslag, die had toen blijkbaar een infarctje gehad, maar zo'n hartslag voel je dadelijk. Dus als jouw kat een dergelijke verhoging gehad zou hebben, zou je het wel gemerkt hebben.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:51

Daar zou ik inderdaad niet meteen aan denken, ze kwijlt wel vaker, het is nu gewoon echt in enorme maten. Haar pootjes zijn altijd gewoon nat en vies van het gewkijl erop.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:53

Kan het zijn dat er iets vastzit in haar keeltje, misschien van al dat haar? En dat ze daardoor zo kwijlt? Nu ja, een keertje DA is het beste. Als het simpel te verhelpen is en ze kan er comfortabel mee door, dan zou het zonde zijn het niet te doen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:54

Ik ga het gewoon laten uitzoeken door de DA inderdaad. Dat is de grote kost niet en als het beestje daardoor nog gezellig haar oude dag kan doormaken hier! :)


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:56

Ga proberen deze donderdag gelijk te gaan, dan laat ik zeker wat weten hier in het topic!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:00

Helemaal ongelijk geef ik je ouders ook niet. 18 jaar is gewoon stok oud. Natuurlijk zijn er katten die nog ouder worden maar er zijn ook mensen die 110 worden. Alleen het gros haalt die leeftijd niet.
De Da kan het igv de schildklier altijd voelen of die vergroot is. De schildklier is een heel belangrijk orgaan en als die het niet goed doet krijg je tal van klachten. Jeuk, mager, oogontstekingen, gedragafwijkingen. Ik kan je de website van de kliniek wilhelminaoord aanraden. Hier staat veel info op ook over typisch gedrag. Ik herkende er heel veel van. Sterkte iig gewenst met je oude kattenbeest!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:08

Ik schatte net 18 jaar maar nu ik nadenk, ik ben 21 en heb een foto van ik met de kleine kitten toen ik een jaar of 5 was, dus het kan wel eens 16 zijn ipv 18. Blijft oud natuurlijk.

Snap hun ergens ook wel, maar ze hebben ook beetje schrik van de reactie van de DA, omdat ze er echt compleet niet uit ziet.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:10

Een DA weet ook wel dat een kat van die leeftijd er niet meer zo geweldig uitziet vaak. Die van ons keek scheel, was klein, niet heel zwaar maar ook niet te mager. En leek vooral op Gollum. Maar een Da kijkt daar doorheen hoor. Feit dat ze zo oud is, zegt ook wat over de verzorging ;-)

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:11

k_m schreef:
Ik ga het gewoon laten uitzoeken door de DA inderdaad. Dat is de grote kost niet en als het beestje daardoor nog gezellig haar oude dag kan doormaken hier! :)


Super mooi!
Dat had ik ook toen ik oude Max en z'n broer in juli had opgehaald. Beide katten hadden het echt niet naar hun zin in de opvang. En zeker Max heeft er van geleden. En dan eindelijk een fijn plekje waar ze van hun ouwe dag mochten genieten. Ik sta er net zo in als jij, maar ik heb ook begrip voor mensen die dat anders zien.
Max z'n gebit is voor een groot deel gesaneerd en hij staat nu op schildklier medicijnen. Inmiddels al zeker 2 kilo aangekomen (is een grote kat), z'n vacht is weer prachtig, geen vieze voorpootjes meer, betere ontlasting en z'n traanoog wordt minder. Kortom ik geniet er enorm van dat t oude beestje zo'n fijne oude dag heeft.
Zet em op!! En ja ik wil graag weten wat jouw Da ervan zegt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:11

Vermoedelijk een aandoening die vaker bij katten voorkomt, continue ontstoken tandvlees, is dat ook rood en stinkt ze ook uit haar mond??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:14

@Alani, ik laat het zeker hier weten! Ik heb haar echt al zo lang, gun het haar om nog op een fijne manier hier wat rond te lopen.

@Bigone, heb ik nu niet bepaald aan geroken, haha. Maar het is me in ieder geval nog niet opgevallen. De DA zal dit normaal gezien ook wel na kijken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 19:58

Net terug van de DA!

Ze gedroeg zich gelukkig echt voorbeeldig, ze genoot van de aandacht.

De DA heeft in het mondje gekeken, zag al gelijk dat het tandvlees wat ontstoken is en dat er een grot brok tandsteen zat, deze is verwijderd nu. Hiervoor heeft ze ook antibiotica gegeven.
Verder gecontroleerd op vlooien, dat was niet meteen te zien, wel even ontwormd en vlooien pipetje opgedaan. Het haar uittrekken kon ook iets zijn zoals bij mensen het nagelbijten. Iets wat katten gewoon als een soort van stress loslaten doen..

Verder heeft ze bloed getrokken en gaat ze dat laten nakijken voor de nieren en evt de schildklier.

Morgen weten we normaal het resultaat van het bloed!

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:04

Oh wat fijn dat ze zo flink was! Dat mondje kan al veel verklaren hoor. Hopelijk is de bloeduitslag goed en is het probleem van de baan!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 20:07

De DA dacht aan nierproblemen omdat ze zo mager is, maar ze zag ook duidelijk dat ze totaal geen last heeft. Ze was er echt super graag bij zoals altijd, echt een aandachtsvrager.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:21

Heb je de bloeduitslag al ts?


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:35

stress/pijn/ouderdomskwalen kan van alles zijn op die leeftijd.
heb er zelf eentje rondzwalken die twee weken terug 20 is geworden..

wat je het beste kunt doen is ieder jaar even een APK'tje..
alle bloedwaardes laten checken, urine checken..
zo ontdek je eventuele kwalen vroegtijdig, of als je ze al weet, kun je het verloop beter monitoren.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Oudere kat trekt eigen haar uit en kwijlt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 12:34

Heb niets gehoord van de DA, dus ik veronderstel dat alles toch in orde was in het bloed! Gaan gewoon door met de antibiotica nu.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 16:42

Ik heb hier al even niet meer geupdate.

Blokje is helaas een kleine maand na het bezoek aan de dierenarts overleden.

Het kwijlen werd niet beter, ook de haren op haar pootjes begonnen te verdwijnen, ze zag er echt niet goed uit.
Aangezien het vorige dierenarts bezoek zeker €100 heeft gekost, vonden we het ook iets te gek om er nog een keer mee weg te gaan.

Op een gegeven moment heeft mijn vader haar gevonden toen ze half in coma was, daarna is ze rustig ingeslapen in onze poezen doos. Even heel verdrietig maar uiteindelijk was het beter voor haar, en ze heeft altijd een heel fijn en vrolijk leven gehad!

Vond het wel opmerkelijk, bij de dierenarts betaalden we een €60 euro voor de consultatie en medicijnen, en wij dachten dus ook voor het bloed onderzoek. Komt er later nog een factuur aan met de kosten van het bloed onderzoek.. Had de dierenarts nergens vermeld en wij gingen er gewoon vanuit dat dit bij in de 60 euro zat, niet dus. Ook heeft de dierenartse gezegd dat ze er eigenlijk nog heel goed uit zag dat enkel haar tanden tandsteen hadden enz, ook zat er wat slijt op de nieren maar dit zou met speciale voeding makkelijk verholpen moeten zijn. Echt alles optimistisch enz, sterft ze toch nog minder dan een maand later... Vond dit toch opmerkelijk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plus_en_Min, YandexBot en 90 bezoekers