Bijdrage, wat zou jij geven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:51

Hoi!

Ik heb sinds kort een fantastisch verzorgpaard waar ik alles mee mag en ik kan het heel goed vinden met de eigenaresse. Nu heeft zij mij verteld dat ze me niet wilt verplichten om een bijdrage te doen omdat zij niet in mijn portemonnee kan kijken, maar ik snap ook goed dat een paard veel geld kost en omdat ik hier (ten opzichte van vorige verzorgpaarden) amper klusjes hoef te doen wil ik die ook best leveren. Echter heb ik niet zo veel te besteden...

Ik wil ook niet overkomen alsof ik het niks waard vind dus dat heb ik haar ook gezegd.

Ik heb haar nu gevraagd aan wat voor bedrag zij zat te denken en zij zei mij dat ik zelf met een voorstel mag komen. Dit vind ik moeilijk. Ik ben zelf namelijk een voorstander van 'verzorger wordt betaald, ruiter betaalt, iemand die beide doet betaalt niets want je helpt elkaar immers'.

Soms zie ik gigantische bedragen voorbij komen van 100 euro voor 2x in de week etc.

Wat zouden jullie betalen voor het volgende?
-2x in de week rijden/buiten rijden/etc.
-Mag mee met de buitenrit als zij zelf niet kan
-Mest de stal uit
-Zet als ik kan, de paarden die bij mijn VP op de wei staan ook binnen & buiten.

Echter komt het dus ook wel eens voor dat ik alleen maar kom om te verzorgen en niet om te rijden of andere 'lusten, niet de lasten'-dingen te doen.

Ik heb 2 voorstellen gedaan, rond de 25/30 euro of (mee) betalen van de hoefsmid en andere vaste lasten. Hier heeft zij nog niet op gereageerd maar dat neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben wat jullie geven of nu betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:57

Wij vroegen een bijdrage van 25 euro per maand toen eind Maart onze bijrijdster bij ons kwam.
Ze maakte er toen zelf 35 euro van.
Toen kon ze tijdelijk niet rijden (blessure paard) en hebben we gezegd, laat die bijdrage maar zitten.
Op het moment dat ze wel weer kon rijden, waren er in haar leven omstandigheden die het niet mogelijk maakten om de bijdrage te betalen.
Ze is nu dus een half jaar bij ons, heeft nog geen bijdrage betaald (wel aangeboden, maar wij hebben het zelf toen geweigerd omdat ze toen ook niet kon rijden vanwege blessure paardje) en eerlijk gezegd kan me dat helemaal niks schelen.
Het is een onwijs lieve meid die elke week aan komt zetten met een boterhamzakje met paardensnoepjes en altijd lief is voor onze dieren.
Waarbij het niet enkel gaat om het rijden, maar het knuffelen, poetsen, kroelen ook gewoon echt voorop staat.
En dat is voor ons als eigenaar belangrijker dan geld.

Dus als je echt krap zit, zou ik dat eerlijk zeggen en dan op het moment dat je minder krap zit eens een keer iets leuks voor de eigenaar kopen, een foto in een lijstje bijvoorbeeld.
Of 25 euro, of een bos bloemen. Gewoon om te laten zien dat je blij bent met de kans die je krijgt.

Zoals je over haar schrijft, lijkt ze me ook het type dat niet alleen naar geld kijkt. :)

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:01

Klopt, ik hoor van allemaal verschillende mensen op stal dat ze erg blij met mij is (en dat laat ze ook echt blijken, mij na 3x naar het paard te zijn geweest al op buitenrit laten gaan etc.). Ze heeft mij ook al mee uiteten genomen om te vieren dat ze dit paard gekocht heeft en ik heb een dekje met de naam van het paard gekocht voor haar verjaardag aankomende maand.

Ik zit inderdaad dusdanig krap dat als ik een x een onverwachte betaling moet doen, ik wel moet oppassen met wat ik uitgeef + dat ik niks meer op mijn spaarrekening heb staan omdat dit is gegaan naar een (minder geslaagd) tripje naar het buitenland waar ik nu eigenlijk nog zou moeten zitten. Ik heb dus wel geld, maar ik zet dit liever op mijn spaarrekening om over een jaar of wat ook een x uit huis te gaan...

Ik betaal dan liever de dingen die echt betaald moeten worden (zoals de hoefsmid, dierenarts, het voer?, iets in die trant) dan dat ik een bedrag betaal wat de ene maand 'te veel' is en de andere maand 'te weinig' voor wat ik daar doe.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:05

Ik heb het zo: ik koop het voer :) Mijn verzorgpaard doet ongeveer een maand met zijn 2 zakken voer en elke keer als dat op is koop ik nieuwe. Dat is ongeveer 35,- per maand. En ik vind het veel fijner dat het paard er direct wat aan heeft. Ook betaal ik wel eens mee aan de hoefsmid. En ik heb laatst zijn nieuwe hoofdstel gekocht. Ik vind het veel fijner om dingen in het paard te investeren dan gewoon een bedrag over te maken, wat net zo goed naar de boodschappen van de eigenaar kan gaan. :P
Laatst bijgewerkt door Fair op 26-09-16 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:10

Precies, zo voel ik mij er ook over! Geld is geld dus of ze het nou op haar eigen rekening stort en dan boodschappen doet of de stal betaalt; moet ze zelf weten, maar het is het idee erachter. Echter geloof ik dat het voer bij de stalling in zit maar dat weet ik niet zeker...

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:19

Ik zou zo rond de €30,- , €35,- per maand hiervoor betalen. Voor mijn eerste verzorgpaard betaalde ik €50,- per maand en dat was inclusief wekelijks les van de eigenaresse (gediplomeerd). Voor mijn andere verzorgpaarden heb ik nooit iets hoeven te betalen en de eigenaren vroegen hier ook niet om.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:22

Weet niet of het regio gebonden is maar in Amsterdam was het heel normaal om 100 euro pm te betalen voor twee tot drie keer per week rijden. (Dan heb je het ook over pensionstal prijzen van tussen de 350 en 450 euro pm)

Ik denk als je t wel hebt maar liever op je spaarrekening zet...? Vind ik een beetje een vreemde redenatie.

Het klinkt wel of je een eigenaar hebt die niet van de bijdrage van de bijrijder afhankelijk is. Ik zou dan zeker doen wat hierboven staat: naast je maandelijkse bedrag regelmatig iets extra's geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:25

Nikass, als ik niet verplicht ben om te betalen dan zet ik het geld liever op mijn (lege) spaarrekening om later een leven van op te bouwen in plaats van dat ik er nu een rondje van mag paardrijden... Ik heb nu niks. Als ik nu op straat zou komen te staan heb ik niks.
Zoals ik ook tegen de eigenaresse heb gezegd, als ik het kon betalen om 1000 euro in de maand te betalen dan had ik het met liefde gedaan want dat is het me echt waard maar ik heb dat geld gewoon niet.

Als ik het geld had gehad, dan had ik gezegd 'nouja noem maar een bedrag, ik kan het betalen dus maakt mij niet uit'. Ik doelde met mijn redenatie over 'verzorger wordt betaald etc.' in de OP ook niet dat ik dus vind dat ik niet hoef te betalen, maar dat ik dus nog nooit heb hoeven betalen en dus geen idee heb wat redelijk is en wat andere eigenaren zouden willen/wat andere bijrijders betalen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:29

Op een manege rijden kost zeker 17€ per uur. Zonder vrijheden of band kunnen op bouwen. Ik vind 10€ per keer dat je rijdt dus nog een koopje. Ligt ook een beetje aan wat de eigenaar aan stalling betaald uiteraard. Is dat met enige luxe of heel basic? Kijk, dat jij je geld liever spaart dat snap ik. Maar vind dat niet echt een reden om heel weinig bij te dragen, hobby's kosten nu eenmaal geld.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:32

Ik zou meebetalen aan de hoefsmid. Dat is 30 -35 euro per 2 maanden.
Dat is toch al een fijne bijdrage waar paard en eigenaresse wat aan heeft.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:41

Ik zou je niet vastbinden aan kosten die eventueel hoger kunnen worden; stel paard heeft ineens wat waar een specifieke behandeling voor nodig is of paard moet ineens ijzers (zeg maar wat) dan zit jij met de hoge kosten.
Voer kopen daarentegen kan natuurlijk prima.

Zit momenteel in dezelfde situatie en dat wordt ook 25 eu p/m, puur omdat we naar een duurdere stalling gaan waar we alleen nog zelf krachtvoer moeten geven. Dus de klusjes heb ik niet meer.
Waar hij nu staat ben ik eerst een uur bezig met de wei leegscheppen en water geven, dus daarvoor vraagt ze natuurlijk geen bijdrage.

Ik denk niet dat je een bijrijdpaard moet vergelijken met manegelessen. Dit is heel wat anders.
Je hebt een grote verantwoordelijkheid, zorgt voor de spullen, bent vaak op stal ook al ga je niet rijden en de eigenaresse heeft ook een keertje een dagje ''vrij'', en kan zonder zorgen weg.
Als je dan nog les er bij neemt investeer je in het rijden met dat specifieke paard voor een lange periode. Bij een manegeles investeer je voornamelijk in jezelf en heb je al die andere zorgen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:42

Ik krijg liever geen reacties over dat hobby's nou eenmaal geld kosten; hier ben ik mij van bewust en daarom wil ik ook geven wat ik kan, maar ik heb ook gewoon nog mijn eigen vaste lasten die betaald moeten worden... Het is niet alsof ik de bijdrage die de eigenaresse voorstelt niet wil betalen. Ik was gewoon benieuwd wat anderen betaalden en wat andere eigenaren krijgen.
Loze opmerkingen dat op de manege rijden zo duur is gaan ook nergens over want dat is hier niet het geval... Bovendien betaal ik gewoon mijn eigen lessen met dit paard en op een manege betaal je niet om het paard te borstelen. Ik vind het zelf ook moeilijk om te vertellen dat ik niet zo veel geld heb.

Ik ga voorstellen of ik het voer en/of de hoefsmid mag betalen, dat vind ik wel een goeie idd :j
Ik denk dat als het paard ineens een (hele dure) behandeling moet hebben dat zij zelf ook wel zegt dat dat niet mijn kosten hoeven te zijn en dat ik gewoon betaal wat de hoefsmid gemiddeld kost. Het paard heeft idd ijzers.

Edit: Oh, Macs zegt precies wat ik hierboven zeg :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:57

Ik snap je heel goed wat het financiële plaatje betreft!! Ik heb hetzelfde. Ik rij 1x per week en betaal 25 euro per maand. Ik wil ook nog 1 a 2x per maand les a 17,50 dus ik vind 1x per week nu genoeg. Ik wil wel 2x maar ik kan dat gewoon niet betalen als ik ook nog wil lessen en de lessen vind de eigenaresse juist belangrijk en ikzelf ook.

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:59

Ik denk dat ik met 25/30 wel goed zit dan, denk ik? :j De eigenaresse van Tess wilt ook graag dat ik ga lessen en die lessen zijn iets van 20/25 euro voor priveles... groepsles is 10 euro maar dat is op zaterdag en dan rijdt zij zelf...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:06

Ik zou idd zoiets betalen plus je lessen. Zo te lezen heeft de eigenaresse begrip voor je situatie dus denk dat ze het prima vindt.

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:19

Het is ook meer een situatie van een symbolische bijdrage omdat ik haar paard en spullen gebruik, en niet dat ze mij erbij heeft omdat ze het zelf niet kan betalen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:21

Dat idee kreeg ik ook al. :j
Als je het zo kan doen is het goed toch?

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:39

Ja zou ik wel vinden, hoop dat zij het daar ook mee eens is :D

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:17

We zijn tot een conclusie gekomen van 30 euro + 1x les in de maand (10 a 15 euro). Hoop geld voor mij maar die 10 a 15 is natuurlijk ook om vooruitgang te boeken met het paard...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:33

Dat vind ik netjes!! :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:03

Hier is de regeling: maandelijks 25 euro (wordt in een potje gedaan voor hoefsmid, tandarts, ...) en maandelijks minstens 1 les (hoeft niet bij mij te zijn, maar vreemd genoeg komen ze altijd bij mij terecht :))

Cobus67
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-16

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:29

Vind je echt een instructeur die voor 10 euro komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:08

Cobus67 schreef:
Vind je echt een instructeur die voor 10 euro komt?

De eigenaresse van stal geeft les en de groepsles is 10 a 15 euro! Priveles is een stuk duurder.

Hahaha Seltje, ideaal!

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:33

Ik begrijp heus wel als je niet veel geld hebt. Alleen geef jij zelf aan dat je het wel hebt maar liever op je spaarrekening zet. Dus daar reageer ik op.

Het is natuurlijk prima dat je dit zo met de eigenaar van je bijrijdpaard bent overeengekomen. Zelf zou ik geen instructie (meer) nemen van iemand die imo onvoldoende gekwalificeerd is (gezien het bedrag van de lessen) maar dat heb ik vroeger ook zeker wel gedaan, al dan niet op een manege. Manege lessen zijn duur en de meeste instructeurs op een manege zijn ook onder de maat.
Maar dat is mijn mening en nogmaals ik begrijp wel dat jouw situatie er nu naar is om het zo te doen zoals je doet.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:40

Ik kan er nog steeds niet bij dat een verzorgster moet betalen om de zorg uit handen te nemen van de eigenaresse. En onder verzorgen versta ik ook het rijden.

Zelf paarden gehad en in de periode dat ik een verzorgster nodig had, hoefde ze niks te betalen en mocht ze alles doen met mijn paard. Enige verplichting was: Les nemen op eigen kosten bij mijn instructrice. Eens per week, 2 weken, per maand. En dan heb je het over 15 euro per halfuur prive les. Niet bijzonder dus.

Maargoed, als jij tevreden bent met de situatie, gewoon lekker zo laten.