Goed trainingsschema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Goed trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 17:43

Hoi,

Ik wil jullie hulp vragen over een goed trainingsschema die ik wil opbouwen voor mijn pony.

Het gaat hierbij om een 5 jarige fell pony. Zadelmak en doorgereden. Dressuursmatig aan het trainen.
We blijven nu een beetje hangen en rijden onregelmatig (ook ivm mijn onregelmatige diensten en aankoop huis). Ik ben daarom op zoek naar een goed trainingsschema voor mijn pony.

Hoeveel dagen rijden (welke dagen en hoe lang)
Hoeveel dagen longeren (welke dagen en hoe lang)
Rustdagen (eventueel wel stapmolen)

Tot nu toe zijn het nog simpele oefeningen, zijn nog veel puntjes om aan te werken, daar zijn we nu dus mee bezig als we rijden maar merk dat het te weinig is om vooruit te gaan.

Hoe doen jullie dit met een jong paard (niet te grote wedstrijd ambitie aangezien die trainigen ook wel anders zijn dan waar ik voor train), Hoe ziet jullie trainingschema er uit?

Ik ben zeer benieuwd. Als jullie vragen hebben, stel maar.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Goed trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:55

Wat is precies je doel met trainen? Wil je een soepeler paard, een betere conditie, een paard dat beter aan de hulpen staat? Ik denk dat je handigere antwoorden krijgt als je jouw doel met dit paard iets meer zou kunnen verduidelijken :)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:01

Ik ben fan van 5 dagen in de week 'actief' iets doen.
Meestal 4 keer rijden, waarvan twee keer dan echt een uur en flink intensief, en 1 keer longeren. De overige dagen stapmolen of een rondje wandelen aan de hand.

Bijv.

maandag rustig rijden
dinsdag intensief rijden
woensdag rustig rijden
donderdag vrij
vrijdag longeren
zaterdag intensief rijden
zondag vrij

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Goed trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:27

Het is nogal paardafhankelijk en ook wat je doel is. Wil je uithoudingsvermogen (cardio) dan train je anders dan dat je spierkracht wil.
Paard wat ik nu rijd doe ik het liefst twee dagen rijden en dan een rustdag en liever niet meer dan 1 rustdag (en dat is alleen weidegang)... heb niet echt vaste dagen maar probeer wel beetje vaste tijden aan tijden aan te houden.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goed trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:34

Het is inderdaad wel afhankelijk wat je wilt trainen en met welk doel of gewoon beetje rondrijden. Ik mis even in je opening of je al les hebt?

Wat ik zelf doe met mijn springpaard die dressuur matig van ver kwam:

1x dubbele longe
2x rijden dressuur (vrij intensief, veel overgangen, stelling/buiging en zijgangen, veel galop en hierin ook schakelen wisseltje springen etc)
1x springtraining of cross
1x buitenritje

Andere 2 dagen loopt ie lekker buiten en hoeft ie niks. Als we op wedstrijd gaan in het weekend word de training wel aangepast zodat ie donderdag of vrijdag wel even vrij is en de dag erna.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:42

Ik volg! Binnenkort komt ook mijn eerste paardje en ivm haar verstopte lymfen (CPL) wil ik ook een schema voor haar maken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:54

Het is inderdaad paard en niveau/ambitie afhankelijk.

Een voorbeeld van hoe mijn week er ongeveer uit ziet:

Maandag: rijden, veel galop met cavaletti's
Dinsdag: actieve rust, beetje grondwerk en spelenderwijs wat soepelheidsoefeningetjes aan de hand
Woensdag: rijden, vrij intensief en veel galop, moeilijke oefeningen erbij pakken
Donderdag: rijden, vooral de basis
Vrijdag: rust
Zaterdag: rijden, moeilijke oefeningen erbij pakken en veel galop
Zondag: rijden, vooral de basis

Soms op de dagen dat ik rijd wat meer oefeningen die wedstrijdgericht zijn, zoals trail (met balkjes, hekje, brug/zeil etc.)

Afhankelijk van het weer wordt 1x rijden soms 1x buitenrit van ongeveer 4 uur. Dag er na is dan wel een rustdag of enkel wat loswerken.

Longeren doe ik eigenlijk vrij weinig := Vaak alleen als ik geen zin heb om te rijden of als ik merk dat een bepaalde kant met rijden wat stijver is dan de andere kant. Voorheen deed ik erg veel 'werken aan de hand' met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc. Dit pak ik soms wel weer op als ik merk dat ik tegen stijfheid in het rijden aanloop.

korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:58

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.
Momenteel ben ik echt nog bezig met basis dingen, tempo controle, wisselen van hoofdhouding, goed op de hulpen (wat erg lastig gaat momenteel, het tempo werkt maar 1 been druk reageert hij al amper op), de galop ben ik flink aan het oefenen, ik heb hem sinds maart maar normaal aanspringen kan nog steeds niet. Nu heb ik in het begin de galop achterwege gelaten (we zijn al een heel end op weg hoor met hoe ik hem gekocht heb en hoe hij nu is), sinds 2 maanden de galop aan het mee pakken want nog zeker niet top lukt. Zoals wat hier dus genoemd werd zoals zijgangen en galop wisseltjes gaat hem nog niet worden. Ben echt nog bezig met de basis.
Ik heb af en toe les, niet standaard iedere week omdat ik onwijs veel wisselende diensten heb en onverwachts moet worden. daarom wil ik gaan kijken naar iemand die dus net zo flexibel is als ik ben en dus kort van te voren ons kan gaan lessen.
Wedstrijd ambitie heb ik nog niet echt, uiteindelijk wil ik veel met hem gaan springen maar wil eerst de basis erin hebben!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:06

Ik wil mijn paard sterker en soepeler gaan maken. Hij heeft nu al een maand niks meer gedaan dus zijn bespiering is 0,0.
Wat mijn plan is:

Maandag: dubbele longe
Dinsdag: rust
Woensdag: balken training
Donderdag: rust
Vrijdag: dubbele longe
Zaterdag: rust
Zondag: balken training

Dit is het schema waarmee ik hem weer terug in de spieren wil hebben en zijn conditie wil krijgen.
Hierna word het schema:

Maandag: training voor de soepelheid (pionnen, voltes, balkjes, stelling)
Dinsdag: rust
Woensdag: dubbele longe
Donderdag: rust
Vrijdag: draf en galop training op de heide. En bij slecht weer een gewone training in de bak
Zaterdag: rust
Zondag: buitenritje en anders dubbele longe of rijden net waar ik zin in heb.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Goed trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:09

Vraag eens een fysio om met je mee te kijken! Wij zijn niet alleen opgeleid om te masseren of je paard los te maken, maar ook voor dit soort gevallen.